본 연구의 목적은 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 먼저 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 구성하기 위해 문헌 고찰, 교사면담을 통한 ...
본 연구의 목적은 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 먼저 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 구성하기 위해 문헌 고찰, 교사면담을 통한 요구분석, 프로그램의 시안개발, 전문가 협의, 예비연구를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적과 목표는 유아의 과학적 소양증진으로 유아의 과학적 개념과 과학적 태도 및 언어표현력 증진에 있다. 프로그램 내용은 과학교육, 언어교육, 표현교육으로 구성하였다. 프로그램의 교수-학습방법은 교수-학습원리, 교수-학습과정, 교수전략 및 자료로 구분하여 제시하였다. 프로그램 교수-학습 원리는 친숙성의 원리, 탐구중심의 원리, 직접 경험의 원리, 능동적 참여의 원리, 놀이의 원리, 상상의 원리, 통합의 원리로 구성하였다. 교수-학습과정은 5단계로 관심단계, 과학탐구단계, 과학연극 준비단계, 과학연극 공연단계, 표상단계이며, 교수전략으로는 토의하기, 동화책 언어영역에 비치하기, 역할표현하기, 연습하기, 그림 순서 짓기 등을 사용하였다. 교수-학습 자료는 동화책, 실물자료, 그림자료, 유아가 제작한 자료 등의 다양한 자료를 사용하였으며, 프로그램 평가는 비형식적 평가와 형식적 평가로 나누어 실시하였다. 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 D구에 위치한 C어린이집의 만 5세 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 2010년 9월 29일부터 2010년 12월 13일까지 총 12주간 프로그램을 적용하였다. 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 사전 사후에 유아의 과학적 개념과 과학적 태도 및 언어표현력에 대한 검사를 실시하였다. 과학적 개념 검사결과는 기준 개념망 평가를 통해 분석하였으며, 과학적 태도와 언어표현력 검사결과는 SPSS 16.0 Window용 프로그램을 이용하여 t검증방식으로 통계 처리하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램의 적용효과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 적용한 후 실험집단의 과학적 개념의 사후점수는 비교집단보다 매우 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 과학적 개념을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 과학적 태도는 프로그램을 적용한 실험집단이 비교집단의 평균보다 높았으며 집단 간의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램이 유아의 과학적 태도를 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 유아의 언어표현력은 프로그램을 적용한 실험집단의 점수가 비교집단보다 높았으며 집단 간의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램이 유아의 언어표현력에 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 적용효과는 어떠한가? 먼저 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 구성하기 위해 문헌 고찰, 교사면담을 통한 요구분석, 프로그램의 시안개발, 전문가 협의, 예비연구를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적과 목표는 유아의 과학적 소양증진으로 유아의 과학적 개념과 과학적 태도 및 언어표현력 증진에 있다. 프로그램 내용은 과학교육, 언어교육, 표현교육으로 구성하였다. 프로그램의 교수-학습방법은 교수-학습원리, 교수-학습과정, 교수전략 및 자료로 구분하여 제시하였다. 프로그램 교수-학습 원리는 친숙성의 원리, 탐구중심의 원리, 직접 경험의 원리, 능동적 참여의 원리, 놀이의 원리, 상상의 원리, 통합의 원리로 구성하였다. 교수-학습과정은 5단계로 관심단계, 과학탐구단계, 과학연극 준비단계, 과학연극 공연단계, 표상단계이며, 교수전략으로는 토의하기, 동화책 언어영역에 비치하기, 역할표현하기, 연습하기, 그림 순서 짓기 등을 사용하였다. 교수-학습 자료는 동화책, 실물자료, 그림자료, 유아가 제작한 자료 등의 다양한 자료를 사용하였으며, 프로그램 평가는 비형식적 평가와 형식적 평가로 나누어 실시하였다. 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 서울시 D구에 위치한 C어린이집의 만 5세 유아 30명(실험집단 15명, 비교집단 15명)을 대상으로 2010년 9월 29일부터 2010년 12월 13일까지 총 12주간 프로그램을 적용하였다. 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 사전 사후에 유아의 과학적 개념과 과학적 태도 및 언어표현력에 대한 검사를 실시하였다. 과학적 개념 검사결과는 기준 개념망 평가를 통해 분석하였으며, 과학적 태도와 언어표현력 검사결과는 SPSS 16.0 Window용 프로그램을 이용하여 t검증방식으로 통계 처리하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 프로그램의 적용효과는 다음과 같다. 첫째, 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램을 적용한 후 실험집단의 과학적 개념의 사후점수는 비교집단보다 매우 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 과학적 개념을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 과학적 태도는 프로그램을 적용한 실험집단이 비교집단의 평균보다 높았으며 집단 간의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램이 유아의 과학적 태도를 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 셋째, 유아의 언어표현력은 프로그램을 적용한 실험집단의 점수가 비교집단보다 높았으며 집단 간의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 동화를 활용한 유아과학연극 프로그램이 유아의 언어표현력에 효과가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study was to compose an early childhood science drama program utilizing picture books and apply it to 5 year old children, thus examining its influence upon children’s scientific concepts, scientific attitudes and language expression ability. For this, study questions were establ...
