본 연구는 건물이 고층화됨에 따라 점차 엘리베이터의 대형화 및 고속화에 대한 필요성 및 수요가 증대되고 있으며, 그에 대한 기술발전의 속도가 빠르게 진행되고 있는 가운데 신규로 설치되는 엘리베이터뿐만 아니라 이미 설치된 엘리베이터에 대한 안전성과 정숙한 승차감(ride quality)에 대한 요구가 날로 증가하고 있다. 과거에는 건축물에 엘리베이터가 설치된 것만으로도 충분한 장점이 되었으나, 최근에는 엘리베이터가 보편화 되면서 용량과 운행속도가 증가함에 따라 필연적으로 진동(vibration) 현상 발생하고 있고, 그 결과 이용자들이 정숙하고, 안락한 승차감을 더욱 요구하고 있다. 엘리베이터 운행시 진동 현상이 발생되는 대부분은 기계실이며 진동이 발생함으로써 엘리베이터의 안전성과 성능에 직·간접적으로 영향을 주는 가장 큰 부분으로 작용하고 있다. 기계실에서 발생되는 진동은 권상기의 결함에 의한 원인 즉, ...
본 연구는 건물이 고층화됨에 따라 점차 엘리베이터의 대형화 및 고속화에 대한 필요성 및 수요가 증대되고 있으며, 그에 대한 기술발전의 속도가 빠르게 진행되고 있는 가운데 신규로 설치되는 엘리베이터뿐만 아니라 이미 설치된 엘리베이터에 대한 안전성과 정숙한 승차감(ride quality)에 대한 요구가 날로 증가하고 있다. 과거에는 건축물에 엘리베이터가 설치된 것만으로도 충분한 장점이 되었으나, 최근에는 엘리베이터가 보편화 되면서 용량과 운행속도가 증가함에 따라 필연적으로 진동(vibration) 현상 발생하고 있고, 그 결과 이용자들이 정숙하고, 안락한 승차감을 더욱 요구하고 있다. 엘리베이터 운행시 진동 현상이 발생되는 대부분은 기계실이며 진동이 발생함으로써 엘리베이터의 안전성과 성능에 직·간접적으로 영향을 주는 가장 큰 부분으로 작용하고 있다. 기계실에서 발생되는 진동은 권상기의 결함에 의한 원인 즉, 베어링 결함, 축 정렬불량(misalignment), 무게중심의 불평형(mass unbalance), 기어손상 등의 문제인 경우가 대부분이고, 엘리베이터를 움직이게 하는 권상기는 안전과 성능을 좌우하는 핵심 장치인데 이에 대한 관리가 제대로 이루어지지 않을 때 진동현상이 발생할 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 권상기 결함 유형에 따른 진동 특성의 이론적 배경을 고찰해 보고 실제로 엘리베이터가 설치, 운행되고 있는 현장에서 운행 중에 발생되는 진동 현상에 관한 자료를 얻고자 현장 전문가 집단에 대한 설문조사를 통하여 자료를 조사 및 분석을 하였다. 또한, 2010년도 한국승강기안전기술원에서 1년간 실시한 승강기 정기검사 결과 중 부적합 내용을 분석함으로써 연구의 신뢰도를 높이고, 마지막으로 본 연구의 목적인 권상기 결함에 의한 진동현상을 측정할 수 있는 기계결함진단 장비를 이용하여 실제 문제가 발생되고 있는 현장의 데이터를 취득하고, ISO 10816-3 회전체 진동기준을 적용하여 권상기 총 진동 값과 결함주파수를 분석하여 권상기 결함부위를 분석함으로써 권상기의 최적수명을 도출하여 과학적인 관리방법을 제시하고자 한다.
본 연구는 건물이 고층화됨에 따라 점차 엘리베이터의 대형화 및 고속화에 대한 필요성 및 수요가 증대되고 있으며, 그에 대한 기술발전의 속도가 빠르게 진행되고 있는 가운데 신규로 설치되는 엘리베이터뿐만 아니라 이미 설치된 엘리베이터에 대한 안전성과 정숙한 승차감(ride quality)에 대한 요구가 날로 증가하고 있다. 과거에는 건축물에 엘리베이터가 설치된 것만으로도 충분한 장점이 되었으나, 최근에는 엘리베이터가 보편화 되면서 용량과 운행속도가 증가함에 따라 필연적으로 진동(vibration) 현상 발생하고 있고, 그 결과 이용자들이 정숙하고, 안락한 승차감을 더욱 요구하고 있다. 엘리베이터 운행시 진동 현상이 발생되는 대부분은 기계실이며 진동이 발생함으로써 엘리베이터의 안전성과 성능에 직·간접적으로 영향을 주는 가장 큰 부분으로 작용하고 있다. 기계실에서 발생되는 진동은 권상기의 결함에 의한 원인 즉, 베어링 결함, 축 정렬불량(misalignment), 무게중심의 불평형(mass unbalance), 기어손상 등의 문제인 경우가 대부분이고, 엘리베이터를 움직이게 하는 권상기는 안전과 성능을 좌우하는 핵심 장치인데 이에 대한 관리가 제대로 이루어지지 않을 때 진동현상이 발생할 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 권상기 결함 유형에 따른 진동 특성의 이론적 배경을 고찰해 보고 실제로 엘리베이터가 설치, 운행되고 있는 현장에서 운행 중에 발생되는 진동 현상에 관한 자료를 얻고자 현장 전문가 집단에 대한 설문조사를 통하여 자료를 조사 및 분석을 하였다. 또한, 2010년도 한국승강기안전기술원에서 1년간 실시한 승강기 정기검사 결과 중 부적합 내용을 분석함으로써 연구의 신뢰도를 높이고, 마지막으로 본 연구의 목적인 권상기 결함에 의한 진동현상을 측정할 수 있는 기계결함진단 장비를 이용하여 실제 문제가 발생되고 있는 현장의 데이터를 취득하고, ISO 10816-3 회전체 진동기준을 적용하여 권상기 총 진동 값과 결함주파수를 분석하여 권상기 결함부위를 분석함으로써 권상기의 최적수명을 도출하여 과학적인 관리방법을 제시하고자 한다.
