맑스 노동 개념의 이중성에 대한 현대적 재구성
이 논문은 노동의 이중성에 대한 맑스 이론을 통해, 정보화 사회로 특징지어지는 현대 자본주의를 설명하고 이에 상응하는 새로운 노동 개념을 재구성하고자 한다.
1970년대 이후, 현대 자본주의가 기술 혁명의 도입과 케인즈-포드주의 축적체제에서 포스트-포드주의로 불리는 유연축적체제로 이행됨에 따라 노동이 감소 혹은 소멸한다는 명제가 확산되고 있으며, 노동 거부를 통한 해방 전략이 하나의 새로운 대안으로 활발하게 논의되고 있다.
노동의 종말 테제는 노동과정에서 직접적 생산자로서 노동이 차지하는 비중의 감소와 더불어 생산력의 충분한 발전, 전통적 의미의 프롤레타리아 계급의 해체 경향 등을 통해 이론적 근거를 제시하고 있으며, 노동과 자본의 구도 속에서 노동을 통한 해방을 구상하는 것은 오히려 자본의 논리에 매몰되는 것이라는 입장을 취하고 있다.
하지만 이러한 탈노동 패러다임은 ‘자본주의적 임노동에 대한 거부’라는 올바른 주장에도 불구하고, 기술발전의 계기를 계급투쟁에 대한 자본의 재구조화와 무관한 우연성에서 찾는 조야한 기술결정론에 의존하고 있다는 문제점을 가짐으로써 전 지구적 차원에서 노동이 오히려 증가하는 경향을 외면하고 있다. 또한 노동을 목적을 위한 단순한 수단으로 보는 도구적 노동관에 기반해 노동의 긍정적 계기를 사장하고 있다.
노동패러다임이 노동 ...
맑스 노동 개념의 이중성에 대한 현대적 재구성
이 논문은 노동의 이중성에 대한 맑스 이론을 통해, 정보화 사회로 특징지어지는 현대 자본주의를 설명하고 이에 상응하는 새로운 노동 개념을 재구성하고자 한다.
1970년대 이후, 현대 자본주의가 기술 혁명의 도입과 케인즈-포드주의 축적체제에서 포스트-포드주의로 불리는 유연축적체제로 이행됨에 따라 노동이 감소 혹은 소멸한다는 명제가 확산되고 있으며, 노동 거부를 통한 해방 전략이 하나의 새로운 대안으로 활발하게 논의되고 있다.
노동의 종말 테제는 노동과정에서 직접적 생산자로서 노동이 차지하는 비중의 감소와 더불어 생산력의 충분한 발전, 전통적 의미의 프롤레타리아 계급의 해체 경향 등을 통해 이론적 근거를 제시하고 있으며, 노동과 자본의 구도 속에서 노동을 통한 해방을 구상하는 것은 오히려 자본의 논리에 매몰되는 것이라는 입장을 취하고 있다.
하지만 이러한 탈노동 패러다임은 ‘자본주의적 임노동에 대한 거부’라는 올바른 주장에도 불구하고, 기술발전의 계기를 계급투쟁에 대한 자본의 재구조화와 무관한 우연성에서 찾는 조야한 기술결정론에 의존하고 있다는 문제점을 가짐으로써 전 지구적 차원에서 노동이 오히려 증가하는 경향을 외면하고 있다. 또한 노동을 목적을 위한 단순한 수단으로 보는 도구적 노동관에 기반해 노동의 긍정적 계기를 사장하고 있다.
노동패러다임이 노동 중심성을 사회의 최고 원리로 두어, 모든 것을 노동으로 환원시키는 본질주의라는 비난을 받는다면 탈노동패러다임은 노동의 부정적 계기에만 주목하여 노동을 벗어나는 것에만 관심을 기울이고 있는 것이다. 두 이론 모두 노동의 일면적 성격에 집중함으로써 노동의 이중성을 종합적으로 고려하지 못하는 한계를 지니고 있다는 점에서 보완을 필요로 한다.
