사회전반에 걸쳐 세계화의 시대는 이미 시작되었다. 현대 경제의 특징 중 하나는 지식기반 사업의 강세라는 것이다. 지식기반 사업의 하나인 이러닝 산업도 눈부시게 발전하였다. IT강국을 배경으로 이러닝 선도국가로서 부상한 우리나라의 기술력, 경험과 노하우, 성과에 대한 국제사회의 관심도 지속적으로 증대되고 있다. 지난 2006년 교육인적자원부는 ‘이러닝 글로벌 리더’라는 비전을 새로운 기치로 내걸고, 기에 따른 핵심 추진전략 및 추진체계를 개략적으로 제시하면서, 이러닝 세계화 발전방안의 필요성을 역설하고 있다. 앞으로 상당할 정도로 치열한 국제적 경쟁구도 속에서 e-러닝 세계화는 보다 빠른 물살을 타리라고 예측된다. 하지만 아직까지 국내이러닝의 세계시장 진출은 미비하다. 해외시장 진출의 기본적인 문제에 대한 인식과 실질적인 대책방안 없이 추진한 결과인 것이다. 이제 국내 이러닝의 세계 진출 활성화를 위하여 실질적인 증진방안이 필요한 시점이다. 이러닝 세계화라는 이슈는 세계적인 최근 동향 및 추이를 정확히 파악하는 가운데 방향을 어떻게 잡느냐에 따라 성패가 결정된다. 이에 본 연구에서는 해외 이러닝 선진국의 발전과정과 현황을 알아보고, 국내 기업의 해외시장 진출의 문제점인 ‘콘텐츠의 한계’와 ‘전문인력의 부족’ 그리고 ‘브랜드 이미지’를 탐구 하였다. 위의 세가지 문제점에 대한 연구를 바탕으로 나온 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전략적 제휴이다. 전략적 제휴는 기업의 일부 사업 또는 기능별 활동부문에서 경쟁기업과의 일시적인 협력관계이며, 전략적으로 중요한 목표를 달성하기 위한 둘 이상의 기업 및 사업단위에서의 파트너 관계이다. ...
사회전반에 걸쳐 세계화의 시대는 이미 시작되었다. 현대 경제의 특징 중 하나는 지식기반 사업의 강세라는 것이다. 지식기반 사업의 하나인 이러닝 산업도 눈부시게 발전하였다. IT강국을 배경으로 이러닝 선도국가로서 부상한 우리나라의 기술력, 경험과 노하우, 성과에 대한 국제사회의 관심도 지속적으로 증대되고 있다. 지난 2006년 교육인적자원부는 ‘이러닝 글로벌 리더’라는 비전을 새로운 기치로 내걸고, 기에 따른 핵심 추진전략 및 추진체계를 개략적으로 제시하면서, 이러닝 세계화 발전방안의 필요성을 역설하고 있다. 앞으로 상당할 정도로 치열한 국제적 경쟁구도 속에서 e-러닝 세계화는 보다 빠른 물살을 타리라고 예측된다. 하지만 아직까지 국내이러닝의 세계시장 진출은 미비하다. 해외시장 진출의 기본적인 문제에 대한 인식과 실질적인 대책방안 없이 추진한 결과인 것이다. 이제 국내 이러닝의 세계 진출 활성화를 위하여 실질적인 증진방안이 필요한 시점이다. 이러닝 세계화라는 이슈는 세계적인 최근 동향 및 추이를 정확히 파악하는 가운데 방향을 어떻게 잡느냐에 따라 성패가 결정된다. 이에 본 연구에서는 해외 이러닝 선진국의 발전과정과 현황을 알아보고, 국내 기업의 해외시장 진출의 문제점인 ‘콘텐츠의 한계’와 ‘전문인력의 부족’ 그리고 ‘브랜드 이미지’를 탐구 하였다. 위의 세가지 문제점에 대한 연구를 바탕으로 나온 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전략적 제휴이다. 전략적 제휴는 기업의 일부 사업 또는 기능별 활동부문에서 경쟁기업과의 일시적인 협력관계이며, 전략적으로 중요한 목표를 달성하기 위한 둘 이상의 기업 및 사업단위에서의 파트너 관계이다. 콘텐츠 부족을 겪고 있는 서비스 기업이 콘텐츠를 보유 하고 있는 기업과의 제휴로 빠른 기술혁신을 요구하는 세계시장에서 경쟁 우위를 확보 할 수 있을 것이다. 둘째, 특화된 교육기관과, ‘산학협력’ 형태의 전문인력 양성이다. 현재 국내 고등교육 이상의 기관이나 기업에서 이러닝 인력을 전문으로 양성하는 곳은 손에 꼽을 정도이며, 기업에서 적극적으로 인력 양성에 힘쓰지 않고 있는 만큼 이는 세계적인 인력 양성을 위하여 필요한 부문이다. 셋째, 브랜딩과정 및 브랜드 아이덴티티 과정이다. 국내 기업의 일부는 기업명이 한글의 특성상 세계에서 읽혀지기 어려운 부분이 있으며 아직까지 세계시장에서 브랜드력이 부족하기 때문에 기존의 이미지를 바탕으로 브랜드 네이밍 전개와 한 눈에 기억될 수 있는 비주얼로 기업에 대한 정의를 새롭게 하여 보다 확실한 기업이미지를 지녀야 할 것이다. 본 연구에서 제시한 이 세가지 증진방안은 실질적으로 실용가능하며 이러닝 서비스 기업과 피교육 기업의 만족도를 극대화 할 수 있는 효율적인 대안으로 생각된다. 특히 해외진출을 위한 기반을 다지는 측면에서 장기적으로 효과를 볼 수 있는 부분이라 생각한다. 아직 해외진출의 초기단계라 할 수 있는 국내 이러닝은 앞으로 보다 전문화된 분야별로 핵심적 역량을 집결시킬 수 있는 사업과 실철과제를 발굴해서 중장기적인 안목에서 추진하는 것이 절실히 요구된다.
