이 연구는 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성 및 요인간의 상관을 밝히는 데 목적이 있다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구의 구체적인 변인들을 통한 특성을 구체적으로 살펴보고 상호관련성을 탐색하여 교육적 함의와 연구 방향들을 제시하는 일들은 매우 의미 있는 일이라 간주하고 연구를 추진하였다. 연구 대상은 일반학교의 특수학급 또는 특수학교에 재학 중이거나 장애인생활시설 혹은 장애인재활시설에서 생활하는 16세~24세의 전환기 지적장애인들의 배경변인(성별, 연령별, 장애 정도)을 고려하여 182명을 선정하였다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성을 알아보고자 기술통계량(총점, 평균, 비율, ...
이 연구는 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성 및 요인간의 상관을 밝히는 데 목적이 있다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구의 구체적인 변인들을 통한 특성을 구체적으로 살펴보고 상호관련성을 탐색하여 교육적 함의와 연구 방향들을 제시하는 일들은 매우 의미 있는 일이라 간주하고 연구를 추진하였다. 연구 대상은 일반학교의 특수학급 또는 특수학교에 재학 중이거나 장애인생활시설 혹은 장애인재활시설에서 생활하는 16세~24세의 전환기 지적장애인들의 배경변인(성별, 연령별, 장애 정도)을 고려하여 182명을 선정하였다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성을 알아보고자 기술통계량(총점, 평균, 비율, 표준편차, 편포도, 첨도)을 구하고 그 결과를 바탕으로 배경변인(성별, 연령별, 장애 정도)에 따른 차이 검증(t, F)을 실시하였고, 유의차 결과를 사후 검증(Tucky‘s HSD) 하였다. 적응행동과 지원요구 하위척도 요인간의 상관관계(Pearson’s r)를 분석하고, 중다회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 지적장애인의 적응행동은 대체적으로 낮다. 적응행동에서 대근육 운동과 소근육 운동을 포함한 운동 기술 영역에서 상대적 강점을 가지지만, 지역사회생활 기술 영역과 하위척도인 경제생활, 작업 기술, 시간 이해 및 엄수, 이동 기술에서 약점을 가진다. 배경변인별 적응행동 수준은 성별과 연령별에 따른 차이는 없으나 장애 정도에 따른 차이가 있다. 적응행동 수준은 장애 정도에 따라 경도, 중등도, 중도․최중도 순으로 높고, 장애 정도가 심각할수록 적응행동 수준이 낮다. 이처럼 지적장애인의 적응행동 프로파일의 특성상 강점과 약점이 다양하게 나타남에 따라 개인의 특성에 맞는 적절한 교육 및 전환 계획을 수립하고 적용할 필요가 있다. 둘째, 지적장애인의 지원요구는 대체적으로 높다. 지원요구에서 고용활동에 대한 요구가 가장 높고 다음으로 사회적 활동, 지역사회생활, 가정생활, 평생학습 순으로 확장적 지원요구 수준이다. 그리고 건강․안전은 제한적 지원요구 수준을 보인다. 배경변인별 지원요구 수준은 성별에 따른 차이는 없으나 연령별과 장애 정도에 따른 차이가 있다. 지원요구 수준은 장애 정도에 따라 중도․최중도, 중등도, 경도 순으로 높고, 장애 정도가 심각할수록 지원요구 수준이 높다. 연령별에 따라 지원요구 수준은 16~18세에서 가장 높고, 지원요구 전체와 하위척도인 가정생활, 고용활동, 건강․안전에서 차이가 있다. 이처럼 적응행동 수준의 차이가 없지만 16~18세의 연령에서 가장 높은 지원요구가 나타난 것은 학령기로 다른 연령에 비해 가정과 학교에서 비교적 많은 역할이 요구되고 변화하는 상황과 환경에 노출되는 빈도가 많다는 것과 연관 지을 수 있다. 또한 사회생활로의 전환을 준비하는 시기이므로 이와 관련된 기대와 요구가 고용활동에 대한 높은 지원요구 수준으로 나타난 것으로 보인다. 셋째, 지적장애인의 적응행동과 지원요구는 부적 상관을 보인다. 적응행동과 지원요구의 부적 상관은 적응행동 수준이 높을수록 낮은 지원요구 수준을 필요로 하고 적응행동 수준이 낮을수록 높은 지원요구 수준을 필요로 함을 의미한다. 이처럼 적응행동과 지원요구의 부적 상관은 적응행동 상의 결핍을 의미하는 낮은 적응행동 수준이 높은 지원요구를 요구하게 한다는 점에서 관련성이 있다. 지원요구에 영향력을 미치는 적응행동의 요인은 실제적 기술 영역과 관련되어 있다. 특히, 이동 기술은 가정생활을 제외한 지원요구의 5가지 영역에 영향을 준다. 이처럼 지적장애인들이 사회에서 생활하는 데 필요한 지원에는 교육적 중재 및 전환 프로그램의 적용뿐만 아니라 실질적이고 직접적인 도움이 포함된다는 것을 알 수 있다. 후속연구에서는 폭넓은 체계에서 추출한 다양한 변인들을 중심으로 적응행동과 지원요구와의 관계를 밝히고 이러한 연구를 바탕으로 개인의 적응행동 특성과 지원요구 수준이 충분히 반영된 결과중심 교육 및 전환 프로그램을 개발하고 적용해 나가야 할 것이다.