따라서 우선 현대적 노동 개념의 재구성을 위해서는 맑스를 부분적, 일면적으로 해석하는 편의주의적 경향에서 벗어나 체계적으로 정리하는 것이 첫 번째 출발점이 될 것이다. 맑스에 의하면 노동은 자기실현적 요소로서 긍정적 계기를 가짐은 물론 생계필연적 영역의 극복을 위한 수단으로서 부정적 계기도 가지는 이중적 개념이다. 그러나 노동은 자본주의라는 상품 물신 사회에서 자기 긍정성을 상실하고 상품이라는 형태 속에 체화되어 사용가치와 교환가치라는 새로운 이중성으로 나타난다.
이제 맑스는 자본주의하에서 노동은 화폐적으로 가치화될 때만 인정받게되며, 이는 결국 인간에 대한 소외로 이어짐을 밝혀낸다. 맑스는 노동의 이중성과 임노동의 이중성을 정치경제학 비판을 통해서 탁월하게 구별하고 있지만, 이것만으로는 현대 자본주의의 역동적 재구조화와 이에 따른 노동의 질적, 양적 변화를 모두 설명하기에 부족하다.
이에 탈노동패러다임과 노동패러다임 양 자 모두를 사고할 수 있는 네그리를 경유하는 것은 노동의 현대적 개념화를 위한 하나의 방법이 될 수 있을 것이다. 우선 네그리는 계급 구성론을 통해 탈노동패러다임의 기술결정론을 비판한다. 또한 투쟁주기 분석을 통해 자본의 사회에 대한 실질적 포섭이 진행되고, 이로 인해 사회적 노동자가 출현했음을 밝힌다. 이는 현대 자본주의에서 노동이 만연해지고 있는 상황을 잘 설명해준다.
이러한 분석으로부터 네그리는 노동거부 자기가치화 전략을 대안으로 제시하지만, 이는 곧 포기된다. 자본의 사회에 대한 실질적 포섭의 심화 속에서 노동 거부를 통해 구축할 자기가치화의 영역은 더 이상 존재할 수 없기 때문이다.
이를 극복하기 위해 네그리는 산노동에 대해 연구하며, 이는 구체적으로 비-물질 노동에 대한 분석으로 이어진다. 이를 통해 네그리는 노동거부 자기가치화 전략의 문제점을 극복하고 탈노동패러다임에서 외면된 노동 안에서의 해방을 고려할 토대를 마련한다.
하지만 네그리는 후기 이론에서 현대 사회에서 비-물질노동과 다중을 하나의 완결된 체계로 선언하며, 노동 밖에서의 자율적 활동에 대한 타당한 문제 제기를 외면하게 된다.
따라서 현대적 노동 개념의 재구성을 위해서는, 노동 개념을 맑스의 노동 안에서의 해방과 노동으로부터의 해방이라는 이중적 틀 속에 자리매김 시켜야 하는 과제가 제기된다.
주요어 : 맑스, 노동의 이중성, 정보화, 포스트 포드주의, 노동 패러다임, 탈노동 패러다임, 네그리, 산노동, 비-물질노동, 다중, 노동 안에서의 해방, 노동으로부터의 해방
맑스 노동 개념의 이중성에 대한 현대적 재구성
이 논문은 노동의 이중성에 대한 맑스 이론을 통해, 정보화 사회로 특징지어지는 현대 자본주의를 설명하고 이에 상응하는 새로운 노동 개념을 재구성하고자 한다.
1970년대 이후, 현대 자본주의가 기술 혁명의 도입과 케인즈-포드주의 축적체제에서 포스트-포드주의로 불리는 유연축적체제로 이행됨에 따라 노동이 감소 혹은 소멸한다는 명제가 확산되고 있으며, 노동 거부를 통한 해방 전략이 하나의 새로운 대안으로 활발하게 논의되고 있다.
