철학에서의 문제들 중 하나인 정신과 물질의 거리 문제는 관념론과 실재론의 논쟁을 중심으로 이어져 내려왔다. 해결되지 않은 채 논쟁이 이어져온 이 문제에 대해 베르그송은 이마쥬 개념을 통해서 문제를 해결해나간다. 이마쥬라는 개념은 정신의 내적인 어떤 것이나 혹은 정신에 의해서 만들어지는 것이 아니라 정신 바깥의 물질적인 실재와 동일한 것으로 설명된다. 이러한 이미지들의 세계로부터 베르그송은 의식이 생겨남을 설명하고 있으며 의식이 어떠한 방식으로 ...
철학에서의 문제들 중 하나인 정신과 물질의 거리 문제는 관념론과 실재론의 논쟁을 중심으로 이어져 내려왔다. 해결되지 않은 채 논쟁이 이어져온 이 문제에 대해 베르그송은 이마쥬 개념을 통해서 문제를 해결해나간다. 이마쥬라는 개념은 정신의 내적인 어떤 것이나 혹은 정신에 의해서 만들어지는 것이 아니라 정신 바깥의 물질적인 실재와 동일한 것으로 설명된다. 이러한 이미지들의 세계로부터 베르그송은 의식이 생겨남을 설명하고 있으며 의식이 어떠한 방식으로 물질적인 실재와 접촉하게 되는지도 설명하고 있다. 물질적 실재와 의식이라는 이 두 실재가 만남으로써 생겨나는 ‘표상’이라는 것이 지각(지각이마쥬)을 통해서는 물질과 만나면서 그와 동시에 기억(기억이마쥬)를 통해서는 물질과의 거리를 만드는 혼합물로 구성되고 있음을 이야기한다. 그리고 이마쥬는 표상과 실재 사이의 인식론적인 난점을 해결하며 또한 정신과 물질 사이의 문제에도 해결책이 되고 있다. 결과적으로 베르그송의 견해에 따르면 현존과 표상 사이의 거리는 권리상의 일치와 사실상의 차이를 통해 설명된다. 이마쥬로서의 물질적인 현존은 잠재적인 지각 가능성으로서의 권리상 의식과 동연적이고 내용적으로도 일치하지만 현실 삶과 그 안에서의 행위의 필요에 따라 인간적인 경험으로 전환되어 표상화될 때 사실상 차이를 함축하게 된다. 물질적인 실재와 순수지각, 지각, 이마쥬라는 객관적이고 현실적인 부분들과 정신적 실재, 순수기억, 기억, 이마쥬라는 주관적이며 잠재적인 부분들의 성질이 다른 두 계열의 맞닿는 곳에서 우리가 갖는 표상이 생겨난다는 사실은 관념론과 실재론의 갈등이 사라지는 것을 의미한다. 또한 표상 작용은 물질적인 실재의 연속적 운동을 부동화된 불연속적 표면으로 현실화시키는 정신의 운동에 의해 얻어진다는 점에서 유물론과 유심론의 형이상학적 대립을 넘어서 물질과 정신의 이원론을 정당화하며 두 실재의 상호작용에 대해서도 설명한다. 여기에서 의식은 재현이나 표상능력에 더 이상 관련되지 않고 진정한 차이를 산출하는 창조적인 자유와 관련을 맺게 된다.
