[학위논문]현대 미술관 건축의 공간구성에 관한 연구 : 공간구문론과 가시장 분석을 중심으로 A Study on the Spatial Configuration in Contemporary Art Museums : Focused on the Space Syntax & Visibility Graph Analysis원문보기
현대 미술관은 종래의 전시와 보존 위주의 기능에서 보다 적극적인 교육, 연구, 공연, 여가 등의 활동을 통하여 사회적 기여도가 높아지고 있으며 ‘공공 미술관 = 도심형 레져공간’이라는 새로운 건축유형을 보여주고 있다. 또한 현대 시민들에게 미술관은 ‘작은 예술품을 전시하는 커다란 예술품’으로 인식되고 있으며, 커다란 예술품인 미술관을 통하여 도시 활성화를 이루고자 하는 많은 도시에서 다수의 미술관이 개관되어 왔다. 그리고 최근 새로이 개발되는 신도시에는 미술관을 중심으로 하는 문화지구를 계획하여 도시의 가치를 높게 평가받고자 하는 노력들이 보이고 있다. 이처럼 현대 미술관은 도시 내에서 다양한 방식으로 진화를 거듭하며 급변하고 있는 현대라는 시대의 사회적 요구에 능동적으로 대처하는 노력을 보이고 있다. 그러나 현대 미술관 건축은 다양한 사회적 요구를 수용하기 위하여 그 규모가 대형화 되고 기능이 다양화됨으로 인하여 관람객의 이동에 관한 문제가 해결해야 할 새로운 과제로 등장하고 있다. 그리고 이렇게 다원화된 현대 미술관에서 관람객의 이동에 관한 문제는 공간이 관람객에게 부여하는 지각적 특성, 특히 전시관람이라는 행태가 일어나고 있는 미술관 건축에서는 특히 시지각적인 특성을 기준으로 연구가 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 미술관 건축의 형태와 공간의 관계라는 비교적 추상적인 영역에서 공간이 어떻게 사람들에게 시지각적으로 개념화 되고, 체득되는 경험으로서 어떻게 지각되는지, 그리고 그 개념적, 지각적 효과가 미술관 건축의 공간구성에 어떻게 영향을 끼치는지를 살펴보기 위하여 물리적 형태에 대한 위상학적이며 사회학적 분석방법론인 ...
현대 미술관은 종래의 전시와 보존 위주의 기능에서 보다 적극적인 교육, 연구, 공연, 여가 등의 활동을 통하여 사회적 기여도가 높아지고 있으며 ‘공공 미술관 = 도심형 레져공간’이라는 새로운 건축유형을 보여주고 있다. 또한 현대 시민들에게 미술관은 ‘작은 예술품을 전시하는 커다란 예술품’으로 인식되고 있으며, 커다란 예술품인 미술관을 통하여 도시 활성화를 이루고자 하는 많은 도시에서 다수의 미술관이 개관되어 왔다. 그리고 최근 새로이 개발되는 신도시에는 미술관을 중심으로 하는 문화지구를 계획하여 도시의 가치를 높게 평가받고자 하는 노력들이 보이고 있다. 이처럼 현대 미술관은 도시 내에서 다양한 방식으로 진화를 거듭하며 급변하고 있는 현대라는 시대의 사회적 요구에 능동적으로 대처하는 노력을 보이고 있다. 그러나 현대 미술관 건축은 다양한 사회적 요구를 수용하기 위하여 그 규모가 대형화 되고 기능이 다양화됨으로 인하여 관람객의 이동에 관한 문제가 해결해야 할 새로운 과제로 등장하고 있다. 