본 연구의 목적은 부모의 자율성 지지 및 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 성취동기에 미치는 영향과 부모의 자율성 지지가 남녀 청소년의 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 살펴보고, 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 부모의 자율성 지지와 성취동기 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하는 것이다. 연구 대상은 서울시 및 수도권 소재 중학교 2곳의 3학년에 재학 중인 408명의 남녀 청소년들이며, 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 부모의 자율성 지지는 노보혜 등(2011)이 선행연구들을 토대로 수정 ․ 보완한 척도를, 청소년의 학업적 ...
본 연구의 목적은 부모의 자율성 지지 및 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 성취동기에 미치는 영향과 부모의 자율성 지지가 남녀 청소년의 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 살펴보고, 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 부모의 자율성 지지와 성취동기 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하는 것이다. 연구 대상은 서울시 및 수도권 소재 중학교 2곳의 3학년에 재학 중인 408명의 남녀 청소년들이며, 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 부모의 자율성 지지는 노보혜 등(2011)이 선행연구들을 토대로 수정 ․ 보완한 척도를, 청소년의 학업적 자기효능감은 김아영과 박인영(2001)이 선행연구들에서 사용한 척도의 문항을 토대로 개발 및 타당화한 척도를, 그리고 청소년의 성취동기는 Herman(1970)의 성취동기검사를 번안한 홍성흔(2002)의 척도를 사용하여 측정하였다. 자료 분석을 위해 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 변인들 간의 상관관계를 산출하고, 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 연구 문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 전체 청소년의 경우 부모의 자율성 지지를 높게 지각할수록 높은 성취동기를 나타냈다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년은 아버지보다 어머니의 자율성 지지의 영향을 더 많이 받았으며, 여자 청소년은 어머니의 자율성 지지에 의해서만 영향을 받았다.
둘째, 전체 청소년의 경우 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감이 높을수록 높은 성취동기를 나타냈으며, 자기조절 효능감의 상대적 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년은 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감 모두, 여자 청소년은 과제 난이도 선호 및 자기조절 효능감만 성취동기에 유의한 영향을 미쳤으며, 남녀 청소년 모두 자기조절 효능감의 상대적 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다.
셋째, 전체 청소년의 경우 부모의 자율성 지지를 높게 지각할수록 높은 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감을 나타내었다. 과제 난이도 선호 및 자기조절 효능감에는 아버지와 어머니의 영향력이 전반적으로 유사하였으며, 자신감에는 아버지의 자율성 지지의 상대적 영향력이 어머니보다 다소 큰 것으로 나타났다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우 과제 난이도 선호에는 아버지와 어머니 모두 영향을 미치지 않았고, 자기조절 효능감에는 어머니의 자율성 지지만이, 자신감에는 아버지의 자율성 지지만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여자 청소년의 경우 과제 난이도 선호에는 어머니의 자율성 지지만이, 자기조절 효능감에는 아버지의 자율성 지지만이, 자신감의 경우에는 어머니의 자율성 지지가 아버지보다 상대적으로 더 커다란 영향을 미쳤다.
마지막으로, 전체 청소년의 경우 학업적 자기효능감 중 과제 난이도 선호는 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계와 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 각각 완전 매개 및 부분 매개 역할을 하였으며, 자기조절 효능감은 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계와 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 각각 완전 매개 및 부분 매개 역할을 하였다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우 자신감은 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서, 자기조절 효능감은 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다. 여자 청소년의 경우 과제 난이도 선호는 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다.
본 연구는 부모의 자율성 지지와 남녀 청소년의 학업적 자기효능감 및 성취동기 간의 관계에서 부-자녀관계와 모-자녀관계를 모두 고려함으로써 아버지와 어머니가 각각 아들과 딸의 학업적 자기효능감의 다른 하위 요인 측면을 통해 성취동기에 영향을 미친다는 것을 살펴보았다는 점에서 그 의의가 있다. 또한 남녀 청소년의 성취동기를 예측하는 요인들을 살펴봄으로써 청소년의 성취하고자 하는 내적 의욕 ․ 동기를 향상시킬 수 있는 부모 양육에 관한 부모교육 자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 부모의 자율성 지지 및 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 성취동기에 미치는 영향과 부모의 자율성 지지가 남녀 청소년의 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 살펴보고, 남녀 청소년의 학업적 자기효능감이 부모의 자율성 지지와 성취동기 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하는 것이다. 연구 대상은 서울시 및 수도권 소재 중학교 2곳의 3학년에 재학 중인 408명의 남녀 청소년들이며, 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 부모의 자율성 지지는 노보혜 등(2011)이 선행연구들을 토대로 수정 ․ 보완한 척도를, 청소년의 학업적 자기효능감은 김아영과 박인영(2001)이 선행연구들에서 사용한 척도의 문항을 토대로 개발 및 타당화한 척도를, 그리고 청소년의 성취동기는 Herman(1970)의 성취동기검사를 번안한 홍성흔(2002)의 척도를 사용하여 측정하였다. 자료 분석을 위해 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 변인들 간의 상관관계를 산출하고, 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 연구 문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 전체 청소년의 경우 부모의 자율성 지지를 높게 지각할수록 높은 성취동기를 나타냈다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년은 아버지보다 어머니의 자율성 지지의 영향을 더 많이 받았으며, 여자 청소년은 어머니의 자율성 지지에 의해서만 영향을 받았다.
