고령화의 급속한 진행으로 인해 고령운전자의 증가와 고령운전자에 의한 교통사고도 점점 증가하고 있다. 본 연구는 고령운전자에게 적절한 운전지원방법을 모색하고, 구축하고자 하였다. 특히 고령운전자들이 교차로에서 어려움을 느끼고 사고를 유발하는 것을 원인으로 교차로에서 교통 운전 행동 을 관찰하고 분석하여 그들의 운전 특성을 정의하였으며, 교차로를 인지할 수 있도록 알려주는 시·청각적인 경보 시스템을 구축하여 운전행동의 변화를 검토하였다. 그리고 추가적으로 운전자들은 어떤 상황에서 주변상황을 알려주는 경보를 원하는지 조사하였다. 그 결과를 다음과 같이 정리하였다. ① 고령운전자의 교차로 운전 특성에 관한 연구 가. 고령운전자의 교차로 회전에 따른 운전행동: 운전 시뮬레이터(Driving Simulator; ...
고령화의 급속한 진행으로 인해 고령운전자의 증가와 고령운전자에 의한 교통사고도 점점 증가하고 있다. 본 연구는 고령운전자에게 적절한 운전지원방법을 모색하고, 구축하고자 하였다. 특히 고령운전자들이 교차로에서 어려움을 느끼고 사고를 유발하는 것을 원인으로 교차로에서 교통 운전 행동 을 관찰하고 분석하여 그들의 운전 특성을 정의하였으며, 교차로를 인지할 수 있도록 알려주는 시·청각적인 경보 시스템을 구축하여 운전행동의 변화를 검토하였다. 그리고 추가적으로 운전자들은 어떤 상황에서 주변상황을 알려주는 경보를 원하는지 조사하였다. 그 결과를 다음과 같이 정리하였다. ① 고령운전자의 교차로 운전 특성에 관한 연구 가. 고령운전자의 교차로 회전에 따른 운전행동: 운전 시뮬레이터(Driving Simulator; DS) 환경에서 고령운전자는 신호 없는 교차로에서 좌회전, 우회전 지시에서 상반되는 행동을 보였다. 좌회전 지시를 받았을 때에는 교차로에 매우 천천히 접근하고 속도를 크게 조절하는 등 우물쭈물하는 운전 행동을 보였으며, 우회전시에는 주변상황을 잘 살피지 않고 한 번에 통과함으로써 주변 보행자 등에 대한 위험성을 높이는 경향을 보였다. 나. 고령운전자의 교차로 통과(직진)에 따른 운전행동: 실제도로(Real-road task)의 고령운전자는 젊은 운전자와 일시정지 행동을 비교하였을 때 차이가 발견되었다. 고령운전자는 감속을 개시하기 직전까지는 운전속도를 젊은 운전자에 비해 빠르게 유지하는 반면, 정지하고자 마음먹었을 때에는 브레이크 조작이 급하다는 것을 확인하였다. 그리고 차를 정지선에 잘 맞추지 못하고 정지선보다 훨씬 전에 혹은 지나쳐서 정지하는 경향을 보였다. ② 운전지원시스템의 모색과 적용에 따른 운전행동 변화에 따른 연구 지원이 없었던 조건과 비교하여 브레이크 조작 개시 직전 속도에는 영향이 없었으나, 최저속도까지 걸리는 시간이 길어졌으며 정지선에도 비교적 가까운 위치에 미리 정지하는 운전결과를 보였다. 이런 결과는 부주의나 오판 등 고령운자자의 운전습관에 적합한 운전지원방법이 개발된다면, 사고 방지, 소통 개선 등에 효과를 낼 수 있음을 보여준다고 할 수 있다. ③ 운전자의 운전지원시스템에 관한 의식 연구 가. 일본 운전자와 한국 운전자의 운전지원시스템에 대한 필요성 조사: 일본의 운전자들은 운전지원에 관해 크게 필요하다고 느끼지 않는 반면, 한국 일본운전자들과 비교하여 매우 필요하다는 응답을 하였다. 이것은 한국 운전자들은 높은 사고율과 한국의 운전환경을 불안전하다고 생각하는 것으로 보여진다. 나. 시각적인 경보 시스템의 배치 위치 조사: 정보를 효과적으로 이용할 수 있는 디스플레이 선택에 있어서는 대부분의 일본인들은 대쉬보드 중앙(IF; Infortance display)이 가장 적절하다고 응답하였으며, 한국인들은 헤드업 디스플레이(Head Up Display; HUD)가 가장 적절하다는 응답을 하였다. 이러한 결과는 양국의 운전환경, 전반적인 의식 차이 등을 반영되었다고 생각된다. 본 연구 결과 급증하는 한국과 일본 모두에서 고령운전자의 젊은 운전자와 비교하여 매우 불안전하고 부주의한 운전 습관이 있다는 것을 확인하였으며, 운전 지원 시스템을 구축하고 제시하여 정지행동을 유도한 결과, 운전행동에 변화가 있음을 확인하였다. 이것은 고령운전자에게 적합한 지원 시스템이 도입되면 그들의 불안전한 운전 특성을 보조하고, 교통 사고를 줄일수 있다고 판단된다. 그러나 보다 시급한 문제는 고령운전자에게 가장 효과적인 운전지원방법을 개발 보급하는 것이라고 생각된다. 미래의 연구에서는 촉각을 이용한 운전지원시스템을 개발하고 고령운전자에게 보다 안전한 운전지원시스템 개발이 중요한 과제이며, 따라서 이와 관련된 연구가 계속 진행되어야 할 필요성을 확인하였다.
고령화의 급속한 진행으로 인해 고령운전자의 증가와 고령운전자에 의한 교통사고도 점점 증가하고 있다. 본 연구는 고령운전자에게 적절한 운전지원방법을 모색하고, 구축하고자 하였다. 특히 고령운전자들이 교차로에서 어려움을 느끼고 사고를 유발하는 것을 원인으로 교차로에서 교통 운전 행동 을 관찰하고 분석하여 그들의 운전 특성을 정의하였으며, 교차로를 인지할 수 있도록 알려주는 시·청각적인 경보 시스템을 구축하여 운전행동의 변화를 검토하였다. 그리고 추가적으로 운전자들은 어떤 상황에서 주변상황을 알려주는 경보를 원하는지 조사하였다. 그 결과를 다음과 같이 정리하였다. ① 고령운전자의 교차로 운전 특성에 관한 연구 가. 고령운전자의 교차로 회전에 따른 운전행동: 운전 시뮬레이터(Driving Simulator; DS) 환경에서 고령운전자는 신호 없는 교차로에서 좌회전, 우회전 지시에서 상반되는 행동을 보였다. 좌회전 지시를 받았을 때에는 교차로에 매우 천천히 접근하고 속도를 크게 조절하는 등 우물쭈물하는 운전 행동을 보였으며, 우회전시에는 주변상황을 잘 살피지 않고 한 번에 통과함으로써 주변 보행자 등에 대한 위험성을 높이는 경향을 보였다. 나. 고령운전자의 교차로 통과(직진)에 따른 운전행동: 실제도로(Real-road task)의 고령운전자는 젊은 운전자와 일시정지 행동을 비교하였을 때 차이가 발견되었다. 