그리고 이렇게 다원화된 현대 미술관에서 관람객의 이동에 관한 문제는 공간이 관람객에게 부여하는 지각적 특성, 특히 전시관람이라는 행태가 일어나고 있는 미술관 건축에서는 특히 시지각적인 특성을 기준으로 연구가 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 미술관 건축의 형태와 공간의 관계라는 비교적 추상적인 영역에서 공간이 어떻게 사람들에게 시지각적으로 개념화 되고, 체득되는 경험으로서 어떻게 지각되는지, 그리고 그 개념적, 지각적 효과가 미술관 건축의 공간구성에 어떻게 영향을 끼치는지를 살펴보기 위하여 물리적 형태에 대한 위상학적이며 사회학적 분석방법론인 공간구문론과 시지각적으로 개념화되는 과정을 정량적으로 산출 가능한 가시성 이론(isovist theory)과 가시장 분석을 상관분석 하였다. 본 연구에서 인지적 측면의 접근에 의해 분석된 결과를 종합하면 다음과 같다. 1) 현대 미술관의 공간구성과 시각구조는 서로 밀접한 관계를 가지고 형성되어 있었다. 기본적으로 현대 미술관의 공간구성은 다양한 프로그램의 수용에 따라 점차 복잡해지고 있었으나, 이를 시지각적으로 인지하기 유리한 시각구조를 형성함으로써 해결하고 있는 양상을 보이고 있었다. 분석의 결과는 크게 중심성의 수용여부와 공간의 개방성, 그리고 전체공간의 복잡성에 따라 각각 다르게 나타나고 있었다. 그리고 이 세 가지 요소들은 프로그래밍 단계부터 서로 상관관계를 가지고 조율되어 미술관의 조건에 따라 다양한 유형의 미술관이 건립되고 있었음을 알 수 있었다. 2) 현대 미술관 건축에서 나타나는 중심성은 관람객에게 다양한 선택을 가능하게 하기 위하여 점차 복잡해지고 있는 공간구성에서 관람객이 가장 상위의 목표로 삼는 랜드마크로 설정되고, 그로 인하여 시각적으로 위계가 설정된다는 점에서 현대 미술관의 공간구성을 결정짓는 중요한 요소로서 작용하고 있었다. 중심성을 수용한 미술관의 경우는 시각적으로 위계가 형성됨에 따라 대공간을 기준으로 하여 다층형 미술관의 계획이 가능하며, 전시공간구성 역시 다양한 방식으로 구성이 가능한 것으로 나타났다. 반대로 중심성을 부정한 미술관의 경우 시각적 위계가 형성되지 못하여, 다층형 미술관의 계획시 인지적 측면에서 제약이 생기게 되고, 다층화가 진행된 경우에는 전시공간을 매우 단순한 구성으로 계획하여 인지도를 높이고 있었다. 즉, 중심성을 수용한 미술관의 경우는 복잡한 공간구성적 단점을 시지각적으로 해소하고 있으며, 중심성을 부정한 미술관의 경우는 시지각적 위계가 형성되지 못하는 단점을 비교적 단순한 공간구성을 통하여 해소하는 것으로 나타났다. 3) 현대 미술관에서 나타나는 개방성을 기준으로 하여 상관분석한 결과 중심성의 개념은 공간구성적 측면의 접근이 아닌, 시지각적 측면의 접근이 이루어져야 한다는 것을 알 수 있었다. 기존의 공간구문론 분석에 의한 위상학적 측면의 접근에서 나타나는 중심의 개념은 노드로 나타나고 있었으며, 시지각적 분석에 의한 결과는 랜드마크로 나타나고 있었다. 따라서 현대 미술관의 대공간은 시지각적으로 랜드마크로 작동할 수 있는 구조를 만족시키고 있다면, 동선을 분배하는 위상학적 중심으로 설정되지 않아도 충분히 그 역할을 수행할 수 있었으며, 이러한 특징은 현대 미술관 건축이 앞으로 더욱 다양한 공간구성을 보일 것이라는 것을 예상할 수 있게 하고 있다. 