남성유아교사의 행복감, 직무만족도가 심리적 복지감 및 이직 결정요인에 미치는 영향 A Study on the Effect of Happiness and Job Satisfaction of Male Preschool Teacher on Psychological Well-Being and Turnover Intention원문보기
본 연구는 남성유아교사의 행복감과 직무만족도가 심리적 복지 및 이직 결정요인에 미치는 영향을 알아보고 행복감, 직무만족도가 이직결정요인에 미치는 영향이 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 심리적 복지감과의 관계는 어떠한가? 연구문제2. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 이직 결정요인에 미치는 영향과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 전국에 유아교육기관에 종사하는 남성유아교사를 153명을 대상으로 실시했다. 본 연구에 사용된 조사도구는 남자교사의 행복감을 측정하기 위하여 Ryff(1980)가 개발한 ...
본 연구는 남성유아교사의 행복감과 직무만족도가 심리적 복지 및 이직 결정요인에 미치는 영향을 알아보고 행복감, 직무만족도가 이직결정요인에 미치는 영향이 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 심리적 복지감과의 관계는 어떠한가? 연구문제2. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 이직 결정요인에 미치는 영향과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 전국에 유아교육기관에 종사하는 남성유아교사를 153명을 대상으로 실시했다. 본 연구에 사용된 조사도구는 남자교사의 행복감을 측정하기 위하여 Ryff(1980)가 개발한 심리적 안녕감 척도를 이경애(2010)가 수정․보안한 측정도구를 본 연구에 맞게 다시 수정․보안하여 사용하였고, 하순희(2009)가 개발한 직무만족도 측정도구를 본 연구 대상에 맞게 수정․보안하여 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 남성유아교사의 행복감를 알아보기 위하여 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계. 환경에 대한 통제력, 개인성장, 삶의 목적의 6개의 요인으로 구분하여 측정한 결과 행복감의 하위요소 중 자아 수용감 중에서도 과거를 대체로 만족함이 3.87로 높게 나타났다. 자율성 중에서는 나의 의견을 분명히 말하는 편임이3.39로 높게 나왔고, 긍정적인 대인관계에서는 다른 사람이 나보다 친구가 많은 것 같음이 3.12, 환경에 대한 통제력으로 나에게 주어진 상황은 내게 책임이 있다가 평균3.77, 개인성장으로는 살아 온 삶의 방식을 바꿀 수 없다고 생각한다가 평균 2.00로 ,삶의 목적 중에서는 장래에 대해서 별로 생각하지 않음이 평균 1.91로 남성유아교사들은 긍정적인 반응을 나타냈다. 둘째, 남성유아교사의 직무 만족도를 알아본 결과 자기개발 참여의향의 평균 3.90, 교직원 간의 친밀도가 평균3.75로 9가지 항목에서 평균 3.7이상으로 긍정적인 직무만족도를 보이고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 심리적 복지감도 즐거움, 가치 있는, 행복함 항목에서 평균 5점이상으로 긍정적임이 드러났다 . 넷째, 이직 결정요인 중에서 인간관계에서 원장과의 관계 때문이라는 의견이 평균 4.20으로 상당히 높은 평균점수로 원장과의 원활하지 않은 관계가 이직 의도에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 근무환경으로 근무시간과 근무일수에 대한 불만족 때문이라는 의견이 평균3.97로 높게 나타나 근무환경 중에서도 근무시간 및 일수가 이직 결정요인에 미치는 영향의 이유로 중요한 요소인 것으로 나타났다. 직무부담에서 과도한 업무 때문이다가 평균 4.35로 직무부담에 대한 이유가 이직 결정요인에 미치는 영향에 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 그리고 급여 및 혜택에서 보수의 불만족 때문이다가 평균 4.13로 남성유아교사의 이직 의도는 급여 및 혜택에 다소 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 교육 신념 및 방침에서 적성, 소질, 능력에 대하 회의감이 평균 3.57로 기관가의 교육신념부분은 어려움을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 행복감은 심리적 복지감과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 행복감 하위 요인이 자아수용과는 r=594(p<.001), 자율성과는 r=324(p<.01) 그리고 환경에 대한 통제력과는 r=434(p<.001)의 정적인 상관관계를 보였다. 행복감과 직무만족도 및 이직 의도의 상관에서는 전체적으로 부적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 행복감과 직무만족도가 심리적 복지감에 미치는 영향력에 대해 살펴보면 행복감의 하위 요소 중 자아수용이 심리적 복지감(B=867, p<.01)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무만족도는 심리적 복지감(B=1.336, p<.001)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 행복감과 직무만족도가 이직에 미치는 영향에서는 삶의 목적이 이직에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 심리적 복지감과 행복감, 심리적 복지감과 직무만족도가 상당한 관련성을 가지는 것으로 나타나 행복감과 직무만족도가 높을수록 심리적 복지감이 높은 것으로 드러났다. 행복감과 직무만족도가 높아야 이직 결정요인에 미치는 영향을 낮출 수 있다는 결론이 나타났다.