사회전반에 걸쳐 세계화의 시대는 이미 시작되었다. 현대 경제의 특징 중 하나는 지식기반 사업의 강세라는 것이다. 지식기반 사업의 하나인 이러닝 산업도 눈부시게 발전하였다. IT강국을 배경으로 이러닝 선도국가로서 부상한 우리나라의 기술력, 경험과 노하우, 성과에 대한 국제사회의 관심도 지속적으로 증대되고 있다. 지난 2006년 교육인적자원부는 ‘이러닝 글로벌 리더’라는 비전을 새로운 기치로 내걸고, 기에 따른 핵심 추진전략 및 추진체계를 개략적으로 제시하면서, 이러닝 세계화 발전방안의 필요성을 역설하고 있다. 앞으로 상당할 정도로 치열한 국제적 경쟁구도 속에서 e-러닝 세계화는 보다 빠른 물살을 타리라고 예측된다. 하지만 아직까지 국내이러닝의 세계시장 진출은 미비하다. 해외시장 진출의 기본적인 문제에 대한 인식과 실질적인 대책방안 없이 추진한 결과인 것이다. 이제 국내 이러닝의 세계 진출 활성화를 위하여 실질적인 증진방안이 필요한 시점이다. 이러닝 세계화라는 이슈는 세계적인 최근 동향 및 추이를 정확히 파악하는 가운데 방향을 어떻게 잡느냐에 따라 성패가 결정된다. 이에 본 연구에서는 해외 이러닝 선진국의 발전과정과 현황을 알아보고, 국내 기업의 해외시장 진출의 문제점인 ‘콘텐츠의 한계’와 ‘전문인력의 부족’ 그리고 ‘브랜드 이미지’를 탐구 하였다. 위의 세가지 문제점에 대한 연구를 바탕으로 나온 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전략적 제휴이다. 전략적 제휴는 기업의 일부 사업 또는 기능별 활동부문에서 경쟁기업과의 일시적인 협력관계이며, 전략적으로 중요한 목표를 달성하기 위한 둘 이상의 기업 및 사업단위에서의 파트너 관계이다. 콘텐츠 부족을 겪고 있는 서비스 기업이 콘텐츠를 보유 하고 있는 기업과의 제휴로 빠른 기술혁신을 요구하는 세계시장에서 경쟁 우위를 확보 할 수 있을 것이다. 둘째, 특화된 교육기관과, ‘산학협력’ 형태의 전문인력 양성이다. 현재 국내 고등교육 이상의 기관이나 기업에서 이러닝 인력을 전문으로 양성하는 곳은 손에 꼽을 정도이며, 기업에서 적극적으로 인력 양성에 힘쓰지 않고 있는 만큼 이는 세계적인 인력 양성을 위하여 필요한 부문이다. 셋째, 브랜딩과정 및 브랜드 아이덴티티 과정이다. 국내 기업의 일부는 기업명이 한글의 특성상 세계에서 읽혀지기 어려운 부분이 있으며 아직까지 세계시장에서 브랜드력이 부족하기 때문에 기존의 이미지를 바탕으로 브랜드 네이밍 전개와 한 눈에 기억될 수 있는 비주얼로 기업에 대한 정의를 새롭게 하여 보다 확실한 기업이미지를 지녀야 할 것이다. 본 연구에서 제시한 이 세가지 증진방안은 실질적으로 실용가능하며 이러닝 서비스 기업과 피교육 기업의 만족도를 극대화 할 수 있는 효율적인 대안으로 생각된다. 특히 해외진출을 위한 기반을 다지는 측면에서 장기적으로 효과를 볼 수 있는 부분이라 생각한다. 아직 해외진출의 초기단계라 할 수 있는 국내 이러닝은 앞으로 보다 전문화된 분야별로 핵심적 역량을 집결시킬 수 있는 사업과 실철과제를 발굴해서 중장기적인 안목에서 추진하는 것이 절실히 요구된다.
