본 연구자가 오랫동안 관심을 가지고 연구해왔던 연구 대상들은 제도권 밖의 소외된 대상들이었다. 소외된 대상들은 노력해서 찾아서 보지 않는 한, 그 대상들의 내면까지 관통하여 보기 어렵다. 제도권 밖의 소외된 연구 대상들은 자연이 이루어낸 생물체부터 별 의미 없이 소진되어지는 사물들까지, 풍경에서 인간에 이르기까지 그 연구 대상들은 다양하다. 다큐멘터리 사진의 힘의 하나는 이러한 소외된 대상을 끄집어내어 환기시킴으로서 대상들의 숨겨진 내면을 보이게 하는데 있으며, 이를 바탕으로 진실성과 객관성을 확보하여, 공론의 장으로 드러냄으로써 또 다른 의미와 해석을 부여하는데 있다. 연구자는 이러한 사진의 힘을 빌어 우리 사회에 존재하는 성적 소수자인 트랜스젠더들을 연구했으며, 트랜스젠더라는 현상과 모습을 사진이라는 형식으로 기록하고 표현하고자 했던 것은 연구자의 연구 과정이었다. 연구자는 본 논문에서 가장 중요한 주제인 트랜스젠더라는 대상을 통해 그 대상의 모습들과 그 대상을 둘러싸고 있는 현실의 문제점들을 살펴보고자 노력했다. 대상 자체가 가지는 외연적인 모습과 그 안에 담겨진 다양한 내면의 모습들, 그 대상들 밖의 사회적인 경계선들을 연구자는 객관적이고 진실되도록 연구하고자 노력했으며, 본 연구자는 다음과 같은 맥락으로 본 논문의 내용을 전개하였다. · 트랜스젠더의 개념정리와 성정체성, 의학적, 사회적 문제. · 연구 대상의 선정 및 연구. · 참고 작가들을 통한 연구대상에 관한 다큐멘터리 사진 방법론 연구. · 연구자와 참고 작가들의 사진 비교·분석 및 한계. · 결론 및 의의. 트랜스젠더의 성정체성과 사회와의 관계를 살펴봄으로써 상대적으로 사회의 성적 소수자들의 위치와 문제점들을 파악하려고 하였고, 클럽과 공연장에서 생계를 위해 일을 하고 있는 트랜스젠더들을 직접 면담하고, 사진 촬영을 전개하면서 그들의 삶을 이해할 수 있었다. 그러한 과정속에서 트랜스젠더의 정체성을 이해할 수 있었으며 우리 사회에서의 성적 소수자들인 힘겨운, 하지만 이 사회에서 조금이나마 인정 받으려는 그들의 삶을 사진으로 전달하고자 노력했다. 또한 여러 참고 서적들과 자료들을 통해 정확한 정보와 사실을 얻으려고 하였다. 참고작가들의 사진들은 대상에 접근하는 방식과 대상이 가지는 고유한 정체성들을 표현하려한 연구자의 사진적 방법론에 많은 도움을 주었다. 본 논문에서 논제의 근간을 이루는 성적소수자인 트랜스젠더와 그들의 삶을 기록한 결과물을 이루기 위해 연구자는 인물에 대한 작업과 작품의 당위성에 결정적 영향을 준 사진작가 낸 골딘(Nan Goldin)의 작품과 인물사진에 있어서 사진적 형식과 방법론에 영향을 준 리차드 아베돈(Richard Avedon)의 작품을 통해 연구자의 이론적 동기와 방법론을 설명하고자 했고 표현 방법에 대한 당위성을 말하고자 하였다. ...