또한 이러한 구조는 대공간을 이벤트적 성격을 가진 개방형 공간으로 설정하여 다목적 공간으로 사용 가능한 장점을 가지고 있었다. 4) 현대 미술관의 전시공간의 개방성 상관분석의 결과는 크게 개실형 전시공간과 개방형 전시공간으로 나누어 졌다. 전통적으로 이어져 내려오던 개실형 전시실은 개방형 전시실에 비해 공간구성을 시지각적으로 인지하기 어려운 구조를 나타내고 있으며, 특히 관람객의 자유의지에 따른 관람동선이 형성되기 어려운 구성을 보이고 있었다. 이는 현대 미술관이 지향하고 있는 다양한 공간경험을 제
현대 미술관은 종래의 전시와 보존 위주의 기능에서 보다 적극적인 교육, 연구, 공연, 여가 등의 활동을 통하여 사회적 기여도가 높아지고 있으며 ‘공공 미술관 = 도심형 레져공간’이라는 새로운 건축유형을 보여주고 있다. 또한 현대 시민들에게 미술관은 ‘작은 예술품을 전시하는 커다란 예술품’으로 인식되고 있으며, 커다란 예술품인 미술관을 통하여 도시 활성화를 이루고자 하는 많은 도시에서 다수의 미술관이 개관되어 왔다. 그리고 최근 새로이 개발되는 신도시에는 미술관을 중심으로 하는 문화지구를 계획하여 도시의 가치를 높게 평가받고자 하는 노력들이 보이고 있다. 이처럼 현대 미술관은 도시 내에서 다양한 방식으로 진화를 거듭하며 급변하고 있는 현대라는 시대의 사회적 요구에 능동적으로 대처하는 노력을 보이고 있다. 그러나 현대 미술관 건축은 다양한 사회적 요구를 수용하기 위하여 그 규모가 대형화 되고 기능이 다양화됨으로 인하여 관람객의 이동에 관한 문제가 해결해야 할 새로운 과제로 등장하고 있다. 그리고 이렇게 다원화된 현대 미술관에서 관람객의 이동에 관한 문제는 공간이 관람객에게 부여하는 지각적 특성, 특히 전시관람이라는 행태가 일어나고 있는 미술관 건축에서는 특히 시지각적인 특성을 기준으로 연구가 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 미술관 건축의 형태와 공간의 관계라는 비교적 추상적인 영역에서 공간이 어떻게 사람들에게 시지각적으로 개념화 되고, 체득되는 경험으로서 어떻게 지각되는지, 그리고 그 개념적, 지각적 효과가 미술관 건축의 공간구성에 어떻게 영향을 끼치는지를 살펴보기 위하여 물리적 형태에 대한 위상학적이며 사회학적 분석방법론인 공간구문론과 시지각적으로 개념화되는 과정을 정량적으로 산출 가능한 가시성 이론(isovist theory)과 가시장 분석을 상관분석 하였다. 본 연구에서 인지적 측면의 접근에 의해 분석된 결과를 종합하면 다음과 같다. 1) 현대 미술관의 공간구성과 시각구조는 서로 밀접한 관계를 가지고 형성되어 있었다. 기본적으로 현대 미술관의 공간구성은 다양한 프로그램의 수용에 따라 점차 복잡해지고 있었으나, 이를 시지각적으로 인지하기 유리한 시각구조를 형성함으로써 해결하고 있는 양상을 보이고 있었다. 분석의 결과는 크게 중심성의 수용여부와 공간의 개방성, 그리고 전체공간의 복잡성에 따라 각각 다르게 나타나고 있었다. 