고령운전자는 감속을 개시하기 직전까지는 운전속도를 젊은 운전자에 비해 빠르게 유지하는 반면, 정지하고자 마음먹었을 때에는 브레이크 조작이 급하다는 것을 확인하였다. 그리고 차를 정지선에 잘 맞추지 못하고 정지선보다 훨씬 전에 혹은 지나쳐서 정지하는 경향을 보였다. ② 운전지원시스템의 모색과 적용에 따른 운전행동 변화에 따른 연구 지원이 없었던 조건과 비교하여 브레이크 조작 개시 직전 속도에는 영향이 없었으나, 최저속도까지 걸리는 시간이 길어졌으며 정지선에도 비교적 가까운 위치에 미리 정지하는 운전결과를 보였다. 이런 결과는 부주의나 오판 등 고령운자자의 운전습관에 적합한 운전지원방법이 개발된다면, 사고 방지, 소통 개선 등에 효과를 낼 수 있음을 보여준다고 할 수 있다. ③ 운전자의 운전지원시스템에 관한 의식 연구 가. 일본 운전자와 한국 운전자의 운전지원시스템에 대한 필요성 조사: 일본의 운전자들은 운전지원에 관해 크게 필요하다고 느끼지 않는 반면, 한국 일본운전자들과 비교하여 매우 필요하다는 응답을 하였다. 이것은 한국 운전자들은 높은 사고율과 한국의 운전환경을 불안전하다고 생각하는 것으로 보여진다. 나. 시각적인 경보 시스템의 배치 위치 조사: 정보를 효과적으로 이용할 수 있는 디스플레이 선택에 있어서는 대부분의 일본인들은 대쉬보드 중앙(IF; Infortance display)이 가장 적절하다고 응답하였으며, 한국인들은 헤드업 디스플레이(Head Up Display; HUD)가 가장 적절하다는 응답을 하였다. 이러한 결과는 양국의 운전환경, 전반적인 의식 차이 등을 반영되었다고 생각된다. 본 연구 결과 급증하는 한국과 일본 모두에서 고령운전자의 젊은 운전자와 비교하여 매우 불안전하고 부주의한 운전 습관이 있다는 것을 확인하였으며, 운전 지원 시스템을 구축하고 제시하여 정지행동을 유도한 결과, 운전행동에 변화가 있음을 확인하였다. 이것은 고령운전자에게 적합한 지원 시스템이 도입되면 그들의 불안전한 운전 특성을 보조하고, 교통 사고를 줄일수 있다고 판단된다. 그러나 보다 시급한 문제는 고령운전자에게 가장 효과적인 운전지원방법을 개발 보급하는 것이라고 생각된다. 미래의 연구에서는 촉각을 이용한 운전지원시스템을 개발하고 고령운전자에게 보다 안전한 운전지원시스템 개발이 중요한 과제이며, 따라서 이와 관련된 연구가 계속 진행되어야 할 필요성을 확인하였다.
With an aging society progressed rapidly, there is an increase in the older drivers and a gradual increase in accidents caused by them. This study was aimed to search and establish the driving assistant methods proper to the older drivers. Especially, given that the older drivers have difficulty in ...
With an aging society progressed rapidly, there is an increase in the older drivers and a gradual increase in accidents caused by them. This study was aimed to search and establish the driving assistant methods proper to the older drivers. Especially, given that the older drivers have difficulty in driving at the intersection, which lead to the accidents, the driving characteristics of them were defined by observing and analyzing the driving behavior of them at the intersection, and by establishing the audio-visual alert systems, which told them so that they could perceive the intersection, the change in the driving behavior of them was examined. And, in addition, it was investigated whether they wanted the alert which told them the surroundings in any situation. The results are as follows. ①Study on the driving characteristics of the older drivers at the intersection a. The driving behavior of the older drivers when turning the intersection: In DS(Driving Simulator) environment, the older drivers showed the contrary behavior when they were told to turn left and right. When they were told to turn left, they showed the hesitant driving behavior, that is, they approached the intersection very slowly and controlled the speed largely, and when they were told to turn right, they showed a tendency to increase the dangerousness of the pedestrians around by passing through the intersection immediately without looking around. b. Driving behavior of the older drivers when they passed(drove straight) the intersection: It was found