백석(1912-1995)은 민족공동체의 토속적이고 향토색 짙은 서정시를 쓴 시인이다. 민족 공동체의 구체적인 삶의 모습을 표현하여 독특한 시세계를 이루고 있지만 그는 오랫동안 한국 현대시사에서 매몰된 채 있다가 88올림픽을 계기로 해금이 되어 대중적, 학문적으로 주목을 받아 오고 있다.
백석 시는 일제강점하의 국권 상실시대에 창작되었다. 백석의 첫 시집인 <사슴>이 출간된 것이 1936년이므로 그의 작품활동 시기를 1930년~ 1940년으로 보고 그 시기에 쓰여진 시들을 본 연구의 대상으로 삼았다.그가 활발한 작품활동을 할...
백석(1912-1995)은 민족공동체의 토속적이고 향토색 짙은 서정시를 쓴 시인이다. 민족 공동체의 구체적인 삶의 모습을 표현하여 독특한 시세계를 이루고 있지만 그는 오랫동안 한국 현대시사에서 매몰된 채 있다가 88올림픽을 계기로 해금이 되어 대중적, 학문적으로 주목을 받아 오고 있다.
백석 시는 일제강점하의 국권 상실시대에 창작되었다. 백석의 첫 시집인 <사슴>이 출간된 것이 1936년이므로 그의 작품활동 시기를 1930년~ 1940년으로 보고 그 시기에 쓰여진 시들을 본 연구의 대상으로 삼았다.그가 활발한 작품활동을 할 시기는 일제의 가혹한 사회문화 정책 등으로 인해 고향을 떠날 수 밖에 없는 현실이 발생했고 이런 처지의 유이민들은 타향에서 혹은 타국에서 고향상실감을 지니게 되었다. 이들은 애련한 향수를 지닌 채 고통스런 삶을 지탱해야만 했다.
백석의 시에 고향을 등질 수밖에 없었던 서러운 현실이 반영되어 나타나는 것이 바로 고향의식이다. 그러나 작품 속의 화자는 어린아이가 되어 유년기의 풍요롭고 아늑한 고향을 그리고 있다. 어린 화자의 눈에 비친 고향은 「여우난곬족」의 한 작품만 보더라도 친족간의 우애와 정이 넘치고 인간과 자연이 한데 어우러지며 귀신과도 공존하는 조화로운 공간이다. 고향의 풍물이나 풍속, 민속, 호칭, 놀이, 먹거리 등등 별 거 아닌 것들까지 세세히 재현한다. 재현하는 방식도 말재주 있는 아이의 구수한 말투다. 시인의 고향인 평북 방언이다. 일본에 유학을 했고 영어교사였으며 더구나 신문 기자가 직업이기도 했는데 표준말을 몰랐을 리가 없다. 그리고 그의 작품들 중 방언 사용이 구사되지 않는 시편들도 있는 걸로 봐서 방언 사용은 의도적인 것이었다. 유랑을 즐기던 기질로 인해 기행시를 남기기도 했는데 이 기행시에는 낯선 방언이 두드러지지 않는다. 고향의식이 드러나는 시편들에서만 유독 사전없인 감상할 수도 없을 만큼 낯선 고향의 말들이 등장한다.
유독 백석이 고향에 주목하고 있는데 이는 국가는 사라지고 민족만 남은 현실에서 조국을 지키는 일은 위험을 감수해야만 했음을 간과해서는 안된다. 백석은 훼손되지 않은 민족의 모습을 문학 쪽에서 보존할 수 있는 가장 적절한 영역으로 고향의 농촌공동체를 설정했고 시적 대상으로 삼아 독특한 방식으로 고향을 조국과 민족의 개념으로 치환하고 있는 것이다. 고향을 단순히 나서 자란 곳의 의미에 묶어두지 않고 있다.
따라서 고향의 상실은 조국의 상실을 의미하는 것이고 유년기를 회상하는 것은 혈연공동체가 화목하던 그 시절에 대한 향수이며 확대하면 일제강점되기 전의 조국의 조화로운 모습에 대한 염원이라고 할 수 있다. 백석 시인이 의도적으로 구사했던 시적 전략들은 용기가 필요했던 시대에 소극적으로나마 일본 제국주의에 맞서고 있는 것이다.
본고에서는 백석 시에 나타난 고향의식을 당시 시대상황과 연결하고 민족의식으로 치환하여, 백석 시를 문화적 저항시로, 시적 위상을 밝히는 데 목적을 두고 백석 시의 고향의식과 민족정체성 구현 양상을 연구했다.
