본 연구에서는 생명공학 분야 중에서 사회-과학적 이슈로 등장하는 생명공학 기술 관련 주제를 중심으로 논변활동 교수-학습 프로그램을 개발하여 이를 수업에 적용한 후 학생들의 생명윤리 의식이 어떻게 변화되는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 생물교육과정에서 다루어지고 있는 유전자 조작생물, 생명복제기술, 유전자 검사와 치료, 생명공학 분야 중에서 사회-과학적 이슈로 등장하는 생명공학 기술 관련 주제를 중심으로 논변활동 교수-학습 프로그램을 개발하여 이를 수업에 적용한 후 학생들의 생명윤리 의식이 어떻게 변화되는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 생물교육과정에서 다루어지고 있는 유전자 조작생물, 생명복제기술, 유전자 검사와 치료, 인간배아 줄기세포, 인공수정의 5대 주제를 선정하였다. 그리고 논변활동 교수-학습 프로그램으로는 선행연구 모형을 참고하여 5단계로 구성된 학습 프로그램을 구안하였으며, 각 주제 별로 수업 지도안을 작성한 후 고등학교 2학년 학생들을 대상으로 수업에 적용하였다. 그 결과 전통적인 수업을 실시한 비교집단에서는 5개의 생명공학 기술 모두에서 수업 전후의 생명윤리의식이 통계적으로 유의한 차이가 없었다((p>0.05). 그러나 논변활동 수업을 한 실험집단에서는 수업 전후의 생명윤리의식이 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<0.01). 주제별로 살펴보면, 생명복제기술(p<0.05), 인간배아 줄기세포(p<0.05), 인공수정(p<0.01)이 수업 후에 유의하게 생명윤리의식이 높아졌으며, 유전자 조작생물(p>0.05), 유전자 검사와 치료(p>0.05)는 유의한 차이가 없었다. 따라서 본 연구에서 개발한 논변활동 교수-학습 프로그램이 고등학생들의 생명윤리의식 함양에 효과적임을 알 수 있었다.
본 연구에서는 생명공학 분야 중에서 사회-과학적 이슈로 등장하는 생명공학 기술 관련 주제를 중심으로 논변활동 교수-학습 프로그램을 개발하여 이를 수업에 적용한 후 학생들의 생명윤리 의식이 어떻게 변화되는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 고등학교 생물교육과정에서 다루어지고 있는 유전자 조작생물, 생명복제기술, 유전자 검사와 치료, 인간배아 줄기세포, 인공수정의 5대 주제를 선정하였다. 그리고 논변활동 교수-학습 프로그램으로는 선행연구 모형을 참고하여 5단계로 구성된 학습 프로그램을 구안하였으며, 각 주제 별로 수업 지도안을 작성한 후 고등학교 2학년 학생들을 대상으로 수업에 적용하였다. 그 결과 전통적인 수업을 실시한 비교집단에서는 5개의 생명공학 기술 모두에서 수업 전후의 생명윤리의식이 통계적으로 유의한 차이가 없었다((p>0.05). 그러나 논변활동 수업을 한 실험집단에서는 수업 전후의 생명윤리의식이 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<0.01). 주제별로 살펴보면, 생명복제기술(p<0.05), 인간배아 줄기세포(p<0.05), 인공수정(p<0.01)이 수업 후에 유의하게 생명윤리의식이 높아졌으며, 유전자 조작생물(p>0.05), 유전자 검사와 치료(p>0.05)는 유의한 차이가 없었다. 따라서 본 연구에서 개발한 논변활동 교수-학습 프로그램이 고등학생들의 생명윤리의식 함양에 효과적임을 알 수 있었다.
This research focuses on developing an argument activity with biotechnology techniques that are social-scientifically big issues in biotechnology, and applying it to classes to figure out how students’ bioethics consciousness changes. For this, 5 topics in high school Biology curriculum are chosen: ...
This research focuses on developing an argument activity with biotechnology techniques that are social-scientifically big issues in biotechnology, and applying it to classes to figure out how students’ bioethics consciousness changes. For this, 5 topics in high school Biology curriculum are chosen: genetically modified organism, life cloning technique, gene identification and gene therapy, human embryonic stem cell, and artificial insemination. For the argument activity, a program composed of 5 steps is designed with preceding research models, and there are sub-plans for each topic applied to high school 2nd grade classes. As a result, in comparison group which used traditional teaching method, there are no meaningful statistical differences in students’ bioethics consciousness in every topic(p>0.05). In contrast, however, the experimental group which has argument activity shows statistically meaningful differences in students’ bioethics consciousness(p<0.01). Analyzing it in each topic, the bioethics consciousness increased in life cloning technique(p<0.05), human embryonic stem cell(p<0.05), and artificial insemination(p0.05) and gene identification and gene therapy(p>0.05). Therefore, it is found that the argument activity in this research is effective for increasing bioethics consciousness of high school students.
This research focuses on developing an argument activity with biotechnology techniques that are social-scientifically big issues in biotechnology, and applying it to classes to figure out how students’ bioethics consciousness changes. For this, 5 topics in high school Biology curriculum are chosen: genetically modified organism, life cloning technique, gene identification and gene therapy, human embryonic stem cell, and artificial insemination. For the argument activity, a program composed of 5 steps is designed with preceding research models, and there are sub-plans for each topic applied to high school 2nd grade classes. As a result, in comparison group which used traditional teaching method, there are no meaningful statistical differences in students’ bioethics consciousness in every topic(p>0.05). In contrast, however, the experimental group which has argument activity shows statistically meaningful differences in students’ bioethics consciousness(p<0.01). Analyzing it in each topic, the bioethics consciousness increased in life cloning technique(p<0.05), human embryonic stem cell(p<0.05), and artificial insemination(p0.05) and gene identification and gene therapy(p>0.05). Therefore, it is found that the argument activity in this research is effective for increasing bioethics consciousness of high school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.