이 연구는 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성 및 요인간의 상관을 밝히는 데 목적이 있다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구의 구체적인 변인들을 통한 특성을 구체적으로 살펴보고 상호관련성을 탐색하여 교육적 함의와 연구 방향들을 제시하는 일들은 매우 의미 있는 일이라 간주하고 연구를 추진하였다. 연구 대상은 일반학교의 특수학급 또는 특수학교에 재학 중이거나 장애인생활시설 혹은 장애인재활시설에서 생활하는 16세~24세의 전환기 지적장애인들의 배경변인(성별, 연령별, 장애 정도)을 고려하여 182명을 선정하였다. 지적장애인의 적응행동과 지원요구 특성을 알아보고자 기술통계량(총점, 평균, 비율, 표준편차, 편포도, 첨도)을 구하고 그 결과를 바탕으로 배경변인(성별, 연령별, 장애 정도)에 따른 차이 검증(t, F)을 실시하였고, 유의차 결과를 사후 검증(Tucky‘s HSD) 하였다. 적응행동과 지원요구 하위척도 요인간의 상관관계(Pearson’s r)를 분석하고, 중다회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 지적장애인의 적응행동은 대체적으로 낮다. 적응행동에서 대근육 운동과 소근육 운동을 포함한 운동 기술 영역에서 상대적 강점을 가지지만, 지역사회생활 기술 영역과 하위척도인 경제생활, 작업 기술, 시간 이해 및 엄수, 이동 기술에서 약점을 가진다. 배경변인별 적응행동 수준은 성별과 연령별에 따른 차이는 없으나 장애 정도에 따른 차이가 있다. 적응행동 수준은 장애 정도에 따라 경도, 중등도, 중도․최중도 순으로 높고, 장애 정도가 심각할수록 적응행동 수준이 낮다. 이처럼 지적장애인의 적응행동 프로파일의 특성상 강점과 약점이 다양하게 나타남에 따라 개인의 특성에 맞는 적절한 교육 및 전환 계획을 수립하고 적용할 필요가 있다. 둘째, 지적장애인의 지원요구는 대체적으로 높다. 지원요구에서 고용활동에 대한 요구가 가장 높고 다음으로 사회적 활동, 지역사회생활, 가정생활, 평생학습 순으로 확장적 지원요구 수준이다. 그리고 건강․안전은 제한적 지원요구 수준을 보인다. 배경변인별 지원요구 수준은 성별에 따른 차이는 없으나 연령별과 장애 정도에 따른 차이가 있다. 지원요구 수준은 장애 정도에 따라 중도․최중도, 중등도, 경도 순으로 높고, 장애 정도가 심각할수록 지원요구 수준이 높다. 연령별에 따라 지원요구 수준은 16~18세에서 가장 높고, 지원요구 전체와 하위척도인 가정생활, 고용활동, 건강․안전에서 차이가 있다. 이처럼 적응행동 수준의 차이가 없지만 16~18세의 연령에서 가장 높은 지원요구가 나타난 것은 학령기로 다른 연령에 비해 가정과 학교에서 비교적 많은 역할이 요구되고 변화하는 상황과 환경에 노출되는 빈도가 많다는 것과 연관 지을 수 있다. 또한 사회생활로의 전환을 준비하는 시기이므로 이와 관련된 기대와 요구가 고용활동에 대한 높은 지원요구 수준으로 나타난 것으로 보인다. 셋째, 지적장애인의 적응행동과 지원요구는 부적 상관을 보인다. 적응행동과 지원요구의 부적 상관은 적응행동 수준이 높을수록 낮은 지원요구 수준을 필요로 하고 적응행동 수준이 낮을수록 높은 지원요구 수준을 필요로 함을 의미한다. 이처럼 적응행동과 지원요구의 부적 상관은 적응행동 상의 결핍을 의미하는 낮은 적응행동 수준이 높은 지원요구를 요구하게 한다는 점에서 관련성이 있다. 지원요구에 영향력을 미치는 적응행동의 요인은 실제적 기술 영역과 관련되어 있다. 특히, 이동 기술은 가정생활을 제외한 지원요구의 5가지 영역에 영향을 준다. 이처럼 지적장애인들이 사회에서 생활하는 데 필요한 지원에는 교육적 중재 및 전환 프로그램의 적용뿐만 아니라 실질적이고 직접적인 도움이 포함된다는 것을 알 수 있다. 후속연구에서는 폭넓은 체계에서 추출한 다양한 변인들을 중심으로 적응행동과 지원요구와의 관계를 밝히고 이러한 연구를 바탕으로 개인의 적응행동 특성과 지원요구 수준이 충분히 반영된 결과중심 교육 및 전환 프로그램을 개발하고 적용해 나가야 할 것이다.
The objective of this study was to explain the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities and the correlation among the related factors. This study was conducted on the assumption that it would be quite meaningful to explore the characteristics o...
The objective of this study was to explain the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities and the correlation among the related factors. This study was conducted on the assumption that it would be quite meaningful to explore the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities using specific variables and interconnections among the characteristics and to suggest educational implications and directions for future research. The subjects of this study were 182 people with intellectual disabilities at the age of 16-24 in their transitional period sampled special classes of ordinary schools, special schools, and residential or rehabilitation facilities for people with disabilities in consideration of their background variables (gender, age, and degree of disability). In order to survey the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities, this study obtained descriptive statistics (total scores, means, percentages, standard deviations, skewness and kurtosis) and tested differences according to background variables (gender, age and degree of disability) through t-test and F-test. Significant differences were verified through Tukey’s HSD. In addition, the correlations (Pearson’s r) between the sub-factors of adaptive behavior and support needs were analyzed, and multiple regression analysis performed. Conclusions drawn from this study are as