백석(1912-1995)은 민족공동체의 토속적이고 향토색 짙은 서정시를 쓴 시인이다. 민족 공동체의 구체적인 삶의 모습을 표현하여 독특한 시세계를 이루고 있지만 그는 오랫동안 한국 현대시사에서 매몰된 채 있다가 88올림픽을 계기로 해금이 되어 대중적, 학문적으로 주목을 받아 오고 있다.
백석 시는 일제강점하의 국권 상실시대에 창작되었다. 백석의 첫 시집인 <사슴>이 출간된 것이 1936년이므로 그의 작품활동 시기를 1930년~ 1940년으로 보고 그 시기에 쓰여진 시들을 본 연구의 대상으로 삼았다.그가 활발한 작품활동을 할 시기는 일제의 가혹한 사회문화 정책 등으로 인해 고향을 떠날 수 밖에 없는 현실이 발생했고 이런 처지의 유이민들은 타향에서 혹은 타국에서 고향상실감을 지니게 되었다. 이들은 애련한 향수를 지닌 채 고통스런 삶을 지탱해야만 했다.
백석의 시에 고향을 등질 수밖에 없었던 서러운 현실이 반영되어 나타나는 것이 바로 고향의식이다. 그러나 작품 속의 화자는 어린아이가 되어 유년기의 풍요롭고 아늑한 고향을 그리고 있다. 어린 화자의 눈에 비친 고향은 「여우난곬족」의 한 작품만 보더라도 친족간의 우애와 정이 넘치고 인간과 자연이 한데 어우러지며 귀신과도 공존하는 조화로운 공간이다. 고향의 풍물이나 풍속, 민속, 호칭, 놀이, 먹거리 등등 별 거 아닌 것들까지 세세히 재현한다. 재현하는 방식도 말재주 있는 아이의 구수한 말투다. 시인의 고향인 평북 방언이다. 일본에 유학을 했고 영어교사였으며 더구나 신문 기자가 직업이기도 했는데 표준말을 몰랐을 리가 없다. 그리고 그의 작품들 중 방언 사용이 구사되지 않는 시편들도 있는 걸로 봐서 방언 사용은 의도적인 것이었다. 유랑을 즐기던 기질로 인해 기행시를 남기기도 했는데 이 기행시에는 낯선 방언이 두드러지지 않는다. 고향의식이 드러나는 시편들에서만 유독 사전없인 감상할 수도 없을 만큼 낯선 고향의 말들이 등장한다.
유독 백석이 고향에 주목하고 있는데 이는 국가는 사라지고 민족만 남은 현실에서 조국을 지키는 일은 위험을 감수해야만 했음을 간과해서는 안된다. 백석은 훼손되지 않은 민족의 모습을 문학 쪽에서 보존할 수 있는 가장 적절한 영역으로 고향의 농촌공동체를 설정했고 시적 대상으로 삼아 독특한 방식으로 고향을 조국과 민족의 개념으로 치환하고 있는 것이다. 고향을 단순히 나서 자란 곳의 의미에 묶어두지 않고 있다.
따라서 고향의 상실은 조국의 상실을 의미하는 것이고 유년기를 회상하는 것은 혈연공동체가 화목하던 그 시절에 대한 향수이며 확대하면 일제강점되기 전의 조국의 조화로운 모습에 대한 염원이라고 할 수 있다. 백석 시인이 의도적으로 구사했던 시적 전략들은 용기가 필요했던 시대에 소극적으로나마 일본 제국주의에 맞서고 있는 것이다.
본고에서는 백석 시에 나타난 고향의식을 당시 시대상황과 연결하고 민족의식으로 치환하여, 백석 시를 문화적 저항시로, 시적 위상을 밝히는 데 목적을 두고 백석 시의 고향의식과 민족정체성 구현 양상을 연구했다.
Baek-Seok (1912-1995) is a poet who composed lyric poems which are folksy and rich in local color of ethnic community. Despite his poems form peculiar realm by expressing detailed life style of ethnic community; his works were all buried in modern affair for a long time. His work started to grab att...
Baek-Seok (1912-1995) is a poet who composed lyric poems which are folksy and rich in local color of ethnic community. Despite his poems form peculiar realm by expressing detailed life style of ethnic community; his works were all buried in modern affair for a long time. His work started to grab attentions in both popularly and academically taking '88 Seoul Olympic being an opportunity.
Poems of Baek-Seok were composed when Korea lost the sovereignty of a nation under Japanese Ruling Era of Korea. Considering the first collection of poems『 Deer』 being published in 1936, his activity was assumed to be from 1930s to 1940s. All poems that were composed in that time frame became subjects of this research. Due to brutal sociocultural policy of the Japanese Empire forced people to leave their homes - these resulted nomedic peoples to have senses of losing their homes either away from home or foreign countries. These people sustained tormenting life by having plaintive homesickness.