out that compared with the young drivers, there was difference in the temporary stop behavior of the older drivers in a real-road task. The older drivers kept driving fast until just before they started to reduce the speed, compared with the young drivers. However, when they decided to stop, it was certified that they hurried to control the brake. And also, they showed a tendency not to observe the stop line and to stop long before the stop line and long after it. ② Study on the change in the driving behavior of the older drivers according to the search and application of the driving assistant system: Compared with the condition having no assistance, though there was no effect on the speed just before the start of brake control, the time for them to reach the minimum speed got longer, and it was indicated that the older drivers stopped at the location relatively nearer to the stop line in advance. These results show that if the driving assistant methods proper to the driving habits of the older drivers, such as carelessness and misjudgement, it will be effective for accident prevention and the improvement in a traffic flow. ③ Study on the consciousness of the drivers on the driving assistant system a. Survey on the Necessity of Drivers in Japan and Korea for the Driving Assistant System: While the drivers in Japan responded that they didn't need driving assistance much, those in Korea did that they needed it more than those in Japan, which suggests that the drivers in Korea think that it is unsafe to drive in Korea due to the high accident rate and driving environment of Korea. b. Survey on the locations of placement for the visual alert system: In choosing the display which can effectively use the information, most of the drivers in Japan responded that IF(Infortance display) was most proper, however, those in Korea did that HUD(Head Up Display) is most proper. It is considered that the driving environment and the whole difference in consciousness between the two nations were reflected in these results. As a result of this study, compared with the young drivers in Korea and in Japan, it was certified that the older ones in Korea and Japan had an unsafe and careless driving habit, and that there was a change in the driving behavior when the stop behavior was induced with the driving assistant system established and suggested. Therefore, it is judged that if the assistant system proper to the older drivers is introduced, it can remedy the characteristics of their unsafe driving and reduce the traffic accidents. However, it is considered that it is urgently necessary to develop and spread the most effective driving assistant methods to the older drivers. In the future study, it is an important task to develop the driving assistant system using tactile sense, and to develop the safer driving assistant system for the older drivers, and thus, it was certified that it is necessary to continue the study related with that later.
