본 연구는 팀제 도입을 위한 순천 C대학 직원의 개인적인 특성과 관련된 조직변동(팀제 도입)의 태도에 관한 연구로서 순천 C대학 행정 조직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 설문에 응답한 47명을 대상으로 하였다. 팀제 개념과 조직개혁 이론 등은 기존 문헌과 자료를 토대로 수정, 보완하여 사용하였으며 자료의 통계분석을 위해 사용된 자료는 통계프로그램인 SPSS 10.0을 이용하여 통계 처리하였으며, 95%의 신뢰수준을 사용하였다. 본 연구에 사용된 분석방법론은 단순빈도분석을 실시하였다. 단순빈도분석에 따라 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 팀제 지식정도에 대한 질문에는 모른다와 보통이다가 각각 가장 높게 나왔으며, 알고 있다, 매우 잘 알고 있다, 전혀 모른다순으로 나타났다. 둘째, 본격적인 팀제 도입 필요성에 대하여는 보통이다가 가장 높게 나왔고, 필요하다, 불필요하다, 매우필요하다순으로 인식하고 있었다. 절대 불필요하다라고 응답한 사람은 전혀 없었다. 셋째, 팀제도입이 전면적으로 이뤄져야할 부서에 대한 질문에 기획조정처를 적정한 부서라 답하였으며, 다음이 산학협력처와 교학처, 사무처, 그리고 기타 순으로 나타났다. 넷째, 팀제의 적합성에 대한 질문에는 보통이다라고 답한 경우가 가장 높았으며, 적합하다, 매우 적합하다, 부적합하다 순으로 나타났으며, 매우 부적합하다고 생각하는 조직원은 전혀 없었다. 다섯째, 팀제가 도입되면 가장 중요한 운영요소에 대해서는 적정한 업무배분을 꼽았으며, 목표달성을 위한 의사소통, 팀장의 리더십, 성과보상, 권한위임 순으로 나타났다. 팀제에 대한 많은 정보와 자료를 갖고 신중히 검토하여 실시하기 전에 조직 구성원들에게 팀제에 대한 명확한 설명과 인식을 심어주어야 한다. 이는 집단적 저항이 없게 하며, 순응을 이끌어내 제도의 성공을 기할 수 있기 때문이다. 이를 위하여 조직의 팀제 도입운영 시에 선행되어야 할 과제를 검토해 보면 첫째, 설문조사 결과에도 나타났듯이 팀제 도입에 대한 사전 의견조사를 통하여 조직원의 생각을 충분히 수렴해야 한다. 둘째, 팀제의 명확한 이해를 돕는 체계적이고, 주기적인 교육을 실시하되, 팀제 운영이 잘 이루어지고 있는 타 기관을 벤치마킹하거나 성공사례 등을 접하는 등 다양한 교육의 방법이 마련되어야 하겠다. 셋째, 전면적인 팀제의 도입보다는 단계별 도입을 통한 시대상황에 능동적으로 대처함과 동시에 조직원들이 안정적으로 적응할 수 있는 시기를 가질 필요가 있을 것이다. 넷째, 팀 운영 시 적정한 업무분장은 보다 높은 성과를 거두려는 관점이 기본으로 팀 운영의 기본이 된다. 다섯째, 팀 구성원들이 갈등을 해결하고, ...