Abstract With an increase of high-rise buildings, needs and demands of bigger and accelerated elevators are increasing, and hence, technology of elevators is rapidly developed. Moreover, with the rapid development of elevator technology, there is a growing demand for safety and good ride quality of ...
Abstract With an increase of high-rise buildings, needs and demands of bigger and accelerated elevators are increasing, and hence, technology of elevators is rapidly developed. Moreover, with the rapid development of elevator technology, there is a growing demand for safety and good ride quality of previously-installed elevators as well as newly-installed elevators. In the past, buildings with elevators had enough benefits, but recently, with increases in capacity and running speed of the elevators as elevators become more common, vibration in elevators is inevitable, and hence, users are increasingly demanding a quiet and comfortable ride. During running of the elevators, vibration mostly occurs in a machinery room, and vibration is the largest part of direct and indirect influences on safety and performance of elevators. Most vibrations occurring in the machinery room occur due to faults of a traction machine, for instance, bearing fault, misalignment of shafts, mass unbalance, gear failures, and so on. The traction machine to move the elevator is a core device having influence on safety and performance of the elevator, and accordingly, vibration is caused by a poor management of the traction machine. Therefore, in this study, I considered the theoretical background of vibration characteristics in accordance with types of faults of the traction machine, and then, surveyed and analyzed data through a questionnaire survey targeting field experts in order to obtain data on vibration phenomena occurring during running of elevators on the spot. Furthermore, in order to enhance reliability of this study, incongruent contents out of results of the periodic inspection of elevators conducted by Korea Elevator Safety Technology Institute for one year in 2010 were analyzed. Finally, the purpose of this study is to derive the optimum lifespan of the traction machine and provide the scientific management methods of the traction machine. For this, I obtained field data causing problems using the mechanical default diagnosis equipment, which can measure vibration caused by the default of the traction machine, and analyzed total vibration value and fault frequency of the traction machine utilizing ISO 10816-3 rotor vibration standard to estimate a fault area of the traction machine.
Abstract With an increase of high-rise buildings, needs and demands of bigger and accelerated elevators are increasing, and hence, technology of elevators is rapidly developed. Moreover, with the rapid development of elevator technology, there is a growing demand for safety and good ride quality of previously-installed elevators as well as newly-installed elevators. In the past, buildings with elevators had enough benefits, but recently, with increases in capacity and running speed of the elevators as elevators become more common, vibration in elevators is inevitable, and hence, users are increasingly demanding a quiet and comfortable ride. During running of the elevators, vibration mostly occurs in a machinery room, and vibration is the largest part of direct and indirect influences on safety and performance of elevators. Most vibrations occurring in the machinery room occur due to faults of a traction machine, for instance, bearing fault, misalignment of shafts, mass unbalance, gear failures, and so on. The traction machine to move the elevator is a core device having influence on safety and performance of the elevator, and accordingly, vibration is caused by a poor management of the traction machine. Therefore, in this study, I considered the theoretical background of vibration characteristics in accordance with types of faults of the traction machine, and then, surveyed and analyzed data through a questionnaire survey targeting field experts in order to obtain data on vibration phenomena occurring during running of elevators on the spot. Furthermore, in order to enhance reliability of this study, incongruent contents out of results of the periodic inspection of elevators conducted by Korea Elevator Safety Technology Institute for one year in 2010 were analyzed. Finally, the purpose of this study is to derive the optimum lifespan of the traction machine and provide the scientific management methods of the traction machine. For this, I obtained field data causing problems using the mechanical default diagnosis equipment, which can measure vibration caused by the default of the traction machine, and analyzed total vibration value and fault frequency of the traction machine utilizing ISO 10816-3 rotor vibration standard to estimate a fault area of the traction machine.
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