작가는 언어를 매개로하는 문학 장르를 통해 세계에 대한 사유를 실천한다. 이러한 작업은 자연에서 개체로 분리된 언어주체가 세계와 역사를 인식함으로써 이루어내는 존재의 실천행위이다. 이상의 시는 인간이성이 갖는 한계와 상징질서에 의해 구성되는 주체의 성격에 문제를 제기한다. 즉 이성에 의해 구성된 기호의 절대적 성격을 해체함으로써 기호체계의 불완전성을 드러내고 절대이성에 의해 이상화된 형이상학을 부정한다. 이것은 시 속에서 철학적 문제인식, 즉 인간본질에 대한 보편적인 물음으로 제시된다.
이상의 시는 주관의 영역인 시 장르에...
작가는 언어를 매개로하는 문학 장르를 통해 세계에 대한 사유를 실천한다. 이러한 작업은 자연에서 개체로 분리된 언어주체가 세계와 역사를 인식함으로써 이루어내는 존재의 실천행위이다. 이상의 시는 인간이성이 갖는 한계와 상징질서에 의해 구성되는 주체의 성격에 문제를 제기한다. 즉 이성에 의해 구성된 기호의 절대적 성격을 해체함으로써 기호체계의 불완전성을 드러내고 절대이성에 의해 이상화된 형이상학을 부정한다. 이것은 시 속에서 철학적 문제인식, 즉 인간본질에 대한 보편적인 물음으로 제시된다.
이상의 시는 주관의 영역인 시 장르에 숫자와 도상기호(icon), 그리고 객관적 진술을 도입함으로써 새로운 시적 경험을 생산한다. 즉 기존의 시 형식을 파괴하고 기호의 절대적 의미를 해체함으로써 근대과학과 절대이성에 관한 문제의식을 드러낸다. 또한 언어체계를 전복시키고 와해시킴으로써 언어가 갖는 자기동일적 성격을 파괴한다. 그리고 기표와 기의가 일치하지 않고 괴리되는 모습을 보여줌으로써 언어에 내재된 간극, 즉 소외의 메커니즘을 드러낸다.
이러한 언어 해체적 방식은 무의식의 세계를 개방하는데, 즉 언어질서를 와해시킴으로써 그 간극을 통해 무의식의 작용들이 출현할 수 있는 공간을 마련한다. 라캉의 언어는 기표와 기의가 괴리되는 불완전한 언어이다. 그러므로 언어에 의해 구성되는 주체 또한 필연적으로 언어의 간극이 내재된 불완전한 주체로 성립된다. 주체는 이 간극에 의해 분열되며 그 간극사이에서 발생하는 어떤 효과로서 존재한다.
이상의 시는 언어의 불완전성과 함께 그 간극에 의해 발생하는 주체의 분열적 성격과 무의식의 작용들을 드러낸다. 그것은 동어반복, 죽음 이미지, 충동적인 비약, 거울 이미지, 감각들의 충돌 등과 같은 시적 표현들을 통해 나타난다. 이러한 표현들은 은유나 환유와 같은 비유에 의해 이루어지는 것이 아니라, 무의식의 여러 작용에 의해 이루어지며, 무의식의 특성을 통해 그 표현 방식과 의미를 규명해 볼 수 있다.
본고에서는 이상의 시에 나타난 형식적 특성과 그 해석적 의미를 조명하기 위해 일문시와 국문시로 나누어 고찰하고자 한다. 초기시로 분류되는 일문시는 숫자, 도상기호 등과 같은 다양한 기호를 이용한 해체 방식에 의해 이루어져 있으며, 국문시는 언어 해체적 성격과 주체의 분열적 성격이 강하게 나타난다. 이와 같은 특성을 고려하여 이상의 시를 두 체계로 분류하고 그 각각에 맞는 방법론을 적용함으로써 보다 심도 있는 연구를 진행하고자 한다.
Ⅱ장에서는 일문시에 나타난 상대성 개념과 그 표현 양식을 살펴보고자 한다. 즉 다양한 기호 사용이 무엇을 의도한 것이며, ‘상대성 시공간(space-time)’에 대한 인식이 어떤 형식과 내용으로 나타나는지 알아보고자 한다. 그리고 숫자의 해체와 반복 기법이 발생시키는 의미와 함께 그것이 발생시키는 이미지가 '상대성 시공간'과 어떤 연관이 있는지 살펴보고자 한다. 그럼으로써 일문시가 동일성을 전제로 하는 절대 합법칙성과 언어의 자기동일적 의미의 한계를 드러낸다는 것과 그 해체적 표현을 통해 다차원적인 이미지를 생산하고 해석을 개방한다는 것을 밝히고자 한다.