본 연구는 팀제 도입을 위한 순천 C대학 직원의 개인적인 특성과 관련된 조직변동(팀제 도입)의 태도에 관한 연구로서 순천 C대학 행정 조직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 설문에 응답한 47명을 대상으로 하였다. 팀제 개념과 조직개혁 이론 등은 기존 문헌과 자료를 토대로 수정, 보완하여 사용하였으며 자료의 통계분석을 위해 사용된 자료는 통계프로그램인 SPSS 10.0을 이용하여 통계 처리하였으며, 95%의 신뢰수준을 사용하였다. 본 연구에 사용된 분석방법론은 단순빈도분석을 실시하였다. 단순빈도분석에 따라 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 팀제 지식정도에 대한 질문에는 모른다와 보통이다가 각각 가장 높게 나왔으며, 알고 있다, 매우 잘 알고 있다, 전혀 모른다순으로 나타났다. 둘째, 본격적인 팀제 도입 필요성에 대하여는 보통이다가 가장 높게 나왔고, 필요하다, 불필요하다, 매우필요하다순으로 인식하고 있었다. 절대 불필요하다라고 응답한 사람은 전혀 없었다. 셋째, 팀제도입이 전면적으로 이뤄져야할 부서에 대한 질문에 기획조정처를 적정한 부서라 답하였으며, 다음이 산학협력처와 교학처, 사무처, 그리고 기타 순으로 나타났다. 넷째, 팀제의 적합성에 대한 질문에는 보통이다라고 답한 경우가 가장 높았으며, 적합하다, 매우 적합하다, 부적합하다 순으로 나타났으며, 매우 부적합하다고 생각하는 조직원은 전혀 없었다. 다섯째, 팀제가 도입되면 가장 중요한 운영요소에 대해서는 적정한 업무배분을 꼽았으며, 목표달성을 위한 의사소통, 팀장의 리더십, 성과보상, 권한위임 순으로 나타났다. 팀제에 대한 많은 정보와 자료를 갖고 신중히 검토하여 실시하기 전에 조직 구성원들에게 팀제에 대한 명확한 설명과 인식을 심어주어야 한다. 이는 집단적 저항이 없게 하며, 순응을 이끌어내 제도의 성공을 기할 수 있기 때문이다. 이를 위하여 조직의 팀제 도입운영 시에 선행되어야 할 과제를 검토해 보면 첫째, 설문조사 결과에도 나타났듯이 팀제 도입에 대한 사전 의견조사를 통하여 조직원의 생각을 충분히 수렴해야 한다. 둘째, 팀제의 명확한 이해를 돕는 체계적이고, 주기적인 교육을 실시하되, 팀제 운영이 잘 이루어지고 있는 타 기관을 벤치마킹하거나 성공사례 등을 접하는 등 다양한 교육의 방법이 마련되어야 하겠다. 셋째, 전면적인 팀제의 도입보다는 단계별 도입을 통한 시대상황에 능동적으로 대처함과 동시에 조직원들이 안정적으로 적응할 수 있는 시기를 가질 필요가 있을 것이다. 넷째, 팀 운영 시 적정한 업무분장은 보다 높은 성과를 거두려는 관점이 기본으로 팀 운영의 기본이 된다. 다섯째, 팀 구성원들이 갈등을 해결하고, 의사결정을 내리며, 일상적으로 상호작용하는 방식은 의사소통의 활성화로부터 올 수 있다고 생각한다. 여섯째, 팀원들의 교육 및 지도를 위해서는 적정한 업무배분, 목표달성을 위한 의사소통과 더불어 팀장의 리더십의 강화라 생각한다. 끝으로 조직원들이 팀제에 적극 참여할 수 있도록 팀 성과평가에 대한 인센티브를 제도화하기 위한 방법으로 다면평가활용의 확대도 팀제도입방안의 하나로 제안한다. 본 논문은 순천 C대학 직원의 개인적인 특성에 따른 팀제 도입에 대한 태도를 다룬 것으로 향후 팀제가 도입·정착 되었을 시 팀제 도입 전·후의 경영 실적이라든지 종사원에 대한 인식 연구와 더불어 조직문화 등을 비교분석하면 팀제운영의 좋은 연구 자료가 될 것이라고 생각한다.
본 연구는 팀제 도입을 위한 순천 C대학 직원의 개인적인 특성과 관련된 조직변동(팀제 도입)의 태도에 관한 연구로서 순천 C대학 행정 조직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 설문에 응답한 47명을 대상으로 하였다. 팀제 개념과 조직개혁 이론 등은 기존 문헌과 자료를 토대로 수정, 보완하여 사용하였으며 자료의 통계분석을 위해 사용된 자료는 통계프로그램인 SPSS 10.0을 이용하여 통계 처리하였으며, 95%의 신뢰수준을 사용하였다. 본 연구에 사용된 분석방법론은 단순빈도분석을 실시하였다. 단순빈도분석에 따라 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 팀제 지식정도에 대한 질문에는 모른다와 보통이다가 각각 가장 높게 나왔으며, 알고 있다, 매우 잘 알고 있다, 전혀 모른다순으로 나타났다. 둘째, 본격적인 팀제 도입 필요성에 대하여는 보통이다가 가장 높게 나왔고, 필요하다, 불필요하다, 매우필요하다순으로 인식하고 있었다. 절대 불필요하다라고 응답한 사람은 전혀 없었다. 셋째, 팀제도입이 전면적으로 이뤄져야할 부서에 대한 질문에 기획조정처를 적정한 부서라 답하였으며, 다음이 산학협력처와 교학처, 사무처, 그리고 기타 순으로 나타났다. 넷째, 팀제의 적합성에 대한 질문에는 보통이다라고 답한 경우가 가장 높았으며, 적합하다, 매우 적합하다, 부적합하다 순으로 나타났으며, 매우 부적합하다고 생각하는 조직원은 전혀 없었다. 다섯째, 팀제가 도입되면 가장 중요한 운영요소에 대해서는 적정한 업무배분을 꼽았으며, 목표달성을 위한 의사소통, 팀장의 리더십, 성과보상, 권한위임 순으로 나타났다. 팀제에 대한 많은 정보와 자료를 갖고 신중히 검토하여 실시하기 전에 조직 구성원들에게 팀제에 대한 명확한 설명과 인식을 심어주어야 한다. 이는 집단적 저항이 없게 하며, 순응을 이끌어내 제도의 성공을 기할 수 있기 때문이다. 이를 위하여 조직의 팀제 도입운영 시에 선행되어야 할 과제를 검토해 보면 첫째, 설문조사 결과에도 나타났듯이 팀제 도입에 대한 사전 의견조사를 통하여 조직원의 생각을 충분히 수렴해야 한다. 둘째, 팀제의 명확한 이해를 돕는 체계적이고, 주기적인 교육을 실시하되, 팀제 운영이 잘 이루어지고 있는 타 기관을 벤치마킹하거나 성공사례 등을 접하는 등 다양한 교육의 방법이 마련되어야 하겠다. 셋째, 전면적인 팀제의 도입보다는 단계별 도입을 통한 시대상황에 능동적으로 대처함과 동시에 조직원들이 안정적으로 적응할 수 있는 시기를 가질 필요가 있을 것이다. 넷째, 팀 운영 시 적정한 업무분장은 보다 높은 성과를 거두려는 관점이 기본으로 팀 운영의 기본이 된다. 다섯째, 팀 구성원들이 갈등을 해결하고, 의사결정을 내리며, 일상적으로 상호작용하는 방식은 의사소통의 활성화로부터 올 수 있다고 생각한다. 여섯째, 팀원들의 교육 및 지도를 위해서는 적정한 업무배분, 목표달성을 위한 의사소통과 더불어 팀장의 리더십의 강화라 생각한다. 끝으로 조직원들이 팀제에 적극 참여할 수 있도록 팀 성과평가에 대한 인센티브를 제도화하기 위한 방법으로 다면평가활용의 확대도 팀제도입방안의 하나로 제안한다. 본 논문은 순천 C대학 직원의 개인적인 특성에 따른 팀제 도입에 대한 태도를 다룬 것으로 향후 팀제가 도입·정착 되었을 시 팀제 도입 전·후의 경영 실적이라든지 종사원에 대한 인식 연구와 더불어 조직문화 등을 비교분석하면 팀제운영의 좋은 연구 자료가 될 것이라고 생각한다.
On the purpose of introducing a team system, concerning a progress of an organizational change (introduction of team system) related to individual traits of C University personals, the university located at Suncheon, this thesis performed a questionnaire survey on the target at the persons working a...
