[학위논문]초등학교 관현악 음악봉사활동이 연주자와 감상자에게 미치는 교육적 효과 The educational effect of elementary school orchestra music service activities on the performers and the audience원문보기
요즈음 엘시스테마(El Sistema)라는 관현악교육 운동의 세계적인 확산과 더불어 각 지역 교육청을 중심으로 문화예술교육이 강조되고 있다. 이에 발맞추어 학교마다 관현악부를 구성하여 운영하는 사례가 점차 늘어나고 있다. 학교 음악 교육의 목적은 학생들이 전 생애를 통해 음악을 좋아하도록 하는 것이며 삶속에 융화되고 친근하게 다가감으로써 음악과 함께 하는 삶을 살아가도록 하는 것이다. 이를 위한 실천적인 방법이 ‘음악의 생활화’ 라고 할 수 있...
요즈음 엘시스테마(El Sistema)라는 관현악교육 운동의 세계적인 확산과 더불어 각 지역 교육청을 중심으로 문화예술교육이 강조되고 있다. 이에 발맞추어 학교마다 관현악부를 구성하여 운영하는 사례가 점차 늘어나고 있다. 학교 음악 교육의 목적은 학생들이 전 생애를 통해 음악을 좋아하도록 하는 것이며 삶속에 융화되고 친근하게 다가감으로써 음악과 함께 하는 삶을 살아가도록 하는 것이다. 이를 위한 실천적인 방법이 ‘음악의 생활화’ 라고 할 수 있다. 본 연구는 초등학교 관현악 음악봉사활동이 연주자와 감상자에게 미치는 교육적 영향에 대해서 그 효과를 검증 해 보고 궁극적으로는 음악의 생활화를 통하여 음악의 애호심을 갖게 하는 데 목적이 있으며 연구의 과정은 다음과 같다. 먼저 연구의 대상은 서울여의도초등학교 관현악 음악봉사단 19명과, 교내 3~6학년 중 8학급 235명이며 연구기간은 2010년 8월부터 2011년 2월까지 7개월 동안 지속적으로 실천하였다. 또한, 실천주의 음악교육철학(Praxial Philosophy of Music Education)과 심미적 음악교육(Music Education as Aesthetic Education)을 이론적 근거로 음악하기의 중요성과 심미적 경험에 대해서 고찰하였다. 그리고 봉사학습(service-learning)이론의 4단계(준비-봉사-반성-칭찬하기) 절차를 적용하여 음악과 교수․학습과정안을 작성하고 음악봉사활동에 활용하였다. 다음으로 음악봉사단의 음악적 잠재력을 한국 음악적성검사를 통하여 진단하고 전 학습을 30차시로 구성하여 연습활동과 봉사활동으로 지도하였으며 사전, 사후 설문조사 및 연습일지, 소감문 등을 활용하여 그 교육적 효과를 분석하였다. 마지막으로 ‘찾아가는 음악회’ 를 실시하고 나서 감상자가 작성한 사후 설문조사 결과를 분석 하였다. 이것을 통해 감상자에게 미치는 교육적 효과를 검증 해 보았다. 본 연구에서 초등학교 관현악 음악봉사활동이 연주자와 감상자에게 미치는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 관현악을 통해서 기악교육의 활성화와 음악의 생활화를 실천하였다. 본교의 관현악부는 방과 후 특별활동으로 그 활동이 부진한 상황이었으나 소규모의 음악봉사단으로 구성하여 교내에서 다양한 방법으로 봉사활동을 함으로써 기악교육이 활성화 되었으며 음악의 생활화 실천에 기여하였다. 둘째. ‘찾아가는 음악회’를 실시하여 연주자와 감상자 간의 음악적 상호 작용과 소통의 기회를 마련하였고 실음으로 관현악 합주의 아름다움을 감상할 수 있는 음악환경을 마련하였다. 셋째. 음악을 통해서 연주자에게는 음악성 신장과 더불어 봉사심을 기르는데 도움을 주었고 감상자에게는 다양한 소규모의 연주회를 통해 심미적인 경험의 기회가 되었다. 넷째, 음악봉사활동을 통해서 연주자는 음악에 대한 애호심이 전보다 향상되었고 특히 악기 연주에 대한 자신감과 흥미가 커졌다. 다섯째, 음악 연주활동에 봉사학습의 개념을 교육적으로 통합하여 음악봉사활동을 위한 교수․학습과정안 모델을 제시하였다. Payne이 설명하는 봉사학습의 <단계1> 준비(preparation) <단계2>봉사활동(action) <단계3>반성(reflection) <단계4>칭찬받기(celebration) 의 4단계를 적용하였다. 여섯째, 한국학생들에게 적합한 KMAT(한국음악적성검사)를 음악봉사단에게 적용하여 실시함으로써 음악적으로 미흡한 점을 이해하고 효과적인 기악교육지도 방법을 모색하였다. 일곱째, 관현악 음악봉사활동을 통해서 연주학생들은 성취감, 자신감, 사회성, 협동심이 향상되었다. 여덟째, 음악봉사활동시수 5시간을 인정하여 나이스 생활기록부에 봉사시수와 활동내용을 등재하도록 하였다. 위의 내용을 종합 해 볼 때 초등학교 관현악 음악봉사활동은 연주자와 감상자에게 교육적으로 영향을 미친다는 결론을 내릴 수 있었다. 이상의 연구와 관련하여 음악의 생활화 방안에 대한 후속연구가 필요하며 다양한 내용과 방법으로 구성된 교외 음악봉사활동에 대한 연구로 확대될 필요가 있다. 또한 연구결과에서 나타난 것처럼 고학년으로 갈수록 음악적 수용성과 집중력이 낮아진다는 것을 생각할 때 음악에 대한 흥미를 높일 수 있는 구체적인 방안도 함께 연구되어야 할 것이다. 주요어 : 음악의 생활화, 찾아가는 음악회, 음악봉사활동, 심미적 경험 * 본 논문은 2011년 5월 서울교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 석사학위 논문임.
요즈음 엘시스테마(El Sistema)라는 관현악교육 운동의 세계적인 확산과 더불어 각 지역 교육청을 중심으로 문화예술교육이 강조되고 있다. 이에 발맞추어 학교마다 관현악부를 구성하여 운영하는 사례가 점차 늘어나고 있다. 학교 음악 교육의 목적은 학생들이 전 생애를 통해 음악을 좋아하도록 하는 것이며 삶속에 융화되고 친근하게 다가감으로써 음악과 함께 하는 삶을 살아가도록 하는 것이다. 이를 위한 실천적인 방법이 ‘음악의 생활화’ 라고 할 수 있다. 본 연구는 초등학교 관현악 음악봉사활동이 연주자와 감상자에게 미치는 교육적 영향에 대해서 그 효과를 검증 해 보고 궁극적으로는 음악의 생활화를 통하여 음악의 애호심을 갖게 하는 데 목적이 있으며 연구의 과정은 다음과 같다. 먼저 연구의 대상은 서울여의도초등학교 관현악 음악봉사단 19명과, 교내 3~6학년 중 8학급 235명이며 연구기간은 2010년 8월부터 2011년 2월까지 7개월 동안 지속적으로 실천하였다. 또한, 실천주의 음악교육철학(Praxial Philosophy of Music Education)과 심미적 음악교육(Music Education as Aesthetic Education)을 이론적 근거로 음악하기의 중요성과 심미적 경험에 대해서 고찰하였다. 그리고 봉사학습(service-learning)이론의 4단계(준비-봉사-반성-칭찬하기) 절차를 적용하여 음악과 교수․학습과정안을 작성하고 음악봉사활동에 활용하였다. 