본 연구는 교실수업에서의 교사 음성 성향에 대해 객관적인 기준으로 계량화할 수 있는 교실 수업 음성 및 음향 분석 프로그램을 설계한 것이다. 연구의 첫 번째 목적은 음성언어장애 요소에 대한 유의미한 정보를 제시함으로써 교사 스스로 자신의 음성언어 성향에 대해 민감하게 자각할 수 있도록 하는 데 있다. 더불어 분석결과를 바탕으로 음성 훈련 및 관리를 통해 교사 음성매체를 좀 더 효율적인 교실 의사소통 수단으로 활용할 수 있도록 함으로써 보다 성공적인 수업을 이끌어 내는 데 연구의 최종적인 목적이 있다. 교실음성 및 음향 분석 프로그램 설계를 위해 먼저 교실 수업에서 교육매체로서 교사음성이 가지는 중요성에 대한 근거자료를 확보한 후, 교사음성과 관련한 선행 연구들을 분석하였다. 선행연구 분석 결과 교사의 음성 소리 자체에 대한 심층적인 분석 연구가 없다는 점을 반영하여 암스테르담 대학교의 파울 부르스마(Paul Boersma)와 다비트 베닝크(David Weenink)가 개발한 음성분석 및 변형 프로그램 패키지인 ...
본 연구는 교실수업에서의 교사 음성 성향에 대해 객관적인 기준으로 계량화할 수 있는 교실 수업 음성 및 음향 분석 프로그램을 설계한 것이다. 연구의 첫 번째 목적은 음성언어장애 요소에 대한 유의미한 정보를 제시함으로써 교사 스스로 자신의 음성언어 성향에 대해 민감하게 자각할 수 있도록 하는 데 있다. 더불어 분석결과를 바탕으로 음성 훈련 및 관리를 통해 교사 음성매체를 좀 더 효율적인 교실 의사소통 수단으로 활용할 수 있도록 함으로써 보다 성공적인 수업을 이끌어 내는 데 연구의 최종적인 목적이 있다. 교실음성 및 음향 분석 프로그램 설계를 위해 먼저 교실 수업에서 교육매체로서 교사음성이 가지는 중요성에 대한 근거자료를 확보한 후, 교사음성과 관련한 선행 연구들을 분석하였다. 선행연구 분석 결과 교사의 음성 소리 자체에 대한 심층적인 분석 연구가 없다는 점을 반영하여 암스테르담 대학교의 파울 부르스마(Paul Boersma)와 다비트 베닝크(David Weenink)가 개발한 음성분석 및 변형 프로그램 패키지인 프라트(Praat)를 토대로 교실수업 음성 및 음향 분석 프로그램을 설계하였다. 설계된 교사 음성 및 음향 분석 프로그램이 가지는 의의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현재 교실 수업에서 간과되고 있는 교육매체로서 교사음성의 중요성에 대한 인식변화를 가져올 수 있다. 둘째, 일부에서 교사 음성의 중요성은 인식하고 있으나 분석도구의 부재로 교사의 음성문제 노출에 적절히 대처하고 있지 못하는 점을 감안하면 본 연구의 설계 프로그램이 이에 효과적으로 활용될 수 있다. 셋째, 교사 음성 분석 프로그램의 효율적인 활용으로 교실 의사소통을 높여 성공적인 수업을 이끌어냄으로써 교사 개인뿐만 아니라 학생들의 학업성취도에도 큰 영향을 주는 요소로 작용되어 교사와 학생 모두에게 효과적이고 유익한 프로그램이 될 수 있다. 넷째, 본 프로그램을 학교 현장에 직접 적용해 봄으로써 교사 음성에 관한 실질적인 기초자료를 제공하여 교육 현장에서의 교사음성 개선 가능성 및 효율적인 교사 음성 활용을 위한 구체적인 방안을 모색해 볼 수 있다.