Ⅲ장에서는 주체의 분열 양상과 무의식의 작용들이 어떤 방식을 통해 재현되는지 살펴보고자 한다. 시에 나타난 동어반복이 무의식의 작용과 어떻게 연관되는지 알아봄으로써 그 근원에 있는 죽음충동이 어떤 기표들로 재현되는지 살펴보고자 한다. 그리고 무의식의 충동이 어떤 이미지로 나타나며 그 에너지의 성격이 시에서 어떤 방식으로 전개되는지 알아보고자 한다. 그럼으로써 이상의 시에 나타난 무의식의 작용이 언어 해체적 방식과 연결되어 있으며, 그것은 결국 실재에 대한 인식으로 이어진다는 것을 드러내고자 한다.
Ⅳ장에서는 시에 나타난 환상적 이미지가 화자와 어떤 관계를 형성하는지, 그리고 그것의 실패가 무엇을 의미하는지 알아봄으로써 동일시 작용에 의한 주체의 소외를 살펴보고자 한다. 또한 사물 이미지에 덧붙여지는 다양한 감각들과 그 충돌에 의해 발생되는 것이 무엇인지 알아봄으로써 언어의 간극과 이미지들의 간극을 통해 실재의 모습이 환영적 이미지로 나타난다는 것을 드러내고자 한다. 그리고 이상의 시가 궁극적으로 지향하는 지점은 바로 상징계의 빈틈을 통해 나타나는 실재와 그것을 통해 이루어지는 결여에 대한 인식, 그리고 결여를 초월하는 세계, 즉 자연을 지향한다는 것을 드러내고자 한다.
작가는 언어를 매개로하는 문학 장르를 통해 세계에 대한 사유를 실천한다. 이러한 작업은 자연에서 개체로 분리된 언어주체가 세계와 역사를 인식함으로써 이루어내는 존재의 실천행위이다. 이상의 시는 인간이성이 갖는 한계와 상징질서에 의해 구성되는 주체의 성격에 문제를 제기한다. 즉 이성에 의해 구성된 기호의 절대적 성격을 해체함으로써 기호체계의 불완전성을 드러내고 절대이성에 의해 이상화된 형이상학을 부정한다. 이것은 시 속에서 철학적 문제인식, 즉 인간본질에 대한 보편적인 물음으로 제시된다.
이상의 시는 주관의 영역인 시 장르에 숫자와 도상기호(icon), 그리고 객관적 진술을 도입함으로써 새로운 시적 경험을 생산한다. 즉 기존의 시 형식을 파괴하고 기호의 절대적 의미를 해체함으로써 근대과학과 절대이성에 관한 문제의식을 드러낸다. 또한 언어체계를 전복시키고 와해시킴으로써 언어가 갖는 자기동일적 성격을 파괴한다. 그리고 기표와 기의가 일치하지 않고 괴리되는 모습을 보여줌으로써 언어에 내재된 간극, 즉 소외의 메커니즘을 드러낸다.
이러한 언어 해체적 방식은 무의식의 세계를 개방하는데, 즉 언어질서를 와해시킴으로써 그 간극을 통해 무의식의 작용들이 출현할 수 있는 공간을 마련한다. 라캉의 언어는 기표와 기의가 괴리되는 불완전한 언어이다. 그러므로 언어에 의해 구성되는 주체 또한 필연적으로 언어의 간극이 내재된 불완전한 주체로 성립된다. 주체는 이 간극에 의해 분열되며 그 간극사이에서 발생하는 어떤 효과로서 존재한다.
이상의 시는 언어의 불완전성과 함께 그 간극에 의해 발생하는 주체의 분열적 성격과 무의식의 작용들을 드러낸다. 그것은 동어반복, 죽음 이미지, 충동적인 비약, 거울 이미지, 감각들의 충돌 등과 같은 시적 표현들을 통해 나타난다. 이러한 표현들은 은유나 환유와 같은 비유에 의해 이루어지는 것이 아니라, 무의식의 여러 작용에 의해 이루어지며, 무의식의 특성을 통해 그 표현 방식과 의미를 규명해 볼 수 있다.
본고에서는 이상의 시에 나타난 형식적 특성과 그 해석적 의미를 조명하기 위해 일문시와 국문시로 나누어 고찰하고자 한다. 초기시로 분류되는 일문시는 숫자, 도상기호 등과 같은 다양한 기호를 이용한 해체 방식에 의해 이루어져 있으며, 국문시는 언어 해체적 성격과 주체의 분열적 성격이 강하게 나타난다. 이와 같은 특성을 고려하여 이상의 시를 두 체계로 분류하고 그 각각에 맞는 방법론을 적용함으로써 보다 심도 있는 연구를 진행하고자 한다.