본 연구자가 오랫동안 관심을 가지고 연구해왔던 연구 대상들은 제도권 밖의 소외된 대상들이었다. 소외된 대상들은 노력해서 찾아서 보지 않는 한, 그 대상들의 내면까지 관통하여 보기 어렵다. 제도권 밖의 소외된 연구 대상들은 자연이 이루어낸 생물체부터 별 의미 없이 소진되어지는 사물들까지, 풍경에서 인간에 이르기까지 그 연구 대상들은 다양하다. 다큐멘터리 사진의 힘의 하나는 이러한 소외된 대상을 끄집어내어 환기시킴으로서 대상들의 숨겨진 내면을 보이게 하는데 있으며, 이를 바탕으로 진실성과 객관성을 확보하여, 공론의 장으로 드러냄으로써 또 다른 의미와 해석을 부여하는데 있다. 연구자는 이러한 사진의 힘을 빌어 우리 사회에 존재하는 성적 소수자인 트랜스젠더들을 연구했으며, 트랜스젠더라는 현상과 모습을 사진이라는 형식으로 기록하고 표현하고자 했던 것은 연구자의 연구 과정이었다. 연구자는 본 논문에서 가장 중요한 주제인 트랜스젠더라는 대상을 통해 그 대상의 모습들과 그 대상을 둘러싸고 있는 현실의 문제점들을 살펴보고자 노력했다. 대상 자체가 가지는 외연적인 모습과 그 안에 담겨진 다양한 내면의 모습들, 그 대상들 밖의 사회적인 경계선들을 연구자는 객관적이고 진실되도록 연구하고자 노력했으며, 본 연구자는 다음과 같은 맥락으로 본 논문의 내용을 전개하였다. · 트랜스젠더의 개념정리와 성정체성, 의학적, 사회적 문제. · 연구 대상의 선정 및 연구. · 참고 작가들을 통한 연구대상에 관한 다큐멘터리 사진 방법론 연구. · 연구자와 참고 작가들의 사진 비교·분석 및 한계. · 결론 및 의의. 트랜스젠더의 성정체성과 사회와의 관계를 살펴봄으로써 상대적으로 사회의 성적 소수자들의 위치와 문제점들을 파악하려고 하였고, 클럽과 공연장에서 생계를 위해 일을 하고 있는 트랜스젠더들을 직접 면담하고, 사진 촬영을 전개하면서 그들의 삶을 이해할 수 있었다. 그러한 과정속에서 트랜스젠더의 정체성을 이해할 수 있었으며 우리 사회에서의 성적 소수자들인 힘겨운, 하지만 이 사회에서 조금이나마 인정 받으려는 그들의 삶을 사진으로 전달하고자 노력했다. 또한 여러 참고 서적들과 자료들을 통해 정확한 정보와 사실을 얻으려고 하였다. 참고작가들의 사진들은 대상에 접근하는 방식과 대상이 가지는 고유한 정체성들을 표현하려한 연구자의 사진적 방법론에 많은 도움을 주었다. 본 논문에서 논제의 근간을 이루는 성적소수자인 트랜스젠더와 그들의 삶을 기록한 결과물을 이루기 위해 연구자는 인물에 대한 작업과 작품의 당위성에 결정적 영향을 준 사진작가 낸 골딘(Nan Goldin)의 작품과 인물사진에 있어서 사진적 형식과 방법론에 영향을 준 리차드 아베돈(Richard Avedon)의 작품을 통해 연구자의 이론적 동기와 방법론을 설명하고자 했고 표현 방법에 대한 당위성을 말하고자 하였다. 성전환에 대해서 말조차 꺼낼 수 없었던 과거와 달리 사회가 개방화, 다원화 되면서 공개적으로 성전환을 드러내고 활발한 사회활동을 하는 사람들이 늘어가고 있다. 하리수의 등장 이후, 지난 10년의 기간 동안 성적 소수자들의 ‘커밍아웃’이 확산되고, 그들 스스로 목소리를 내기 시작했으며 성적 소수자들의 인권 문제들을 둘러싸고 종교계들이 서로의 대립각을 세우며 성전환 연예인의 결혼과 입양 문제로 논쟁이 있었던 이러한 양상은 과거의 성적 소수자들 문제에 침묵했던 과거와는 달리 매우 진일보한 사회의 모습이다. 이런 변화의 기류에 본 연구자의 연구인 성적 소수자들 삶의 모습을 기록한 사진작업을 통해 조금이나마 더욱 확산되어지고, ‘다양성’이라는 가치아래 성적 소수자에 대한 사회의 시선도 긍정적으로 변화되기를 바라고자 했다.