노동의 종말 테제는 노동과정에서 직접적 생산자로서 노동이 차지하는 비중의 감소와 더불어 생산력의 충분한 발전, 전통적 의미의 프롤레타리아 계급의 해체 경향 등을 통해 이론적 근거를 제시하고 있으며, 노동과 자본의 구도 속에서 노동을 통한 해방을 구상하는 것은 오히려 자본의 논리에 매몰되는 것이라는 입장을 취하고 있다.
하지만 이러한 탈노동 패러다임은 ‘자본주의적 임노동에 대한 거부’라는 올바른 주장에도 불구하고, 기술발전의 계기를 계급투쟁에 대한 자본의 재구조화와 무관한 우연성에서 찾는 조야한 기술결정론에 의존하고 있다는 문제점을 가짐으로써 전 지구적 차원에서 노동이 오히려 증가하는 경향을 외면하고 있다. 또한 노동을 목적을 위한 단순한 수단으로 보는 도구적 노동관에 기반해 노동의 긍정적 계기를 사장하고 있다.
노동패러다임이 노동 중심성을 사회의 최고 원리로 두어, 모든 것을 노동으로 환원시키는 본질주의라는 비난을 받는다면 탈노동패러다임은 노동의 부정적 계기에만 주목하여 노동을 벗어나는 것에만 관심을 기울이고 있는 것이다. 두 이론 모두 노동의 일면적 성격에 집중함으로써 노동의 이중성을 종합적으로 고려하지 못하는 한계를 지니고 있다는 점에서 보완을 필요로 한다.
따라서 우선 현대적 노동 개념의 재구성을 위해서는 맑스를 부분적, 일면적으로 해석하는 편의주의적 경향에서 벗어나 체계적으로 정리하는 것이 첫 번째 출발점이 될 것이다. 맑스에 의하면 노동은 자기실현적 요소로서 긍정적 계기를 가짐은 물론 생계필연적 영역의 극복을 위한 수단으로서 부정적 계기도 가지는 이중적 개념이다. 그러나 노동은 자본주의라는 상품 물신 사회에서 자기 긍정성을 상실하고 상품이라는 형태 속에 체화되어 사용가치와 교환가치라는 새로운 이중성으로 나타난다.
이제 맑스는 자본주의하에서 노동은 화폐적으로 가치화될 때만 인정받게되며, 이는 결국 인간에 대한 소외로 이어짐을 밝혀낸다. 맑스는 노동의 이중성과 임노동의 이중성을 정치경제학 비판을 통해서 탁월하게 구별하고 있지만, 이것만으로는 현대 자본주의의 역동적 재구조화와 이에 따른 노동의 질적, 양적 변화를 모두 설명하기에 부족하다.
이에 탈노동패러다임과 노동패러다임 양 자 모두를 사고할 수 있는 네그리를 경유하는 것은 노동의 현대적 개념화를 위한 하나의 방법이 될 수 있을 것이다. 우선 네그리는 계급 구성론을 통해 탈노동패러다임의 기술결정론을 비판한다. 또한 투쟁주기 분석을 통해 자본의 사회에 대한 실질적 포섭이 진행되고, 이로 인해 사회적 노동자가 출현했음을 밝힌다. 이는 현대 자본주의에서 노동이 만연해지고 있는 상황을 잘 설명해준다.
이러한 분석으로부터 네그리는 노동거부 자기가치화 전략을 대안으로 제시하지만, 이는 곧 포기된다. 자본의 사회에 대한 실질적 포섭의 심화 속에서 노동 거부를 통해 구축할 자기가치화의 영역은 더 이상 존재할 수 없기 때문이다.
이를 극복하기 위해 네그리는 산노동에 대해 연구하며, 이는 구체적으로 비-물질 노동에 대한 분석으로 이어진다. 이를 통해 네그리는 노동거부 자기가치화 전략의 문제점을 극복하고 탈노동패러다임에서 외면된 노동 안에서의 해방을 고려할 토대를 마련한다.
