오늘날 예술은 순수한 예술에서만 머무르는 것이 아니라 문화산업으로 발전시키는 기초예술로써 국가 경쟁력을 높일 수 있는 중요한 요소이다. 그러므로 가치 있는 지식과 정보를 축척하고, 그 정보를 바탕으로 새로운 지식과 정보를 만들어 내기 위해서는 원천자료를 수집하고 정리하는 작업에서부터 출발한다고 할 수 있다. 특히 뮤지컬과 같은 공연예술은 무대 위에서 이루어지는 장르의 특성상 무대에서 공연이 시작됨과 동시에 소멸되어 버리고 만다는 점에서 자료보존이 쉽지 않아 관리되고 있는 뮤지컬 기록물은 많지 않다. 또한 뮤지컬 제작과정에서 생산된 기록물은 개인의 창의적인 지적활동의 결과물로 여겨져 개인이 소장하고 있는 경우가 대부분이다. 그러므로 공연의 진행과정에서 사진촬영이나 영상제작과 같은 의도적인 기록의 과정이 개입되지 않는다면 공연의 실체를 확인할 수 있는 자료는 아무것도 남지 않는다.
한국뮤지컬은 전 세계적으로 유래를 찾아볼 수 없을 만큼 짧은 시간 안에 성장했다. 특히 2000년대 들어서면서 매해 제작편수는 기하급수적으로 늘어났고 전용 극장들도 속속 건립되고 있으며 무대 공연에서 가장 높은 매출을 기록하는 절대 부동의 대중적인 장르로 자리 잡았다. 하지만 급격히 성장하는 한국뮤지컬의 관심과 열기에 비해 뮤지컬을 통해 생성되는 기록을 전문적으로 관리하는 기관의 부재를 문제의식으로 본 연구를 시작하였고, 가치 있는 한국의 창작 뮤지컬을 체계적으로 수집하고 보존하여 효과적으로 관리할 수 있는 뮤지컬 ...
오늘날 예술은 순수한 예술에서만 머무르는 것이 아니라 문화산업으로 발전시키는 기초예술로써 국가 경쟁력을 높일 수 있는 중요한 요소이다. 그러므로 가치 있는 지식과 정보를 축척하고, 그 정보를 바탕으로 새로운 지식과 정보를 만들어 내기 위해서는 원천자료를 수집하고 정리하는 작업에서부터 출발한다고 할 수 있다. 특히 뮤지컬과 같은 공연예술은 무대 위에서 이루어지는 장르의 특성상 무대에서 공연이 시작됨과 동시에 소멸되어 버리고 만다는 점에서 자료보존이 쉽지 않아 관리되고 있는 뮤지컬 기록물은 많지 않다. 또한 뮤지컬 제작과정에서 생산된 기록물은 개인의 창의적인 지적활동의 결과물로 여겨져 개인이 소장하고 있는 경우가 대부분이다. 그러므로 공연의 진행과정에서 사진촬영이나 영상제작과 같은 의도적인 기록의 과정이 개입되지 않는다면 공연의 실체를 확인할 수 있는 자료는 아무것도 남지 않는다.
한국뮤지컬은 전 세계적으로 유래를 찾아볼 수 없을 만큼 짧은 시간 안에 성장했다. 특히 2000년대 들어서면서 매해 제작편수는 기하급수적으로 늘어났고 전용 극장들도 속속 건립되고 있으며 무대 공연에서 가장 높은 매출을 기록하는 절대 부동의 대중적인 장르로 자리 잡았다. 하지만 급격히 성장하는 한국뮤지컬의 관심과 열기에 비해 뮤지컬을 통해 생성되는 기록을 전문적으로 관리하는 기관의 부재를 문제의식으로 본 연구를 시작하였고, 가치 있는 한국의 창작 뮤지컬을 체계적으로 수집하고 보존하여 효과적으로 관리할 수 있는 뮤지컬 아카이브 구축을 제안하였다. 이를 위해 기존의 선행연구를 바탕으로 뮤지컬기록의 관리방안과 뮤지컬 아카이브 구축 시 고려해야 할 사항을 살펴보고, 제작프로세스를 통해 생성되는 기록물의 유형과 기록물을 분석하여 아카이브 수집 대상의 기본 틀을 제시하였다. 이를 기반으로 뮤지컬 아카이브의 기능을 크게 수집, 정리·기술, 서비스로 구분함으로써 뮤지컬기록을 보다 체계적으로 관리할 수 있도록 제안하였다. 이를 통해 뮤지컬 아카이브는 단순히 뮤지컬기록과 관련된 정보만을 얻는 공간이 아닌 자료를 직접 체험하고, 새로운 지식을 만들어내는 복합문화공간으로 조성될 수 있을 것이다.
