본 연구에서는 주거 전용지역과 산업지역에서의 입경별 미세먼지에 함유되어 있는 중금속과 PAHs의 인체 위해성을 우리나라 인구 특성에 맞게 결정론적 및 확률론적으로 평가하고자 하였다.
PM10과 PM2.5의 평균 농도를 보았을 때 PM10에 대한 PM2.5의 비가 약 65∼75% 정도 되는 것을 알 수 있으며, 이는 일반적으로 알려진 비율인 50∼80%와 비슷하다고 볼 수 있었다. 도시지역 도로면에서는 교통량 증가에 의한 타이어마모, 브레이크 라이닝 마모와 먼지의 재 비산으로 PM2.5/PM10 ratio가 증가하는 것으로 판단되었다.
중금속의 Pb은 연간 대기환경기준인 0.5μg/m3은 초과하지 않았다. 본 연구의 ...
본 연구에서는 주거 전용지역과 산업지역에서의 입경별 미세먼지에 함유되어 있는 중금속과 PAHs의 인체 위해성을 우리나라 인구 특성에 맞게 결정론적 및 확률론적으로 평가하고자 하였다.
PM10과 PM2.5의 평균 농도를 보았을 때 PM10에 대한 PM2.5의 비가 약 65∼75% 정도 되는 것을 알 수 있으며, 이는 일반적으로 알려진 비율인 50∼80%와 비슷하다고 볼 수 있었다. 도시지역 도로면에서는 교통량 증가에 의한 타이어마모, 브레이크 라이닝 마모와 먼지의 재 비산으로 PM2.5/PM10 ratio가 증가하는 것으로 판단되었다.
중금속의 Pb은 연간 대기환경기준인 0.5μg/m3은 초과하지 않았다. 본 연구의 요인분석 결과, 주거지역에서는 주로 LNG차량과 불법소각에서 기인하는 금속성분인 Mn, Fe, Sb 등이 큰 값을 나타내었고, 산업지역에서는 화물 운송에 사용하는 디젤 차량인 트럭이 많고 화석연료와 산업체 등 복합적인 배출원에서 나타나는 금속성분인 Ni, Cd, Cr, Zn, As, Pb 등이 상대적으로 높은 비율을 나타내었다.
PAHs가 주거지역에서는 주로 LNG와 노천소각 등의 배출 물질인 ANT, PHE, ACE 등이 큰 값을 나타내었고, 산업지역에서는 디젤 차량과 화석연료와 산업체 등 복합적인 배출원에서 나타나는 물질인 BbF, BkF, IcdP, BghiP 등이 큰 값을 나타내었다.
발암 위해도의 확률론적 분석 결과 중금속 중 As, Ni, Cr 이 모든 지점에서 허용위해도 값인 1.0E-06을 초과하였다. 통합위해도 역시 중금속에서는 모든 지점에서 상위 권고치인 1.0E-04을 초과하였다. PAHs는 허용위해도 값인 1.0E-06을 초과하였다. 비발암 위해도의 확률론적 분석 결과 산업지역 PAHs 중 FLU과 PYR가 1을 초과한 것은 최대 노출 시 건강상의 유해한 영향이 발생할 가능성이 있음을 나타내는 것으로 판단되었다.
이러한 결과를 고려할 때 주거지역 및 산업지역에서 미세먼지 중 중금속과 PAHs 노출 저감을 위한 관리방안 수립과 정기적인 환경노출평가 실시 및 여러 변수들에 대한 정확한 확률밀도함수의 개발이 필요할 것으로 사료된다.
본 연구에서는 주거 전용지역과 산업지역에서의 입경별 미세먼지에 함유되어 있는 중금속과 PAHs의 인체 위해성을 우리나라 인구 특성에 맞게 결정론적 및 확률론적으로 평가하고자 하였다.
PM10과 PM2.5의 평균 농도를 보았을 때 PM10에 대한 PM2.5의 비가 약 65∼75% 정도 되는 것을 알 수 있으며, 이는 일반적으로 알려진 비율인 50∼80%와 비슷하다고 볼 수 있었다. 도시지역 도로면에서는 교통량 증가에 의한 타이어마모, 브레이크 라이닝 마모와 먼지의 재 비산으로 PM2.5/PM10 ratio가 증가하는 것으로 판단되었다.
중금속의 Pb은 연간 대기환경기준인 0.5μg/m3은 초과하지 않았다. 본 연구의 요인분석 결과, 주거지역에서는 주로 LNG차량과 불법소각에서 기인하는 금속성분인 Mn, Fe, Sb 등이 큰 값을 나타내었고, 산업지역에서는 화물 운송에 사용하는 디젤 차량인 트럭이 많고 화석연료와 산업체 등 복합적인 배출원에서 나타나는 금속성분인 Ni, Cd, Cr, Zn, As, Pb 등이 상대적으로 높은 비율을 나타내었다.
PAHs가 주거지역에서는 주로 LNG와 노천소각 등의 배출 물질인 ANT, PHE, ACE 등이 큰 값을 나타내었고, 산업지역에서는 디젤 차량과 화석연료와 산업체 등 복합적인 배출원에서 나타나는 물질인 BbF, BkF, IcdP, BghiP 등이 큰 값을 나타내었다.