On the purpose of introducing a team system, concerning a progress of an organizational change (introduction of team system) related to individual traits of C University personals, the university located at Suncheon, this thesis performed a questionnaire survey on the target at the persons working at administrative organizations on C University located at Suncheon. As for a conception of team system and a theory of organizational change, this thesis amended and complemented existing literatures and materials, and produced a statistic with SPSS 10.0, statistic program, and used 95% reliance level. This thesis analyzed frequency and acquired the result as followings. As for a basic analysis, First, about the knowledge on team system, respondents responded, “I don't know or I know in a medium level”, “I know it”, “I know it well”, and “I don't know at all” in order. Second, as for the necessity of a team system introduction in a full scale, respondents recognized, “necessary in a medium level”, “necessary”, “not necessary”, and “necessary very much” in order. But nobody responded, “not necessary at all”. Third, as for the question on the department in which the team system has to be introduced at our organizations in a full scale, respondents responded, “Department of Planning & Coordination”, “Department of Collaboration between Industry-Academy Cooperations and Department of General Affairs”, “Department of Clerical Works”, and Others in order. Fourth, as for the question on the suitability to team system in our organization, respondents responded, “suitable in a medium level”, “necessary”, “necessary very much”, and “not necessary”, in order. But nobody responded, “not necessary at all”. Fifth, as for the question on the most important thing, the respondents responded, “appropriate assignment of affairs”, “communication for achievement of aims”, “leadership of team managers”, “compensation for fruits”, and “delegation of authority” in order. It is necessary to examinate many pieces of information materials about team system by inches to explain team system to organization members and help recognize the system. The precedent subjects that have to be introduced to organizations are; First, as shown from the result of questionnaire survey, it is necessary to converge organization members' thoughts on introduction of team system in a full scale through precedent surveys. Second, it is necessary to do a systematic and periodical education on helping organizational members understand team system clearly, so in addition to prepare the way to do various educations such as benchmarking of other organizations or contact of successful cases. Third, Step-by-step introduction of team-based system ratehr than a full-scale introduction is necessary. Forth, Introduction of team-based system operating in a costume appropriate business will be more efficient. Fifth, Introduction of team-based system communication in operating the base should be activated. Sixth, Team to introduce team-based system of operational leadership is required. Finally, it is necessary to make incentive for achievement assessment an institution so that team members can participate in the team system. Then, the multilateral-evaluation of the introduction of team-based system in operation is one of the measures introduced. On the purpose of introducing a team system, according to respective traits of C University persons, this thesis is composed. So the thesis will be used for analyzing management fruits before and after a team system is introduced and fixed, for investigating recognition of employees, and for managing a team system through comparison and analysis of organizational culture.