그리고 이 세 가지 요소들은 프로그래밍 단계부터 서로 상관관계를 가지고 조율되어 미술관의 조건에 따라 다양한 유형의 미술관이 건립되고 있었음을 알 수 있었다. 2) 현대 미술관 건축에서 나타나는 중심성은 관람객에게 다양한 선택을 가능하게 하기 위하여 점차 복잡해지고 있는 공간구성에서 관람객이 가장 상위의 목표로 삼는 랜드마크로 설정되고, 그로 인하여 시각적으로 위계가 설정된다는 점에서 현대 미술관의 공간구성을 결정짓는 중요한 요소로서 작용하고 있었다. 중심성을 수용한 미술관의 경우는 시각적으로 위계가 형성됨에 따라 대공간을 기준으로 하여 다층형 미술관의 계획이 가능하며, 전시공간구성 역시 다양한 방식으로 구성이 가능한 것으로 나타났다. 반대로 중심성을 부정한 미술관의 경우 시각적 위계가 형성되지 못하여, 다층형 미술관의 계획시 인지적 측면에서 제약이 생기게 되고, 다층화가 진행된 경우에는 전시공간을 매우 단순한 구성으로 계획하여 인지도를 높이고 있었다. 즉, 중심성을 수용한 미술관의 경우는 복잡한 공간구성적 단점을 시지각적으로 해소하고 있으며, 중심성을 부정한 미술관의 경우는 시지각적 위계가 형성되지 못하는 단점을 비교적 단순한 공간구성을 통하여 해소하는 것으로 나타났다. 3) 현대 미술관에서 나타나는 개방성을 기준으로 하여 상관분석한 결과 중심성의 개념은 공간구성적 측면의 접근이 아닌, 시지각적 측면의 접근이 이루어져야 한다는 것을 알 수 있었다. 기존의 공간구문론 분석에 의한 위상학적 측면의 접근에서 나타나는 중심의 개념은 노드로 나타나고 있었으며, 시지각적 분석에 의한 결과는 랜드마크로 나타나고 있었다. 따라서 현대 미술관의 대공간은 시지각적으로 랜드마크로 작동할 수 있는 구조를 만족시키고 있다면, 동선을 분배하는 위상학적 중심으로 설정되지 않아도 충분히 그 역할을 수행할 수 있었으며, 이러한 특징은 현대 미술관 건축이 앞으로 더욱 다양한 공간구성을 보일 것이라는 것을 예상할 수 있게 하고 있다. 또한 이러한 구조는 대공간을 이벤트적 성격을 가진 개방형 공간으로 설정하여 다목적 공간으로 사용 가능한 장점을 가지고 있었다. 4) 현대 미술관의 전시공간의 개방성 상관분석의 결과는 크게 개실형 전시공간과 개방형 전시공간으로 나누어 졌다. 전통적으로 이어져 내려오던 개실형 전시실은 개방형 전시실에 비해 공간구성을 시지각적으로 인지하기 어려운 구조를 나타내고 있으며, 특히 관람객의 자유의지에 따른 관람동선이 형성되기 어려운 구성을 보이고 있었다. 이는 현대 미술관이 지향하고 있는 다양한 공간경험을 제
Contemporary art museums are raising their social contributions through education, research, performance and leisure which are more aggressive activities, breaking from the existing exhibition and conservation-centered functions and are showing a new architectural form, 'public art museum = urban le...