본 연구는 남성유아교사의 행복감과 직무만족도가 심리적 복지 및 이직 결정요인에 미치는 영향을 알아보고 행복감, 직무만족도가 이직결정요인에 미치는 영향이 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 심리적 복지감과의 관계는 어떠한가? 연구문제2. 남성유아교사의 행복감 및 직무만족도와 이직 결정요인에 미치는 영향과의 관계는 어떠한가? 본 연구는 전국에 유아교육기관에 종사하는 남성유아교사를 153명을 대상으로 실시했다. 본 연구에 사용된 조사도구는 남자교사의 행복감을 측정하기 위하여 Ryff(1980)가 개발한 심리적 안녕감 척도를 이경애(2010)가 수정․보안한 측정도구를 본 연구에 맞게 다시 수정․보안하여 사용하였고, 하순희(2009)가 개발한 직무만족도 측정도구를 본 연구 대상에 맞게 수정․보안하여 사용하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 남성유아교사의 행복감를 알아보기 위하여 자아수용, 자율성, 긍정적 대인관계. 환경에 대한 통제력, 개인성장, 삶의 목적의 6개의 요인으로 구분하여 측정한 결과 행복감의 하위요소 중 자아 수용감 중에서도 과거를 대체로 만족함이 3.87로 높게 나타났다. 자율성 중에서는 나의 의견을 분명히 말하는 편임이3.39로 높게 나왔고, 긍정적인 대인관계에서는 다른 사람이 나보다 친구가 많은 것 같음이 3.12, 환경에 대한 통제력으로 나에게 주어진 상황은 내게 책임이 있다가 평균3.77, 개인성장으로는 살아 온 삶의 방식을 바꿀 수 없다고 생각한다가 평균 2.00로 ,삶의 목적 중에서는 장래에 대해서 별로 생각하지 않음이 평균 1.91로 남성유아교사들은 긍정적인 반응을 나타냈다. 둘째, 남성유아교사의 직무 만족도를 알아본 결과 자기개발 참여의향의 평균 3.90, 교직원 간의 친밀도가 평균3.75로 9가지 항목에서 평균 3.7이상으로 긍정적인 직무만족도를 보이고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 심리적 복지감도 즐거움, 가치 있는, 행복함 항목에서 평균 5점이상으로 긍정적임이 드러났다 . 넷째, 이직 결정요인 중에서 인간관계에서 원장과의 관계 때문이라는 의견이 평균 4.20으로 상당히 높은 평균점수로 원장과의 원활하지 않은 관계가 이직 의도에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 근무환경으로 근무시간과 근무일수에 대한 불만족 때문이라는 의견이 평균3.97로 높게 나타나 근무환경 중에서도 근무시간 및 일수가 이직 결정요인에 미치는 영향의 이유로 중요한 요소인 것으로 나타났다. 직무부담에서 과도한 업무 때문이다가 평균 4.35로 직무부담에 대한 이유가 이직 결정요인에 미치는 영향에 많은 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 그리고 급여 및 혜택에서 보수의 불만족 때문이다가 평균 4.13로 남성유아교사의 이직 의도는 급여 및 혜택에 다소 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고, 교육 신념 및 방침에서 적성, 소질, 능력에 대하 회의감이 평균 3.57로 기관가의 교육신념부분은 어려움을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 행복감은 심리적 복지감과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 행복감 하위 요인이 자아수용과는 r=594(p<.001), 자율성과는 r=324(p<.01) 그리고 환경에 대한 통제력과는 r=434(p<.001)의 정적인 상관관계를 보였다. 행복감과 직무만족도 및 이직 의도의 상관에서는 전체적으로 부적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 행복감과 직무만족도가 심리적 복지감에 미치는 영향력에 대해 살펴보면 행복감의 하위 요소 중 자아수용이 심리적 복지감(B=867, p<.01)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무만족도는 심리적 복지감(B=1.336, p<.001)에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 행복감과 직무만족도가 이직에 미치는 영향에서는 삶의 목적이 이직에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 심리적 복지감과 행복감, 심리적 복지감과 직무만족도가 상당한 관련성을 가지는 것으로 나타나 행복감과 직무만족도가 높을수록 심리적 복지감이 높은 것으로 드러났다. 행복감과 직무만족도가 높아야 이직 결정요인에 미치는 영향을 낮출 수 있다는 결론이 나타났다.
