정보화 사회가 가속화됨에 따라 다양한 교육 체제 내의 콘텐츠 개발자에게 효과적인 e-러닝 교육 환경 조성을 위한 다각적 연구가 요구되고 있다. 이는 콘텐츠 개발자들에게 시대에 가장 적절하고 효과적인 e-러닝 교육환경에 대한 다각적인 연구를 요구하기에 이르렀다. 하지만, 현 교육 체제에서 제공하고 있는 e-러닝 콘텐츠의 문제점은 기획, 개발단계에서 실수요자의 요구가 적절히 반영되지 않고 있다는 것이다. 본 연구는 이러한 문제점에 근거하여 1. e-러닝의 안정성. 2. e-러닝 활용의 저해요인. 3. 강의 이외에 지원받고 싶은 e-러닝 콘텐츠. 4. e-러닝 학습방식 등 네 가지 연구 문제를 설정하고, 이를 바탕으로 대학의 ‘e-러닝 활성화를 위한 이용자의 요구’를 파악하는데 그 목적을 두었다. 연구대상으로는 e-러닝 체제를 도입한 서울 동부지역의 4개 대학에서 e-러닝 강좌를 수강한 경험이 있는 재학생 200명을 대상으로 설문 조사하였다. 조사를 통하여 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거친 후 ...
정보화 사회가 가속화됨에 따라 다양한 교육 체제 내의 콘텐츠 개발자에게 효과적인 e-러닝 교육 환경 조성을 위한 다각적 연구가 요구되고 있다. 이는 콘텐츠 개발자들에게 시대에 가장 적절하고 효과적인 e-러닝 교육환경에 대한 다각적인 연구를 요구하기에 이르렀다. 하지만, 현 교육 체제에서 제공하고 있는 e-러닝 콘텐츠의 문제점은 기획, 개발단계에서 실수요자의 요구가 적절히 반영되지 않고 있다는 것이다. 본 연구는 이러한 문제점에 근거하여 1. e-러닝의 안정성. 2. e-러닝 활용의 저해요인. 3. 강의 이외에 지원받고 싶은 e-러닝 콘텐츠. 4. e-러닝 학습방식 등 네 가지 연구 문제를 설정하고, 이를 바탕으로 대학의 ‘e-러닝 활성화를 위한 이용자의 요구’를 파악하는데 그 목적을 두었다. 연구대상으로는 e-러닝 체제를 도입한 서울 동부지역의 4개 대학에서 e-러닝 강좌를 수강한 경험이 있는 재학생 200명을 대상으로 설문 조사하였다. 조사를 통하여 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거친 후 SAS 9 통계 패키지 프로그램을 활용하여 학년별, 전공별, 계열별로 분석하였다. 분석결과 학습의 중요도와 만족도를 결정하는 가장 큰 요인으로는 시스템 다운 및 오류발생을 최소화시키는 ‘e-러닝의 안정성’으로 나타났다. ‘e-러닝 활용이 어려운 이유’ 로는 e-러닝 학습자의 인터넷 사용시간의 특성에 따라 차이를 보였다. 이중 교수나 학생들과의 직접적인 의사소통 및 질문에 대한 응답이 이루어지길 바라고 있다. ‘강의 이외에 지원받고 싶은 e-러닝 콘텐츠’는 학습자의 학년에 따라 차이를 보였으며, ‘e-러닝 학습방식’은 학습자의 전공에 따라 차이를 나타냈다. 본 연구 결과는 e-러닝 콘텐츠의 개발 및 서비스에 있어서 전공 및 학년에 따른 ‘맞춤형 e-러닝 콘텐츠 개발’이 e-러닝 활성화를 위한 효과적인 방안으로 작용할 수 있다는 점을 시사한다.
