본 연구의 목적은 초등학교 부모교육에 대한 학부모의 인식을 알아보는 데 있다. 연구의 목적을 실현하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 부모교육의 필요성과 목적, 참여에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
둘째, 중점적 부모교육 내용과 적절한 교육방식, 부모교육 강사, 시수와 진행방식에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
셋째, 부모교육의 효과와 문제점, 개선점에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 학부모의 94.5%가 부모교육이...
본 연구의 목적은 초등학교 부모교육에 대한 학부모의 인식을 알아보는 데 있다. 연구의 목적을 실현하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 부모교육의 필요성과 목적, 참여에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
둘째, 중점적 부모교육 내용과 적절한 교육방식, 부모교육 강사, 시수와 진행방식에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
셋째, 부모교육의 효과와 문제점, 개선점에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 학부모의 94.5%가 부모교육이 필요하다고 인식하였고, 그 이유로는 좋은 부모로 자녀를 교육할 수 있는 방법을 배울 수 있기 때문이라고 답변하였다. 부모교육의 중요한 목적에 대한 인식으로 올바른 자녀 양육에 필요한 정보와 기술을 습득하는 것(39.0%)과 교사와 협력하여 함께 자녀 교육을 할 수 있게 하는 것(39.0%)이라고 같은 비율로 응답하였다. 또 학부모의 86.2%는 자녀가 다니는 학교에서 실시하는 부모교육에 참여하겠다고 답변하였으며, 참여하려는 이유에 대해 올바른 자녀 양육을 위한 도움을 얻기 위해서라고 인식하고 있었다.
둘째, 중점적 부모교육의 내용으로 자녀의 정서 및 사회성 발달을 위한 지도 방안이 가장 높게 인식했으며, 다음으로 자녀와의 의사소통 방법, 자녀의 학습지도 방안, 자녀의 재능 발달을 위한 지도 방안, 올바른 부모관과 가족관계 형성 등의 순으로 인식하고 있었다. 적절한 교육방식에 대해 학급단위의 부모면담, 참관·참여수업을 가장 높게 인식하였으며, 그 이유로 교사는 가정생활을, 부모는 학교생활을 알 수 있어서라고 답변했다.
적합한 부모교육 강사에 대해 내용에 따라 외부강사와 교사가 함께 교육하는 형태를 가장 높게 인식하고 있었다. 그 이유로는 서로의 전문분야를 책임지고 교육할 수 있기 때문이라고 답변하였다. 시수와 진행방식에 대해 일시적인 진행방식으로 한 학기에 1회 정도로 인식하고 있었다. 학부모가 선호하는 시간대는 대부분 토요일 오전을 가장 높게 인식하고 있었으며, 직업이 있는 학부모는 토요일 오전을, 직업이 없는 학부모는 평일 오전을 선호하고 있었다.
셋째, 부모교육의 가장 큰 효과에 대해 교사와 협력하여 부모가 자녀교육의 올바른 방향을 찾을 수 있다고 인식했으며, 부모교육의 가장 큰 문제점에 대해서는 부모교육이 일시적이고 형식적으로 이루어지고 있다고 인식하고 있었다. 또 부모교육의 우선적 개선점에 대해서는 문제점과 관련하여 일시적이고 형식적인 프로그램보다 체계적인 프로그램이 마련되어야 한다는 인식이 높았다.
본 연구의 목적은 초등학교 부모교육에 대한 학부모의 인식을 알아보는 데 있다. 연구의 목적을 실현하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 부모교육의 필요성과 목적, 참여에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
둘째, 중점적 부모교육 내용과 적절한 교육방식, 부모교육 강사, 시수와 진행방식에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
셋째, 부모교육의 효과와 문제점, 개선점에 대해 학부모들은 어떻게 인식하는가?
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 학부모의 94.5%가 부모교육이 필요하다고 인식하였고, 그 이유로는 좋은 부모로 자녀를 교육할 수 있는 방법을 배울 수 있기 때문이라고 답변하였다. 부모교육의 중요한 목적에 대한 인식으로 올바른 자녀 양육에 필요한 정보와 기술을 습득하는 것(39.0%)과 교사와 협력하여 함께 자녀 교육을 할 수 있게 하는 것(39.0%)이라고 같은 비율로 응답하였다. 또 학부모의 86.2%는 자녀가 다니는 학교에서 실시하는 부모교육에 참여하겠다고 답변하였으며, 참여하려는 이유에 대해 올바른 자녀 양육을 위한 도움을 얻기 위해서라고 인식하고 있었다.
둘째, 중점적 부모교육의 내용으로 자녀의 정서 및 사회성 발달을 위한 지도 방안이 가장 높게 인식했으며, 다음으로 자녀와의 의사소통 방법, 자녀의 학습지도 방안, 자녀의 재능 발달을 위한 지도 방안, 올바른 부모관과 가족관계 형성 등의 순으로 인식하고 있었다. 적절한 교육방식에 대해 학급단위의 부모면담, 참관·참여수업을 가장 높게 인식하였으며, 그 이유로 교사는 가정생활을, 부모는 학교생활을 알 수 있어서라고 답변했다.