하지만 네그리는 후기 이론에서 현대 사회에서 비-물질노동과 다중을 하나의 완결된 체계로 선언하며, 노동 밖에서의 자율적 활동에 대한 타당한 문제 제기를 외면하게 된다.
따라서 현대적 노동 개념의 재구성을 위해서는, 노동 개념을 맑스의 노동 안에서의 해방과 노동으로부터의 해방이라는 이중적 틀 속에 자리매김 시켜야 하는 과제가 제기된다.
주요어 : 맑스, 노동의 이중성, 정보화, 포스트 포드주의, 노동 패러다임, 탈노동 패러다임, 네그리, 산노동, 비-물질노동, 다중, 노동 안에서의 해방, 노동으로부터의 해방
The Modern Reconstruction of Marx's Two Fold Character of the Labor
This thesis attempts to reconstruct a new labor paradigm, which can explain contemporary capitalism whose characteristic is informational production system, through Marx' theories.
Since 1970s, contemporary capitalism's introducti...
The Modern Reconstruction of Marx's Two Fold Character of the Labor
This thesis attempts to reconstruct a new labor paradigm, which can explain contemporary capitalism whose characteristic is informational production system, through Marx' theories.
Since 1970s, contemporary capitalism's introduction of technological revolutions and the shift from Keynes-Fordism to Post-Fordism gave spread to thesis of the decline of labor or the extinction of labor. In this context, it has been argued with considerable force the emancipation strategy through refusal of labor.
The thesis of the extinction of labor is found on the following theoretical basis, that are the sharp decline of labor in production process, the full expansion of productive forces and the tendency of deconstruction of the traditional proletariat. And it takes the ground that plan of a liberation in labor in the relation of labor and capital is won over to the other side of Capital.
However, the post labor paradigm doesn't grasp the present situation where labor is widespread because it ignores class struggle as a momentum of technological development and asserts the unilinear end of labor society with technological determinism though it argues that refusal of wage labor is perfectly valid. Moreover it doesn't recognize the positive momentum of labor on the instrumentalist view of labor which regards labor as a mere tool for the end.
The labor paradigm doesn't escape from being criticized for return to labor as the highest constituent principle of society in every case. On the contrary to this, the post labor paradigm make a great effort to break out of labor with a profound interest in negative view of labor. Both paradigm need to be complemented because they take no consideration of two fold character of labor giving attention to one side.
Thus, for the first step to reconstruct modern significance of labor we need comprehensive and systematic analysis about Marx out of their entirely partial and one sided attitude. According to Marx, the concept of labor has two aspects, which one is positive momentum that enables self-realization and the other is negative momentum as means of sustentation.
However with the appearance of capitalistic society that can be characterized as fetishism, labor has lost its positive aspect and been embodied commodity. At this moment, labor get two fold characters called use value and exchange value in different context.
According to Marx, labor must exchanged for money in capitalism and this process brings about alienation. In spite of Marx's distinction of two fold character between labor and wage labor on the criticism of political economy, Marx's theory is not enough to establish a strategy of restructuration of contemporary capitalism and to explain qualitative and quantitative difference of contemporary labor.
Consequently, to set up modern conceptualization of labor it is available method to go through Negri who have a correct understanding two labor paradigm. Negri criticizes the technological determinism of the theories of labor extinction with the class composition theory. Also, through his analysis of the cycle of struggles he makes clear that capital started to really subsume societies and that such a change entailed the emergence of social workers. Thus, his analysis clearly explains that labor society does not become extinct but labor becomes widespread instead.
Through this analysis he presents the strategy of refusal of labor and auto valorization as a alternative strategy, but before long he withdraws his proposal. The reason is that the exterior of capital which is the area of auto valorization constructed by refusing work can no longer exist in a condition of the intensification of real subsuming society of capital.
To overcome such a contradiction, Negri studies living labor and his study is connected to immaterial labor. Hereby Negri makes up for the weak points of auto valorization and prepares the ground of liberation in labor which is disregarded in post labor paradigm.