다음으로 음악봉사단의 음악적 잠재력을 한국 음악적성검사를 통하여 진단하고 전 학습을 30차시로 구성하여 연습활동과 봉사활동으로 지도하였으며 사전, 사후 설문조사 및 연습일지, 소감문 등을 활용하여 그 교육적 효과를 분석하였다. 마지막으로 ‘찾아가는 음악회’ 를 실시하고 나서 감상자가 작성한 사후 설문조사 결과를 분석 하였다. 이것을 통해 감상자에게 미치는 교육적 효과를 검증 해 보았다. 본 연구에서 초등학교 관현악 음악봉사활동이 연주자와 감상자에게 미치는 교육적 효과는 다음과 같다. 첫째, 관현악을 통해서 기악교육의 활성화와 음악의 생활화를 실천하였다. 본교의 관현악부는 방과 후 특별활동으로 그 활동이 부진한 상황이었으나 소규모의 음악봉사단으로 구성하여 교내에서 다양한 방법으로 봉사활동을 함으로써 기악교육이 활성화 되었으며 음악의 생활화 실천에 기여하였다. 둘째. ‘찾아가는 음악회’를 실시하여 연주자와 감상자 간의 음악적 상호 작용과 소통의 기회를 마련하였고 실음으로 관현악 합주의 아름다움을 감상할 수 있는 음악환경을 마련하였다. 셋째. 음악을 통해서 연주자에게는 음악성 신장과 더불어 봉사심을 기르는데 도움을 주었고 감상자에게는 다양한 소규모의 연주회를 통해 심미적인 경험의 기회가 되었다. 넷째, 음악봉사활동을 통해서 연주자는 음악에 대한 애호심이 전보다 향상되었고 특히 악기 연주에 대한 자신감과 흥미가 커졌다. 다섯째, 음악 연주활동에 봉사학습의 개념을 교육적으로 통합하여 음악봉사활동을 위한 교수․학습과정안 모델을 제시하였다. Payne이 설명하는 봉사학습의 <단계1> 준비(preparation) <단계2>봉사활동(action) <단계3>반성(reflection) <단계4>칭찬받기(celebration) 의 4단계를 적용하였다. 여섯째, 한국학생들에게 적합한 KMAT(한국음악적성검사)를 음악봉사단에게 적용하여 실시함으로써 음악적으로 미흡한 점을 이해하고 효과적인 기악교육지도 방법을 모색하였다. 일곱째, 관현악 음악봉사활동을 통해서 연주학생들은 성취감, 자신감, 사회성, 협동심이 향상되었다. 여덟째, 음악봉사활동시수 5시간을 인정하여 나이스 생활기록부에 봉사시수와 활동내용을 등재하도록 하였다. 위의 내용을 종합 해 볼 때 초등학교 관현악 음악봉사활동은 연주자와 감상자에게 교육적으로 영향을 미친다는 결론을 내릴 수 있었다. 이상의 연구와 관련하여 음악의 생활화 방안에 대한 후속연구가 필요하며 다양한 내용과 방법으로 구성된 교외 음악봉사활동에 대한 연구로 확대될 필요가 있다. 또한 연구결과에서 나타난 것처럼 고학년으로 갈수록 음악적 수용성과 집중력이 낮아진다는 것을 생각할 때 음악에 대한 흥미를 높일 수 있는 구체적인 방안도 함께 연구되어야 할 것이다. 주요어 : 음악의 생활화, 찾아가는 음악회, 음악봉사활동, 심미적 경험 * 본 논문은 2011년 5월 서울교육대학교 교육대학원 위원회에 제출된 석사학위 논문임.
In company with the global spread of the orchestral education movement, such as El Sistema, culture and art education is being emphasized by local education authorities, and the schools that form and operate an orchestra are gradually increasing. Music education aims to develop students’ love for mu...
In company with the global spread of the orchestral education movement, such as El Sistema, culture and art education is being emphasized by local education authorities, and the schools that form and operate an orchestra are gradually increasing. Music education aims to develop students’ love for music throughout their lives by creating a friendly approach to music and inspiring them to fuse it into their daily lives. The slogan for this process is “Music, a part of daily life.” This study aims to determine the educational effects of elementary school orchestra music service activities on the performers and the audience, and, ultimately, make the students develop a love of music through “Music, a part of daily life.” The details of the study are described below. This study involved 19 students from the orchestra music volunteer group of Y elementary school in Seoul and 235 students from 8 classes in the 3rd~6th year. To date, the study has lasted seven months, and it is ongoing. The study is based on “Praxial Philosophy of Music Education” and “Music Education as Aesthetic Education.” The importance of music activities and the aesthetic experience have been carefully considered. First, through the application of four phases of the service learning theories (preparation - services - reflect - to praise), a plan for the teaching/learning process of music curriculum was developed and put into effect for music service. Next, the musical potential of the music service group was tested through the Korean Music Aptitude Test, and the entire learning was