Ⅱ장에서는 일문시에 나타난 상대성 개념과 그 표현 양식을 살펴보고자 한다. 즉 다양한 기호 사용이 무엇을 의도한 것이며, ‘상대성 시공간(space-time)’에 대한 인식이 어떤 형식과 내용으로 나타나는지 알아보고자 한다. 그리고 숫자의 해체와 반복 기법이 발생시키는 의미와 함께 그것이 발생시키는 이미지가 '상대성 시공간'과 어떤 연관이 있는지 살펴보고자 한다. 그럼으로써 일문시가 동일성을 전제로 하는 절대 합법칙성과 언어의 자기동일적 의미의 한계를 드러낸다는 것과 그 해체적 표현을 통해 다차원적인 이미지를 생산하고 해석을 개방한다는 것을 밝히고자 한다.
Ⅲ장에서는 주체의 분열 양상과 무의식의 작용들이 어떤 방식을 통해 재현되는지 살펴보고자 한다. 시에 나타난 동어반복이 무의식의 작용과 어떻게 연관되는지 알아봄으로써 그 근원에 있는 죽음충동이 어떤 기표들로 재현되는지 살펴보고자 한다. 그리고 무의식의 충동이 어떤 이미지로 나타나며 그 에너지의 성격이 시에서 어떤 방식으로 전개되는지 알아보고자 한다. 그럼으로써 이상의 시에 나타난 무의식의 작용이 언어 해체적 방식과 연결되어 있으며, 그것은 결국 실재에 대한 인식으로 이어진다는 것을 드러내고자 한다.
Ⅳ장에서는 시에 나타난 환상적 이미지가 화자와 어떤 관계를 형성하는지, 그리고 그것의 실패가 무엇을 의미하는지 알아봄으로써 동일시 작용에 의한 주체의 소외를 살펴보고자 한다. 또한 사물 이미지에 덧붙여지는 다양한 감각들과 그 충돌에 의해 발생되는 것이 무엇인지 알아봄으로써 언어의 간극과 이미지들의 간극을 통해 실재의 모습이 환영적 이미지로 나타난다는 것을 드러내고자 한다. 그리고 이상의 시가 궁극적으로 지향하는 지점은 바로 상징계의 빈틈을 통해 나타나는 실재와 그것을 통해 이루어지는 결여에 대한 인식, 그리고 결여를 초월하는 세계, 즉 자연을 지향한다는 것을 드러내고자 한다.
A writer practices contemplation about the world through literature, which is carried by language. This work is a practical act of a being as a language subject separated from nature as a unit recognizes the world and the history. Lee Sang's poem brings up the issue on the limitation of human's rati...
A writer practices contemplation about the world through literature, which is carried by language. This work is a practical act of a being as a language subject separated from nature as a unit recognizes the world and the history. Lee Sang's poem brings up the issue on the limitation of human's rationality and the personality of subject that is composed of symbolic order. In other words, his poem exposes the imperfection of symbolic structure and denies metaphysics idealized by absolute rationality, which are questioned on human's nature ubiquitously in his poem.
Lee Sang's poem produces a new poetic experience adopting numbers, icons and objective techniques in the genre, poetry that is a subjective field. In other words, it reveals critical consciousness about the pre-modern science and absolute reality by destroying the existing form of poetry and deconstruction the definite meaning of symbols. And it also destroys the self-identical characteristic that the language has by deconstruction of the language system. Indeed, showing signifiant and signifié are not identified but destroyed, it reveals the gap that is inherent in language, the alienating mechanism.
The way of language deconstruction opens up an unconscious world and creates a space that unconscious acts can appear through the gap by the deconstruction the language system. Lacan's language is incomplete language which signifiant and signifié are inconsistent. In addition, the subject organized by language is also established as an incomplete subject that is inevitably inherent in the language gap. And the subject is split by the gap and exists as an effect produced among the gap.
Lee Sang's poem reveals the incompleteness of language, split characteristic of the subject produced by the gap, and the unconscious interaction. They are showed in poetic expression such as repetition, the image of death, impulsive leap, mirror image and collision of senses. These expressions are done not by the comparison like metaphor or metonymy but the several unconscious reactions and the way of expressions, and the meaning can be found in the unconscious characteristic.
This dissertation is aimed at examining the formal characteristic and interpretative meanings of Lee Sang's poem in the division of Japanese and Korean poem. Lee Sang's Japanese poem, which is divided into his earlier poems, is made up of the way of deconstruction that used various symbols like numbers, icon signs and his Korean poem strongly depicts the characteristic of the language deconstruction and split characteristics of the subject. Considering these characteristics, Lee's Sang' poem was classified into two categories and an in-depth study was carried by applying appropriate methodology for each category.