Sorrowful reality where people had to forsake the home was reflected in Baek-Seok's poems as the sense of home. However, narrators in works describe affluent and cozy homes of childhood from youth perspective. Homes that are reflected in young narrators, taking「Yeounankoljok」as a single example, are full of brotherly affection and attachment and harmonious spaces where human, nature, and ghosts co-exist. It reemerge unimportant items including institutions, customs, folklore, title games, foods, and etc. in detail. Methods that he applied is a delicate language of a child. Poet's home is Jung-Ju, Pyeongbuk Province. He studied abroad in Japan, was an English tutor and Newspaper reporter - he must have known the standard language. Moreover, there are his other works which did not use dialect; his usage of dialect was intentional. His tendency of enjoying vagrancy, he also composed poems of travels - strange dialects could not be found in these poems of travels. Poems that clearly express the sense of home include strange dialects which could not be impressed without having dictionary on your another hand.
Baek-Seok fastidiously pay attention to home. This can be related with risks of defending his mother country with remained people with vanished nation. The risk followed his actions of defending his mother country. This is the reason why farming community was selected as the most adequate field that can be preserved well from literature perspective with no damages on national images, and became a subject of his poems by substituting the nation and the people for home in unique ways.
In Baek-Seok's perspective, home is not defined only as a birthplace. Therefore, the lose of home signifies the lose of nations; the reflection of youth signifies the nostalgia of harmonious blood-tied community. When it gets defined in broad perspective, it reflects the poet's desire of harmonious nation prior to the Japanese Ruling Era of Korea.
Presuming Baek-Seok's intentional poetic strategies as one of the passive cultural forms to resist against the Japanese Imperialism, this research studied background of sense of home along with biographical studies. Concept of home was established. This research also studied by dividing into the Realization Aspect of National Identity and nostalgic awareness. As a result, I Think that Ba- seok's Poetry are A Poetry of resistance of cultural forms to resist against the Japanese Imperialism.
Baek-Seok (1912-1995) is a poet who composed lyric poems which are folksy and rich in local color of ethnic community. Despite his poems form peculiar realm by expressing detailed life style of ethnic community; his works were all buried in modern affair for a long time. His work started to grab attentions in both popularly and academically taking '88 Seoul Olympic being an opportunity.
Poems of Baek-Seok were composed when Korea lost the sovereignty of a nation under Japanese Ruling Era of Korea. Considering the first collection of poems『 Deer』 being published in 1936, his activity was assumed to be from 1930s to 1940s. All poems that were composed in that time frame became subjects of this research. Due to brutal sociocultural policy of the Japanese Empire forced people to leave their homes - these resulted nomedic peoples to have senses of losing their homes either away from home or foreign countries. These people sustained tormenting life by having plaintive homesickness.
Sorrowful reality where people had to forsake the home was reflected in Baek-Seok's poems as the sense of home. However, narrators in works describe affluent and cozy homes of childhood from youth perspective. Homes that are reflected in young narrators, taking「Yeounankoljok」as a single example, are full of brotherly affection and attachment and harmonious spaces where human, nature, and ghosts co-exist. It reemerge unimportant items including institutions, customs, folklore, title games, foods, and etc. in detail. Methods that he applied is a delicate language of a child. Poet's home is Jung-Ju, Pyeongbuk Province. He studied abroad in Japan, was an English tutor and Newspaper reporter - he must have known the standard language. Moreover, there are his other works which did not use dialect; his usage of dialect was intentional. His tendency of enjoying vagrancy, he also composed poems of travels - strange dialects could not be found in these poems of travels. Poems that clearly express the sense of home include strange dialects which could not be impressed without having dictionary on your another hand.
Baek-Seok fastidiously pay attention to home. This can be related with risks of defending his mother country with remained people with vanished nation. The risk followed his actions of defending his mother country. This is the reason why farming community was selected as the most adequate field that can be preserved well from literature perspective with no damages on national images, and became a subject of his poems by substituting the nation and the people for home in unique ways.
In Baek-Seok's perspective, home is not defined only as a birthplace. Therefore, the lose of home signifies the lose of nations; the reflection of youth signifies the nostalgia of harmonious blood-tied community. When it gets defined in broad perspective, it reflects the poet's desire of harmonious nation prior to the Japanese Ruling Era of Korea.
Presuming Baek-Seok's intentional poetic strategies as one of the passive cultural forms to resist against the Japanese Imperialism, this research studied background of sense of home along with biographical studies. Concept of home was established. This research also studied by dividing into the Realization Aspect of National Identity and nostalgic awareness. As a result, I Think that Ba- seok's Poetry are A Poetry of resistance of cultural forms to resist against the Japanese Imperialism.
주제어
#고향의식
#향토성
#민족정체성
#민족의식
#문화적 저항
#공동체
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.