한 글 요 약
복공판은 지하철 및 지하차도 공사시 차량통행을 위해서 상부에 설치되는 임시 가설구조물로서, 형식에 따라 차이가 있으나 강재 SS400을 공히 용접을 이용한 접합으로 제작되고 있으며, 통과하는 차륜을 직접 지지하는 구조로서 매우 중요한 역할을 하고 있다.
이러한 중요한 역할을 하는 복공판이 설치되는 지하철 공사장의 현장 환경여건은 상대습도가 높고 분진이 많으며 특히 겨울철 ...
한 글 요 약
복공판은 지하철 및 지하차도 공사시 차량통행을 위해서 상부에 설치되는 임시 가설구조물로서, 형식에 따라 차이가 있으나 강재 SS400을 공히 용접을 이용한 접합으로 제작되고 있으며, 통과하는 차륜을 직접 지지하는 구조로서 매우 중요한 역할을 하고 있다.
이러한 중요한 역할을 하는 복공판이 설치되는 지하철 공사장의 현장 환경여건은 상대습도가 높고 분진이 많으며 특히 겨울철 염화칼슘 포설 등으로 부식이 빠르게 진행될 수밖에 없는 매우 열악한 상태이나 이러한 공사현장 환경에서의 부식속도 및 단면감소량 예측에 관한 연구가 미비하여 가시설 복공판 설계시 부식손상을 고려한 내하력 저감이 고려되지 못하고 있는 실정이다.
또한 서울지하철 설계기준에서는 공사착공시 신강재 복공판을 설치하도록 규정하고 있으나, 복공판은 부위별로 강재를 용접하여 제작하는 관계로 선정시험 및 관리시험 기준이 기준이 미흡하고, 필요시마다 피로시험을 할수없는 것이 공사장의 현실이며, 또한 복공판 선정시험시 도로교설계기준을 적용 휨재하시험을 통하여 처짐을 확인하는것이 일반적 관리방식이나, 설치후 관리시험은 전혀 이루어지지 않고 있어 구조적 안정성을 장담할수 없는 실정이다.
특히 본인이 지하철공사장에서 약16여년간 근무경험을 통해 볼때 복공판은 용접부 탈락에 의한 손상보다는 처짐에 의한 복공판 손상이 대부분 이루어진다는 것이 개인적 소견이며, 따라서 본 연구에서는 지하철공사장 환경에서의 복공판 부식속도와 단면감소량을 측정하고 휨재하 실험을 실시하였으며, 구조해석을 수행하여 그결과를 실험결과와 비교분석 하였다. 그래서 그결과를 가지고 현장 관리자들이 향후 복공판 장기사용 계획수립과 공용기간중 구조적 안정성을 확보할수 있도록 제시하였다.
한 글 요 약
복공판은 지하철 및 지하차도 공사시 차량통행을 위해서 상부에 설치되는 임시 가설구조물로서, 형식에 따라 차이가 있으나 강재 SS400을 공히 용접을 이용한 접합으로 제작되고 있으며, 통과하는 차륜을 직접 지지하는 구조로서 매우 중요한 역할을 하고 있다.
이러한 중요한 역할을 하는 복공판이 설치되는 지하철 공사장의 현장 환경여건은 상대습도가 높고 분진이 많으며 특히 겨울철 염화칼슘 포설 등으로 부식이 빠르게 진행될 수밖에 없는 매우 열악한 상태이나 이러한 공사현장 환경에서의 부식속도 및 단면감소량 예측에 관한 연구가 미비하여 가시설 복공판 설계시 부식손상을 고려한 내하력 저감이 고려되지 못하고 있는 실정이다.
또한 서울지하철 설계기준에서는 공사착공시 신강재 복공판을 설치하도록 규정하고 있으나, 복공판은 부위별로 강재를 용접하여 제작하는 관계로 선정시험 및 관리시험 기준이 기준이 미흡하고, 필요시마다 피로시험을 할수없는 것이 공사장의 현실이며, 또한 복공판 선정시험시 도로교설계기준을 적용 휨재하시험을 통하여 처짐을 확인하는것이 일반적 관리방식이나, 설치후 관리시험은 전혀 이루어지지 않고 있어 구조적 안정성을 장담할수 없는 실정이다.