Contemporary art museums are raising their social contributions through education, research, performance and leisure which are more aggressive activities, breaking from the existing exhibition and conservation-centered functions and are showing a new architectural form, 'public art museum = urban leisure space'. Also, art museums are being recognized as 'big artworks to display small artworks' by modern people and numerous art museums have been opened in a lot of cities to activate them through those big artworks. In addition, recently developed new cities are striving to improve their values, by planning art museum-centered cultural districts. As explained above, contemporary art museums are trying to actively deal with social demands of modern times which are rapidly changing, continuing to evolve in various ways in cities. However, in construction of contemporary art museums, the movement of audiences is being highlighted as a new issue to solve, as contemporary art museum's scale function are getting larger and being diversified to meet a variety of social demands. In this diversified contemporary art museum, also, a problem regarding the movement of audiences needs to be researched, based on perceptual characteristics that the space gives audiences, especially, visual-perceptual characteristics for construction of art museums where the exhibition viewing behavior is appearing. In this study, therefore, a correlation analysis of space syntax which is a topological and sociological analysis methodology about physical forms, and isovist theory and visibility graph analysis which quantitatively computes a visually and perceptually conceptualized process, was performed. in order to see how spaces are visually and perceptually conceptualized, how they are perceived as an experience learned and how the conceptual and perceptual effects influence a spatial composition of art museums in a relatively abstract area about a relation between art museum's architectural form and space. Analysis results of this study extracted from an approach to cognitive aspects are as follows. 1) It was found that contemporary art museum's spatial composition and visual structure are closely connected with each other. Basically, comtemporary art museum's spatial composition gradually became complex, accepting a variety of programs, but solved it out, by forming a visual structure favorable to the visual-perceptual cognition. Here, analysis results were different depending on the acceptance of the centrality, spatial openness and complexity of the entire spaces. Also, these three elements were observed to be tuned up in a correlation with each other from the programming stage and diverse types of art museums were built, according to their conditions. 2) The centrality in construction of contemporary art museums was set up as a landmark which is the top target of the audience in spatial composition that is becoming gradually complex to enable them to make various choices, and was an important element to determine contemporary art museum's spatial composition in the way that it helps to set up hierarchy visually. When accepting the centrality, it was possible to design a multi-story art museum, based on a large space, by forming hierarchy visually and also, the exhibition space could be composed in various ways. On the contrary to this, for art museums refusing the centrality, there was a restriction in cognitive aspects to design multi-story art museums due to a lack of visual hierarchy, and even multi-story art museums were improving cognition of them, by composing the exhibition spaces very simply. In short, art museums accepting the centrality solved the complex spatial composition visually and perceptually, whereas those refusing it, solved a lack of visual-perceptual hierarchy through a relatively simple spatial composition. 3) When performing a correlation analysis, based on openness of contemporary art museums, it was found that the concept of the centrality should be considered from a visual-perceptual perspective, not a perspective of spatial composition. Central concept in a topological approach by the space syntax analysis was shown as a node and it was shown as a landmark in the visual-perceptual analysis. Accordingly, it is expected that if contemporary art museum's large space has a structure to work as a landmark visually and perceptually, it can perform its role fully without setting it up as a topological center and that this characteristic would enable contemporary art museums to have more various spaces. This structure also can be used as a multipurpose space, by setting the large space up as an open space with event characteristics. 4) According to a correlation analysis about the openness of comtemporary art museum's exhibition space, it is divided into a room-to-room exhibition room and an open exhibition room. Compared to an open exhibition room, a room-to-room exhibition room that has been traditionally passed down, has a structure which is difficult to perceive visually and perceptually and especially, it was hard to form the viewing traffic flow depending on free wills of audiences. It is contrary to contemporary art museum's purpose to provide more varied spatial experience. For such reason, art museums where have been opened after 2000, have open exhibition rooms different from the traditional room-to-room facilities. In addition, while room-to-room exhibition rooms had structures where cannot relieve viewing fatigue of the audience, because they are connected in succession, open exhibition rooms were favorable to create an environment to relieve viewing fatigue and concentrate on the exhibition, because it is possible to choose them freely. When conducting space syntax analysis and visual-perceptual analysis of the existing spatial composition, a correlation analysis had the following advantages. 1) When analyzing atypical spaces through the existing space syntax, the divis