The purpose of this study is to investigate how happiness and job satisfaction of male preschool teachers affect psychological well-being and the determining factors to change jobs, examining the effect of happiness and job satisfaction on determinant of turnover. The research problems establish...
The purpose of this study is to investigate how happiness and job satisfaction of male preschool teachers affect psychological well-being and the determining factors to change jobs, examining the effect of happiness and job satisfaction on determinant of turnover. The research problems established to achieve the purpose described above are as follows: 1. What is the relationship between happiness and job satisfaction of male preschool teachers and psychological well-being? 2. What is the relationship between happiness and job satisfaction of male preschool and turnover determinant? The study was conducted to 153 male preschool teachers employed in child care and education institutions nationwide. For the research instrument used in the study, psychological well-being criteria by Kyong-ae Lee(2010), who revised the ones developed by Ryff(1980), was again modified and supplemented to this study in order to measure hapiness of male teachers; job satisfaction measurement instrument developed by Soon-hee Ha(2009) was modified and supplemented to this study and used. The result of the study is as follow: First, in order to investigate happiness of male preschool teachers, 6 factors including self-acceptance, autonomy, positive personal relations, control over circumstance, individual growth, and goal of life, were measured, and as a result, among self-acceptance in subordinate elements of happiness, mostly satisfying with the past was found to be high, hitting 3.87. In autonomy, clearly expressing my opinion was high with 3.39; in positive personal relations, others have more friends than I was 3.12; in control over circumstance, I have responsibility in my situation was average 3.77; in individual growth, I think I cannot change my lifestyle I have lived in was average 2.00; in the goal of life, I don't think about future very often was average 1.91, and all proving that the male preschool teachers show positive reaction. Second, the result of job satisfaction of male preschool teachers was found to demonstrate positive job satisfaction, marking over average 3.75 in 9 items, including average 9 in self-development participation intent and average 3.7 in the level of closeness among the teaching staff. Third, psychological well-being was also found to be positive, showing over 5 points in items of pleasure, valuable, and being happy. Fourth, among turnover determinants, the opinion that because of the relationship with directors was average 4.20, significantly high mark, and it shows that the relationship gives significant influence on turnover intention. In working environments, dissatisfaction with work hours and days was average 3.97, significantly high mark, and this shows that work hours and work days were important elements to consider in determining turnover. In duty burden, the answer because of too much work was average 4.35, showing that work load has great effect on turnover determinants. Also, in pay and benefits, because of dissatisfaction with pay was average 4.13, proving that the turnover intention of male preschool teachers was somewhat influenced by pay and benefits. In education principle and policy, skepticism about aptitude, talent and ability was average 3.57, showing that they feel difficult in educational philosophy parts of the institution. Fifth, happiness was found to be statically related with psychological well-being. The subordinate elements of happiness have static correlation, resulting in r=594(p<.001) with self-acceptance, r=324(p<.01) with autonomy, and r=434(p<.001) with control over circumstance. There is a negative correlation between happiness, job satisfaction and turnover intention on the whole. Sixth, looking at how happiness and job satisfaction affects psychological well-being, self-acceptance among subordinate factors of happiness gives static influence to psychological well-being(B=867, p<.01), and job satisfaction also gives static influence to psychological well-being(B=1.336, p<.001). In addition, in influence of happiness and job satisfaction on turnover, the goal of life gives negative influence to turnover. It was found that psychological well-being and happiness, and psychological well-being and job satisfaction have significant relevance; the higher the happiness and job satisfaction become, the greater the psychological well-being gets. In conclusion, the effect on turnover determinant can be lowered when happiness and job satisfaction are high.