본 연구는 한국뮤지컬협회를 주체로 삼아 뮤지컬 아카이브 구축에 대해 논의하였다. 협회에 소속되어 있는 제작사에게 뮤지컬 기록관리에 대한 관리 표준을 제안한다는 측면에서는 의의가 있지만 협회차원에서의 아카이브 구축은 한계점이 있다. 그러나 이러한 시작으로 말미암아 공연예술 기록의 중요성을 자각하여 이를 체계적으로 관리 할 수 있는 공연예술 전문 아카이브가 보다 많이 구축되기를 바라며, 본 연구를 기반으로 후속연구가 나오기를 희망한다.
오늘날 예술은 순수한 예술에서만 머무르는 것이 아니라 문화산업으로 발전시키는 기초예술로써 국가 경쟁력을 높일 수 있는 중요한 요소이다. 그러므로 가치 있는 지식과 정보를 축척하고, 그 정보를 바탕으로 새로운 지식과 정보를 만들어 내기 위해서는 원천자료를 수집하고 정리하는 작업에서부터 출발한다고 할 수 있다. 특히 뮤지컬과 같은 공연예술은 무대 위에서 이루어지는 장르의 특성상 무대에서 공연이 시작됨과 동시에 소멸되어 버리고 만다는 점에서 자료보존이 쉽지 않아 관리되고 있는 뮤지컬 기록물은 많지 않다. 또한 뮤지컬 제작과정에서 생산된 기록물은 개인의 창의적인 지적활동의 결과물로 여겨져 개인이 소장하고 있는 경우가 대부분이다. 그러므로 공연의 진행과정에서 사진촬영이나 영상제작과 같은 의도적인 기록의 과정이 개입되지 않는다면 공연의 실체를 확인할 수 있는 자료는 아무것도 남지 않는다.
한국뮤지컬은 전 세계적으로 유래를 찾아볼 수 없을 만큼 짧은 시간 안에 성장했다. 특히 2000년대 들어서면서 매해 제작편수는 기하급수적으로 늘어났고 전용 극장들도 속속 건립되고 있으며 무대 공연에서 가장 높은 매출을 기록하는 절대 부동의 대중적인 장르로 자리 잡았다. 하지만 급격히 성장하는 한국뮤지컬의 관심과 열기에 비해 뮤지컬을 통해 생성되는 기록을 전문적으로 관리하는 기관의 부재를 문제의식으로 본 연구를 시작하였고, 가치 있는 한국의 창작 뮤지컬을 체계적으로 수집하고 보존하여 효과적으로 관리할 수 있는 뮤지컬 아카이브 구축을 제안하였다. 이를 위해 기존의 선행연구를 바탕으로 뮤지컬기록의 관리방안과 뮤지컬 아카이브 구축 시 고려해야 할 사항을 살펴보고, 제작프로세스를 통해 생성되는 기록물의 유형과 기록물을 분석하여 아카이브 수집 대상의 기본 틀을 제시하였다. 이를 기반으로 뮤지컬 아카이브의 기능을 크게 수집, 정리·기술, 서비스로 구분함으로써 뮤지컬기록을 보다 체계적으로 관리할 수 있도록 제안하였다. 이를 통해 뮤지컬 아카이브는 단순히 뮤지컬기록과 관련된 정보만을 얻는 공간이 아닌 자료를 직접 체험하고, 새로운 지식을 만들어내는 복합문화공간으로 조성될 수 있을 것이다.
본 연구는 한국뮤지컬협회를 주체로 삼아 뮤지컬 아카이브 구축에 대해 논의하였다. 협회에 소속되어 있는 제작사에게 뮤지컬 기록관리에 대한 관리 표준을 제안한다는 측면에서는 의의가 있지만 협회차원에서의 아카이브 구축은 한계점이 있다. 그러나 이러한 시작으로 말미암아 공연예술 기록의 중요성을 자각하여 이를 체계적으로 관리 할 수 있는 공연예술 전문 아카이브가 보다 많이 구축되기를 바라며, 본 연구를 기반으로 후속연구가 나오기를 희망한다.
Today, art does not merely remain as fine art, but also operates as basic art that develops into a cultural industry and further stands as an important factor that can increase a nation's competitiveness. Therefore, in order to accumulate valuable knowledge and information as well as to create new k...
