본 연구는 청소년을 대상으로 청소년의 생활환경 특성, 고민 특성, 학교사회복지 서비스 욕구와 Wee 클래스의 인지, 이용경험 및 이용의향을 파악하고 이러한 요인들을 변인으로 하여 청소년의 Wee클래스 이용의향에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이를 통해 현재 초기단계에 있는 Wee 클래스 운영의 활성화 방안을 제시하고 청소년의 건전하고 건강한 성장 계기 마련과 나아가 학교사회복지 향상을 위한 기초 자료로 활용하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 현재 Wee 클래스를 운영중인 대구광역시 달서구 소재 S중학교 남․여학생 570명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활환경 특성은 친구지지가 가장 높고 그 다음으로 가족지지, 교사지지 순으로 나타났다. 고민 특성은 개인요인이 가장 높게 나타났고 그 다음으로 학교요인, 가정요인이 가장 낮게 나타났으며 전체적인 고민정도는 낮은 수준으로 나타났다. 학교사회복지 서비스 욕구 특성은 학교욕구가 가장 높고 그 다음으로 지역사회욕구, 가정욕구, 개인욕구 순으로 나타났다. 둘째, Wee 클래스에 대한 인지여부는 ‘알고 있다’고 응답한 학생이 ‘모른다’고 응답한 학생보다 많았고 이용경험은 ‘없다’고 응답한 비율이 높아, 많은 학생이 Wee 클래스 이용경험이 없는 것으로 나타났다. Wee 클래스의 향후 이용의향에 대해서는 이용할 의향이 ‘있다’고 응답한 비율이 ‘없다’고 응답한 비율보다 더 높았다. 셋째, ...
본 연구는 청소년을 대상으로 청소년의 생활환경 특성, 고민 특성, 학교사회복지 서비스 욕구와 Wee 클래스의 인지, 이용경험 및 이용의향을 파악하고 이러한 요인들을 변인으로 하여 청소년의 Wee클래스 이용의향에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이를 통해 현재 초기단계에 있는 Wee 클래스 운영의 활성화 방안을 제시하고 청소년의 건전하고 건강한 성장 계기 마련과 나아가 학교사회복지 향상을 위한 기초 자료로 활용하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 현재 Wee 클래스를 운영중인 대구광역시 달서구 소재 S중학교 남․여학생 570명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활환경 특성은 친구지지가 가장 높고 그 다음으로 가족지지, 교사지지 순으로 나타났다. 고민 특성은 개인요인이 가장 높게 나타났고 그 다음으로 학교요인, 가정요인이 가장 낮게 나타났으며 전체적인 고민정도는 낮은 수준으로 나타났다. 학교사회복지 서비스 욕구 특성은 학교욕구가 가장 높고 그 다음으로 지역사회욕구, 가정욕구, 개인욕구 순으로 나타났다. 둘째, Wee 클래스에 대한 인지여부는 ‘알고 있다’고 응답한 학생이 ‘모른다’고 응답한 학생보다 많았고 이용경험은 ‘없다’고 응답한 비율이 높아, 많은 학생이 Wee 클래스 이용경험이 없는 것으로 나타났다. Wee 클래스의 향후 이용의향에 대해서는 이용할 의향이 ‘있다’고 응답한 비율이 ‘없다’고 응답한 비율보다 더 높았다. 셋째, 로지스틱 회귀분석으로 분석한 Wee 클래스 이용의향에 영향을 미치는 요인은 여학생보다 남학생인 경우, 경제수준이 높을수록, 교사지지가 낮을수록, 학교차원 서비스 욕구가 낮을수록, Wee 클래스를 인지하고 있지 않은 경우, Wee 클래스 이용경험이 없는 경우에 Wee 클래스 이용의향이 높은 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 Wee 클래스의 효과적인 운영을 위해서는 학생들에게 구체적이고 적극적인 홍보를 실시하는 것이 절실하다. 그러기 위해서는 먼저 학생들과 가장 밀접한 관계에 있는 담임교사와 일반교사가 적극적인 관심을 가지고 현재 초기단계에 있는 Wee Project에 대해 제대로 인식하고 있어야 하며 학생들이 Wee 클래스에 대한 잘못된 인식을 버리고 Wee 클래스가 유익한 장소임을 확신하고 스스로 Wee 클래스를 찾아와 상담할 수 있도록 보다 효과적인 홍보가 이루어져야 할 것이다. 이를 위해서는 Wee 클래스 홍보전략에 대한 심도있는 연구 또한 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 청소년을 대상으로 청소년의 생활환경 특성, 고민 특성, 학교사회복지 서비스 욕구와 Wee 클래스의 인지, 이용경험 및 이용의향을 파악하고 이러한 요인들을 변인으로 하여 청소년의 Wee클래스 이용의향에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 이를 통해 현재 초기단계에 있는 Wee 클래스 운영의 활성화 방안을 제시하고 청소년의 건전하고 건강한 성장 계기 마련과 나아가 학교사회복지 향상을 위한 기초 자료로 활용하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 현재 Wee 클래스를 운영중인 대구광역시 달서구 소재 S중학교 남․여학생 570명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활환경 특성은 친구지지가 가장 높고 그 다음으로 가족지지, 교사지지 순으로 나타났다. 고민 특성은 개인요인이 가장 높게 나타났고 그 다음으로 학교요인, 가정요인이 가장 낮게 나타났으며 전체적인 고민정도는 낮은 수준으로 나타났다. 학교사회복지 서비스 욕구 특성은 학교욕구가 가장 높고 그 다음으로 지역사회욕구, 가정욕구, 개인욕구 순으로 나타났다. 둘째, Wee 클래스에 대한 인지여부는 ‘알고 있다’고 응답한 학생이 ‘모른다’고 응답한 학생보다 많았고 이용경험은 ‘없다’고 응답한 비율이 높아, 많은 학생이 Wee 클래스 이용경험이 없는 것으로 나타났다. Wee 클래스의 향후 이용의향에 대해서는 이용할 의향이 ‘있다’고 응답한 비율이 ‘없다’고 응답한 비율보다 더 높았다. 셋째, 로지스틱 회귀분석으로 분석한 Wee 클래스 이용의향에 영향을 미치는 요인은 여학생보다 남학생인 경우, 경제수준이 높을수록, 교사지지가 낮을수록, 학교차원 서비스 욕구가 낮을수록, Wee 클래스를 인지하고 있지 않은 경우, Wee 클래스 이용경험이 없는 경우에 Wee 클래스 이용의향이 높은 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 Wee 클래스의 효과적인 운영을 위해서는 학생들에게 구체적이고 적극적인 홍보를 실시하는 것이 절실하다. 그러기 위해서는 먼저 학생들과 가장 밀접한 관계에 있는 담임교사와 일반교사가 적극적인 관심을 가지고 현재 초기단계에 있는 Wee Project에 대해 제대로 인식하고 있어야 하며 학생들이 Wee 클래스에 대한 잘못된 인식을 버리고 Wee 클래스가 유익한 장소임을 확신하고 스스로 Wee 클래스를 찾아와 상담할 수 있도록 보다 효과적인 홍보가 이루어져야 할 것이다. 이를 위해서는 Wee 클래스 홍보전략에 대한 심도있는 연구 또한 이루어져야 할 것이다.