본 연구자가 오랫동안 관심을 가지고 연구해왔던 연구 대상들은 제도권 밖의 소외된 대상들이었다. 소외된 대상들은 노력해서 찾아서 보지 않는 한, 그 대상들의 내면까지 관통하여 보기 어렵다. 제도권 밖의 소외된 연구 대상들은 자연이 이루어낸 생물체부터 별 의미 없이 소진되어지는 사물들까지, 풍경에서 인간에 이르기까지 그 연구 대상들은 다양하다. 다큐멘터리 사진의 힘의 하나는 이러한 소외된 대상을 끄집어내어 환기시킴으로서 대상들의 숨겨진 내면을 보이게 하는데 있으며, 이를 바탕으로 진실성과 객관성을 확보하여, 공론의 장으로 드러냄으로써 또 다른 의미와 해석을 부여하는데 있다. 연구자는 이러한 사진의 힘을 빌어 우리 사회에 존재하는 성적 소수자인 트랜스젠더들을 연구했으며, 트랜스젠더라는 현상과 모습을 사진이라는 형식으로 기록하고 표현하고자 했던 것은 연구자의 연구 과정이었다. 연구자는 본 논문에서 가장 중요한 주제인 트랜스젠더라는 대상을 통해 그 대상의 모습들과 그 대상을 둘러싸고 있는 현실의 문제점들을 살펴보고자 노력했다. 대상 자체가 가지는 외연적인 모습과 그 안에 담겨진 다양한 내면의 모습들, 그 대상들 밖의 사회적인 경계선들을 연구자는 객관적이고 진실되도록 연구하고자 노력했으며, 본 연구자는 다음과 같은 맥락으로 본 논문의 내용을 전개하였다. · 트랜스젠더의 개념정리와 성정체성, 의학적, 사회적 문제. · 연구 대상의 선정 및 연구. · 참고 작가들을 통한 연구대상에 관한 다큐멘터리 사진 방법론 연구. · 연구자와 참고 작가들의 사진 비교·분석 및 한계. · 결론 및 의의. 트랜스젠더의 성정체성과 사회와의 관계를 살펴봄으로써 상대적으로 사회의 성적 소수자들의 위치와 문제점들을 파악하려고 하였고, 클럽과 공연장에서 생계를 위해 일을 하고 있는 트랜스젠더들을 직접 면담하고, 사진 촬영을 전개하면서 그들의 삶을 이해할 수 있었다. 그러한 과정속에서 트랜스젠더의 정체성을 이해할 수 있었으며 우리 사회에서의 성적 소수자들인 힘겨운, 하지만 이 사회에서 조금이나마 인정 받으려는 그들의 삶을 사진으로 전달하고자 노력했다. 또한 여러 참고 서적들과 자료들을 통해 정확한 정보와 사실을 얻으려고 하였다. 참고작가들의 사진들은 대상에 접근하는 방식과 대상이 가지는 고유한 정체성들을 표현하려한 연구자의 사진적 방법론에 많은 도움을 주었다. 본 논문에서 논제의 근간을 이루는 성적소수자인 트랜스젠더와 그들의 삶을 기록한 결과물을 이루기 위해 연구자는 인물에 대한 작업과 작품의 당위성에 결정적 영향을 준 사진작가 낸 골딘(Nan Goldin)의 작품과 인물사진에 있어서 사진적 형식과 방법론에 영향을 준 리차드 아베돈(Richard Avedon)의 작품을 통해 연구자의 이론적 동기와 방법론을 설명하고자 했고 표현 방법에 대한 당위성을 말하고자 하였다. 성전환에 대해서 말조차 꺼낼 수 없었던 과거와 달리 사회가 개방화, 다원화 되면서 공개적으로 성전환을 드러내고 활발한 사회활동을 하는 사람들이 늘어가고 있다. 하리수의 등장 이후, 지난 10년의 기간 동안 성적 소수자들의 ‘커밍아웃’이 확산되고, 그들 스스로 목소리를 내기 시작했으며 성적 소수자들의 인권 문제들을 둘러싸고 종교계들이 서로의 대립각을 세우며 성전환 연예인의 결혼과 입양 문제로 논쟁이 있었던 이러한 양상은 과거의 성적 소수자들 문제에 침묵했던 과거와는 달리 매우 진일보한 사회의 모습이다. 이런 변화의 기류에 본 연구자의 연구인 성적 소수자들 삶의 모습을 기록한 사진작업을 통해 조금이나마 더욱 확산되어지고, ‘다양성’이라는 가치아래 성적 소수자에 대한 사회의 시선도 긍정적으로 변화되기를 바라고자 했다.
It has been a long time since I paid attention to the people who are isolated in our society. Without observing the isolated people closely, it is hard to view the inside of their lives. There are various objects of study from natural creature to negligible things and from landscape to human beings....