Contemporary art museums are raising their social contributions through education, research, performance and leisure which are more aggressive activities, breaking from the existing exhibition and conservation-centered functions and are showing a new architectural form, 'public art museum = urban leisure space'. Also, art museums are being recognized as 'big artworks to display small artworks' by modern people and numerous art museums have been opened in a lot of cities to activate them through those big artworks. In addition, recently developed new cities are striving to improve their values, by planning art museum-centered cultural districts. As explained above, contemporary art museums are trying to actively deal with social demands of modern times which are rapidly changing, continuing to evolve in various ways in cities. However, in construction of contemporary art museums, the movement of audiences is being highlighted as a new issue to solve, as contemporary art museum's scale function are getting larger and being diversified to meet a variety of social demands. In this diversified contemporary art museum, also, a problem regarding the movement of audiences needs to be researched, based on perceptual characteristics that the space gives audiences, especially, visual-perceptual characteristics for construction of art museums where the exhibition viewing behavior is appearing. In this study, therefore, a correlation analysis of space syntax which is a topological and sociological analysis methodology about physical forms, and isovist theory and visibility graph analysis which quantitatively computes a visually and perceptually conceptualized process, was performed. in order to see how spaces are visually and perceptually conceptualized, how they are perceived as an experience learned and how the conceptual and perceptual effects influence a spatial composition of art museums in a relatively abstract area about a relation between art museum's architectural form and space. Analysis results of this study extracted from an approach to cognitive aspects are as follows. 1) It was found that contemporary art museum's spatial composition and visual structure are closely connected with each other. Basically, comtemporary art museum's spatial composition gradually became complex, accepting a variety of programs, but solved it out, by forming a visual structure favorable to the visual-perceptual cognition. Here, analysis results were different depending on the acceptance of the centrality, spatial openness and complexity of the entire spaces. Also, these three elements were observed to be tuned up in a correlation with each other from the programming stage and diverse types of art museums were built, according to their conditions. 2) The centrality in construction of contemporary art museums was set up as a landmark which is the top target of the audience in spatial composition that is becoming gradually complex to enable them to make various choices, and was an important element to determine contemporary art museum's spatial composition in the way that it helps to set up hierarchy visually. When accepting the centrality, it was possible to design a multi-story art museum, based on a large space, by forming hierarchy visually and also, the exhibition space could be composed in various ways. On the contrary to this, for art museums refusing the centrality, there was a restriction in cognitive aspects to design multi-story art museums due to a lack of visual hierarchy, and even multi-story art museums were improving cognition of them, by composing the exhibition spaces very simply. In short, art museums accepting the centrality solved the complex spatial composition visually and perceptually, whereas those refusing it, solved a lack of visual-perceptual hierarchy through a relatively simple spatial composition. 3) When performing a correlation analysis, based on openness of contemporary art museums, it was found that the concept of the centrality should be considered from a visual-perceptual perspective, not a perspective of spatial composition. Central concept in a topological approach by the space syntax analysis was shown as a node and it was shown as a landmark in the visual-perceptual analysis. Accordingly, it is expected that if contemporary art museum's large space has a structure to work as a landmark visually and perceptually, it can perform its role fully without setting it up as a topological center and that this characteristic would enable contemporary art museums to have more various spaces. This structure also can be used as a multipurpose space, by setting the large space up as an open space with event characteristics. 4) According to a correlation analysis about the openness of comtemporary art museum's exhibition space, it is divided into a room-to-room exhibition room and an open exhibition room. Compared to an open exhibition room, a room-to-room exhibition room that has been traditionally passed down, has a structure which is difficult to perceive visually and perceptually and especially, it was hard to form the viewing traffic flow depending on free wills of audiences. It is contrary to contemporary art museum's purpose to provide more varied spatial experience. For such reason, art museums where have been opened after 2000, have open exhibition rooms different from the traditional room-to-room facilities. In addition, while room-to-room exhibition rooms had structures where cannot relieve viewing fatigue of the audience, because they are connected in succession, open exhibition rooms were favorable to create an environment to relieve viewing fatigue and concentrate on the exhibition, because it is possible to choose them freely. When conducting space syntax analysis and visual-perceptual analysis of the existing spatial composition, a correlation analysis had the following advantages. 1) When analyzing atypical spaces through the existing space syntax, the divis
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