본 논문은 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss 1864-1949)의 예술가곡 중 H.V.Gilm의 시에 의한 가곡 “마지막 잎새” Op.10을 분석하였다. 그의 업적과 생애를 살펴보았고 시의 내용과 형식, 선율, 화성 및 리듬으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 곡의 형식은 다양한 3부분 형식이 주를 이루고 있다는 것을 알 수 있었고, 악곡의 대부분에 전주와 간주를 두어 악장과 악장을 구분 짓는 경향이 많았다. 또한 선율은 전통적인 것과는 달리 7도나 10도 등의 도약이 많이 사용되었다. 반주부는 많은 전조를 통하여 변...
본 논문은 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss 1864-1949)의 예술가곡 중 H.V.Gilm의 시에 의한 가곡 “마지막 잎새” Op.10을 분석하였다. 그의 업적과 생애를 살펴보았고 시의 내용과 형식, 선율, 화성 및 리듬으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 곡의 형식은 다양한 3부분 형식이 주를 이루고 있다는 것을 알 수 있었고, 악곡의 대부분에 전주와 간주를 두어 악장과 악장을 구분 짓는 경향이 많았다. 또한 선율은 전통적인 것과는 달리 7도나 10도 등의 도약이 많이 사용되었다. 반주부는 많은 전조를 통하여 변화를 주었으며 가곡 선율이 단순한 것에 비해 상당히 화려하면서도 넓은 음역을 사용하였다. 화성은 단순한 화음에서부터 불협화음의 확대사용으로 기존의 틀에서 벗어나려는 움직임을 보였다. 그러므로 슈트라우스의 초기 가곡은 전통적인 작곡 기법의 범위에서 크게 벗어나지 않으면서도 현대적인 기법을 예시하고 있음을 알 수 있다. 이렇게 전통적인 것과 현대적인 것을 조화시킨 그는 전 생애에 걸쳐 200여 곡의 주옥같은 가곡 작품을 남김으로써 독일 후기 낭만파의 대가로 손꼽히며 근대와 현대의 많은 작곡가들에게 큰 영향을 미쳤다.
본 논문은 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss 1864-1949)의 예술가곡 중 H.V.Gilm의 시에 의한 가곡 “마지막 잎새” Op.10을 분석하였다. 그의 업적과 생애를 살펴보았고 시의 내용과 형식, 선율, 화성 및 리듬으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 곡의 형식은 다양한 3부분 형식이 주를 이루고 있다는 것을 알 수 있었고, 악곡의 대부분에 전주와 간주를 두어 악장과 악장을 구분 짓는 경향이 많았다. 또한 선율은 전통적인 것과는 달리 7도나 10도 등의 도약이 많이 사용되었다. 반주부는 많은 전조를 통하여 변화를 주었으며 가곡 선율이 단순한 것에 비해 상당히 화려하면서도 넓은 음역을 사용하였다. 화성은 단순한 화음에서부터 불협화음의 확대사용으로 기존의 틀에서 벗어나려는 움직임을 보였다. 그러므로 슈트라우스의 초기 가곡은 전통적인 작곡 기법의 범위에서 크게 벗어나지 않으면서도 현대적인 기법을 예시하고 있음을 알 수 있다. 이렇게 전통적인 것과 현대적인 것을 조화시킨 그는 전 생애에 걸쳐 200여 곡의 주옥같은 가곡 작품을 남김으로써 독일 후기 낭만파의 대가로 손꼽히며 근대와 현대의 많은 작곡가들에게 큰 영향을 미쳤다.
This thesis was analyzed on Richard Strauss' Lied collection, The Last Leaves(Letzte Blätter), Op. 10 set by H. V. Gilm's poems. The researcher studied Strauss' life, his achievement in music history, and analyzed this works in terms of their contents and forms of text, vocal lines and piano ac...
This thesis was analyzed on Richard Strauss' Lied collection, The Last Leaves(Letzte Blätter), Op. 10 set by H. V. Gilm's poems. The researcher studied Strauss' life, his achievement in music history, and analyzed this works in terms of their contents and forms of text, vocal lines and piano accompaniment, harmony, and rhythm. As a result, forms of them were mainly made by various ternary forms. Pieces were, for the most part, set up preludes and interludes in order to mark off periods. Unlike the traditional lines, their vocal lines used large skip such as 7th or 10th. Accompaniment part gave many changes through frequent modulations, and exploited more splendid and wider ranges than simplicity of vocal lines. The use of wide harmonic language was showed a trend to escaped from simple chords to dissonance. Thus the early period Lied of R. Strauss was exemplified contemporary techniques while it was not against the boundary of conventional composing techniques. Strauss harmonized conventionality and modernity, and left about 200 works of Lied of rare beauty all his life to posterity. He was one of the best masters of German Post-Romantic, and influenced on many modern composers.
This thesis was analyzed on Richard Strauss' Lied collection, The Last Leaves(Letzte Blätter), Op. 10 set by H. V. Gilm's poems. The researcher studied Strauss' life, his achievement in music history, and analyzed this works in terms of their contents and forms of text, vocal lines and piano accompaniment, harmony, and rhythm. As a result, forms of them were mainly made by various ternary forms. Pieces were, for the most part, set up preludes and interludes in order to mark off periods. Unlike the traditional lines, their vocal lines used large skip such as 7th or 10th. Accompaniment part gave many changes through frequent modulations, and exploited more splendid and wider ranges than simplicity of vocal lines. The use of wide harmonic language was showed a trend to escaped from simple chords to dissonance. Thus the early period Lied of R. Strauss was exemplified contemporary techniques while it was not against the boundary of conventional composing techniques. Strauss harmonized conventionality and modernity, and left about 200 works of Lied of rare beauty all his life to posterity. He was one of the best masters of German Post-Romantic, and influenced on many modern composers.
주제어
#Richard Strauss Zueignung(헌정) Nichts(아무것도) Die Nacht(밤) Die Zeitlose(샤프란) Allerseelen(위령제)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.