둘째, 전체 청소년의 경우 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감이 높을수록 높은 성취동기를 나타냈으며, 자기조절 효능감의 상대적 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년은 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감 모두, 여자 청소년은 과제 난이도 선호 및 자기조절 효능감만 성취동기에 유의한 영향을 미쳤으며, 남녀 청소년 모두 자기조절 효능감의 상대적 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다.
셋째, 전체 청소년의 경우 부모의 자율성 지지를 높게 지각할수록 높은 과제 난이도 선호, 자기조절 효능감, 자신감을 나타내었다. 과제 난이도 선호 및 자기조절 효능감에는 아버지와 어머니의 영향력이 전반적으로 유사하였으며, 자신감에는 아버지의 자율성 지지의 상대적 영향력이 어머니보다 다소 큰 것으로 나타났다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우 과제 난이도 선호에는 아버지와 어머니 모두 영향을 미치지 않았고, 자기조절 효능감에는 어머니의 자율성 지지만이, 자신감에는 아버지의 자율성 지지만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여자 청소년의 경우 과제 난이도 선호에는 어머니의 자율성 지지만이, 자기조절 효능감에는 아버지의 자율성 지지만이, 자신감의 경우에는 어머니의 자율성 지지가 아버지보다 상대적으로 더 커다란 영향을 미쳤다.
마지막으로, 전체 청소년의 경우 학업적 자기효능감 중 과제 난이도 선호는 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계와 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 각각 완전 매개 및 부분 매개 역할을 하였으며, 자기조절 효능감은 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계와 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 각각 완전 매개 및 부분 매개 역할을 하였다. 성별로 살펴보면, 남자 청소년의 경우 자신감은 아버지의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서, 자기조절 효능감은 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다. 여자 청소년의 경우 과제 난이도 선호는 어머니의 자율성 지지와 청소년의 성취동기 간의 관계에서 부분 매개 역할을 하였다.
본 연구는 부모의 자율성 지지와 남녀 청소년의 학업적 자기효능감 및 성취동기 간의 관계에서 부-자녀관계와 모-자녀관계를 모두 고려함으로써 아버지와 어머니가 각각 아들과 딸의 학업적 자기효능감의 다른 하위 요인 측면을 통해 성취동기에 영향을 미친다는 것을 살펴보았다는 점에서 그 의의가 있다. 또한 남녀 청소년의 성취동기를 예측하는 요인들을 살펴봄으로써 청소년의 성취하고자 하는 내적 의욕 ․ 동기를 향상시킬 수 있는 부모 양육에 관한 부모교육 자료로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The main purpose of this study was to examine the relations among parental autonomy support, adolescents' academic self-efficacy, and adolescents' achievement motivation including a mediating role of adolescents' academic self-efficacy between parental autonomy support and adolescents' achievement m...
The main purpose of this study was to examine the relations among parental autonomy support, adolescents' academic self-efficacy, and adolescents' achievement motivation including a mediating role of adolescents' academic self-efficacy between parental autonomy support and adolescents' achievement motivation. The subjects were a total of 408 3rd-grade middle school students(207 boys and 201 girls) living in Seoul and Gyoung-gi Do. The data were collected using three kinds of questionnaires regarding parental autonomy support, adolescents' academic self-efficacy, and adolescents' achievement motivation. All the questionnaires were rated by the adolescents themselves. Data were analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients, and multiple regressions.
The main results of this study were as follows:
First, as the level of paternal and maternal autonomy support was higher, adolescents showed higher achievement motivation. There were gender differences in the relations between paternal and maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation. For boys, both paternal and maternal autonomy support showed a significantly positive effect on their achievement motivation. Also, they were more affected by maternal autonomy support than paternal autonomy support. In contrast, for girls, only maternal autonomy support showed a significant positive effect on their achievement motivation.
