2009년 하반기 아이폰의 국내 출시 이후, 불과 2년도 되지않는 기간 동안 국내 스마트폰 시장과 SNS 시장은 급속하게 성장하였다. 이후 SNS에 사진을 공유하려는 스마트폰 유저는 스마트폰 카메라로 사진을 찍어 스마트폰 내의 사진 편집 애플리케이션으로 수정을 한 뒤, 간단히 업로드 할 수 있게 되었다. 스마트폰 유저가 일상을 촬영하고 공유하는데 있어 디지털...
2009년 하반기 아이폰의 국내 출시 이후, 불과 2년도 되지않는 기간 동안 국내 스마트폰 시장과 SNS 시장은 급속하게 성장하였다. 이후 SNS에 사진을 공유하려는 스마트폰 유저는 스마트폰 카메라로 사진을 찍어 스마트폰 내의 사진 편집 애플리케이션으로 수정을 한 뒤, 간단히 업로드 할 수 있게 되었다. 스마트폰 유저가 일상을 촬영하고 공유하는데 있어 디지털 카메라보다 스마트폰 카메라를 손쉽게 이용하고 있다. 하지만 스마트폰 유저의 스마트폰 카메라 이용 증가에 따른 디지털 카메라 시장에 미치는 영향에 관한 연구는 미진하다. 따라서 본 연구에서는 스마트폰과 SNS 보급에 의해 스마트폰 유저의 디지털 카메라 이용에 어떤 영향을 미쳤는지 알아보았다. SNS를 사용하는 스마트폰 유저를 대상으로 설문을 실시하여 현황을 파악하였다. 또한 전문가 그룹과의 인터뷰를 통하여 현황 분석과 디지털 카메라 시장의 변화 추이를 알아 보았다. 그 결과 스마트폰 유저가 스마트폰과 SNS의 보급에 따라 디지털 카메라 사용이 줄어들었다는 것을 증명하였다. 관련 전문가는 접근성이 쉬운 스마트폰 카메라가 콤팩트 디지털 시장을 잠식하는 것은 이미 진행 중이라고 판단하였다. 또한 전문가는 단기적으로는 콤팩트 디지털 시장의 위축을 예상하였지만, 그로 인해 더 많은 일반 소비자의 요구를 수용할 수 있어서 장기적으로 디지털 카메라 시장이 성장할 것으로 예상하였다. 본 연구를 통해 스마트폰과 SNS보급에 따른 스마트폰 유저의 디지털 카메라 사용에 변화가 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구에서 도출된 여러 결과는 장기적으로 디지털 카메라 시장 변화를 예측할 수 있는 기초 자료로서 의미가 있다.
2009년 하반기 아이폰의 국내 출시 이후, 불과 2년도 되지않는 기간 동안 국내 스마트폰 시장과 SNS 시장은 급속하게 성장하였다. 이후 SNS에 사진을 공유하려는 스마트폰 유저는 스마트폰 카메라로 사진을 찍어 스마트폰 내의 사진 편집 애플리케이션으로 수정을 한 뒤, 간단히 업로드 할 수 있게 되었다. 스마트폰 유저가 일상을 촬영하고 공유하는데 있어 디지털 카메라보다 스마트폰 카메라를 손쉽게 이용하고 있다. 하지만 스마트폰 유저의 스마트폰 카메라 이용 증가에 따른 디지털 카메라 시장에 미치는 영향에 관한 연구는 미진하다. 따라서 본 연구에서는 스마트폰과 SNS 보급에 의해 스마트폰 유저의 디지털 카메라 이용에 어떤 영향을 미쳤는지 알아보았다. SNS를 사용하는 스마트폰 유저를 대상으로 설문을 실시하여 현황을 파악하였다. 또한 전문가 그룹과의 인터뷰를 통하여 현황 분석과 디지털 카메라 시장의 변화 추이를 알아 보았다. 그 결과 스마트폰 유저가 스마트폰과 SNS의 보급에 따라 디지털 카메라 사용이 줄어들었다는 것을 증명하였다. 관련 전문가는 접근성이 쉬운 스마트폰 카메라가 콤팩트 디지털 시장을 잠식하는 것은 이미 진행 중이라고 판단하였다. 또한 전문가는 단기적으로는 콤팩트 디지털 시장의 위축을 예상하였지만, 그로 인해 더 많은 일반 소비자의 요구를 수용할 수 있어서 장기적으로 디지털 카메라 시장이 성장할 것으로 예상하였다. 본 연구를 통해 스마트폰과 SNS보급에 따른 스마트폰 유저의 디지털 카메라 사용에 변화가 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구에서 도출된 여러 결과는 장기적으로 디지털 카메라 시장 변화를 예측할 수 있는 기초 자료로서 의미가 있다.
The Korean domestic markets of smart phones and SNSs have been remarkably expanded in less than 2 years since iPhone was introduced to Korea in the second half of 2009. With these changes in circumstance, people who want to share pictures on a social networking service provider simply take a picture...
The Korean domestic markets of smart phones and SNSs have been remarkably expanded in less than 2 years since iPhone was introduced to Korea in the second half of 2009. With these changes in circumstance, people who want to share pictures on a social networking service provider simply take a picture, edit it using an editing program and upload it to SNSs. For smart phone users, using a smart phone is much more convenient way to picture and share daily life. However, there are little studies on the effects of increasing number of smart phone users on the digital camera market. Therefore, this study investigates how the diffusion of smart phones and SNSs affects use of digital cameras by smart phone users. Survey to smart phone users who are using SNSs has been conducted to identify the current situation. In addition, with interview with a group of experts, the status and changes in the market of digital camera have been studied. As a result, decrease in use of digital camera by smart phone users has significant relationship with the diffusion of smart phones and SNSs. Experts to be interviewed thought that smart phone already started taking over the market of digital camera. In addition, they expected that the market of compact digital camera will continue to grow in long term although the market of the compact digital camera market will be smaller in short term due to the growth of smart phone market. This study confirmed that there is a change in use of digital cameras by smart phone users. Therefore, the findings of this study can be used as a basic material to help us expect changes in the market of digital camera in long term.
The Korean domestic markets of smart phones and SNSs have been remarkably expanded in less than 2 years since iPhone was introduced to Korea in the second half of 2009. With these changes in circumstance, people who want to share pictures on a social networking service provider simply take a picture, edit it using an editing program and upload it to SNSs. For smart phone users, using a smart phone is much more convenient way to picture and share daily life. However, there are little studies on the effects of increasing number of smart phone users on the digital camera market. Therefore, this study investigates how the diffusion of smart phones and SNSs affects use of digital cameras by smart phone users. Survey to smart phone users who are using SNSs has been conducted to identify the current situation. In addition, with interview with a group of experts, the status and changes in the market of digital camera have been studied. As a result, decrease in use of digital camera by smart phone users has significant relationship with the diffusion of smart phones and SNSs. Experts to be interviewed thought that smart phone already started taking over the market of digital camera. In addition, they expected that the market of compact digital camera will continue to grow in long term although the market of the compact digital camera market will be smaller in short term due to the growth of smart phone market. This study confirmed that there is a change in use of digital cameras by smart phone users. Therefore, the findings of this study can be used as a basic material to help us expect changes in the market of digital camera in long term.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.