환경부에 따르면 수도권의 대기질은 선진국 주요 도시 및 국내 다른 도시에 비해 매우 열악한 수준으로 전국 오존주의보 발령횟수의 64~75%, 미세먼지 및 이산화질소의 환경기준 초과횟수 중 75~99%가 수도권에 집중되어 있고, 다중이용시설의 실내공기질을 살펴보면 지하상가, 보육시설 등 많은 사람들이 이용하는 시설물 공기에서 호흡기 질환을 유발하는 유해물질과 세균허용기준치가 크게 초과하는 것으로 나타났다. 또한 ...
환경부에 따르면 수도권의 대기질은 선진국 주요 도시 및 국내 다른 도시에 비해 매우 열악한 수준으로 전국 오존주의보 발령횟수의 64~75%, 미세먼지 및 이산화질소의 환경기준 초과횟수 중 75~99%가 수도권에 집중되어 있고, 다중이용시설의 실내공기질을 살펴보면 지하상가, 보육시설 등 많은 사람들이 이용하는 시설물 공기에서 호흡기 질환을 유발하는 유해물질과 세균허용기준치가 크게 초과하는 것으로 나타났다. 또한 공기오염으로 인한 사망자 수는 연간 최대 600만 명, 실내공기오염에 의한 사망자 수는 280만 명으로 추정된다. 실내오염물질이 대기오염물질보다 인체 폐에 전달될 확률은 1,000배 높다. 특히, 인구밀도가 높은 우리나라에서는 많은 사람들이 이용하는 다중이용시설인 지하철 역사, 교육시설, 지하상가, 의료 기관 등 실내공기에서 호흡기 질환을 유발하는 유해물질과 세균, 미세먼지가 허용치를 크게 초과하고 있어 다중이용시설 관리자들의 환기시설 개선과 청결유지 등 각별한 노력이 요구되는 시점에 있다.
실내공기질의 개선을 위하여 우선 실내공기를 오염시키는 오염물질의 정확한 측정이 요구되는 바이다. 하지만 지하역사와 같은 넓은 지하공간을 대상으로 공기질을 측정한다면, 측정 센서의 개수가 많아지게 되고, 이로 인한 엄청난 재원을 필요로 하므로 재정 부담이 크게 증가한다.
이에 따라 고가의 미세 먼지 측정기를 기준 측정기기인 교정용으로 사용하고, 측정의 정밀도가 상대적으로 낮지만 저렴한 미세먼지 센서들을 사용하여 측정치들의 성능을 높일 수 있다면, 재정적인 부담에서 벗어나 공기질을 개선하는데 상당한 효과가 있을 것으로 사료된다. 이를 위해 본 논문에서는 고가의 광산란식으로 실시간 미세먼지 측정이 가능한 Grimm 및 HCT 미세먼지 측정기와 상대적으로 저렴한 실시간 미세먼지 측정기 Airtest를 상관분석을 통하여 상관관계를 확인하고 회귀분석을 이용하여 보정모델을 도출한 후 보정 모델을 적용한 센서 보정기술에 관하여 연구하였다.
환경부에 따르면 수도권의 대기질은 선진국 주요 도시 및 국내 다른 도시에 비해 매우 열악한 수준으로 전국 오존주의보 발령횟수의 64~75%, 미세먼지 및 이산화질소의 환경기준 초과횟수 중 75~99%가 수도권에 집중되어 있고, 다중이용시설의 실내공기질을 살펴보면 지하상가, 보육시설 등 많은 사람들이 이용하는 시설물 공기에서 호흡기 질환을 유발하는 유해물질과 세균허용기준치가 크게 초과하는 것으로 나타났다. 또한 공기오염으로 인한 사망자 수는 연간 최대 600만 명, 실내공기오염에 의한 사망자 수는 280만 명으로 추정된다. 실내오염물질이 대기오염물질보다 인체 폐에 전달될 확률은 1,000배 높다. 특히, 인구밀도가 높은 우리나라에서는 많은 사람들이 이용하는 다중이용시설인 지하철 역사, 교육시설, 지하상가, 의료 기관 등 실내공기에서 호흡기 질환을 유발하는 유해물질과 세균, 미세먼지가 허용치를 크게 초과하고 있어 다중이용시설 관리자들의 환기시설 개선과 청결유지 등 각별한 노력이 요구되는 시점에 있다.
