우리나라는 전통적으로 회화에 천연무기안료와 합성무기안료를 이용하였으며, 현전하는 대부분의 회화작품에는 색의 지속력 및 견뢰도가 높아 불변색 및 석채라고도 불리 우는 무기안료가 사용되어져 있음을 알 수가 있었다.
그러나 현전하는 회화유물을 볼 때 일반적인 상식과는 달리 불변색으로 알려진 녹, 청색부분에서 심한 훼손상태를 보이고 있으며, 이러한 현상은 녹, 청색에 함유된 구리의 영향을 받아 밑바탕 재료에 심각한 영향을 미쳐 색재의 박락현상으로까지 진행됨을 알 수가 있었다.
본 논문에서는 현재 시중에서 판매되는 안료를 사용하여 시료로 제작하였다. 성분 분석과 인공 열화 실험을 통해 무기안료의 조성성분에 따른 바탕재료의 물리적 변화를 일으키는 원인을 규명하고, 이에 따른 대안을 제시 하였다.
성분분석은 색상별 5개의 안료를 X-선분광분석기와 SEM-EDS을 사용하였다. 분석한 결과 모든 안료는 합성유기안료가 아닌 천연광물안료 또는 합성무기안료인 것으로 판명되었다. 안료 성분분석결과를 토대로 시료를 제작하여 인공 ...
우리나라는 전통적으로 회화에 천연무기안료와 합성무기안료를 이용하였으며, 현전하는 대부분의 회화작품에는 색의 지속력 및 견뢰도가 높아 불변색 및 석채라고도 불리 우는 무기안료가 사용되어져 있음을 알 수가 있었다.
그러나 현전하는 회화유물을 볼 때 일반적인 상식과는 달리 불변색으로 알려진 녹, 청색부분에서 심한 훼손상태를 보이고 있으며, 이러한 현상은 녹, 청색에 함유된 구리의 영향을 받아 밑바탕 재료에 심각한 영향을 미쳐 색재의 박락현상으로까지 진행됨을 알 수가 있었다.
본 논문에서는 현재 시중에서 판매되는 안료를 사용하여 시료로 제작하였다. 성분 분석과 인공 열화 실험을 통해 무기안료의 조성성분에 따른 바탕재료의 물리적 변화를 일으키는 원인을 규명하고, 이에 따른 대안을 제시 하였다.
성분분석은 색상별 5개의 안료를 X-선분광분석기와 SEM-EDS을 사용하였다. 분석한 결과 모든 안료는 합성유기안료가 아닌 천연광물안료 또는 합성무기안료인 것으로 판명되었다. 안료 성분분석결과를 토대로 시료를 제작하여 인공 열화 실험을 진행하였으며, 인공 열화조건은 KS규격에 의거하여 80℃, RH 65%에서 1차 144시간, 2차 480시간 동안 실시하였다.
색도측정은 1차, 2차 모두 군녹을 도포한 시료의 열화가 가장 심하였으며, 연백의 절연성을 응용한 열화방지 실험에서는 연백, 진사, 석간주 안료를 도포한 시료와 유사한 수치를 보였다.
pH 측정은 연백, 진사, 석간주의 시료에서는 열화 전과 열화 후 측정값의 차이가 평균 0.4 정도로 변화가 없었으나, 군녹과 석록은 열화시간과 비례하여 pH가 평균 1.0정도 감소하였다.
내절강도와 인장강도 측정 결과 군녹과 석록을 제외한 나머지 시료는 열화시간의 변화에 따른 수치상의 변화를 보이지는 않았다. 그러나 군녹과 석록은 144시간 열화시점에서 내절강도와 인장강도가 현저하게 감소하는 것을 볼 수 있었다. 이와 같은 실험의 결과는 군녹과 석록의 조성성분인 Cu가 종이의 강도를 저하시키는 주요요인으로 밝혀졌으며, 이 현상은 지속적으로 일어나고 있다는 것이 입증되었다.
본 실험의 결과 회화유물에서 공통적으로 보이는 녹색부분의 훼손원인은 녹. 청색 안료의 조성성분인 Cu가 주변 환경에서 받아드리는 수분과의 결합으로 인하여 화학적 변화로 인해 결과적으로는 바탕재료의 물리적 변화로 이어진다는 것을 확인하였다. 이러한 문제점을 해결하고자 연백의 절연성을 응용한 실험에서 연백의 Pb성분이 구리의 성분을 차단하여 바탕재료의 안정성에 도움이 된다는 것을 발견하였다. 그러나 매우 한정된 방법과 실험의 결과만으로 이 방법이 문화재의 수복기술에 직접 연결될 수는 없으므로, 앞으로도 지속적인 연구가 진행되어 보다 근본적인 해결책이 제시되어야 할 것으로 사료된다.