철학에서의 문제들 중 하나인 정신과 물질의 거리 문제는 관념론과 실재론의 논쟁을 중심으로 이어져 내려왔다. 해결되지 않은 채 논쟁이 이어져온 이 문제에 대해 베르그송은 이마쥬 개념을 통해서 문제를 해결해나간다. 이마쥬라는 개념은 정신의 내적인 어떤 것이나 혹은 정신에 의해서 만들어지는 것이 아니라 정신 바깥의 물질적인 실재와 동일한 것으로 설명된다. 이러한 이미지들의 세계로부터 베르그송은 의식이 생겨남을 설명하고 있으며 의식이 어떠한 방식으로 물질적인 실재와 접촉하게 되는지도 설명하고 있다. 물질적 실재와 의식이라는 이 두 실재가 만남으로써 생겨나는 ‘표상’이라는 것이 지각(지각이마쥬)을 통해서는 물질과 만나면서 그와 동시에 기억(기억이마쥬)를 통해서는 물질과의 거리를 만드는 혼합물로 구성되고 있음을 이야기한다. 그리고 이마쥬는 표상과 실재 사이의 인식론적인 난점을 해결하며 또한 정신과 물질 사이의 문제에도 해결책이 되고 있다. 결과적으로 베르그송의 견해에 따르면 현존과 표상 사이의 거리는 권리상의 일치와 사실상의 차이를 통해 설명된다. 이마쥬로서의 물질적인 현존은 잠재적인 지각 가능성으로서의 권리상 의식과 동연적이고 내용적으로도 일치하지만 현실 삶과 그 안에서의 행위의 필요에 따라 인간적인 경험으로 전환되어 표상화될 때 사실상 차이를 함축하게 된다. 물질적인 실재와 순수지각, 지각, 이마쥬라는 객관적이고 현실적인 부분들과 정신적 실재, 순수기억, 기억, 이마쥬라는 주관적이며 잠재적인 부분들의 성질이 다른 두 계열의 맞닿는 곳에서 우리가 갖는 표상이 생겨난다는 사실은 관념론과 실재론의 갈등이 사라지는 것을 의미한다. 또한 표상 작용은 물질적인 실재의 연속적 운동을 부동화된 불연속적 표면으로 현실화시키는 정신의 운동에 의해 얻어진다는 점에서 유물론과 유심론의 형이상학적 대립을 넘어서 물질과 정신의 이원론을 정당화하며 두 실재의 상호작용에 대해서도 설명한다. 여기에서 의식은 재현이나 표상능력에 더 이상 관련되지 않고 진정한 차이를 산출하는 창조적인 자유와 관련을 맺게 된다.
The enduring philosophical question of distance between spirit and matter has centered on the argument between idealism and realism. Henri Bergson resolves the question through the concept of image. The idea of image is not something that is made by the mind nor something internal of the mind, but r...
The enduring philosophical question of distance between spirit and matter has centered on the argument between idealism and realism. Henri Bergson resolves the question through the concept of image. The idea of image is not something that is made by the mind nor something internal of the mind, but rather he explains it to be something identical to material existence external to spirit. Bergson explains that perception transpires from this world of image, and further exerts in what way perception makes contact with material being. 'Representation', which is formed by the encounter between the two realities of material being and spirit, is a mixture that meets matter through perception(perceptive image) and at the same time distances matter from memory(memory image). Also, Bergson's image solves the epistemological problem between representation and reality and it also becomes a solution to the issue between spirit and matter. Conclusively, according to his view, the distance between existence and representation is elucidated by the actual difference from an agreement by right. Material existence as image is coextensive from perceptive right as a latent possibility of perception, but it is converted into human experience through the actions that are necessary in real life and when it becomes representation, in actuality this implicates difference. What this means is that the discord between idealism and realism disappears with representation, which forms in a place where the two different categories of objective and realistic aspects such as material being, pure perception, perception, and image and subjective and latent aspects such as spiritual being, pure memory, memory, and image meet. In addition, representational function is attained because continual movement of material being is actualized onto an immobilized discontinued surface through spiritual movement, which surpasses the metaphysical conflict between materialism and spiritualism and justifies a dualism of matter and spirit while also clarifying on the interaction of the two realities. Here, perception is no longer related to reproduction or representational ability, but rather binds with a creative freedom that produces true difference.
The enduring philosophical question of distance between spirit and matter has centered on the argument between idealism and realism. Henri Bergson resolves the question through the concept of image. The idea of image is not something that is made by the mind nor something internal of the mind, but rather he explains it to be something identical to material existence external to spirit. Bergson explains that perception transpires from this world of image, and further exerts in what way perception makes contact with material being. 'Representation', which is formed by the encounter between the two realities of material being and spirit, is a mixture that meets matter through perception(perceptive image) and at the same time distances matter from memory(memory image). Also, Bergson's image solves the epistemological problem between representation and reality and it also becomes a solution to the issue between spirit and matter. Conclusively, according to his view, the distance between existence and representation is elucidated by the actual difference from an agreement by right. Material existence as image is coextensive from perceptive right as a latent possibility of perception, but it is converted into human experience through the actions that are necessary in real life and when it becomes representation, in actuality this implicates difference. What this means is that the discord between idealism and realism disappears with representation, which forms in a place where the two different categories of objective and realistic aspects such as material being, pure perception, perception, and image and subjective and latent aspects such as spiritual being, pure memory, memory, and image meet. In addition, representational function is attained because continual movement of material being is actualized onto an immobilized discontinued surface through spiritual movement, which surpasses the metaphysical conflict between materialism and spiritualism and justifies a dualism of matter and spirit while also clarifying on the interaction of the two realities. Here, perception is no longer related to reproduction or representational ability, but rather binds with a creative freedom that produces true difference.
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