Second, as the level of task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence was higher, adolescents showed higher achievement motivation. As the level of boys' task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence was higher, achievement motivation increased. In case of girls, as task difficulty preference and self-regulatory efficacy was higher, achievement motivation increased.
Third, as the level of paternal and maternal autonomy support was higher, adolescents showed higher task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence. For boys, task difficulty preference was significantly unaffected by paternal and maternal autonomy support. Boys' self-regulatory efficacy was significantly affected by maternal autonomy support and self-confidence was significantly affected by paternal autonomy support. For girls, task difficulty preference was significantly affected by maternal autonomy support, self-regulatory efficacy was significantly affected by paternal autonomy support, and self-confidence was more significantly affected by maternal autonomy support than paternal autonomy support.
Finally, mediating roles of adolescents' academic self-efficacy in relation of parental and maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation were found. Task difficulty preference and self-regulatory efficacy of the adolescent played a complete mediating role between paternal autonomy support and adolescents' achievement motivation and a partial mediating role between maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation. There were gender differences in mediating effects. For boys, self-confidence proved to work as a partial mediator between paternal autonomy support and achievement motivation. And self-regulatory efficacy proved to work as a partial mediator between maternal autonomy support and achievement motivation. In case of girls, task difficulty preference proved to work as a partial mediator between maternal autonomy support and achievement motivation.
The results underscored the importance of parent autonomy support and the mediating role of adolescents' academic self-efficacy in predicting adolescents' achievement motivation. Especially, this study found that boys and girls' achievement motivation was significantly affected by paternal or maternal autonomy support through different sub-factors of boys and girls' academic self-efficacy. This research holds the significance as it can be used for parenting education material to improve adolescents' achievement motivation.
The main purpose of this study was to examine the relations among parental autonomy support, adolescents' academic self-efficacy, and adolescents' achievement motivation including a mediating role of adolescents' academic self-efficacy between parental autonomy support and adolescents' achievement motivation. The subjects were a total of 408 3rd-grade middle school students(207 boys and 201 girls) living in Seoul and Gyoung-gi Do. The data were collected using three kinds of questionnaires regarding parental autonomy support, adolescents' academic self-efficacy, and adolescents' achievement motivation. All the questionnaires were rated by the adolescents themselves. Data were analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients, and multiple regressions.
The main results of this study were as follows:
First, as the level of paternal and maternal autonomy support was higher, adolescents showed higher achievement motivation. There were gender differences in the relations between paternal and maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation. For boys, both paternal and maternal autonomy support showed a significantly positive effect on their achievement motivation. Also, they were more affected by maternal autonomy support than paternal autonomy support. In contrast, for girls, only maternal autonomy support showed a significant positive effect on their achievement motivation.
Second, as the level of task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence was higher, adolescents showed higher achievement motivation. As the level of boys' task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence was higher, achievement motivation increased. In case of girls, as task difficulty preference and self-regulatory efficacy was higher, achievement motivation increased.
Third, as the level of paternal and maternal autonomy support was higher, adolescents showed higher task difficulty preference, self-regulatory efficacy, and self-confidence. For boys, task difficulty preference was significantly unaffected by paternal and maternal autonomy support. Boys' self-regulatory efficacy was significantly affected by maternal autonomy support and self-confidence was significantly affected by paternal autonomy support. For girls, task difficulty preference was significantly affected by maternal autonomy support, self-regulatory efficacy was significantly affected by paternal autonomy support, and self-confidence was more significantly affected by maternal autonomy support than paternal autonomy support.
Finally, mediating roles of adolescents' academic self-efficacy in relation of parental and maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation were found. Task difficulty preference and self-regulatory efficacy of the adolescent played a complete mediating role between paternal autonomy support and adolescents' achievement motivation and a partial mediating role between maternal autonomy support and adolescents' achievement motivation. There were gender differences in mediating effects. For boys, self-confidence proved to work as a partial mediator between paternal autonomy support and achievement motivation. And self-regulatory efficacy proved to work as a partial mediator between maternal autonomy support and achievement motivation. In case of girls, task difficulty preference proved to work as a partial mediator between maternal autonomy support and achievement motivation.
The results underscored the importance of parent autonomy support and the mediating role of adolescents' academic self-efficacy in predicting adolescents' achievement motivation. Especially, this study found that boys and girls' achievement motivation was significantly affected by paternal or maternal autonomy support through different sub-factors of boys and girls' academic self-efficacy. This research holds the significance as it can be used for parenting education material to improve adolescents' achievement motivation.
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