우리나라는 전통적으로 회화에 천연무기안료와 합성무기안료를 이용하였으며, 현전하는 대부분의 회화작품에는 색의 지속력 및 견뢰도가 높아 불변색 및 석채라고도 불리 우는 무기안료가 사용되어져 있음을 알 수가 있었다.
그러나 현전하는 회화유물을 볼 때 일반적인 상식과는 달리 불변색으로 알려진 녹, 청색부분에서 심한 훼손상태를 보이고 있으며, 이러한 현상은 녹, 청색에 함유된 구리의 영향을 받아 밑바탕 재료에 심각한 영향을 미쳐 색재의 박락현상으로까지 진행됨을 알 수가 있었다.
본 논문에서는 현재 시중에서 판매되는 안료를 사용하여 시료로 제작하였다. 성분 분석과 인공 열화 실험을 통해 무기안료의 조성성분에 따른 바탕재료의 물리적 변화를 일으키는 원인을 규명하고, 이에 따른 대안을 제시 하였다.
성분분석은 색상별 5개의 안료를 X-선분광분석기와 SEM-EDS을 사용하였다. 분석한 결과 모든 안료는 합성유기안료가 아닌 천연광물안료 또는 합성무기안료인 것으로 판명되었다. 안료 성분분석결과를 토대로 시료를 제작하여 인공 열화 실험을 진행하였으며, 인공 열화조건은 KS규격에 의거하여 80℃, RH 65%에서 1차 144시간, 2차 480시간 동안 실시하였다.
색도측정은 1차, 2차 모두 군녹을 도포한 시료의 열화가 가장 심하였으며, 연백의 절연성을 응용한 열화방지 실험에서는 연백, 진사, 석간주 안료를 도포한 시료와 유사한 수치를 보였다.
pH 측정은 연백, 진사, 석간주의 시료에서는 열화 전과 열화 후 측정값의 차이가 평균 0.4 정도로 변화가 없었으나, 군녹과 석록은 열화시간과 비례하여 pH가 평균 1.0정도 감소하였다.
내절강도와 인장강도 측정 결과 군녹과 석록을 제외한 나머지 시료는 열화시간의 변화에 따른 수치상의 변화를 보이지는 않았다. 그러나 군녹과 석록은 144시간 열화시점에서 내절강도와 인장강도가 현저하게 감소하는 것을 볼 수 있었다. 이와 같은 실험의 결과는 군녹과 석록의 조성성분인 Cu가 종이의 강도를 저하시키는 주요요인으로 밝혀졌으며, 이 현상은 지속적으로 일어나고 있다는 것이 입증되었다.
본 실험의 결과 회화유물에서 공통적으로 보이는 녹색부분의 훼손원인은 녹. 청색 안료의 조성성분인 Cu가 주변 환경에서 받아드리는 수분과의 결합으로 인하여 화학적 변화로 인해 결과적으로는 바탕재료의 물리적 변화로 이어진다는 것을 확인하였다. 이러한 문제점을 해결하고자 연백의 절연성을 응용한 실험에서 연백의 Pb성분이 구리의 성분을 차단하여 바탕재료의 안정성에 도움이 된다는 것을 발견하였다. 그러나 매우 한정된 방법과 실험의 결과만으로 이 방법이 문화재의 수복기술에 직접 연결될 수는 없으므로, 앞으로도 지속적인 연구가 진행되어 보다 근본적인 해결책이 제시되어야 할 것으로 사료된다.
In Korea, natural mineral pigments and synthetic mineral pigments were traditionally used on paintings. Among them, the mineral pigments having long lastingness and high the fastness to color, which called a “ever-unchanging pigments” and a “natural pigment from stone” were mostly found on most of t...
In Korea, natural mineral pigments and synthetic mineral pigments were traditionally used on paintings. Among them, the mineral pigments having long lastingness and high the fastness to color, which called a “ever-unchanging pigments” and a “natural pigment from stone” were mostly found on most of the existing paintings. When you considered the existing paintings, however, the parts of Green and Blue color that were known as a “ever-unchanging pigments” are extremely damaged. This is because that the Copper contained in Green and Blue color profoundly influenced on background’s materials, as a result it caused color’s exfoliation.