follows. First, adaptive behavior level for people with intellectual disabilities was low in general. They had relative strengths in motor skills including gross motor and fine motor, but had limitations in community life skills such as economic life, work skill, time understanding and punctuality, and locomotor skill. As to the adaptive behavior level according to background variables, the level was not different according to gender and age but was different according to the degree of disability. That is, the adaptive behavior level was inversely proportional to the degree of disability (mild, moderate, severe or profound). In other words, the adaptive behavior level was lower when the severity of disability was high. As adaptive behavior profile for people with intellectual disabilities showed diverse strengths and limitations, it is necessary to make and apply education and transition plans appropriate for individuals’ characteristics. Second, support needs for people with intellectual disabilities were high in general. Among the support needs, the need of employment was highest, which was followed by social activities, community living, family living, and lifelong learning, showing an extensive support need level. However, the need of health & safety showed a limited support need level. As to the support need level according to background variables, the level was not different according to gender, but was different according to age and degree of disability. That is, the support need level was proportional to the degree of disability (mild, moderate, severe or profound). In other words, the support need level was higher when the severity of disability was high. According to age, the support need level was highest in the age group of 16-18, and overall support needs and their sub-factors such as home life, employment, and health & safety were different. The result that the adaptive behavior level was not different according to age but the support need level was highest in those at the age of 16-18 may be associated with the fact that those in the age group are required to play relatively many roles at home and in school and exposed frequently to changes in situation and environment. It is also believed that those in this age group prepare transition to social life and thus their related expectations and demands increase their support needs for employment activities. Third, a negative correlation was observed between adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities. The negative correlation between adaptive behavior and support needs means that those with high adaptive behavior require less support needs and those with low adaptive behavior require more support needs. Such a negative correlation between adaptive behavior and support needs is significant in that deficiency in adaptive behavior lead for people with intellectual disabilities to require more support needs. Adaptive behavior influencing support needs is related to the domains of practical skills. In particular, locomotor skill influences five domains of support needs except home living. This finding demonstrates that supports for community life for people with intellectual disabilities should include practical and direct assistance as well as educational interventions and transition programs. Future studies should explore further the relation between adaptive behavior and support needs focusing on various variables extracted from extensive areas and, based on the findings, to develop and apply outcome-based education and transition programs sufficiently reflecting adaptive behavior characteristics and support needs intensity for people with intellectual disabilities.
