전 세계의 음악 역사상 21세기에 들어서면서 레코드와 인쇄의 발달로 서양 음악이 동양에서 널리 알려지고 동양과 제 3세계 국가들의 민속음악들이 서양에 알려지면서 전 세계는 다양한 음악이 공전하고 그에 대한 관심이 증폭되고 있다. 이 흐름에 발맞추어 연주뿐만 아니라 음악교육에도 많은 변화의 바람이 불어 체계적이고 효과적인 음악교육을 위해 많은 교재들과 교육정책들이 등장하고 있다. 그러나 현재 우리나라의 음악교육은 입시라는 큰 장벽에 가로막혀 중·고등학교에서 그 입지를 잃어가고 있다.음악교육이 위기를 맞고 있는 현 중등교육의 수업내용과는 상반되게 합창의 입지는 점점 커지고 있는 실정이다. 그래서 합창을 통한 효과적인 지도방안을 연구하게 되었다.음악교육에서의 합창은 교육적 효과가 매우 높다. 비음악 전공학생들이 특별한 음악적 지식과 악기에 대한 비용이 없이 음악적 감동과 흥미를 느끼기 쉬운 장르이다. 그러나 아직은 합창지휘 전공자가 일선 학교에 턱없이 부족하고 그로인해 체계적이고 효율적인 합창 활동이 이뤄지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 더 많은 교수-학습법이 절실히 요구되고 있는 시점이다.본 연구는 합창수업에 하워드 가드너(Howard Gardner)의 ...
전 세계의 음악 역사상 21세기에 들어서면서 레코드와 인쇄의 발달로 서양 음악이 동양에서 널리 알려지고 동양과 제 3세계 국가들의 민속음악들이 서양에 알려지면서 전 세계는 다양한 음악이 공전하고 그에 대한 관심이 증폭되고 있다. 이 흐름에 발맞추어 연주뿐만 아니라 음악교육에도 많은 변화의 바람이 불어 체계적이고 효과적인 음악교육을 위해 많은 교재들과 교육정책들이 등장하고 있다. 그러나 현재 우리나라의 음악교육은 입시라는 큰 장벽에 가로막혀 중·고등학교에서 그 입지를 잃어가고 있다.음악교육이 위기를 맞고 있는 현 중등교육의 수업내용과는 상반되게 합창의 입지는 점점 커지고 있는 실정이다. 그래서 합창을 통한 효과적인 지도방안을 연구하게 되었다.음악교육에서의 합창은 교육적 효과가 매우 높다. 비음악 전공학생들이 특별한 음악적 지식과 악기에 대한 비용이 없이 음악적 감동과 흥미를 느끼기 쉬운 장르이다. 그러나 아직은 합창지휘 전공자가 일선 학교에 턱없이 부족하고 그로인해 체계적이고 효율적인 합창 활동이 이뤄지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 더 많은 교수-학습법이 절실히 요구되고 있는 시점이다.본 연구는 합창수업에 하워드 가드너(Howard Gardner)의 다중지능이론(Multiple Intelligence Theory)을 접목하여 체계적이고 효과적인 합창 교수법을 설계하여 합창지휘를 전공하지 않은 음악교사들에게 합창수업에 손쉽게 적용할 수 있는 교수법을 지공하는데 목적이 있다.언어적 지능, 논리-수학적 지능, 공간적 지능, 신체-운동적 지능, 음악적 지능, 대인간 지능, 개인내 지능, 자연친화 지능의 8가지 지능을 주제로 한 8개의 수업차시를 통해 음악적 지능의 발달뿐만 아니라 그 외의 지능들에 대한 발견 및 계발을 기대할 수 있다.