The purpose of this study was to compose an early childhood science drama program utilizing picture books and apply it to 5 year old children, thus examining its influence upon children’s scientific concepts, scientific attitudes and language expression ability. For this, study questions were established as follows: First, what objectives, goals, educational content, teaching methods, and evaluation approach would be appropriate to develop early childhood science drama program utilizing picture books? Second, what is the application effect of an early childhood science drama program utilizing picture books? This early childhood science drama program utilizing picture books was designed in five phases: literature analysis, teacher’s demand analysis through in-depth interview, draft program design, expert consultation, a preliminary study to configure the program. Throughout this process, the completed program objectives and goal was defined as fostering science literacy by developing the child’s scientific concepts, scientific attitudes and language expression ability. The educational contents of this program consisted of science education, language education, and expression education. The basic principles of the teaching-learning method of the program was classified into the principles, process, strategies and materials of teaching-learning. The principle of teaching-learning of the program was classified into the principles of intimacy, inquiry centered, first hand expression, active participation, play, imaginary and integration. The process of teaching-learning consisted of five steps such as interest, science inquiry, science drama preparation, science drama performance step and representation step. Discussion, arrangement of picture book in the language area, expression of roles, practicing and ordering of picture cards were used as teaching strategies. Picture books, real objects, pictures, materials made by children were used as teaching-learning materials. The program evaluation methods were chosen as formal and informal methods. The effectiveness of this program was assessed through these evaluation processes. This early childhood science drama program utilizing picture books was applied to 30 five-year-old children(the experiment group, 15; the comparison group, 15) for 12 weeks from september 29 to December 13, 2010 in C child care center located in Seoul, Korea. To identify the effect of the application of the program, the children’s scientific concept, scientific attitudes and language expression ability were examined before and after application of the program. The scoring results of children’s scientific concepts were analyzed through a standard concept guard test. The scoring results of children’s scientific attitudes and language expression ability were analyzed through t-statistical analysis using the SPSS 16.0 program for Window. Based on the above process, the effect of application of the program can be summarized as follows; First, after the application of early childhood science drama program utilizing picture books, the frequency of children’s scientific concept of the experiment group was higher than that of the control group. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s scientific concept. Second, the average child’s scientific attitudes of the experiment group was higher than that of the control group and the difference between both groups was statistically significant. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s scientific attitudes. Third, the average child’s language expression ability of the experiment group was higher than that of the control group and the difference between both groups was statistically significant. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s language expression ability. These results indicate that the early childhood science drama program utilizing picture books is effective in improving children’s science literacy.
The purpose of this study was to compose an early childhood science drama program utilizing picture books and apply it to 5 year old children, thus examining its influence upon children’s scientific concepts, scientific attitudes and language expression ability. For this, study questions were established as follows: First, what objectives, goals, educational content, teaching methods, and evaluation approach would be appropriate to develop early childhood science drama program utilizing picture books? Second, what is the application effect of an early childhood science drama program utilizing picture books? This early childhood science drama program utilizing picture books was designed in five phases: literature analysis, teacher’s demand analysis through in-depth interview, draft program design, expert consultation, a preliminary study to configure the program. Throughout this process, the completed program objectives and goal was defined as fostering science literacy by developing the child’s scientific concepts, scientific attitudes and language expression ability. The educational contents of this program consisted of science education, language education, and expression education. The basic principles of the teaching-learning method of the program was classified into the principles, process, strategies and materials of teaching-learning. The principle of teaching-learning of the program was classified into the principles of intimacy, inquiry centered, first hand expression, active participation, play, imaginary and integration. The process of teaching-learning consisted of five steps such as interest, science inquiry, science drama preparation, science drama performance step and representation step. Discussion, arrangement of picture book in the language area, expression of roles, practicing and ordering of picture cards were used as teaching strategies. Picture books, real objects, pictures, materials made by children were used as teaching-learning materials. The program evaluation methods were chosen as formal and informal methods. The effectiveness of this program was assessed through these evaluation processes. This early childhood science drama program utilizing picture books was applied to 30 five-year-old children(the experiment group, 15; the comparison group, 15) for 12 weeks from september 29 to December 13, 2010 in C child care center located in Seoul, Korea. To identify the effect of the application of the program, the children’s scientific concept, scientific attitudes and language expression ability were examined before and after application of the program. The scoring results of children’s scientific concepts were analyzed through a standard concept guard test. The scoring results of children’s scientific attitudes and language expression ability were analyzed through t-statistical analysis using the SPSS 16.0 program for Window. Based on the above process, the effect of application of the program can be summarized as follows; First, after the application of early childhood science drama program utilizing picture books, the frequency of children’s scientific concept of the experiment group was higher than that of the control group. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s scientific concept. Second, the average child’s scientific attitudes of the experiment group was higher than that of the control group and the difference between both groups was statistically significant. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s scientific attitudes. Third, the average child’s language expression ability of the experiment group was higher than that of the control group and the difference between both groups was statistically significant. Therefore the program seemed to be effective in the improvement of children’s language expression ability. These results indicate that the early childhood science drama program utilizing picture books is effective in improving children’s science literacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.