특히 본인이 지하철공사장에서 약16여년간 근무경험을 통해 볼때 복공판은 용접부 탈락에 의한 손상보다는 처짐에 의한 복공판 손상이 대부분 이루어진다는 것이 개인적 소견이며, 따라서 본 연구에서는 지하철공사장 환경에서의 복공판 부식속도와 단면감소량을 측정하고 휨재하 실험을 실시하였으며, 구조해석을 수행하여 그결과를 실험결과와 비교분석 하였다. 그래서 그결과를 가지고 현장 관리자들이 향후 복공판 장기사용 계획수립과 공용기간중 구조적 안정성을 확보할수 있도록 제시하였다.
Deckplate subway and underground roadways for vehicular traffic during construction is installed on the upper structure as a temporary hypothesis, depending on the type of SS400 steel, but both are made by welding, bonding, and direct support to pass a structure with wheels so has an important role....
Deckplate subway and underground roadways for vehicular traffic during construction is installed on the upper structure as a temporary hypothesis, depending on the type of SS400 steel, but both are made by welding, bonding, and direct support to pass a structure with wheels so has an important role.
This plays an important role Deckplate installation site environmental conditions of the subway construction and high relative humidity, dust and many, especially in winter due to chloride corrosion laid no choice but to proceed quickly and very poor environmental conditions or the construction site and cross-section reduction in the corrosion rate Study on Prediction of the lack of design and corrosion damage gasiseol Deckplate considering carrying capacity is reduced have not been considered.
The Seoul Metropolitan Subway Corporation Started in design standards shall be installed at Deckplate New but Deckplate welded steel parts produced by each selection test and manage the relationship, the lack of testing standards, and requires that every construction site of blood tests that can not be reality, and also during the selection test Deckplate hwimjaehasiheomeul bridge design standards applied by checking on deflections and general management, post-installation management have not made any tests to assure structural stability, there is little data.
I work under, especially the subway about 20 years, judging by the experience of working in the damage eliminated Deckplate
Weld Deckplate damage by deflection rather than the most personally made that finding, and underground construction environment in this study, the corrosion rate and the cross section Deckplate hwimjaeha reduction experiments were carried out to measure, perform structural analysis and the result was compared with the experimental results.
As a result, field managers have so Deckplate long-term use in the future planning and ensured the structural integrity to the public during the period presented.
Deckplate subway and underground roadways for vehicular traffic during construction is installed on the upper structure as a temporary hypothesis, depending on the type of SS400 steel, but both are made by welding, bonding, and direct support to pass a structure with wheels so has an important role.
This plays an important role Deckplate installation site environmental conditions of the subway construction and high relative humidity, dust and many, especially in winter due to chloride corrosion laid no choice but to proceed quickly and very poor environmental conditions or the construction site and cross-section reduction in the corrosion rate Study on Prediction of the lack of design and corrosion damage gasiseol Deckplate considering carrying capacity is reduced have not been considered.
The Seoul Metropolitan Subway Corporation Started in design standards shall be installed at Deckplate New but Deckplate welded steel parts produced by each selection test and manage the relationship, the lack of testing standards, and requires that every construction site of blood tests that can not be reality, and also during the selection test Deckplate hwimjaehasiheomeul bridge design standards applied by checking on deflections and general management, post-installation management have not made any tests to assure structural stability, there is little data.
I work under, especially the subway about 20 years, judging by the experience of working in the damage eliminated Deckplate
Weld Deckplate damage by deflection rather than the most personally made that finding, and underground construction environment in this study, the corrosion rate and the cross section Deckplate hwimjaeha reduction experiments were carried out to measure, perform structural analysis and the result was compared with the experimental results.
As a result, field managers have so Deckplate long-term use in the future planning and ensured the structural integrity to the public during the period presented.
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