It has been a long time since I paid attention to the people who are isolated in our society. Without observing the isolated people closely, it is hard to view the inside of their lives. There are various objects of study from natural creature to negligible things and from landscape to human beings. One of the strength of documentary photo is to observe the inside of the object by arousing attention to the people who are underprivileged, and to lead to the public discussion based on the truth and objectivity and to give another view of meaning and interpretation. From this point of view, I have studied the transgender in Korean society in the process of record and expression about the reality and features of transgenders through a form of photo. I have tried to see the features and the realistic problems that surround the object, transgender, which is the most important theme of this study. I have studied, truly and objectively, the appearance of the object reflecting the various kinds of the inside, and the social boundary around them and finally developed the contents as below; · The definition of transgender and concept of sexual identity, medical and social issues. · Selection of study object and study process. · Study on the documentary photo methodology through reference photo artists. · A comparative study and limitation on the photo works of reference artists. · Conclusion and Signaficance. By reviewing the relations between sexual identity and society, I have tried to see their social position and the problems that the transgenders have as a minority group and by interview with them in person who work in the clubs and bars for their livelihood and by taking the photos, I became to understand the identity of transgenders of a minority group and tried to deliver their lives of which they would like to elevate social status in the society. In the mean time, I referred to the books and documents so as to get the correct information and facts. The photo works of the reference artists were much of use while I have studied photo methodology to express the way of approaching to the objects and the identity of the objects. In this study, I have tried to explain the theoretical motive and methodology to get the work of recording transgenders' lives, the sexual minority, in reviewing the photo works of Nan Goldin, who strongly influenced the justifiability regarding human figures, and Richard Avedon who influenced the photographic fomation and methodology. Comparing to the old days when no word was allowed to speak regarding transsexuality, the number of transgenders who come out and publicly announce their transsexuality and take an active part in this open and diverse social environment has been increased. Ever since Harisu appeared in mass-media, coming out has been increased and eventually transgenders started to speak their own voice and raise the issues on the marriage and adoption arguing with the religious group regarding human rights, which apparently shows a step forward taken in our society. I wanted a wind of change to blow across the society and to draw a positive attention to the sexual minority under the value of diversity through my documentary photo work of their lives.
It has been a long time since I paid attention to the people who are isolated in our society. Without observing the isolated people closely, it is hard to view the inside of their lives. There are various objects of study from natural creature to negligible things and from landscape to human beings. One of the strength of documentary photo is to observe the inside of the object by arousing attention to the people who are underprivileged, and to lead to the public discussion based on the truth and objectivity and to give another view of meaning and interpretation. From this point of view, I have studied the transgender in Korean society in the process of record and expression about the reality and features of transgenders through a form of photo. I have tried to see the features and the realistic problems that surround the object, transgender, which is the most important theme of this study. I have studied, truly and objectively, the appearance of the object reflecting the various kinds of the inside, and the social boundary around them and finally developed the contents as below; · The definition of transgender and concept of sexual identity, medical and social issues. · Selection of study object and study process. · Study on the documentary photo methodology through reference photo artists. · A comparative study and limitation on the photo works of reference artists. · Conclusion and Signaficance. By reviewing the relations between sexual identity and society, I have tried to see their social position and the problems that the transgenders have as a minority group and by interview with them in person who work in the clubs and bars for their livelihood and by taking the photos, I became to understand the identity of transgenders of a minority group and tried to deliver their lives of which they would like to elevate social status in the society. In the mean time, I referred to the books and documents so as to get the correct information and facts. The photo works of the reference artists were much of use while I have studied photo methodology to express the way of approaching to the objects and the identity of the objects. In this study, I have tried to explain the theoretical motive and methodology to get the work of recording transgenders' lives, the sexual minority, in reviewing the photo works of Nan Goldin, who strongly influenced the justifiability regarding human figures, and Richard Avedon who influenced the photographic fomation and methodology. Comparing to the old days when no word was allowed to speak regarding transsexuality, the number of transgenders who come out and publicly announce their transsexuality and take an active part in this open and diverse social environment has been increased. Ever since Harisu appeared in mass-media, coming out has been increased and eventually transgenders started to speak their own voice and raise the issues on the marriage and adoption arguing with the religious group regarding human rights, which apparently shows a step forward taken in our society. I wanted a wind of change to blow across the society and to draw a positive attention to the sexual minority under the value of diversity through my documentary photo work of their lives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.