The objective of this study was to explain the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities and the correlation among the related factors. This study was conducted on the assumption that it would be quite meaningful to explore the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities using specific variables and interconnections among the characteristics and to suggest educational implications and directions for future research. The subjects of this study were 182 people with intellectual disabilities at the age of 16-24 in their transitional period sampled special classes of ordinary schools, special schools, and residential or rehabilitation facilities for people with disabilities in consideration of their background variables (gender, age, and degree of disability). In order to survey the characteristics of adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities, this study obtained descriptive statistics (total scores, means, percentages, standard deviations, skewness and kurtosis) and tested differences according to background variables (gender, age and degree of disability) through t-test and F-test. Significant differences were verified through Tukey’s HSD. In addition, the correlations (Pearson’s r) between the sub-factors of adaptive behavior and support needs were analyzed, and multiple regression analysis performed. Conclusions drawn from this study are as follows. First, adaptive behavior level for people with intellectual disabilities was low in general. They had relative strengths in motor skills including gross motor and fine motor, but had limitations in community life skills such as economic life, work skill, time understanding and punctuality, and locomotor skill. As to the adaptive behavior level according to background variables, the level was not different according to gender and age but was different according to the degree of disability. That is, the adaptive behavior level was inversely proportional to the degree of disability (mild, moderate, severe or profound). In other words, the adaptive behavior level was lower when the severity of disability was high. As adaptive behavior profile for people with intellectual disabilities showed diverse strengths and limitations, it is necessary to make and apply education and transition plans appropriate for individuals’ characteristics. Second, support needs for people with intellectual disabilities were high in general. Among the support needs, the need of employment was highest, which was followed by social activities, community living, family living, and lifelong learning, showing an extensive support need level. However, the need of health & safety showed a limited support need level. As to the support need level according to background variables, the level was not different according to gender, but was different according to age and degree of disability. That is, the support need level was proportional to the degree of disability (mild, moderate, severe or profound). In other words, the support need level was higher when the severity of disability was high. According to age, the support need level was highest in the age group of 16-18, and overall support needs and their sub-factors such as home life, employment, and health & safety were different. The result that the adaptive behavior level was not different according to age but the support need level was highest in those at the age of 16-18 may be associated with the fact that those in the age group are required to play relatively many roles at home and in school and exposed frequently to changes in situation and environment. It is also believed that those in this age group prepare transition to social life and thus their related expectations and demands increase their support needs for employment activities. Third, a negative correlation was observed between adaptive behavior and support needs for people with intellectual disabilities. The negative correlation between adaptive behavior and support needs means that those with high adaptive behavior require less support needs and those with low adaptive behavior require more support needs. Such a negative correlation between adaptive behavior and support needs is significant in that deficiency in adaptive behavior lead for people with intellectual disabilities to require more support needs. Adaptive behavior influencing support needs is related to the domains of practical skills. In particular, locomotor skill influences five domains of support needs except home living. This finding demonstrates that supports for community life for people with intellectual disabilities should include practical and direct assistance as well as educational interventions and transition programs. Future studies should explore further the relation between adaptive behavior and support needs focusing on various variables extracted from extensive areas and, based on the findings, to develop and apply outcome-based education and transition programs sufficiently reflecting adaptive behavior characteristics and support needs intensity for people with intellectual disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.