적합한 부모교육 강사에 대해 내용에 따라 외부강사와 교사가 함께 교육하는 형태를 가장 높게 인식하고 있었다. 그 이유로는 서로의 전문분야를 책임지고 교육할 수 있기 때문이라고 답변하였다. 시수와 진행방식에 대해 일시적인 진행방식으로 한 학기에 1회 정도로 인식하고 있었다. 학부모가 선호하는 시간대는 대부분 토요일 오전을 가장 높게 인식하고 있었으며, 직업이 있는 학부모는 토요일 오전을, 직업이 없는 학부모는 평일 오전을 선호하고 있었다.
셋째, 부모교육의 가장 큰 효과에 대해 교사와 협력하여 부모가 자녀교육의 올바른 방향을 찾을 수 있다고 인식했으며, 부모교육의 가장 큰 문제점에 대해서는 부모교육이 일시적이고 형식적으로 이루어지고 있다고 인식하고 있었다. 또 부모교육의 우선적 개선점에 대해서는 문제점과 관련하여 일시적이고 형식적인 프로그램보다 체계적인 프로그램이 마련되어야 한다는 인식이 높았다.
This study aims to comprehend parents' perceptions on parent education in elementary school. To achieve this goal of study, the following research problems were set up.
First, how do parents recognize about necessity, objectives and participation of parent education?
Second, how do paren...
This study aims to comprehend parents' perceptions on parent education in elementary school. To achieve this goal of study, the following research problems were set up.
First, how do parents recognize about necessity, objectives and participation of parent education?
Second, how do parents recognize about information of focused parent education, appropriate teaching methods, instructor of parent education, number of the lessons and mode of proceeding?
Third, how do parents recognize about the effects, problems and improvements of parent education?
The results of the study are as follows.
First, 94.5% of parents recognized that the parent education is needed, and the reason they answered was that they can be learned how to educate their children as good parents. They were responding about recognition of an important objective of parent education at the same rate with to learn necessary information and technology for proper child-rearing(39.0%) and to educate children in cooperation with the teacher(39.0%). In addition, 86.2% of parents answered that they will participate in the parent education conducted at their child's school, and they were recognizing the reason to be participated in as to get help for proper child-rearing.
Second, as information of focused parent education, teaching strategy for the child's emotional and social development was the most highly recognized, followed by the order of how to communicate with their children, instructional plan for children, teaching method for the child's talent development, the proper view of parents and family relationships. The parent conferences, visiting·participating classes by classroom unit was the most highly recognized about appropriate teaching methods, and they were responding about the reason that the teacher can experience the family life and the parents can experience the school life as well.
As the proper instructor of parent education, the form of education by the external instructors with teachers together depending on contents was most highly recognized. They responded the reason that they can teach their each special area of expertise responsibly. The parents were recognizing about number of the lessons and mode of proceeding as once in a semester for temporary mode of proceeding. As the preferred time, the most of parents were most highly recognizing Saturday morning, and the parents who have an occupation preferred Saturday morning, and the parents who don’t have an occupation preferred weekday morning.
Third, as the biggest effects of parent education, the parents were recognizing that they can find right direction of parenting in cooperation with the teachers, and they were recognizing about the biggest problem of parent education as the temporary and formal conducting the parent education. In addition, as the priority improvements of parent education, the necessity of a systematic program was the highly recognized rather than temporary and formal program.
This study aims to comprehend parents' perceptions on parent education in elementary school. To achieve this goal of study, the following research problems were set up.
First, how do parents recognize about necessity, objectives and participation of parent education?
Second, how do parents recognize about information of focused parent education, appropriate teaching methods, instructor of parent education, number of the lessons and mode of proceeding?
Third, how do parents recognize about the effects, problems and improvements of parent education?
The results of the study are as follows.
First, 94.5% of parents recognized that the parent education is needed, and the reason they answered was that they can be learned how to educate their children as good parents. They were responding about recognition of an important objective of parent education at the same rate with to learn necessary information and technology for proper child-rearing(39.0%) and to educate children in cooperation with the teacher(39.0%). In addition, 86.2% of parents answered that they will participate in the parent education conducted at their child's school, and they were recognizing the reason to be participated in as to get help for proper child-rearing.
Second, as information of focused parent education, teaching strategy for the child's emotional and social development was the most highly recognized, followed by the order of how to communicate with their children, instructional plan for children, teaching method for the child's talent development, the proper view of parents and family relationships. The parent conferences, visiting·participating classes by classroom unit was the most highly recognized about appropriate teaching methods, and they were responding about the reason that the teacher can experience the family life and the parents can experience the school life as well.
As the proper instructor of parent education, the form of education by the external instructors with teachers together depending on contents was most highly recognized. They responded the reason that they can teach their each special area of expertise responsibly. The parents were recognizing about number of the lessons and mode of proceeding as once in a semester for temporary mode of proceeding. As the preferred time, the most of parents were most highly recognizing Saturday morning, and the parents who have an occupation preferred Saturday morning, and the parents who don’t have an occupation preferred weekday morning.
Third, as the biggest effects of parent education, the parents were recognizing that they can find right direction of parenting in cooperation with the teachers, and they were recognizing about the biggest problem of parent education as the temporary and formal conducting the parent education. In addition, as the priority improvements of parent education, the necessity of a systematic program was the highly recognized rather than temporary and formal program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.