실내공기질의 개선을 위하여 우선 실내공기를 오염시키는 오염물질의 정확한 측정이 요구되는 바이다. 하지만 지하역사와 같은 넓은 지하공간을 대상으로 공기질을 측정한다면, 측정 센서의 개수가 많아지게 되고, 이로 인한 엄청난 재원을 필요로 하므로 재정 부담이 크게 증가한다.
이에 따라 고가의 미세 먼지 측정기를 기준 측정기기인 교정용으로 사용하고, 측정의 정밀도가 상대적으로 낮지만 저렴한 미세먼지 센서들을 사용하여 측정치들의 성능을 높일 수 있다면, 재정적인 부담에서 벗어나 공기질을 개선하는데 상당한 효과가 있을 것으로 사료된다. 이를 위해 본 논문에서는 고가의 광산란식으로 실시간 미세먼지 측정이 가능한 Grimm 및 HCT 미세먼지 측정기와 상대적으로 저렴한 실시간 미세먼지 측정기 Airtest를 상관분석을 통하여 상관관계를 확인하고 회귀분석을 이용하여 보정모델을 도출한 후 보정 모델을 적용한 센서 보정기술에 관하여 연구하였다.
The PM10 concentrations in the underground should be monitored for the health of commuters on the underground subway system. Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Corporation are measuring several air pollutants regularly. As for the measurement of PM10 concentrations, instruments based o...
The PM10 concentrations in the underground should be monitored for the health of commuters on the underground subway system. Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Corporation are measuring several air pollutants regularly. As for the measurement of PM10 concentrations, instruments based on beta-ray absorption methods are being used generally. In order to keep the PM10 concentrations under a healthy condition, the air quality of the underground platform and tunnels should be monitored and controlled continuously. The PM10 instruments using light scattering method can measure the PM10 concentrations every less than one minute. However, the reliability of the instruments using light scattering method is still not proved.
The purpose of this thesis is to study the reliability of the instruments using light scattering method to measure the PM10 concentrations continuously in the underground platforms. One instrument using beta-ray absorption method and two different instruments using light scattering method (E-sampler, HCT) were placed at the platform of the Jegi station of Seoul metro line Number 1.
A linear regression analysis method was used to improve the performance of the instruments using light scattering method. The data measured by these instruments have to be converted to actual PM10 concentrations using some factors. These findings found that the instruments using light scattering method could be used to measure and control the PM10 concentrations of the underground subway stations.
The PM10 concentrations in the underground should be monitored for the health of commuters on the underground subway system. Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Corporation are measuring several air pollutants regularly. As for the measurement of PM10 concentrations, instruments based on beta-ray absorption methods are being used generally. In order to keep the PM10 concentrations under a healthy condition, the air quality of the underground platform and tunnels should be monitored and controlled continuously. The PM10 instruments using light scattering method can measure the PM10 concentrations every less than one minute. However, the reliability of the instruments using light scattering method is still not proved.
The purpose of this thesis is to study the reliability of the instruments using light scattering method to measure the PM10 concentrations continuously in the underground platforms. One instrument using beta-ray absorption method and two different instruments using light scattering method (E-sampler, HCT) were placed at the platform of the Jegi station of Seoul metro line Number 1.
A linear regression analysis method was used to improve the performance of the instruments using light scattering method. The data measured by these instruments have to be converted to actual PM10 concentrations using some factors. These findings found that the instruments using light scattering method could be used to measure and control the PM10 concentrations of the underground subway stations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.