However Negri hastily announces a completed system of immaterial labor and multitude in later theory. So he ignores differentiation between autonomous activities from work.
In conclusion, for the appropriate reconstruction to labor paradigm, the concept of labor needs to be located in Marx's double framework of liberation in labor and liberation from labor.
Key words: Marx, Two fold character of the labor, informational production system, Post Fordism, labor paradigm, Post labor paradigm, Negri, Living labor, Immaterial labor, Multitude, Liberation in labor, Liberation from labor.
The Modern Reconstruction of Marx's Two Fold Character of the Labor
This thesis attempts to reconstruct a new labor paradigm, which can explain contemporary capitalism whose characteristic is informational production system, through Marx' theories.
Since 1970s, contemporary capitalism's introduction of technological revolutions and the shift from Keynes-Fordism to Post-Fordism gave spread to thesis of the decline of labor or the extinction of labor. In this context, it has been argued with considerable force the emancipation strategy through refusal of labor.
The thesis of the extinction of labor is found on the following theoretical basis, that are the sharp decline of labor in production process, the full expansion of productive forces and the tendency of deconstruction of the traditional proletariat. And it takes the ground that plan of a liberation in labor in the relation of labor and capital is won over to the other side of Capital.
However, the post labor paradigm doesn't grasp the present situation where labor is widespread because it ignores class struggle as a momentum of technological development and asserts the unilinear end of labor society with technological determinism though it argues that refusal of wage labor is perfectly valid. Moreover it doesn't recognize the positive momentum of labor on the instrumentalist view of labor which regards labor as a mere tool for the end.
The labor paradigm doesn't escape from being criticized for return to labor as the highest constituent principle of society in every case. On the contrary to this, the post labor paradigm make a great effort to break out of labor with a profound interest in negative view of labor. Both paradigm need to be complemented because they take no consideration of two fold character of labor giving attention to one side.
Thus, for the first step to reconstruct modern significance of labor we need comprehensive and systematic analysis about Marx out of their entirely partial and one sided attitude. According to Marx, the concept of labor has two aspects, which one is positive momentum that enables self-realization and the other is negative momentum as means of sustentation.
However with the appearance of capitalistic society that can be characterized as fetishism, labor has lost its positive aspect and been embodied commodity. At this moment, labor get two fold characters called use value and exchange value in different context.
According to Marx, labor must exchanged for money in capitalism and this process brings about alienation. In spite of Marx's distinction of two fold character between labor and wage labor on the criticism of political economy, Marx's theory is not enough to establish a strategy of restructuration of contemporary capitalism and to explain qualitative and quantitative difference of contemporary labor.
Consequently, to set up modern conceptualization of labor it is available method to go through Negri who have a correct understanding two labor paradigm. Negri criticizes the technological determinism of the theories of labor extinction with the class composition theory. Also, through his analysis of the cycle of struggles he makes clear that capital started to really subsume societies and that such a change entailed the emergence of social workers. Thus, his analysis clearly explains that labor society does not become extinct but labor becomes widespread instead.
Through this analysis he presents the strategy of refusal of labor and auto valorization as a alternative strategy, but before long he withdraws his proposal. The reason is that the exterior of capital which is the area of auto valorization constructed by refusing work can no longer exist in a condition of the intensification of real subsuming society of capital.
To overcome such a contradiction, Negri studies living labor and his study is connected to immaterial labor. Hereby Negri makes up for the weak points of auto valorization and prepares the ground of liberation in labor which is disregarded in post labor paradigm.
However Negri hastily announces a completed system of immaterial labor and multitude in later theory. So he ignores differentiation between autonomous activities from work.
In conclusion, for the appropriate reconstruction to labor paradigm, the concept of labor needs to be located in Marx's double framework of liberation in labor and liberation from labor.
Key words: Marx, Two fold character of the labor, informational production system, Post Fordism, labor paradigm, Post labor paradigm, Negri, Living labor, Immaterial labor, Multitude, Liberation in labor, Liberation from labor.
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