The samples in this paper were made of pigments which are found on current market easily.
Based on the analysis of the 5 pigments by using the X-ray spectrometry and SEM-EDS, it turns out that the pigments presented as the samples have been identified to minerals and synthetic mineral pigments. We tested mineral pigments for 144 hours in first and for 480 hours in second under artificial deterioration condition of 80 ℃, RH 65% according to KS standard in order to prove the effect of metallic pigments contained synthetic mineral pigments and minerals on background. As a result, the copper composite of compositions containing mineral pigments is a culprit causing physical changes on the materials used for background. On chroma-test to measure a level of deterioration, it shown an average deterioration level of 1-3 in case of White lead, Cinnabar and Iron oxide despite the long-lasting deteriorating. On the other hand, Gunnok and Malachite were extremely deteriorated over 3.5 in first, over 6 in second. Specifically, On PH- test, there is no observable PH change in White lead, Cinnabar and Iron oxide as an average of 0.4. Whereas Gunnok and Malachite’ s PH was reduced about an average of 1.0 in proportion to deterioration time. On test for folding endurance and tensile strength, it was significantly reduced after 144 deteriorating hours in Gunnok and Malachite. This test shows that the Cu, main in Gunnok and Malachite, was a major cause for degrading paper strength. Moreover, the strength degrade continues to develop regardless of time. On this test, it can be clear that the Cu contained in green and blue color commonly stirs up the exfoliation and oxidation in ancient Korean paintings. The binding Cu and moisture caused chemical reaction for leading physical change on the materials used for background. We applied White lead insulating into stabilizing test for the Cu to find a solution for these problems. As a result, the Cu physical change leveled off like on the other materials used for background. This result numerically verified that the Pb in White lead is highly effective on the stability of materials used for background by blocking toxicity from copper oxide.
The stabilizing test could not be directly applied to restoration since it is results from only 2 times test by limited methods. The practical methods should be presented to meet stability of materials used for background as consistently achievement in research.
In Korea, natural mineral pigments and synthetic mineral pigments were traditionally used on paintings. Among them, the mineral pigments having long lastingness and high the fastness to color, which called a “ever-unchanging pigments” and a “natural pigment from stone” were mostly found on most of the existing paintings. When you considered the existing paintings, however, the parts of Green and Blue color that were known as a “ever-unchanging pigments” are extremely damaged. This is because that the Copper contained in Green and Blue color profoundly influenced on background’s materials, as a result it caused color’s exfoliation.
The samples in this paper were made of pigments which are found on current market easily.
Based on the analysis of the 5 pigments by using the X-ray spectrometry and SEM-EDS, it turns out that the pigments presented as the samples have been identified to minerals and synthetic mineral pigments. We tested mineral pigments for 144 hours in first and for 480 hours in second under artificial deterioration condition of 80 ℃, RH 65% according to KS standard in order to prove the effect of metallic pigments contained synthetic mineral pigments and minerals on background. As a result, the copper composite of compositions containing mineral pigments is a culprit causing physical changes on the materials used for background. On chroma-test to measure a level of deterioration, it shown an average deterioration level of 1-3 in case of White lead, Cinnabar and Iron oxide despite the long-lasting deteriorating. On the other hand, Gunnok and Malachite were extremely deteriorated over 3.5 in first, over 6 in second. Specifically, On PH- test, there is no observable PH change in White lead, Cinnabar and Iron oxide as an average of 0.4. Whereas Gunnok and Malachite’ s PH was reduced about an average of 1.0 in proportion to deterioration time. On test for folding endurance and tensile strength, it was significantly reduced after 144 deteriorating hours in Gunnok and Malachite. This test shows that the Cu, main in Gunnok and Malachite, was a major cause for degrading paper strength. Moreover, the strength degrade continues to develop regardless of time. On this test, it can be clear that the Cu contained in green and blue color commonly stirs up the exfoliation and oxidation in ancient Korean paintings. The binding Cu and moisture caused chemical reaction for leading physical change on the materials used for background. We applied White lead insulating into stabilizing test for the Cu to find a solution for these problems. As a result, the Cu physical change leveled off like on the other materials used for background. This result numerically verified that the Pb in White lead is highly effective on the stability of materials used for background by blocking toxicity from copper oxide.
The stabilizing test could not be directly applied to restoration since it is results from only 2 times test by limited methods. The practical methods should be presented to meet stability of materials used for background as consistently achievement in research.
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