발암 위해도의 확률론적 분석 결과 중금속 중 As, Ni, Cr 이 모든 지점에서 허용위해도 값인 1.0E-06을 초과하였다. 통합위해도 역시 중금속에서는 모든 지점에서 상위 권고치인 1.0E-04을 초과하였다. PAHs는 허용위해도 값인 1.0E-06을 초과하였다. 비발암 위해도의 확률론적 분석 결과 산업지역 PAHs 중 FLU과 PYR가 1을 초과한 것은 최대 노출 시 건강상의 유해한 영향이 발생할 가능성이 있음을 나타내는 것으로 판단되었다.
이러한 결과를 고려할 때 주거지역 및 산업지역에서 미세먼지 중 중금속과 PAHs 노출 저감을 위한 관리방안 수립과 정기적인 환경노출평가 실시 및 여러 변수들에 대한 정확한 확률밀도함수의 개발이 필요할 것으로 사료된다.
Human health risk assessment for heavy metals and PAHs in the fine particulates measured by particle size at exclusive residential area in Seoul area and nearby industrial area was intended to evaluate characteristic health risks in Korea.
When analyzing PM10 and PM2.5 average concentrations, the ra...
Human health risk assessment for heavy metals and PAHs in the fine particulates measured by particle size at exclusive residential area in Seoul area and nearby industrial area was intended to evaluate characteristic health risks in Korea.
When analyzing PM10 and PM2.5 average concentrations, the ratio PM2.5 to PM10 was about 65∼75%, showing similar range to those of the earlier studies. On the roadside of Seoul city. PM2.5/PM10 ratio showed increased level due to the tire attrition, brake lining attrition, fly dust by increasing traffic volume.
By the study for the factor analysis of heavy metals, Mn, Fe, Sb showed higher concentrations at residential area. Those kind of metals are mainly produced from LNG vehicle and illegal burning. In the industrial area, the results showed higher level of Ni, Cd, Cr, Zn, As, Pb, which are mostly produced from fossil fuel combustion and various complicated sources. There exist a large number of diesel trucks used for transportation.
By the study for the factor analysis of PAHs, ANT, PHE, ACE showed higher concentrations at the residential area. At the industrial area, the result showed higher levels of BbF, BkF, IcdP, BghiP. PAHs sources in Asia region are mostly considered to be caused by diesel-powered cars. In comparison, those are mainly considered gasoline-powered automobiles or point sources. From this point of view, we may say each region has its own distinct characteristics.
Probabilistic analysis of cancer risk level showed that As, Ni, Cr of heavy metals exceeded 1.0E-06 (a permissible figure for risk level) in both areas, while total cancer risk level of heavy metal also exceeded 1.0E-04 (higher advice figure for risk level) and PAHs also exceeded 1.0E-06. According to the result of probabilistic analysis of non-cancer risk level, those of FLU and PYR among PAHs exceeded 1, suggesting that it is possible to cause harmful effects to human health when exposed to its highest level of ambient environment.
Periodic and extensive measurement and exposure risk assessment are along with the development of probability density function considered essential to establish proper policies relevant to heavy metals and PAHs in fine particulates.
Human health risk assessment for heavy metals and PAHs in the fine particulates measured by particle size at exclusive residential area in Seoul area and nearby industrial area was intended to evaluate characteristic health risks in Korea.
When analyzing PM10 and PM2.5 average concentrations, the ratio PM2.5 to PM10 was about 65∼75%, showing similar range to those of the earlier studies. On the roadside of Seoul city. PM2.5/PM10 ratio showed increased level due to the tire attrition, brake lining attrition, fly dust by increasing traffic volume.
By the study for the factor analysis of heavy metals, Mn, Fe, Sb showed higher concentrations at residential area. Those kind of metals are mainly produced from LNG vehicle and illegal burning. In the industrial area, the results showed higher level of Ni, Cd, Cr, Zn, As, Pb, which are mostly produced from fossil fuel combustion and various complicated sources. There exist a large number of diesel trucks used for transportation.
By the study for the factor analysis of PAHs, ANT, PHE, ACE showed higher concentrations at the residential area. At the industrial area, the result showed higher levels of BbF, BkF, IcdP, BghiP. PAHs sources in Asia region are mostly considered to be caused by diesel-powered cars. In comparison, those are mainly considered gasoline-powered automobiles or point sources. From this point of view, we may say each region has its own distinct characteristics.
Probabilistic analysis of cancer risk level showed that As, Ni, Cr of heavy metals exceeded 1.0E-06 (a permissible figure for risk level) in both areas, while total cancer risk level of heavy metal also exceeded 1.0E-04 (higher advice figure for risk level) and PAHs also exceeded 1.0E-06. According to the result of probabilistic analysis of non-cancer risk level, those of FLU and PYR among PAHs exceeded 1, suggesting that it is possible to cause harmful effects to human health when exposed to its highest level of ambient environment.
Periodic and extensive measurement and exposure risk assessment are along with the development of probability density function considered essential to establish proper policies relevant to heavy metals and PAHs in fine particulates.
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