교사 양성제도의 국가 간 비교 연구 : - 미국, 핀란드, 일본 중심으로 - Comparative Analysis of the Teacher Education Program between Countries : Focusing on The United States of America, Finland and Japan원문보기
교육은 한 개인을 변화 성장시키는 것 뿐 아니라 한 사회 전체를 변화 발전시키는 중요한 원동력이고, 교육을 결정짓는 중요한 요인 중 하나는 교사이다. 교사는 어느 시대, 어느 사회를 막론하고 중요시 여겨왔으며 오늘날 우리 사회 역시 유능한 교사를 요구하고 있다. 사회가 요구하는 유능한 교사는 직전교육인 교원 양성과정을 통해 만들어진다. 때문에 각 국의 교사양성제도는 그 나라 교사의 질을 결정하는 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성으로 여러 선진국에서는 국가 발전을 위한 교육의 질 향상을 주장하며 이를 위해 교사양성제도의 개선을 추진하고 있다. 다른 나라 교사양성제도의 비교 분석을 통해 교사양성교육의 특징을 파악하는 일은 우리나라 교사양성제도의 발전 방향을 찾는 하나의 효과적인 방법이 될 수 있다. 본 연구는 여러 국가 중 우리나라와 교육 제도적 유사성이 높은 일본과 교육사상의 영향을 많이 받은 미국 그리고, 최근 국제 학생 성취도 평가 연구(...
교육은 한 개인을 변화 성장시키는 것 뿐 아니라 한 사회 전체를 변화 발전시키는 중요한 원동력이고, 교육을 결정짓는 중요한 요인 중 하나는 교사이다. 교사는 어느 시대, 어느 사회를 막론하고 중요시 여겨왔으며 오늘날 우리 사회 역시 유능한 교사를 요구하고 있다. 사회가 요구하는 유능한 교사는 직전교육인 교원 양성과정을 통해 만들어진다. 때문에 각 국의 교사양성제도는 그 나라 교사의 질을 결정하는 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성으로 여러 선진국에서는 국가 발전을 위한 교육의 질 향상을 주장하며 이를 위해 교사양성제도의 개선을 추진하고 있다. 다른 나라 교사양성제도의 비교 분석을 통해 교사양성교육의 특징을 파악하는 일은 우리나라 교사양성제도의 발전 방향을 찾는 하나의 효과적인 방법이 될 수 있다. 본 연구는 여러 국가 중 우리나라와 교육 제도적 유사성이 높은 일본과 교육사상의 영향을 많이 받은 미국 그리고, 최근 국제 학생 성취도 평가 연구(PISA)에서 꾸준히 높은 순위를 유지하며 우리나라와 함께 주목 받고 있는 핀란드 세 나라의 교사양성제도를 비교 분석하고 이러한 분석 결과를 바탕으로 한국 교사양성제도에 시사점을 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 미국, 핀란드, 일본 세 나라의 교사의 자질과 역사적 배경을 살펴본 후 각 나라의 학제와 교사 자격 유형, 교사양성 기관, 교사양성 교육과정을 분석하였다. 연구 결과 미국, 핀란드, 일본 세 나라는 학생들의 발달 단계와 학교 유형에 맞는 다양한 교사 자격 유형을 갖추고 있으며, 세 나라 모두 교사의 질 향상과 전문성 확보를 위해 대학원 수준의 교사양성 기관을 운영하고 있었다. 또한 이들 세 나라의 교사양성 교육과정을 살펴보면 나라마다 이수 과목과 이수학점의 차이가 있고 교육실습 기간도 다르지만, 미국과 핀란드의 경우 한 학기 정도의 긴 기간을 통해 실습이 이루어지고 있으며 일본 역시 교직대학원제도를 통해 교육실습을 강조하고 있었다. 미국, 핀란드, 일본의 교사양성제도 분석 결과를 바탕으로 한국 교사양성제도에 주는 시사점을 찾아보면 첫째, 학교 급간의 연계와 교사의 전문성 제고, 교사 활용의 유연성 확대를 위해 교자 자격 유형이 세분화 되어야 한다. 둘째, 사회의 변화와 지식의 증가에 따라 기존의 학부과정의 교사양성으로는 이러한 변화에 대응하기 어렵기 때문에 교원의 전문성 향상을 위하여 대학원 수준에서의 교사 양성이 필요하다. 셋째, 우리나라도 이론과 실제를 연결할 수 있는 풍부한 경험의 기회를 제공할 수 있도록 교육 실습 기간을 늘려야 한다.
