합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료가 아동의 일상적 스트레스와 스트레스 대처행동에 미치는 효과 The Effect of Literature Therapy based on Rational Emotive Behavior Therapy Regarding Daily Stress in Children and their Strategies for Coping with Stress원문보기
본 연구는 아동의 일상적 스트레스 감소와 긍정적인 스트레스 대처행동의 증가를 위하여 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 아동의 일상적 스트레스와 스트레스 대처행동에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 대구광역시 동구 ○○ 초등학교 4학년 216명 아동에게 아동의 일상적 스트레스 검사와 스트레스 대처행동 검사를 실시하여 스트레스 수치가 높은 고위험군 40명을 선정하였다. 그 중 부모 동...
본 연구는 아동의 일상적 스트레스 감소와 긍정적인 스트레스 대처행동의 증가를 위하여 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 아동의 일상적 스트레스와 스트레스 대처행동에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 대구광역시 동구 ○○ 초등학교 4학년 216명 아동에게 아동의 일상적 스트레스 검사와 스트레스 대처행동 검사를 실시하여 스트레스 수치가 높은 고위험군 40명을 선정하였다. 그 중 부모 동의서를 통해 참여의사를 밝힌 아동 24명을 다시 각 12명씩 무선 배치하여 치료 실시집단과 비실시 집단으로 나누었고, 각 집단의 남녀비율은 남학생 6명, 여학생 6명으로 성비가 유사하였다. 치료 실시집단에는 본 연구자가 개발한 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램을 실시하였고, 비실시집단은 아무런 처치도 하지 않았다. 본 프로그램은 2009년 9월 9일부터 10월 21일까지 주 2회, 매회기 50분씩 12회기를 실시하였다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해서 아동의 일상적 스트레스 척도,스트레스 대처행동 척도를 사용하여 각 각 사전, 사후 검사를 실시 하였고, 4주 후 에 추후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 일상적 스트레스를 감소 시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 일상적 스트레스는 통계적으로 유의하게 감소하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 둘째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 스트레스 대처행동에서 부정적 대처행동을 감소시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 스트레스 대처행동에서 부정적 대처행동은 통계적으로 유의하게 감소하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 셋째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 스트레스 대처행동에서 긍정적 대처행동을 증가시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 스트레스 대처행동에서 긍정적 대처행동은 통계적으로 유의하게 증가하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 따라서 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램은 아동의 일상적 스트레스를 감소시키고 긍정적인 스트레스 대처행동을 증가시키는 데 효과가 있다고 할 수 있다.
본 연구는 아동의 일상적 스트레스 감소와 긍정적인 스트레스 대처행동의 증가를 위하여 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 아동의 일상적 스트레스와 스트레스 대처행동에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 대구광역시 동구 ○○ 초등학교 4학년 216명 아동에게 아동의 일상적 스트레스 검사와 스트레스 대처행동 검사를 실시하여 스트레스 수치가 높은 고위험군 40명을 선정하였다. 그 중 부모 동의서를 통해 참여의사를 밝힌 아동 24명을 다시 각 12명씩 무선 배치하여 치료 실시집단과 비실시 집단으로 나누었고, 각 집단의 남녀비율은 남학생 6명, 여학생 6명으로 성비가 유사하였다. 치료 실시집단에는 본 연구자가 개발한 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램을 실시하였고, 비실시집단은 아무런 처치도 하지 않았다. 본 프로그램은 2009년 9월 9일부터 10월 21일까지 주 2회, 매회기 50분씩 12회기를 실시하였다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해서 아동의 일상적 스트레스 척도,스트레스 대처행동 척도를 사용하여 각 각 사전, 사후 검사를 실시 하였고, 4주 후 에 추후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 일상적 스트레스를 감소 시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 일상적 스트레스는 통계적으로 유의하게 감소하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 둘째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 스트레스 대처행동에서 부정적 대처행동을 감소시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 스트레스 대처행동에서 부정적 대처행동은 통계적으로 유의하게 감소하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 셋째, 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료는 아동의 스트레스 대처행동에서 긍정적 대처행동을 증가시킨다고 할 수 있다. 프로그램 실시 후 아동의 스트레스 대처행동에서 긍정적 대처행동은 통계적으로 유의하게 증가하였고, 그 효과는 추후에도 유지되었다. 따라서 합리·정서·행동치료를 바탕으로 한 독서치료 프로그램은 아동의 일상적 스트레스를 감소시키고 긍정적인 스트레스 대처행동을 증가시키는 데 효과가 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to develop the 'Literature Therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy' for children and verify the effects of this program regarding daily stress in children and their strategies for coping with stress. Participants consisted of 40 high risk children who...
The purpose of this study is to develop the 'Literature Therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy' for children and verify the effects of this program regarding daily stress in children and their strategies for coping with stress. Participants consisted of 40 high risk children who showed high levels of stress in the pretest, which includes daily stress test and coping strategies test, who were chosen from among 216, 4th grade Daegu ○○ elementary school children. Among them, 24 children whose parents agreed with this program finally joined, and they were divided by the treatment group and control group at random. (their genders were divided evenly to both groups) The treatment group took part in the literature therapy program twice a week (totally 12 times for 7 weeks, 1 session lasts 50 minutes) - from September 9 to October 21 in 2009. This study conducted pre and post tests and follow-up tests between two groups using the Scales of Daily Stress in Children and the Scales of Strategies for coping with Children's Stress to analyse the effects of this program. The major findings of this study as follows; 1. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce children's daily stress. Daily stress of children was statistically significantly reduced after this program applied to, and even after follow-up tests. 2. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce negative strategies for coping children's stress. The children's negative strategies for coping with stress were statistically significantly reduced after this program, and even after follow-up tests. 3. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy increase positive strategies for coping children's stress. The children's positive strategies for coping with stress were statistically significantly increased after this program, and even after follow-up tests. Consequently, Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce daily stress in children and have an effect on increasing children's positive strategies for coping their stress.
The purpose of this study is to develop the 'Literature Therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy' for children and verify the effects of this program regarding daily stress in children and their strategies for coping with stress. Participants consisted of 40 high risk children who showed high levels of stress in the pretest, which includes daily stress test and coping strategies test, who were chosen from among 216, 4th grade Daegu ○○ elementary school children. Among them, 24 children whose parents agreed with this program finally joined, and they were divided by the treatment group and control group at random. (their genders were divided evenly to both groups) The treatment group took part in the literature therapy program twice a week (totally 12 times for 7 weeks, 1 session lasts 50 minutes) - from September 9 to October 21 in 2009. This study conducted pre and post tests and follow-up tests between two groups using the Scales of Daily Stress in Children and the Scales of Strategies for coping with Children's Stress to analyse the effects of this program. The major findings of this study as follows; 1. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce children's daily stress. Daily stress of children was statistically significantly reduced after this program applied to, and even after follow-up tests. 2. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce negative strategies for coping children's stress. The children's negative strategies for coping with stress were statistically significantly reduced after this program, and even after follow-up tests. 3. Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy increase positive strategies for coping children's stress. The children's positive strategies for coping with stress were statistically significantly increased after this program, and even after follow-up tests. Consequently, Literature therapy Programs based on Rational Emotive Behavior Therapy reduce daily stress in children and have an effect on increasing children's positive strategies for coping their stress.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.