This research grasped the living environment property, worry property, the desire for school society welfare service and the recognition of the Wee class, usage experience and the intention of use, for adolescents, and using these factors as variables, we analyzed the factors that affect the adolesc...
This research grasped the living environment property, worry property, the desire for school society welfare service and the recognition of the Wee class, usage experience and the intention of use, for adolescents, and using these factors as variables, we analyzed the factors that affect the adolescents' intention to use Wee class. And the purpose is that through this we present the activation plan of operating the Wee class that is in its beginning, prepare the sound and healthy growth opportunities, and utilize this as the basic material to enhance school society welfare. For this study, we performed a survey for 570 male and female students of S middle school located in Dalseo-Gu, Daegu, which is currently operating Wee class, and the summary of the results of this research is as follows. First, for living environment property, the support of friends were the highest, next is the support of families, and the support of teachers. For worry property, the personal factor showed the highest, next was the school factor, and the family factor was the lowest, and the overall worry extent was at low level. The property of the desire for school welfare service was the highest for school desire, next was local society desire, followed by family desire, and personal desire. Second, as for the recognition of Wee class, more students answered that they knew than those who answered that they didn't know, and the rate of the students who answered that they haven't experienced use was high showing that many students didn't have the experience to use the Wee class. For future usage intentions, the rate of the students who responded that they had the intention to use it in the future were more than the ones who responded they wouldn't have the intentions. Third, the factor that affects the intention of using the Wee class analyzed by the logistic regression analysis showed that the intention of using the Wee class was more in men than in women, more in rich people than in the poor, and more when the support of the teachers is low, and when the desire for school level service is low, and when the recognition of Wee class is not recognized, and when the there's no experience of using the Wee class. Based on the research results, it is imperative that they perform specific and active promotion to the students for the operation of the effective Wee class. In order to do that, first, the homeroom teachers and ordinary teachers that are in the closest relation with the students should have active interest and properly recognize the Wee Project that is in its beginning, and the more effective promotion should be done in order for the students to abandon wrong recognitions and be convinced that the Wee class is the only place and come and ask for counsel.
This research grasped the living environment property, worry property, the desire for school society welfare service and the recognition of the Wee class, usage experience and the intention of use, for adolescents, and using these factors as variables, we analyzed the factors that affect the adolescents' intention to use Wee class. And the purpose is that through this we present the activation plan of operating the Wee class that is in its beginning, prepare the sound and healthy growth opportunities, and utilize this as the basic material to enhance school society welfare. For this study, we performed a survey for 570 male and female students of S middle school located in Dalseo-Gu, Daegu, which is currently operating Wee class, and the summary of the results of this research is as follows. First, for living environment property, the support of friends were the highest, next is the support of families, and the support of teachers. For worry property, the personal factor showed the highest, next was the school factor, and the family factor was the lowest, and the overall worry extent was at low level. The property of the desire for school welfare service was the highest for school desire, next was local society desire, followed by family desire, and personal desire. Second, as for the recognition of Wee class, more students answered that they knew than those who answered that they didn't know, and the rate of the students who answered that they haven't experienced use was high showing that many students didn't have the experience to use the Wee class. For future usage intentions, the rate of the students who responded that they had the intention to use it in the future were more than the ones who responded they wouldn't have the intentions. Third, the factor that affects the intention of using the Wee class analyzed by the logistic regression analysis showed that the intention of using the Wee class was more in men than in women, more in rich people than in the poor, and more when the support of the teachers is low, and when the desire for school level service is low, and when the recognition of Wee class is not recognized, and when the there's no experience of using the Wee class. Based on the research results, it is imperative that they perform specific and active promotion to the students for the operation of the effective Wee class. In order to do that, first, the homeroom teachers and ordinary teachers that are in the closest relation with the students should have active interest and properly recognize the Wee Project that is in its beginning, and the more effective promotion should be done in order for the students to abandon wrong recognitions and be convinced that the Wee class is the only place and come and ask for counsel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.