이 연구는 최근 3년간 인쇄매체에 나타난 676개의 기업광고를 대상으로 기업광고의 유형, 기업광고의 소구유형, 기업광고에 등장한 광고모델의 유형, 수, 국적의 이용실태를 알아보았다. 더 나아가 기업에 사용된 슬로건 언어와 슬로건이 어떻게 나타나고 있었는가를 파악하기 위해서 내용분석을 실시하였다. 연구 분석 결과 첫 번째로, 기업광고의 대부분은 기업정체성광고를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 소구유형과 기업의 규모에 따른 기업광고의 사용은 유의미한 차이가 있었으나 업종에 따른 기업광고의 유형에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나질 않았다. 두 번째로 기업광고에 등장한 광고모델의 유형과 수, 국적은 기업광고의 유형에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았지만 광고모델이 등장하지 않는 경우가 가장 많았고, 그 다음으로 일반인과 ...
이 연구는 최근 3년간 인쇄매체에 나타난 676개의 기업광고를 대상으로 기업광고의 유형, 기업광고의 소구유형, 기업광고에 등장한 광고모델의 유형, 수, 국적의 이용실태를 알아보았다. 더 나아가 기업에 사용된 슬로건 언어와 슬로건이 어떻게 나타나고 있었는가를 파악하기 위해서 내용분석을 실시하였다. 연구 분석 결과 첫 번째로, 기업광고의 대부분은 기업정체성광고를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 소구유형과 기업의 규모에 따른 기업광고의 사용은 유의미한 차이가 있었으나 업종에 따른 기업광고의 유형에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나질 않았다. 두 번째로 기업광고에 등장한 광고모델의 유형과 수, 국적은 기업광고의 유형에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았지만 광고모델이 등장하지 않는 경우가 가장 많았고, 그 다음으로 일반인과 유명인 광고모델이 차지하였다. 소구유형에 따른 광고모델의 유형, 수, 국적 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 세 번째로 기업광고에 사용된 슬로건의 언어를 살펴보면, 언어가 등장하지 않는 경우가 가장 많았고, 다음으로 한글, 영어, 혼합, 한자의 순서로 나타났다. 그리고 기업광고의 슬로건 내용으로 world, tomorrow미래, 함께 등이 많이 사용되었다. 이 결과들은 기업광고에 적합한 광고의 기초자료를 제공함으로써 향후 기업광고의 효과적인 광고전략 및 소구유형 결정에 활용할 수 있는데 그 의의를 가질 수 있다고 여겨진다.
이 연구는 최근 3년간 인쇄매체에 나타난 676개의 기업광고를 대상으로 기업광고의 유형, 기업광고의 소구유형, 기업광고에 등장한 광고모델의 유형, 수, 국적의 이용실태를 알아보았다. 더 나아가 기업에 사용된 슬로건 언어와 슬로건이 어떻게 나타나고 있었는가를 파악하기 위해서 내용분석을 실시하였다. 연구 분석 결과 첫 번째로, 기업광고의 대부분은 기업정체성광고를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 소구유형과 기업의 규모에 따른 기업광고의 사용은 유의미한 차이가 있었으나 업종에 따른 기업광고의 유형에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나질 않았다. 두 번째로 기업광고에 등장한 광고모델의 유형과 수, 국적은 기업광고의 유형에 따라서 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았지만 광고모델이 등장하지 않는 경우가 가장 많았고, 그 다음으로 일반인과 유명인 광고모델이 차지하였다. 소구유형에 따른 광고모델의 유형, 수, 국적 모두 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 세 번째로 기업광고에 사용된 슬로건의 언어를 살펴보면, 언어가 등장하지 않는 경우가 가장 많았고, 다음으로 한글, 영어, 혼합, 한자의 순서로 나타났다. 그리고 기업광고의 슬로건 내용으로 world, tomorrow미래, 함께 등이 많이 사용되었다. 이 결과들은 기업광고에 적합한 광고의 기초자료를 제공함으로써 향후 기업광고의 효과적인 광고전략 및 소구유형 결정에 활용할 수 있는데 그 의의를 가질 수 있다고 여겨진다.
This research studied on the types of corporate advertising, ad app-eals, the types and numbers of advertising models appeared in corporate advertising and usage of nationalities elicited from 676 numbers of corporate advertising appeared in the print advertisements last 3 years. Further more, conte...
This research studied on the types of corporate advertising, ad app-eals, the types and numbers of advertising models appeared in corporate advertising and usage of nationalities elicited from 676 numbers of corporate advertising appeared in the print advertisements last 3 years. Further more, content analysis was carried out to identify languages used in company slogans and how the slogans appeared. As a result, Firstly, The corporate advertising most advertised their identity. There is significant between ad appeals and usages of corporate advertising according to size of company but there are statistically not significant in corporate advertising according to types of business. Secondly, the types and numbers of advertising models appeared in corporate advertising and nationalities were not significant but model featured ad listed top, the cases of ordinary, celebrities featured ad lited second place in research. According to ad appeals types, numbers, nationalities of ad model all showed significant. Thirdly, checking about languages used in company slogans, non language ad listed most, the next most numerous Korean, English, mixed, Chinese was in order. And most frequently used message of the slogan is "world, tomorrow and the future, together". The findings will provide advertisers and marketers some guidelines and valuable information to promote corporate advertising strategy management.
This research studied on the types of corporate advertising, ad app-eals, the types and numbers of advertising models appeared in corporate advertising and usage of nationalities elicited from 676 numbers of corporate advertising appeared in the print advertisements last 3 years. Further more, content analysis was carried out to identify languages used in company slogans and how the slogans appeared. As a result, Firstly, The corporate advertising most advertised their identity. There is significant between ad appeals and usages of corporate advertising according to size of company but there are statistically not significant in corporate advertising according to types of business. Secondly, the types and numbers of advertising models appeared in corporate advertising and nationalities were not significant but model featured ad listed top, the cases of ordinary, celebrities featured ad lited second place in research. According to ad appeals types, numbers, nationalities of ad model all showed significant. Thirdly, checking about languages used in company slogans, non language ad listed most, the next most numerous Korean, English, mixed, Chinese was in order. And most frequently used message of the slogan is "world, tomorrow and the future, together". The findings will provide advertisers and marketers some guidelines and valuable information to promote corporate advertising strategy management.
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