전 세계의 음악 역사상 21세기에 들어서면서 레코드와 인쇄의 발달로 서양 음악이 동양에서 널리 알려지고 동양과 제 3세계 국가들의 민속음악들이 서양에 알려지면서 전 세계는 다양한 음악이 공전하고 그에 대한 관심이 증폭되고 있다. 이 흐름에 발맞추어 연주뿐만 아니라 음악교육에도 많은 변화의 바람이 불어 체계적이고 효과적인 음악교육을 위해 많은 교재들과 교육정책들이 등장하고 있다. 그러나 현재 우리나라의 음악교육은 입시라는 큰 장벽에 가로막혀 중·고등학교에서 그 입지를 잃어가고 있다.음악교육이 위기를 맞고 있는 현 중등교육의 수업내용과는 상반되게 합창의 입지는 점점 커지고 있는 실정이다. 그래서 합창을 통한 효과적인 지도방안을 연구하게 되었다.음악교육에서의 합창은 교육적 효과가 매우 높다. 비음악 전공학생들이 특별한 음악적 지식과 악기에 대한 비용이 없이 음악적 감동과 흥미를 느끼기 쉬운 장르이다. 그러나 아직은 합창지휘 전공자가 일선 학교에 턱없이 부족하고 그로인해 체계적이고 효율적인 합창 활동이 이뤄지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 더 많은 교수-학습법이 절실히 요구되고 있는 시점이다.본 연구는 합창수업에 하워드 가드너(Howard Gardner)의 다중지능이론(Multiple Intelligence Theory)을 접목하여 체계적이고 효과적인 합창 교수법을 설계하여 합창지휘를 전공하지 않은 음악교사들에게 합창수업에 손쉽게 적용할 수 있는 교수법을 지공하는데 목적이 있다.언어적 지능, 논리-수학적 지능, 공간적 지능, 신체-운동적 지능, 음악적 지능, 대인간 지능, 개인내 지능, 자연친화 지능의 8가지 지능을 주제로 한 8개의 수업차시를 통해 음악적 지능의 발달뿐만 아니라 그 외의 지능들에 대한 발견 및 계발을 기대할 수 있다.
The music history throughout the world steps up to 21 century as development of record and printing so that Western music get extensively known to the Orient ,as the folk music of the Orient and the third worlds becomes known to the West, diversity music coexist in the whole world so that the intere...
The music history throughout the world steps up to 21 century as development of record and printing so that Western music get extensively known to the Orient ,as the folk music of the Orient and the third worlds becomes known to the West, diversity music coexist in the whole world so that the interest is amplified. Followed by flow, Marked change arises systematic and efficient music education in music education as well as performance and now lots of teaching materials and educational policy are appearing. However, the present Korean music education is obstructed by big barrier as an entrance examination is obstructed l lose a vital role at middle and high school.The substance of lesson of current secondary education that music education is hanging in the balance is a contrast to the importance of chorus is increasing by degrees . So, it makes researches through chorus in effective guiding principle.The chorus of music education is exceedingly superior to educational effect. This genre is easy for students of unmusical degrees to feel musical deep impressions and interests not having particular musical knowledge and musical instrument without any expenses. However, it is yet unreasonably short of expert on conducting a chorus at general schools for that reason, systematic and efficient chorus activities are not materializing. Consequently, more teaching-learning method is keenly demanded at this point.This study has some object in furnishing instructors those are unmusical degrees of conducting chorus for intending to make a systematic and efficient chorus method of teaching by combining chorus class with Howard Gardner's Multiple Intelligence Theory.It looks to discovery or enlightenment for the rest as well as musical intelligence -linguistic, logical-learning, space, bodily-exercise, musical, interpersonal ,individual ,nature harmony intelligence - through 8 sorts of classes based on those 8 kinds of intelligence.
The music history throughout the world steps up to 21 century as development of record and printing so that Western music get extensively known to the Orient ,as the folk music of the Orient and the third worlds becomes known to the West, diversity music coexist in the whole world so that the interest is amplified. Followed by flow, Marked change arises systematic and efficient music education in music education as well as performance and now lots of teaching materials and educational policy are appearing. However, the present Korean music education is obstructed by big barrier as an entrance examination is obstructed l lose a vital role at middle and high school.The substance of lesson of current secondary education that music education is hanging in the balance is a contrast to the importance of chorus is increasing by degrees . So, it makes researches through chorus in effective guiding principle.The chorus of music education is exceedingly superior to educational effect. This genre is easy for students of unmusical degrees to feel musical deep impressions and interests not having particular musical knowledge and musical instrument without any expenses. However, it is yet unreasonably short of expert on conducting a chorus at general schools for that reason, systematic and efficient chorus activities are not materializing. Consequently, more teaching-learning method is keenly demanded at this point.This study has some object in furnishing instructors those are unmusical degrees of conducting chorus for intending to make a systematic and efficient chorus method of teaching by combining chorus class with Howard Gardner's Multiple Intelligence Theory.It looks to discovery or enlightenment for the rest as well as musical intelligence -linguistic, logical-learning, space, bodily-exercise, musical, interpersonal ,individual ,nature harmony intelligence - through 8 sorts of classes based on those 8 kinds of intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.