이 논문은 후기 독일가곡 작곡가인 슈트라우스(R.strauss)의 ‘Op.27 Vier Lieder’ 의 가사와 음악적 표현에 관한 연주기법을 연구한 연구논문이자 연주 보고서이다. 독일가곡은 18세기 말부터 일어나기 시작한 서정시 문학을 배경으로 발전하였기 때문에 시가 가지는 의미는 독일가곡에서 매우 중요하다. 시의 내용을 바탕으로 음악이 표현되고 선율, 화성, 리듬이 시의 전체적인 분위기를 표현하는 것이다. 후기독일가곡으로 갈수록 시의 선택의 폭이 다양하고 넓어지면서 음악적으로 표현이 더 자유로워지고 확대되었는데 그중에서 슈트라우스는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 작품을 선택함으로써 낭송조의 선율과 고음부가 많으면서 오르내리는 화려한 선율의 가곡을 많이 썼다. 슈트라우스의 작품 중에서 ‘Op. 27 Vier Lieder’는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 시를 선택한 작품으로 ‘<Ruhe, ruhe, meine Seele (쉬어라 내 영혼이여!)>’, ‘<Cäcilie(체칠리에)>’, ‘<Heimliche Aufforderung(은밀한 유혹)>’, ‘<Morgen(내일)>’의 4곡으로 되어있다. 가사는 ‘존 ...
이 논문은 후기 독일가곡 작곡가인 슈트라우스(R.strauss)의 ‘Op.27 Vier Lieder’ 의 가사와 음악적 표현에 관한 연주기법을 연구한 연구논문이자 연주 보고서이다. 독일가곡은 18세기 말부터 일어나기 시작한 서정시 문학을 배경으로 발전하였기 때문에 시가 가지는 의미는 독일가곡에서 매우 중요하다. 시의 내용을 바탕으로 음악이 표현되고 선율, 화성, 리듬이 시의 전체적인 분위기를 표현하는 것이다. 후기독일가곡으로 갈수록 시의 선택의 폭이 다양하고 넓어지면서 음악적으로 표현이 더 자유로워지고 확대되었는데 그중에서 슈트라우스는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 작품을 선택함으로써 낭송조의 선율과 고음부가 많으면서 오르내리는 화려한 선율의 가곡을 많이 썼다. 슈트라우스의 작품 중에서 ‘Op. 27 Vier Lieder’는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 시를 선택한 작품으로 ‘<Ruhe, ruhe, meine Seele (쉬어라 내 영혼이여!)>’, ‘<Cäcilie(체칠리에)>’, ‘<Heimliche Aufforderung(은밀한 유혹)>’, ‘<Morgen(내일)>’의 4곡으로 되어있다. 가사는 ‘존 헨리 맥케이(John Henry Mackay)’와 ‘칼헨켈(Karl Henckell)’ 그리고 ‘하인리히 하르트(Heinrich Hart)’의 시로 이루어져 있어서 각각의 곡의 분위기와 내용은 시에 따라서 음악적으로 다르게 표현되어있다. 본 논문에서는 낭만주의 음악과 독일가곡의 특징을 통해서 슈트라우스의 가곡에서 나타나는 음악이 ‘Op.27 Vier Lieder’ 의 작품에 어떻게 나타나있는지, 그리고 각 곡에 나타나는 가사에 따른 음악적 표현에 관한 연주 기법을 설명하였다. 그 결과, 슈트라우스의 4개의 곡들은 각각의 시인들의 시의 내용에 따라서 곡의 분위기와 표현이 다르다는 것을 알 수 있다. 제1곡은 전체적인 곡의 느낌이 어둡고, 낭송적인 선율로 이루어져있고 제2곡은 전체적으로 화려한 분위기이며 제3곡에서는 충동적인 리듬과 격정적인 선율과 느낌으로 음악이 표현되어있고 4번곡은 자연적인 조화와 서정적인 분위기로 나타나있다. 그래서 제1곡은 낭송적인 선율을 잘 살리기 위해서 가사의 정확한 표현과 절제된 감정표현이 필요하고 제2곡과 3곡은 리듬, 선율의 움직임에 맞게 시어의 강세를 표현하는 것이 제일 중요하다. 그리고 4번곡은 서정적인 선율을 충분히 표현하기 위해서는 모음을 길게 표현하면서 각각의 프레이즈마다 호흡의 연결이 중요하다. 본 논문의 연구 결과를 바탕으로 2011년 5월 26일에 Lecture Recital을 통해서 슈트라우스의 작품 ‘Op.27 Vier Lieder’ 에 나타나는 다양한 시인들의 시를 통해 각각의 곡마다 표현되는 음악이 어떻게 다른지 알 수 있었다.그리고 슈트라우스 가곡에서 나타나는 낭송조의 선율과 음악적 표현이 4곡에서 어떻게 나타나는지, 그리고 각각의 곡에 나타나는 가사와 음악적 표현을 직접 연주하면서 설명할 수 있어서 매우 뜻 깊은 일이라고 본다.This dissertation deals with the ‘Op.27 Vier Lieder’ by R. Strauss, a German song composer belonged to Neoromanticism, as a form of report on which the performing technique of the lyrics and musical expression of the Op.27 Vier Lieder is. Romantic Music is set in the literary contents. The theme and idea of the music were sough for in literature, and its representative feature is seen in art songs. The art songs in the 19th century developed on the back of German poetry and literature being provided their lyrics from lyric poetry that came into being in Germany in the end of 18th century. R. Strauss, one of German song composers picked out the poems of varied poets of his time. He made music based on internally prepared musical thinking, and selected many works by various poets to make music. Then, he set to compose music tailoring it to the poetic impression. R. Strauss was the first musician that selected poems by various poets of his time through his work of Op. 27 Vier Lieder. His four songs in Op. 27 such as ‘<Ruhe, ruhe, meine Seele (쉬어라 내 영혼이여!)