교육은 한 개인을 변화 성장시키는 것 뿐 아니라 한 사회 전체를 변화 발전시키는 중요한 원동력이고, 교육을 결정짓는 중요한 요인 중 하나는 교사이다. 교사는 어느 시대, 어느 사회를 막론하고 중요시 여겨왔으며 오늘날 우리 사회 역시 유능한 교사를 요구하고 있다. 사회가 요구하는 유능한 교사는 직전교육인 교원 양성과정을 통해 만들어진다. 때문에 각 국의 교사양성제도는 그 나라 교사의 질을 결정하는 중요한 역할을 한다. 이러한 중요성으로 여러 선진국에서는 국가 발전을 위한 교육의 질 향상을 주장하며 이를 위해 교사양성제도의 개선을 추진하고 있다. 다른 나라 교사양성제도의 비교 분석을 통해 교사양성교육의 특징을 파악하는 일은 우리나라 교사양성제도의 발전 방향을 찾는 하나의 효과적인 방법이 될 수 있다. 본 연구는 여러 국가 중 우리나라와 교육 제도적 유사성이 높은 일본과 교육사상의 영향을 많이 받은 미국 그리고, 최근 국제 학생 성취도 평가 연구(PISA)에서 꾸준히 높은 순위를 유지하며 우리나라와 함께 주목 받고 있는 핀란드 세 나라의 교사양성제도를 비교 분석하고 이러한 분석 결과를 바탕으로 한국 교사양성제도에 시사점을 도출하는데 목적이 있다. 이를 위해 미국, 핀란드, 일본 세 나라의 교사의 자질과 역사적 배경을 살펴본 후 각 나라의 학제와 교사 자격 유형, 교사양성 기관, 교사양성 교육과정을 분석하였다. 연구 결과 미국, 핀란드, 일본 세 나라는 학생들의 발달 단계와 학교 유형에 맞는 다양한 교사 자격 유형을 갖추고 있으며, 세 나라 모두 교사의 질 향상과 전문성 확보를 위해 대학원 수준의 교사양성 기관을 운영하고 있었다. 또한 이들 세 나라의 교사양성 교육과정을 살펴보면 나라마다 이수 과목과 이수학점의 차이가 있고 교육실습 기간도 다르지만, 미국과 핀란드의 경우 한 학기 정도의 긴 기간을 통해 실습이 이루어지고 있으며 일본 역시 교직대학원제도를 통해 교육실습을 강조하고 있었다. 미국, 핀란드, 일본의 교사양성제도 분석 결과를 바탕으로 한국 교사양성제도에 주는 시사점을 찾아보면 첫째, 학교 급간의 연계와 교사의 전문성 제고, 교사 활용의 유연성 확대를 위해 교자 자격 유형이 세분화 되어야 한다. 둘째, 사회의 변화와 지식의 증가에 따라 기존의 학부과정의 교사양성으로는 이러한 변화에 대응하기 어렵기 때문에 교원의 전문성 향상을 위하여 대학원 수준에서의 교사 양성이 필요하다. 셋째, 우리나라도 이론과 실제를 연결할 수 있는 풍부한 경험의 기회를 제공할 수 있도록 교육 실습 기간을 늘려야 한다.
Education is an important factor for the growth of one person as well as the improvement of a whole society. One of key points to achieve the purpose of education is the quality of teachers. Teachers have been considered as members of important occupations and occupation through many periods and soc...