Today, art does not merely remain as fine art, but also operates as basic art that develops into a cultural industry and further stands as an important factor that can increase a nation's competitiveness. Therefore, in order to accumulate valuable knowledge and information as well as to create new knowledge and information based on the ones accumulated, the work begins from gathering and organizing raw data. Especially the performance arts, such as a musical, it is difficult to preserve data because of their characteristic in which the performances begin and simultaneously disappear on the stage. Thus, there aren't many musical record data that are taken care of. Moreover, because record data produced during a musical production process is considered as an individual's creative intellectual activity, such data is often under the individual's possession. Therefore, unless deliberate recording processes such as taking photographs or producing videos are involved, records that can identify a performance do not remain at all.
Korean musical has developed in such a short period of time that its history cannot be found throughout the world. Especially during the 21st century, Korean musical has settled as an absolutely stable public genre as its annual production number increased geometrically, exclusive theaters have been established rapidly and highest sales records have been made from concert performances. However, compared to the rapidly developing interest and passion of Korean musical, there is no institution that professionally organizes data produced from such musicals. This has been considered as a critical problem that initiated this research, which proposes the Establishment of Musical Archive that can systematically gather, preserve and efficiently manage Korea's production musicals. For this, based on existing previous research, musical data management methods and matters that should be considered during the establishment of musical archive have been looked at and the types and data of the record data produced through production processes have been analyzed in order to propose the basic outline of the subjects of the archive collection. Based on this, the musical archive's function has been organized into big categories such as collection, arrangement․technology and service, so that musical data can be managed more systematically. With this, the musical archive is not just a space used to search for musical records and related information but rather a developed multi-cultural space that allows people to directly experience data and create new knowledge.
This research considered the Korean Musical Association as the main body to discuss the establishment of musical archive. Although there is a significance that the management standard regarding the musical record management is proposed to the production company under the association, establishment of the archive in the association's dimension has limitations. However, with this start we hope to raise awareness of the importance of the record of performance arts, wish that more performance arts specialized archives will be constructed in order to systematically organize data and hope that succeeding research will be introduced based on this research.
Today, art does not merely remain as fine art, but also operates as basic art that develops into a cultural industry and further stands as an important factor that can increase a nation's competitiveness. Therefore, in order to accumulate valuable knowledge and information as well as to create new knowledge and information based on the ones accumulated, the work begins from gathering and organizing raw data. Especially the performance arts, such as a musical, it is difficult to preserve data because of their characteristic in which the performances begin and simultaneously disappear on the stage. Thus, there aren't many musical record data that are taken care of. Moreover, because record data produced during a musical production process is considered as an individual's creative intellectual activity, such data is often under the individual's possession. Therefore, unless deliberate recording processes such as taking photographs or producing videos are involved, records that can identify a performance do not remain at all.
Korean musical has developed in such a short period of time that its history cannot be found throughout the world. Especially during the 21st century, Korean musical has settled as an absolutely stable public genre as its annual production number increased geometrically, exclusive theaters have been established rapidly and highest sales records have been made from concert performances. However, compared to the rapidly developing interest and passion of Korean musical, there is no institution that professionally organizes data produced from such musicals. This has been considered as a critical problem that initiated this research, which proposes the Establishment of Musical Archive that can systematically gather, preserve and efficiently manage Korea's production musicals. For this, based on existing previous research, musical data management methods and matters that should be considered during the establishment of musical archive have been looked at and the types and data of the record data produced through production processes have been analyzed in order to propose the basic outline of the subjects of the archive collection. Based on this, the musical archive's function has been organized into big categories such as collection, arrangement․technology and service, so that musical data can be managed more systematically. With this, the musical archive is not just a space used to search for musical records and related information but rather a developed multi-cultural space that allows people to directly experience data and create new knowledge.
This research considered the Korean Musical Association as the main body to discuss the establishment of musical archive. Although there is a significance that the management standard regarding the musical record management is proposed to the production company under the association, establishment of the archive in the association's dimension has limitations. However, with this start we hope to raise awareness of the importance of the record of performance arts, wish that more performance arts specialized archives will be constructed in order to systematically organize data and hope that succeeding research will be introduced based on this research.
주제어
#뮤지컬 아카이브
#뮤지컬 기록
#공연예술 아카이브
#공연예술
#수집 정책
#공연예술 기록관
#뮤지컬 자료
학위논문 정보
저자
곽태인
학위수여기관
명지대학교 기록정보과학전문대학원
학위구분
국내석사
학과
기록관리전공
지도교수
박주석
발행연도
2012
총페이지
iv, 101 p.
키워드
뮤지컬 아카이브,
뮤지컬 기록,
공연예술 아카이브,
공연예술,
수집 정책,
공연예술 기록관,
뮤지컬 자료
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.