>’, ‘<Cäcilie(시실리)>’, ‘<Heimliche Aufforderung(은밀한유혹)>’, ‘<Morgen(내일)> were made while he was in a state of dejection since the failure in Opera ‘<군트람(Guntram)>’. The lyrics of the songs were from the poems by John Henry Mackay, Karl Henckell, Heinrich Hart all of which are different from each other in their mood and contents. This dissertation has looked into the features of Romantic Music and German songs along with the whole life of R. Strauss and the trend of his songs. Besides, Op.27 Vier Lieder was set to analysis and performing technique of the lyrics and musical expression in each music. As a result, R. Strauss' four songs turned out to be different in their mood and expression to the contents of the poems by various poets. The entire impression of the 1st song is dark and recitative, of the 2nd song splendid, of the 3rd song impulsive and explosive, and the 4th song is natural harmony and lyrical melody. Accordingly, the 1st song requires mostly accurate expression of lyric and moderate expression of impression to let out recitative melody while the 2nd and 3rd songs require the expression of the stress of poetic words following the rhythm and melody. As for 4th song, it requires vowels to be expressed lengthily for smooth breath connection at every phase to give life to the lyrical melody of the song. Lecture recital was held on May 26, 2011 based on the results of the study dealt with in this dissertation. R. Strauss' ‘Op.27 Vier Lieder’ was performed explaining and expressing the relation of musical expression of his four songs varying from each other by the poems by various poets. The event could be said very meaningful, for it clearly showed the feature of German songs with a distinctive relation of lyrics and music through the performance of the four songs all of which expressed differently.
이 논문은 후기 독일가곡 작곡가인 슈트라우스(R.strauss)의 ‘Op.27 Vier Lieder’ 의 가사와 음악적 표현에 관한 연주기법을 연구한 연구논문이자 연주 보고서이다. 독일가곡은 18세기 말부터 일어나기 시작한 서정시 문학을 배경으로 발전하였기 때문에 시가 가지는 의미는 독일가곡에서 매우 중요하다. 시의 내용을 바탕으로 음악이 표현되고 선율, 화성, 리듬이 시의 전체적인 분위기를 표현하는 것이다. 후기독일가곡으로 갈수록 시의 선택의 폭이 다양하고 넓어지면서 음악적으로 표현이 더 자유로워지고 확대되었는데 그중에서 슈트라우스는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 작품을 선택함으로써 낭송조의 선율과 고음부가 많으면서 오르내리는 화려한 선율의 가곡을 많이 썼다. 슈트라우스의 작품 중에서 ‘Op. 27 Vier Lieder’는 최초로 동시대의 다양한 시인들의 시를 선택한 작품으로 ‘<Ruhe, ruhe, meine Seele (쉬어라 내 영혼이여!)>’, ‘<Cäcilie(체칠리에)>’, ‘<Heimliche Aufforderung(은밀한 유혹)>’, ‘<Morgen(내일)>’의 4곡으로 되어있다. 가사는 ‘존 헨리 맥케이(John Henry Mackay)’와 ‘칼헨켈(Karl Henckell)’ 그리고 ‘하인리히 하르트(Heinrich Hart)’의 시로 이루어져 있어서 각각의 곡의 분위기와 내용은 시에 따라서 음악적으로 다르게 표현되어있다. 본 논문에서는 낭만주의 음악과 독일가곡의 특징을 통해서 슈트라우스의 가곡에서 나타나는 음악이 ‘Op.27 Vier Lieder’ 의 작품에 어떻게 나타나있는지, 그리고 각 곡에 나타나는 가사에 따른 음악적 표현에 관한 연주 기법을 설명하였다. 그 결과, 슈트라우스의 4개의 곡들은 각각의 시인들의 시의 내용에 따라서 곡의 분위기와 표현이 다르다는 것을 알 수 있다. 제1곡은 전체적인 곡의 느낌이 어둡고, 낭송적인 선율로 이루어져있고 제2곡은 전체적으로 화려한 분위기이며 제3곡에서는 충동적인 리듬과 격정적인 선율과 느낌으로 음악이 표현되어있고 4번곡은 자연적인 조화와 서정적인 분위기로 나타나있다. 그래서 제1곡은 낭송적인 선율을 잘 살리기 위해서 가사의 정확한 표현과 절제된 감정표현이 필요하고 제2곡과 3곡은 리듬, 선율의 움직임에 맞게 시어의 강세를 표현하는 것이 제일 중요하다. 그리고 4번곡은 서정적인 선율을 충분히 표현하기 위해서는 모음을 길게 표현하면서 각각의 프레이즈마다 호흡의 연결이 중요하다. 