Globalization has already begun throughout every field of society. One of the characteristics of recent economy is prosperity of knowledge-based industry, which belongs to knowledge-based industry, has prospered remarkably, too. As Korea emerged as a leading country of E-learning industry with a pre...
Globalization has already begun throughout every field of society. One of the characteristics of recent economy is prosperity of knowledge-based industry, which belongs to knowledge-based industry, has prospered remarkably, too. As Korea emerged as a leading country of E-learning industry with a predominant position in IT industry, global interests in Korean technology, experiences and know-how, and accomplishments have been increasing continuously. Ministry of Education and Human Resources Development emphasized the neccessity of formulating a developmental plan of E-learning globalization in 2006, presenting the new vision of 'E-learning global leader' and outlining implementation strategies and systems to fulfil it. It is expected for E-learning globalization to spread more rapidly among stiff competition. Still, Korean international expansion of E-learning remains inadequate, since we tried to expand without being aware of fundamental problems involved in international expansion and preparing proper prevention measures. Our success of E-learning globalization relies on how we set directions knowing recent international change and tendency of the industry precisely. This reserch aims to look into the history of E-learning development of developed countries and to examine three problems with Koreand international expansion: limited contents, lack of specialized human resource, and brand image. The conclusion from my research is as follows. First, it is strateginc partnership, which is temporary relationship of cooperation between two or more corporations or departments which compete with each other in parts of business to achieve a strategically important goal. An enterprise having difficulty with lack of contents can achieve competitive advantage by establishing strategic partnership with a company with adequate contents. Second, it is to develop specialized human resource through the ways of specialized educational institutes and industry-university collaboration, Since there is few institutes where E-learning experts are educated in the level of higher education and few enterprises are trying to develop the specialists, educating E-learning experts is necessary. Third, it is branding and establishing brand identity. Korean compaies, having the brand names which cannot be easily read by foreigners and occupy a weak position in global market, have to establish a firm image by letting people know the brand name more actively and creating more effective visual design. Those three solutions are practical and effective ways to satisfy E-learning companies and people who use E-learning. In addition, they can be helpful to lay foundation for international expansion from a long-term perspective. Our E-learning business, which is in the beginning level of international expansion now, is required to focus on the areas whrere core competence can be applied, to find achievable tasks, and to push ahead with them.
Globalization has already begun throughout every field of society. One of the characteristics of recent economy is prosperity of knowledge-based industry, which belongs to knowledge-based industry, has prospered remarkably, too. As Korea emerged as a leading country of E-learning industry with a predominant position in IT industry, global interests in Korean technology, experiences and know-how, and accomplishments have been increasing continuously. Ministry of Education and Human Resources Development emphasized the neccessity of formulating a developmental plan of E-learning globalization in 2006, presenting the new vision of 'E-learning global leader' and outlining implementation strategies and systems to fulfil it. It is expected for E-learning globalization to spread more rapidly among stiff competition. Still, Korean international expansion of E-learning remains inadequate, since we tried to expand without being aware of fundamental problems involved in international expansion and preparing proper prevention measures. Our success of E-learning globalization relies on how we set directions knowing recent international change and tendency of the industry precisely. This reserch aims to look into the history of E-learning development of developed countries and to examine three problems with Koreand international expansion: limited contents, lack of specialized human resource, and brand image. The conclusion from my research is as follows. First, it is strateginc partnership, which is temporary relationship of cooperation between two or more corporations or departments which compete with each other in parts of business to achieve a strategically important goal. An enterprise having difficulty with lack of contents can achieve competitive advantage by establishing strategic partnership with a company with adequate contents. Second, it is to develop specialized human resource through the ways of specialized educational institutes and industry-university collaboration, Since there is few institutes where E-learning experts are educated in the level of higher education and few enterprises are trying to develop the specialists, educating E-learning experts is necessary. Third, it is branding and establishing brand identity. Korean compaies, having the brand names which cannot be easily read by foreigners and occupy a weak position in global market, have to establish a firm image by letting people know the brand name more actively and creating more effective visual design. Those three solutions are practical and effective ways to satisfy E-learning companies and people who use E-learning. In addition, they can be helpful to lay foundation for international expansion from a long-term perspective. Our E-learning business, which is in the beginning level of international expansion now, is required to focus on the areas whrere core competence can be applied, to find achievable tasks, and to push ahead with them.
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