On the purpose of introducing a team system, concerning a progress of an organizational change (introduction of team system) related to individual traits of C University personals, the university located at Suncheon, this thesis performed a questionnaire survey on the target at the persons working at administrative organizations on C University located at Suncheon. As for a conception of team system and a theory of organizational change, this thesis amended and complemented existing literatures and materials, and produced a statistic with SPSS 10.0, statistic program, and used 95% reliance level. This thesis analyzed frequency and acquired the result as followings. As for a basic analysis, First, about the knowledge on team system, respondents responded, “I don't know or I know in a medium level”, “I know it”, “I know it well”, and “I don't know at all” in order. Second, as for the necessity of a team system introduction in a full scale, respondents recognized, “necessary in a medium level”, “necessary”, “not necessary”, and “necessary very much” in order. But nobody responded, “not necessary at all”. Third, as for the question on the department in which the team system has to be introduced at our organizations in a full scale, respondents responded, “Department of Planning & Coordination”, “Department of Collaboration between Industry-Academy Cooperations and Department of General Affairs”, “Department of Clerical Works”, and Others in order. Fourth, as for the question on the suitability to team system in our organization, respondents responded, “suitable in a medium level”, “necessary”, “necessary very much”, and “not necessary”, in order. But nobody responded, “not necessary at all”. Fifth, as for the question on the most important thing, the respondents responded, “appropriate assignment of affairs”, “communication for achievement of aims”, “leadership of team managers”, “compensation for fruits”, and “delegation of authority” in order. It is necessary to examinate many pieces of information materials about team system by inches to explain team system to organization members and help recognize the system. The precedent subjects that have to be introduced to organizations are; First, as shown from the result of questionnaire survey, it is necessary to converge organization members' thoughts on introduction of team system in a full scale through precedent surveys. Second, it is necessary to do a systematic and periodical education on helping organizational members understand team system clearly, so in addition to prepare the way to do various educations such as benchmarking of other organizations or contact of successful cases. Third, Step-by-step introduction of team-based system ratehr than a full-scale introduction is necessary. Forth, Introduction of team-based system operating in a costume appropriate business will be more efficient. Fifth, Introduction of team-based system communication in operating the base should be activated. Sixth, Team to introduce team-based system of operational leadership is required. Finally, it is necessary to make incentive for achievement assessment an institution so that team members can participate in the team system. Then, the multilateral-evaluation of the introduction of team-based system in operation is one of the measures introduced. On the purpose of introducing a team system, according to respective traits of C University persons, this thesis is composed. So the thesis will be used for analyzing management fruits before and after a team system is introduced and fixed, for investigating recognition of employees, and for managing a team system through comparison and analysis of organizational culture.
주제어
#대학행정 팀제 조직관리 전문대학 자기개발 리더십 administrative organization of University questionnaire survey operation of team system leadership frequency
학위논문 정보
저자
박정만
학위수여기관
순천대학교 경영행정대학원
학위구분
국내석사
학과
행정학과
지도교수
조선일
발행연도
2011
총페이지
vii, 58 p.
키워드
대학행정 팀제 조직관리 전문대학 자기개발 리더십 administrative organization of University questionnaire survey operation of team system leadership frequency
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.