본 논문의 연구 결과를 바탕으로 2011년 5월 26일에 Lecture Recital을 통해서 슈트라우스의 작품 ‘Op.27 Vier Lieder’ 에 나타나는 다양한 시인들의 시를 통해 각각의 곡마다 표현되는 음악이 어떻게 다른지 알 수 있었다.그리고 슈트라우스 가곡에서 나타나는 낭송조의 선율과 음악적 표현이 4곡에서 어떻게 나타나는지, 그리고 각각의 곡에 나타나는 가사와 음악적 표현을 직접 연주하면서 설명할 수 있어서 매우 뜻 깊은 일이라고 본다.This dissertation deals with the ‘Op.27 Vier Lieder’ by R. Strauss, a German song composer belonged to Neoromanticism, as a form of report on which the performing technique of the lyrics and musical expression of the Op.27 Vier Lieder is. Romantic Music is set in the literary contents. The theme and idea of the music were sough for in literature, and its representative feature is seen in art songs. The art songs in the 19th century developed on the back of German poetry and literature being provided their lyrics from lyric poetry that came into being in Germany in the end of 18th century. R. Strauss, one of German song composers picked out the poems of varied poets of his time. He made music based on internally prepared musical thinking, and selected many works by various poets to make music. Then, he set to compose music tailoring it to the poetic impression. R. Strauss was the first musician that selected poems by various poets of his time through his work of Op. 27 Vier Lieder. His four songs in Op. 27 such as ‘<Ruhe, ruhe, meine Seele (쉬어라 내 영혼이여!)>’, ‘<Cäcilie(시실리)>’, ‘<Heimliche Aufforderung(은밀한유혹)>’, ‘<Morgen(내일)> were made while he was in a state of dejection since the failure in Opera ‘<군트람(Guntram)>’. The lyrics of the songs were from the poems by John Henry Mackay, Karl Henckell, Heinrich Hart all of which are different from each other in their mood and contents. This dissertation has looked into the features of Romantic Music and German songs along with the whole life of R. Strauss and the trend of his songs. Besides, Op.27 Vier Lieder was set to analysis and performing technique of the lyrics and musical expression in each music. As a result, R. Strauss' four songs turned out to be different in their mood and expression to the contents of the poems by various poets. The entire impression of the 1st song is dark and recitative, of the 2nd song splendid, of the 3rd song impulsive and explosive, and the 4th song is natural harmony and lyrical melody. Accordingly, the 1st song requires mostly accurate expression of lyric and moderate expression of impression to let out recitative melody while the 2nd and 3rd songs require the expression of the stress of poetic words following the rhythm and melody. As for 4th song, it requires vowels to be expressed lengthily for smooth breath connection at every phase to give life to the lyrical melody of the song. Lecture recital was held on May 26, 2011 based on the results of the study dealt with in this dissertation. R. Strauss' ‘Op.27 Vier Lieder’ was performed explaining and expressing the relation of musical expression of his four songs varying from each other by the poems by various poets. The event could be said very meaningful, for it clearly showed the feature of German songs with a distinctive relation of lyrics and music through the performance of the four songs all of which expressed differently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.