Education is an important factor for the growth of one person as well as the improvement of a whole society. One of key points to achieve the purpose of education is the quality of teachers. Teachers have been considered as members of important occupations and occupation through many periods and societies. Today, our society have demanded teachers to have various abilities. As efficient teacher education program can train teachers whom our society required, teacher education program of each country plays an important role in determining teachers' quality. For this reason, many developed countries have driven the plan to improve the qualities of education and teacher education program for the national development. Investigating and comparing the advantages of teacher training systems of other countries will be an effective method to suggest the direction that our system can be progressed. The countries and reasons selected for comparative analysis in this research are as following. 1. Japan; it has a lot of similarities to our education system. 2. United States of America; it has considerable impacts on our education theory. 3. Finland; it has also achieved outstanding results on the PISA (Program for International Students Assessment) The aim of this research is to find problems of korean teacher education program and then to obtain ways by which improvements can be made by using the results of comparative analysis. Based on the quality of teachers and the historical backgrounds of three countries, the school system, teaching certification requirements, institutions for teacher training and teacher training curriculum in each country will be analyzed and compared. The results of this research are as follows. First, three countries(United States of America, Finland and Japan) have had diverse teaching qualification types which are suitable for stages of student development and types of schools. Second, three countries have operated the institutions for teacher training with the level of graduated school in order to improve the quality of teachers. Third, teacher training curriculum of these three countries has distinct differences in credits, course works and periods of teaching practice. However, a few similarities were found in teaching practice. United States of America and Finland have been implemented during the teaching practice of a semester, which is longer than that of Korea. The graduated school of education in Japan is also emphasizing teaching practice. The results of the analysis have three implications for the korean teacher education. First, Korean teaching qualification types have to be subdivided for effective interacting between schools , improving the quality of teachers and expanding the flexibility of teacher availability. Second, Korean teacher education programs in the level of undergraduate studies are needed for improving quality of teachers according to social changes and increase of knowledge. Third, the period of teaching practice must be expanded to provide enough opportunities of affluent experience for balancing between educational theory and teaching practice. Key words : Teacher education, Teacher education program , Teacher training institutions, Teaching qualification type
Education is an important factor for the growth of one person as well as the improvement of a whole society. One of key points to achieve the purpose of education is the quality of teachers. Teachers have been considered as members of important occupations and occupation through many periods and societies. Today, our society have demanded teachers to have various abilities. As efficient teacher education program can train teachers whom our society required, teacher education program of each country plays an important role in determining teachers' quality. For this reason, many developed countries have driven the plan to improve the qualities of education and teacher education program for the national development. Investigating and comparing the advantages of teacher training systems of other countries will be an effective method to suggest the direction that our system can be progressed. The countries and reasons selected for comparative analysis in this research are as following. 1. Japan; it has a lot of similarities to our education system. 2. United States of America; it has considerable impacts on our education theory. 3. Finland; it has also achieved outstanding results on the PISA (Program for International Students Assessment) The aim of this research is to find problems of korean teacher education program and then to obtain ways by which improvements can be made by using the results of comparative analysis. Based on the quality of teachers and the historical backgrounds of three countries, the school system, teaching certification requirements, institutions for teacher training and teacher training curriculum in each country will be analyzed and compared. The results of this research are as follows. First, three countries(United States of America, Finland and Japan) have had diverse teaching qualification types which are suitable for stages of student development and types of schools. Second, three countries have operated the institutions for teacher training with the level of graduated school in order to improve the quality of teachers. Third, teacher training curriculum of these three countries has distinct differences in credits, course works and periods of teaching practice. However, a few similarities were found in teaching practice. United States of America and Finland have been implemented during the teaching practice of a semester, which is longer than that of Korea. The graduated school of education in Japan is also emphasizing teaching practice. The results of the analysis have three implications for the korean teacher education. First, Korean teaching qualification types have to be subdivided for effective interacting between schools , improving the quality of teachers and expanding the flexibility of teacher availability. Second, Korean teacher education programs in the level of undergraduate studies are needed for improving quality of teachers according to social changes and increase of knowledge. Third, the period of teaching practice must be expanded to provide enough opportunities of affluent experience for balancing between educational theory and teaching practice. Key words : Teacher education, Teacher education program , Teacher training institutions, Teaching qualification type
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.