The purpose of this study is to investigate how happiness and job satisfaction of male preschool teachers affect psychological well-being and the determining factors to change jobs, examining the effect of happiness and job satisfaction on determinant of turnover. The research problems established to achieve the purpose described above are as follows: 1. What is the relationship between happiness and job satisfaction of male preschool teachers and psychological well-being? 2. What is the relationship between happiness and job satisfaction of male preschool and turnover determinant? The study was conducted to 153 male preschool teachers employed in child care and education institutions nationwide. For the research instrument used in the study, psychological well-being criteria by Kyong-ae Lee(2010), who revised the ones developed by Ryff(1980), was again modified and supplemented to this study in order to measure hapiness of male teachers; job satisfaction measurement instrument developed by Soon-hee Ha(2009) was modified and supplemented to this study and used. The result of the study is as follow: First, in order to investigate happiness of male preschool teachers, 6 factors including self-acceptance, autonomy, positive personal relations, control over circumstance, individual growth, and goal of life, were measured, and as a result, among self-acceptance in subordinate elements of happiness, mostly satisfying with the past was found to be high, hitting 3.87. In autonomy, clearly expressing my opinion was high with 3.39; in positive personal relations, others have more friends than I was 3.12; in control over circumstance, I have responsibility in my situation was average 3.77; in individual growth, I think I cannot change my lifestyle I have lived in was average 2.00; in the goal of life, I don't think about future very often was average 1.91, and all proving that the male preschool teachers show positive reaction. Second, the result of job satisfaction of male preschool teachers was found to demonstrate positive job satisfaction, marking over average 3.75 in 9 items, including average 9 in self-development participation intent and average 3.7 in the level of closeness among the teaching staff. Third, psychological well-being was also found to be positive, showing over 5 points in items of pleasure, valuable, and being happy. Fourth, among turnover determinants, the opinion that because of the relationship with directors was average 4.20, significantly high mark, and it shows that the relationship gives significant influence on turnover intention. In working environments, dissatisfaction with work hours and days was average 3.97, significantly high mark, and this shows that work hours and work days were important elements to consider in determining turnover. In duty burden, the answer because of too much work was average 4.35, showing that work load has great effect on turnover determinants. Also, in pay and benefits, because of dissatisfaction with pay was average 4.13, proving that the turnover intention of male preschool teachers was somewhat influenced by pay and benefits. In education principle and policy, skepticism about aptitude, talent and ability was average 3.57, showing that they feel difficult in educational philosophy parts of the institution. Fifth, happiness was found to be statically related with psychological well-being. The subordinate elements of happiness have static correlation, resulting in r=594(p<.001) with self-acceptance, r=324(p<.01) with autonomy, and r=434(p<.001) with control over circumstance. There is a negative correlation between happiness, job satisfaction and turnover intention on the whole. Sixth, looking at how happiness and job satisfaction affects psychological well-being, self-acceptance among subordinate factors of happiness gives static influence to psychological well-being(B=867, p<.01), and job satisfaction also gives static influence to psychological well-being(B=1.336, p<.001). In addition, in influence of happiness and job satisfaction on turnover, the goal of life gives negative influence to turnover. It was found that psychological well-being and happiness, and psychological well-being and job satisfaction have significant relevance; the higher the happiness and job satisfaction become, the greater the psychological well-being gets. In conclusion, the effect on turnover determinant can be lowered when happiness and job satisfaction are high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.