configured in 30 hours. Teaching was conducted in practice activities and service activities, and the educational effect was analyzed by using pre/post surveys, practice journals, and writing impressions. Finally, “Visiting Concert” was performed and the results of the survey that the audience completed were analyzed. Through this, the educational effects on the performers and audience were ascertained. The results of this study of the educational effects on the performers and audience are as follows. First, through the orchestra, the instrumental music education and “Music, a part of life” was realized. The orchestra in our school is inactive because of after-school activities, but the music service group reconfigured on a small scale, has performed various service activities in the school, contributed to the activation of instrumental music education, and realized “Music, a part of daily life.” Second, through “Visiting Concert,” a platform for musical interaction and communication between the performer and the audience was provided, and the music environment was prepared, so that the beauty of an orchestral ensemble could be enjoyed with authentic sounds. Third, through music, the performers could raise their musicality and civic virtues, and the audience also could have aesthetic experiences through a variety of small concerts. Fourth, through music service activities, the performers’ love for music was increased compared to the past, and, in particular, their interest and confidence in playing instruments expanded. Fifth, the value of music education of an orchestral ensemble was understood, and a model for music service activities was proposed. Through the application of Payne’s phases for service activities, the 4 phases: “ preparation), action, reflection, celebration” have been applied to integrate the concept of service learning with music play activities. Sixth, through the application of KMAT (Korean Music Aptitude Test) which is designed for Korean students to the music service group, the musical deficiency was understood and the effective instrumental music education was sought. Seventh, through orchestra service activities, the players could improve their sense of accomplishment, self-confidence, sociability and the spirit of team work. Eighth, five hours of music service activities was acknowledged. Then the hours of service and the content of activities were registered in “Nice Student Record.” When the above was analyzed, it was concluded that the elementary school orchestra service activities had educational effects on the performers and the audience. In response to the study described above, succeeding studies are required to continue examining the plan for “Music, a part of life,” and it is necessary that the studies expand to study extracurricular music service activities. Also, since it is shown in the results of the study that musical acceptance and concentration ability weaken in the upper grades, it is necessary that more specific plans for improving interest in music should be studied in parallel. Keywords: “Music, a part of daily life”, “Visiting Concert”, music service activities, aesthetic experience * This Master’s thesis was submitted to the Committee of Graduate School of Education, Seoul National University of Education, in August 2011.