With an aging society progressed rapidly, there is an increase in the older drivers and a gradual increase in accidents caused by them. This study was aimed to search and establish the driving assistant methods proper to the older drivers. Especially, given that the older drivers have difficulty in driving at the intersection, which lead to the accidents, the driving characteristics of them were defined by observing and analyzing the driving behavior of them at the intersection, and by establishing the audio-visual alert systems, which told them so that they could perceive the intersection, the change in the driving behavior of them was examined. And, in addition, it was investigated whether they wanted the alert which told them the surroundings in any situation. The results are as follows. ①Study on the driving characteristics of the older drivers at the intersection a. The driving behavior of the older drivers when turning the intersection: In DS(Driving Simulator) environment, the older drivers showed the contrary behavior when they were told to turn left and right. When they were told to turn left, they showed the hesitant driving behavior, that is, they approached the intersection very slowly and controlled the speed largely, and when they were told to turn right, they showed a tendency to increase the dangerousness of the pedestrians around by passing through the intersection immediately without looking around. b. Driving behavior of the older drivers when they passed(drove straight) the intersection: It was found out that compared with the young drivers, there was difference in the temporary stop behavior of the older drivers in a real-road task. The older drivers kept driving fast until just before they started to reduce the speed, compared with the young drivers. However, when they decided to stop, it was certified that they hurried to control the brake. And also, they showed a tendency not to observe the stop line and to stop long before the stop line and long after it. ② Study on the change in the driving behavior of the older drivers according to the search and application of the driving assistant system: Compared with the condition having no assistance, though there was no effect on the speed just before the start of brake control, the time for them to reach the minimum speed got longer, and it was indicated that the older drivers stopped at the location relatively nearer to the stop line in advance. These results show that if the driving assistant methods proper to the driving habits of the older drivers, such as carelessness and misjudgement, it will be effective for accident prevention and the improvement in a traffic flow. ③ Study on the consciousness of the drivers on the driving assistant system a. Survey on the Necessity of Drivers in Japan and Korea for the Driving Assistant System: While the drivers in Japan responded that they didn't need driving assistance much, those in Korea did that they needed it more than those in Japan, which suggests that the drivers in Korea think that it is unsafe to drive in Korea due to the high accident rate and driving environment of Korea. b. Survey on the locations of placement for the visual alert system: In choosing the display which can effectively use the information, most of the drivers in Japan responded that IF(Infortance display) was most proper, however, those in Korea did that HUD(Head Up Display) is most proper. It is considered that the driving environment and the whole difference in consciousness between the two nations were reflected in these results. As a result of this study, compared with the young drivers in Korea and in Japan, it was certified that the older ones in Korea and Japan had an unsafe and careless driving habit, and that there was a change in the driving behavior when the stop behavior was induced with the driving assistant system established and suggested. Therefore, it is judged that if the assistant system proper to the older drivers is introduced, it can remedy the characteristics of their unsafe driving and reduce the traffic accidents. However, it is considered that it is urgently necessary to develop and spread the most effective driving assistant methods to the older drivers. In the future study, it is an important task to develop the driving assistant system using tactile sense, and to develop the safer driving assistant system for the older drivers, and thus, it was certified that it is necessary to continue the study related with that later.
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