본 연구는 교실수업에서의 교사 음성 성향에 대해 객관적인 기준으로 계량화할 수 있는 교실 수업 음성 및 음향 분석 프로그램을 설계한 것이다. 연구의 첫 번째 목적은 음성언어장애 요소에 대한 유의미한 정보를 제시함으로써 교사 스스로 자신의 음성언어 성향에 대해 민감하게 자각할 수 있도록 하는 데 있다. 더불어 분석결과를 바탕으로 음성 훈련 및 관리를 통해 교사 음성매체를 좀 더 효율적인 교실 의사소통 수단으로 활용할 수 있도록 함으로써 보다 성공적인 수업을 이끌어 내는 데 연구의 최종적인 목적이 있다. 교실음성 및 음향 분석 프로그램 설계를 위해 먼저 교실 수업에서 교육매체로서 교사음성이 가지는 중요성에 대한 근거자료를 확보한 후, 교사음성과 관련한 선행 연구들을 분석하였다. 선행연구 분석 결과 교사의 음성 소리 자체에 대한 심층적인 분석 연구가 없다는 점을 반영하여 암스테르담 대학교의 파울 부르스마(Paul Boersma)와 다비트 베닝크(David Weenink)가 개발한 음성분석 및 변형 프로그램 패키지인 프라트(Praat)를 토대로 교실수업 음성 및 음향 분석 프로그램을 설계하였다. 설계된 교사 음성 및 음향 분석 프로그램이 가지는 의의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현재 교실 수업에서 간과되고 있는 교육매체로서 교사음성의 중요성에 대한 인식변화를 가져올 수 있다. 둘째, 일부에서 교사 음성의 중요성은 인식하고 있으나 분석도구의 부재로 교사의 음성문제 노출에 적절히 대처하고 있지 못하는 점을 감안하면 본 연구의 설계 프로그램이 이에 효과적으로 활용될 수 있다. 셋째, 교사 음성 분석 프로그램의 효율적인 활용으로 교실 의사소통을 높여 성공적인 수업을 이끌어냄으로써 교사 개인뿐만 아니라 학생들의 학업성취도에도 큰 영향을 주는 요소로 작용되어 교사와 학생 모두에게 효과적이고 유익한 프로그램이 될 수 있다. 넷째, 본 프로그램을 학교 현장에 직접 적용해 봄으로써 교사 음성에 관한 실질적인 기초자료를 제공하여 교육 현장에서의 교사음성 개선 가능성 및 효율적인 교사 음성 활용을 위한 구체적인 방안을 모색해 볼 수 있다.
The current study designed a voice and sound analysis program that objectively quantifies a voice disposition of teachers in classroom. The purpose of the study is to have teachers susceptibly recognize their speech language disposition by suggesting significant information about the speech language...
The current study designed a voice and sound analysis program that objectively quantifies a voice disposition of teachers in classroom. The purpose of the study is to have teachers susceptibly recognize their speech language disposition by suggesting significant information about the speech language disorder. Also, it is ultimately to accomplish more successful lessons by utilizing the teacher voice medium as more effective means of communication through voice trainings and managements based on the analysis result. In order to design the program for the classroom voice and sound analysis, the source data for the importance of the teacher voice as the educational medium in classroom was firstly obtained, and then previous literature was analyzed. According to the analysis result of previous literature showing the lack of in-depth analysis research about voice sounds of teachers, the classroom voice and sound analysis program was designed based on Praat, the voice analysis and modification program package developed by Paul Boersma and David Weenink at University of Amsterdam. The teacher voice and sound analysis program is significant for following reasons. First, it is able to bring a recognition change on the importance of the teacher voice as an educational medium currently being overlooked in classroom. Second, given the situation that has not been able to cope with the exposed problem of the teacher voice because of the lack of analyzing tools whereas the importance of the teacher voice has been partially recognized, the program designed in the study can be effectively utilized. Third, the effective use of the teacher voice analysis program can be beneficial for both teachers and students by acting upon the factor that considerably influences teachers as well as the academic achievement of students while the enhanced classroom communication brings about successful lessons. Finally, practical baseline data of the teacher voice can be provided from the direct application of the program to schools, hence, specific plans of the improvement possibility of the teacher voice in the educational field and the effective use of the teacher voice can be established.
The current study designed a voice and sound analysis program that objectively quantifies a voice disposition of teachers in classroom. The purpose of the study is to have teachers susceptibly recognize their speech language disposition by suggesting significant information about the speech language disorder. Also, it is ultimately to accomplish more successful lessons by utilizing the teacher voice medium as more effective means of communication through voice trainings and managements based on the analysis result. In order to design the program for the classroom voice and sound analysis, the source data for the importance of the teacher voice as the educational medium in classroom was firstly obtained, and then previous literature was analyzed. According to the analysis result of previous literature showing the lack of in-depth analysis research about voice sounds of teachers, the classroom voice and sound analysis program was designed based on Praat, the voice analysis and modification program package developed by Paul Boersma and David Weenink at University of Amsterdam. The teacher voice and sound analysis program is significant for following reasons. First, it is able to bring a recognition change on the importance of the teacher voice as an educational medium currently being overlooked in classroom. Second, given the situation that has not been able to cope with the exposed problem of the teacher voice because of the lack of analyzing tools whereas the importance of the teacher voice has been partially recognized, the program designed in the study can be effectively utilized. Third, the effective use of the teacher voice analysis program can be beneficial for both teachers and students by acting upon the factor that considerably influences teachers as well as the academic achievement of students while the enhanced classroom communication brings about successful lessons. Finally, practical baseline data of the teacher voice can be provided from the direct application of the program to schools, hence, specific plans of the improvement possibility of the teacher voice in the educational field and the effective use of the teacher voice can be established.
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