Chapter Ⅱ in this thesis was to identify the concept of relativity and its' symbolic representation in Lee Sang's Japanese poem; what the various symbol usage intends and how the conception of 'space time' of relativity shows in form and content. And it was to identify the meaning that the deconstruction of numbers and repetition technique produces and how its' produced image relates to 'space-time'. Through this, it was to clarify that his Japanese poem reveals the definite conformity of laws that presupposes identity and the limitation of self-identical meaning, and also to prove it gives birth to multi-dimensional image through the deconstruction of expression and opens the interpretation.
Chapter Ⅲ was to identify: how the split aspect of the subject and the unconscious representation appears, how rooted impulse toward death is represented in certain signifiant by finding out how the repetition in his poem is related to the unconscious reaction, how the unconscious impulse appears as a certain image and how the characteristic of energy unfolds in the poem. Thereby it was to present the unconscious reaction of Lee Sang's poem is connected with the way of language destruction and it ultimately leads to the perception of reality.
Chapter Ⅲ was to identify what kind of relationship the fantastical image has with narrator in his poem and the subject's alienation caused by identical effect by finding out what its' failure means. And also it was to look into various senses attached in image of things and what the collision produces, and to reveal that actual figure appears in visionary image through the gap of language and image. Finally, this chapter was to show the ultimate aim of Lee Sang's poem is the 'le réel' appeared in the gap of 'symbolic', which resulted in the recognition of lack, the world that transcends the lack and aims for the nature.
A writer practices contemplation about the world through literature, which is carried by language. This work is a practical act of a being as a language subject separated from nature as a unit recognizes the world and the history. Lee Sang's poem brings up the issue on the limitation of human's rationality and the personality of subject that is composed of symbolic order. In other words, his poem exposes the imperfection of symbolic structure and denies metaphysics idealized by absolute rationality, which are questioned on human's nature ubiquitously in his poem.
Lee Sang's poem produces a new poetic experience adopting numbers, icons and objective techniques in the genre, poetry that is a subjective field. In other words, it reveals critical consciousness about the pre-modern science and absolute reality by destroying the existing form of poetry and deconstruction the definite meaning of symbols. And it also destroys the self-identical characteristic that the language has by deconstruction of the language system. Indeed, showing signifiant and signifié are not identified but destroyed, it reveals the gap that is inherent in language, the alienating mechanism.
The way of language deconstruction opens up an unconscious world and creates a space that unconscious acts can appear through the gap by the deconstruction the language system. Lacan's language is incomplete language which signifiant and signifié are inconsistent. In addition, the subject organized by language is also established as an incomplete subject that is inevitably inherent in the language gap. And the subject is split by the gap and exists as an effect produced among the gap.
Lee Sang's poem reveals the incompleteness of language, split characteristic of the subject produced by the gap, and the unconscious interaction. They are showed in poetic expression such as repetition, the image of death, impulsive leap, mirror image and collision of senses. These expressions are done not by the comparison like metaphor or metonymy but the several unconscious reactions and the way of expressions, and the meaning can be found in the unconscious characteristic.
This dissertation is aimed at examining the formal characteristic and interpretative meanings of Lee Sang's poem in the division of Japanese and Korean poem. Lee Sang's Japanese poem, which is divided into his earlier poems, is made up of the way of deconstruction that used various symbols like numbers, icon signs and his Korean poem strongly depicts the characteristic of the language deconstruction and split characteristics of the subject. Considering these characteristics, Lee's Sang' poem was classified into two categories and an in-depth study was carried by applying appropriate methodology for each category.
Chapter Ⅱ in this thesis was to identify the concept of relativity and its' symbolic representation in Lee Sang's Japanese poem; what the various symbol usage intends and how the conception of 'space time' of relativity shows in form and content. And it was to identify the meaning that the deconstruction of numbers and repetition technique produces and how its' produced image relates to 'space-time'. Through this, it was to clarify that his Japanese poem reveals the definite conformity of laws that presupposes identity and the limitation of self-identical meaning, and also to prove it gives birth to multi-dimensional image through the deconstruction of expression and opens the interpretation.
Chapter Ⅲ was to identify: how the split aspect of the subject and the unconscious representation appears, how rooted impulse toward death is represented in certain signifiant by finding out how the repetition in his poem is related to the unconscious reaction, how the unconscious impulse appears as a certain image and how the characteristic of energy unfolds in the poem. Thereby it was to present the unconscious reaction of Lee Sang's poem is connected with the way of language destruction and it ultimately leads to the perception of reality.
Chapter Ⅲ was to identify what kind of relationship the fantastical image has with narrator in his poem and the subject's alienation caused by identical effect by finding out what its' failure means. And also it was to look into various senses attached in image of things and what the collision produces, and to reveal that actual figure appears in visionary image through the gap of language and image. Finally, this chapter was to show the ultimate aim of Lee Sang's poem is the 'le réel' appeared in the gap of 'symbolic', which resulted in the recognition of lack, the world that transcends the lack and aims for the nature.
주제어
#해체
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.