지식기반경제사회에서는 무형자산(intangible assets)이 국가, 기업, 개인의 경쟁력 원천으로 자리 잡고 있다. 그러나 우리나라의 경우 핵심원천기술 부족으로 인한 만성적 기술수지 적자국가로서 실질적 기술경쟁력이 낮아 우수 지식재산 창출을 위한 범정부적 지원 정책이 절실한 실정이다. 각 분야별로 특허는 기술개발방향 설정, 중복연구 방지, 기술의 권리화사업화를 통한 수익창출이며, 브랜드디자인은 감성경영을 위해서 제품 성공을 위한 이미지 구축을 추진하고 전사적으로 ...
지식기반경제사회에서는 무형자산(intangible assets)이 국가, 기업, 개인의 경쟁력 원천으로 자리 잡고 있다. 그러나 우리나라의 경우 핵심원천기술 부족으로 인한 만성적 기술수지 적자국가로서 실질적 기술경쟁력이 낮아 우수 지식재산 창출을 위한 범정부적 지원 정책이 절실한 실정이다. 각 분야별로 특허는 기술개발방향 설정, 중복연구 방지, 기술의 권리화사업화를 통한 수익창출이며, 브랜드디자인은 감성경영을 위해서 제품 성공을 위한 이미지 구축을 추진하고 전사적으로 지식재산경영 추진을 위한 지식재산 전담부서의 위상 강화, 전담인력을 육성함으로서 경영자원을 집중할 필요가 있다. 본 논문에서는 지식재산권의 기술 및 경영 전략적 활용 방안을 살펴봄으로서 지식재산권의 중요성을 재인식하고, 기업 경영 전반에 걸쳐서 지식재산권을 전략적인 시각으로 접근하여 그것에 대한 창출 전략과 적극적인 활용방안을 제시하였다.
지식기반경제사회에서는 무형자산(intangible assets)이 국가, 기업, 개인의 경쟁력 원천으로 자리 잡고 있다. 그러나 우리나라의 경우 핵심원천기술 부족으로 인한 만성적 기술수지 적자국가로서 실질적 기술경쟁력이 낮아 우수 지식재산 창출을 위한 범정부적 지원 정책이 절실한 실정이다. 각 분야별로 특허는 기술개발방향 설정, 중복연구 방지, 기술의 권리화사업화를 통한 수익창출이며, 브랜드디자인은 감성경영을 위해서 제품 성공을 위한 이미지 구축을 추진하고 전사적으로 지식재산경영 추진을 위한 지식재산 전담부서의 위상 강화, 전담인력을 육성함으로서 경영자원을 집중할 필요가 있다. 본 논문에서는 지식재산권의 기술 및 경영 전략적 활용 방안을 살펴봄으로서 지식재산권의 중요성을 재인식하고, 기업 경영 전반에 걸쳐서 지식재산권을 전략적인 시각으로 접근하여 그것에 대한 창출 전략과 적극적인 활용방안을 제시하였다.
In knowledge-based economy, intangible asserts are a competitiveness source of country, corporations and individuals. However, technological competitiveness of Korea as a chronic deficit country is actually low due to the lack of core technology skills. To overcome this, government support policy fo...
In knowledge-based economy, intangible asserts are a competitiveness source of country, corporations and individuals. However, technological competitiveness of Korea as a chronic deficit country is actually low due to the lack of core technology skills. To overcome this, government support policy for the creation of the superior intellectual properties is a desperate situation. Looking at each categories, the patent is able to set the direction of technology development, avoid duplicate research, acquisite right of technology, and generate revenue through commercialization of technology and for promoting brand&design of the emotional management in order for successful image building to promote enterprise-wide intellectual property management for the promotion of knowledge strengthening phase of the property department, fostered by a dedicated staff is necessary to concentrate management resources. Companies have also discussed ways to improve forms and managing methods of neglected "intellectual property rights department" and came up with an exemplary model in accordance with organizational connections and intellectual property strategies. With increasing patent suits between/among global corporations in the "patent bubble era", the status of a department exclusively responsible for intellectual property rights should be consolidated in the company. If no activation of creation and utilization of intellectual property, the technology will be dependent from advanced countries. So the creation and use of intellectual properties in our companies will depend on the interest and effort. This paper will be able to have a new understanding the importance of the intellectual property rights and shows the creation of strategic and aggressive ways throughout the intellectual property strategic, as looking the intellectual property rights of the importance of new understanding and corporate management.
In knowledge-based economy, intangible asserts are a competitiveness source of country, corporations and individuals. However, technological competitiveness of Korea as a chronic deficit country is actually low due to the lack of core technology skills. To overcome this, government support policy for the creation of the superior intellectual properties is a desperate situation. Looking at each categories, the patent is able to set the direction of technology development, avoid duplicate research, acquisite right of technology, and generate revenue through commercialization of technology and for promoting brand&design of the emotional management in order for successful image building to promote enterprise-wide intellectual property management for the promotion of knowledge strengthening phase of the property department, fostered by a dedicated staff is necessary to concentrate management resources. Companies have also discussed ways to improve forms and managing methods of neglected "intellectual property rights department" and came up with an exemplary model in accordance with organizational connections and intellectual property strategies. With increasing patent suits between/among global corporations in the "patent bubble era", the status of a department exclusively responsible for intellectual property rights should be consolidated in the company. If no activation of creation and utilization of intellectual property, the technology will be dependent from advanced countries. So the creation and use of intellectual properties in our companies will depend on the interest and effort. This paper will be able to have a new understanding the importance of the intellectual property rights and shows the creation of strategic and aggressive ways throughout the intellectual property strategic, as looking the intellectual property rights of the importance of new understanding and corporate management.
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