In company with the global spread of the orchestral education movement, such as El Sistema, culture and art education is being emphasized by local education authorities, and the schools that form and operate an orchestra are gradually increasing. Music education aims to develop students’ love for music throughout their lives by creating a friendly approach to music and inspiring them to fuse it into their daily lives. The slogan for this process is “Music, a part of daily life.” This study aims to determine the educational effects of elementary school orchestra music service activities on the performers and the audience, and, ultimately, make the students develop a love of music through “Music, a part of daily life.” The details of the study are described below. This study involved 19 students from the orchestra music volunteer group of Y elementary school in Seoul and 235 students from 8 classes in the 3rd~6th year. To date, the study has lasted seven months, and it is ongoing. The study is based on “Praxial Philosophy of Music Education” and “Music Education as Aesthetic Education.” The importance of music activities and the aesthetic experience have been carefully considered. First, through the application of four phases of the service learning theories (preparation - services - reflect - to praise), a plan for the teaching/learning process of music curriculum was developed and put into effect for music service. Next, the musical potential of the music service group was tested through the Korean Music Aptitude Test, and the entire learning was configured in 30 hours. Teaching was conducted in practice activities and service activities, and the educational effect was analyzed by using pre/post surveys, practice journals, and writing impressions. Finally, “Visiting Concert” was performed and the results of the survey that the audience completed were analyzed. Through this, the educational effects on the performers and audience were ascertained. The results of this study of the educational effects on the performers and audience are as follows. First, through the orchestra, the instrumental music education and “Music, a part of life” was realized. The orchestra in our school is inactive because of after-school activities, but the music service group reconfigured on a small scale, has performed various service activities in the school, contributed to the activation of instrumental music education, and realized “Music, a part of daily life.” Second, through “Visiting Concert,” a platform for musical interaction and communication between the performer and the audience was provided, and the music environment was prepared, so that the beauty of an orchestral ensemble could be enjoyed with authentic sounds. Third, through music, the performers could raise their musicality and civic virtues, and the audience also could have aesthetic experiences through a variety of small concerts. Fourth, through music service activities, the performers’ love for music was increased compared to the past, and, in particular, their interest and confidence in playing instruments expanded. Fifth, the value of music education of an orchestral ensemble was understood, and a model for music service activities was proposed. Through the application of Payne’s phases for service activities, the 4 phases: “ preparation), action, reflection, celebration” have been applied to integrate the concept of service learning with music play activities. Sixth, through the application of KMAT (Korean Music Aptitude Test) which is designed for Korean students to the music service group, the musical deficiency was understood and the effective instrumental music education was sought. Seventh, through orchestra service activities, the players could improve their sense of accomplishment, self-confidence, sociability and the spirit of team work. Eighth, five hours of music service activities was acknowledged. Then the hours of service and the content of activities were registered in “Nice Student Record.” When the above was analyzed, it was concluded that the elementary school orchestra service activities had educational effects on the performers and the audience. In response to the study described above, succeeding studies are required to continue examining the plan for “Music, a part of life,” and it is necessary that the studies expand to study extracurricular music service activities. Also, since it is shown in the results of the study that musical acceptance and concentration ability weaken in the upper grades, it is necessary that more specific plans for improving interest in music should be studied in parallel. Keywords: “Music, a part of daily life”, “Visiting Concert”, music service activities, aesthetic experience * This Master’s thesis was submitted to the Committee of Graduate School of Education, Seoul National University of Education, in August 2011.
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