정보화 사회가 가속화됨에 따라 다양한 교육 체제 내의 콘텐츠 개발자에게 효과적인 e-러닝 교육 환경 조성을 위한 다각적 연구가 요구되고 있다. 이는 콘텐츠 개발자들에게 시대에 가장 적절하고 효과적인 e-러닝 교육환경에 대한 다각적인 연구를 요구하기에 이르렀다. 하지만, 현 교육 체제에서 제공하고 있는 e-러닝 콘텐츠의 문제점은 기획, 개발단계에서 실수요자의 요구가 적절히 반영되지 않고 있다는 것이다. 본 연구는 이러한 문제점에 근거하여 1. e-러닝의 안정성. 2. e-러닝 활용의 저해요인. 3. 강의 이외에 지원받고 싶은 e-러닝 콘텐츠. 4. e-러닝 학습방식 등 네 가지 연구 문제를 설정하고, 이를 바탕으로 대학의 ‘e-러닝 활성화를 위한 이용자의 요구’를 파악하는데 그 목적을 두었다. 연구대상으로는 e-러닝 체제를 도입한 서울 동부지역의 4개 대학에서 e-러닝 강좌를 수강한 경험이 있는 재학생 200명을 대상으로 설문 조사하였다. 조사를 통하여 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거친 후 SAS 9 통계 패키지 프로그램을 활용하여 학년별, 전공별, 계열별로 분석하였다. 분석결과 학습의 중요도와 만족도를 결정하는 가장 큰 요인으로는 시스템 다운 및 오류발생을 최소화시키는 ‘e-러닝의 안정성’으로 나타났다. ‘e-러닝 활용이 어려운 이유’ 로는 e-러닝 학습자의 인터넷 사용시간의 특성에 따라 차이를 보였다. 이중 교수나 학생들과의 직접적인 의사소통 및 질문에 대한 응답이 이루어지길 바라고 있다. ‘강의 이외에 지원받고 싶은 e-러닝 콘텐츠’는 학습자의 학년에 따라 차이를 보였으며, ‘e-러닝 학습방식’은 학습자의 전공에 따라 차이를 나타냈다. 본 연구 결과는 e-러닝 콘텐츠의 개발 및 서비스에 있어서 전공 및 학년에 따른 ‘맞춤형 e-러닝 콘텐츠 개발’이 e-러닝 활성화를 위한 효과적인 방안으로 작용할 수 있다는 점을 시사한다.
The further advancement of information society requires much research in various angles for establishing an effective e-learning education environment for contents developers in various types of educational systems, calling for contents developers’ studies from diverse aspects on most appropriate an...
The further advancement of information society requires much research in various angles for establishing an effective e-learning education environment for contents developers in various types of educational systems, calling for contents developers’ studies from diverse aspects on most appropriate and effective e-learning educational environments today. However, the e-learning contents offered in the current educational system does not appropriately reflect the needs of actual users in the planning and development phases. Considering this problem, this study sets the following four topics as its research: Stability of e-learning; Obstacles of the applications of e-learning; e-learning contents that users wants to be offered besides lectures; and methods of e-learning, and based on these goals, it aims at determining the ‘needs of the users for the promotion of e-learning.’ As the target of the study, a survey was conducted with 200 students who have experienced taking e-learning classes in four universities located in Eastern Seoul, which have introduced an e-learning system. The data collected from the survey went through data coding and data cleaning processes and were analyzed by year, major, and department using SAS 9 statistics package program. The result of the analysis showed that the ‘stability of e-learning,’ which minimizes system-down and errors was considered the most determinant factor in the importance level and satisfaction level of learning experiences. ‘The reason why applications of e-learning is difficult’ differed by the characteristics of e-learning students’ internet usage. Many students wanted to have direct communication with and receive answers to their questions from teachers or other students. ‘e-learning contents that users wants to be offered beside lectures’ differed by the year of the students whereas ‘methods of e-learning’ differed by the major of the students. The result of this study showed that developing and offering services of e-learning contents that are customized to students based on their majors and year can become an effective plan for promoting e-learning.
The further advancement of information society requires much research in various angles for establishing an effective e-learning education environment for contents developers in various types of educational systems, calling for contents developers’ studies from diverse aspects on most appropriate and effective e-learning educational environments today. However, the e-learning contents offered in the current educational system does not appropriately reflect the needs of actual users in the planning and development phases. Considering this problem, this study sets the following four topics as its research: Stability of e-learning; Obstacles of the applications of e-learning; e-learning contents that users wants to be offered besides lectures; and methods of e-learning, and based on these goals, it aims at determining the ‘needs of the users for the promotion of e-learning.’ As the target of the study, a survey was conducted with 200 students who have experienced taking e-learning classes in four universities located in Eastern Seoul, which have introduced an e-learning system. The data collected from the survey went through data coding and data cleaning processes and were analyzed by year, major, and department using SAS 9 statistics package program. The result of the analysis showed that the ‘stability of e-learning,’ which minimizes system-down and errors was considered the most determinant factor in the importance level and satisfaction level of learning experiences. ‘The reason why applications of e-learning is difficult’ differed by the characteristics of e-learning students’ internet usage. Many students wanted to have direct communication with and receive answers to their questions from teachers or other students. ‘e-learning contents that users wants to be offered beside lectures’ differed by the year of the students whereas ‘methods of e-learning’ differed by the major of the students. The result of this study showed that developing and offering services of e-learning contents that are customized to students based on their majors and year can become an effective plan for promoting e-learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.