정보통신 기술의 발달은 사회적 혁신을 불러일으켰고 우리는 문자를 읽는 아날로그 시대에서, 영상을 보고 듣는 디지털 시대를 맞이하게 되었다. 이러한 과정 속에 매체간의 고유경계선이 무너지게 되고 서로 다른 매체간의 콘텐츠와 서비스가 통합되는 융합현상이 가속화되고 있다. 현대 대중들은 권위예술의 상징인 문학작품보다 영화를 더 선호하게 되었으며 이는 문학작품의 스토리를 원천으로 하여 영화화되는 ?원작소설의 영화화? 현상을 이끌었다. 문화 철학자이자 미학자인 발터 벤야민(Walter Benjamin)은 아우라가 사라진 현대의 대중예술은 전시가치로서의 의미가 강해졌으며, 특히 영화는 이미지를 활용한 심미적인 기능을 발휘함으로써 좀 더 쉽고 다양한 방법으로 대중과의 호흡을 가능케 한다고 말했다. 본 논문은 이러한 벤야민의 대중예술론 중 영화의 장르적 특성이 현대 ...
정보통신 기술의 발달은 사회적 혁신을 불러일으켰고 우리는 문자를 읽는 아날로그 시대에서, 영상을 보고 듣는 디지털 시대를 맞이하게 되었다. 이러한 과정 속에 매체간의 고유경계선이 무너지게 되고 서로 다른 매체간의 콘텐츠와 서비스가 통합되는 융합현상이 가속화되고 있다. 현대 대중들은 권위예술의 상징인 문학작품보다 영화를 더 선호하게 되었으며 이는 문학작품의 스토리를 원천으로 하여 영화화되는 ?원작소설의 영화화? 현상을 이끌었다. 문화 철학자이자 미학자인 발터 벤야민(Walter Benjamin)은 아우라가 사라진 현대의 대중예술은 전시가치로서의 의미가 강해졌으며, 특히 영화는 이미지를 활용한 심미적인 기능을 발휘함으로써 좀 더 쉽고 다양한 방법으로 대중과의 호흡을 가능케 한다고 말했다. 본 논문은 이러한 벤야민의 대중예술론 중 영화의 장르적 특성이 현대 문화융합 현상에서 어떻게 표현되고 있는지를 연구하기 위해 원작소설을 바탕으로 한 영화 <우리들의 행복한 시간>을 연구대상으로 하여 소설과의 비교를 통한 영화의 장르적 특성을 분석해 보았다. 연구방법으로는 소설이 영화화 되는 과정에서 주제의 전달방식 및 캐릭터에 대한 묘사방법, 그리고 스토리의 전개방식으로 나누어 살펴보았다. 이러한 전환과정을 분석한 것을 토대로 하여 영화가 대중과 소통하는 접점이 무엇인지를 이끌어 내고자 했다. 연구결과, 영화는 스토리의 주제를 단시간에 집중적으로 전달하기 위해 이미지를 적극 활용함으로써 함축적인 의미를 관객에게 시각화하는 것으로 나타났다. 소설 속에서는 표현될 수 없는 시각적 이미지로 영화의 전체적인 분위기를 주제에 맞게 이끌었다. 주인공 1인칭 시점으로 진행되어 여자주인공의 시선으로만 해석 되었던 소설과는 달리, 영화에서는 두 주인공간의 교류와 감정변화 등을 양적 시각으로 보여줌으로써 함축적이면서도 더 많이 상상할 수 있는 공간을 마련해 준다. 영상매체의 영향력이 점차 증대됨에 따라, 소설의 영화화는 영상매체에 부여되는 대중성 촉구라는 측면에서 대중들의 관심을 끌 수 있는 요소들의 첨가가 요구된다. 영화 『우리들의 행복한 시간』은 주제의 메시지를 관객에게 효과적으로 전달하기 위해 사형집행 장면을 구체적으로 묘사하고 영화의 클라이막스로 장식했다. 현실적으로 불가능한 장면들이 소설에서는 배제되었던 반면, 엔터테인먼트로서의 특성을 살린 영화에서는 픽션을 극대화하여 관객과의 직접적인 소통을 시도했다. 본 논문은 벤야민이 새로운 예술로서 평한 영화가 오늘날 대중에게 어떻게 보여 지고 있는지를, 한 작품을 선정하여 구체적으로 분석하였고 이를 통해 기존의 연구와는 달리 ?아우라?가 대중예술로서의 영화에서 어떠한 방식으로 새롭게 구현되는지에 초점을 맞춰 분석해 보았다는 점에서 의의가 있다고 하겠다.
정보통신 기술의 발달은 사회적 혁신을 불러일으켰고 우리는 문자를 읽는 아날로그 시대에서, 영상을 보고 듣는 디지털 시대를 맞이하게 되었다. 이러한 과정 속에 매체간의 고유경계선이 무너지게 되고 서로 다른 매체간의 콘텐츠와 서비스가 통합되는 융합현상이 가속화되고 있다. 현대 대중들은 권위예술의 상징인 문학작품보다 영화를 더 선호하게 되었으며 이는 문학작품의 스토리를 원천으로 하여 영화화되는 ?원작소설의 영화화? 현상을 이끌었다. 문화 철학자이자 미학자인 발터 벤야민(Walter Benjamin)은 아우라가 사라진 현대의 대중예술은 전시가치로서의 의미가 강해졌으며, 특히 영화는 이미지를 활용한 심미적인 기능을 발휘함으로써 좀 더 쉽고 다양한 방법으로 대중과의 호흡을 가능케 한다고 말했다. 본 논문은 이러한 벤야민의 대중예술론 중 영화의 장르적 특성이 현대 문화융합 현상에서 어떻게 표현되고 있는지를 연구하기 위해 원작소설을 바탕으로 한 영화 <우리들의 행복한 시간>을 연구대상으로 하여 소설과의 비교를 통한 영화의 장르적 특성을 분석해 보았다. 연구방법으로는 소설이 영화화 되는 과정에서 주제의 전달방식 및 캐릭터에 대한 묘사방법, 그리고 스토리의 전개방식으로 나누어 살펴보았다. 이러한 전환과정을 분석한 것을 토대로 하여 영화가 대중과 소통하는 접점이 무엇인지를 이끌어 내고자 했다. 연구결과, 영화는 스토리의 주제를 단시간에 집중적으로 전달하기 위해 이미지를 적극 활용함으로써 함축적인 의미를 관객에게 시각화하는 것으로 나타났다. 소설 속에서는 표현될 수 없는 시각적 이미지로 영화의 전체적인 분위기를 주제에 맞게 이끌었다. 주인공 1인칭 시점으로 진행되어 여자주인공의 시선으로만 해석 되었던 소설과는 달리, 영화에서는 두 주인공간의 교류와 감정변화 등을 양적 시각으로 보여줌으로써 함축적이면서도 더 많이 상상할 수 있는 공간을 마련해 준다. 영상매체의 영향력이 점차 증대됨에 따라, 소설의 영화화는 영상매체에 부여되는 대중성 촉구라는 측면에서 대중들의 관심을 끌 수 있는 요소들의 첨가가 요구된다. 영화 『우리들의 행복한 시간』은 주제의 메시지를 관객에게 효과적으로 전달하기 위해 사형집행 장면을 구체적으로 묘사하고 영화의 클라이막스로 장식했다. 현실적으로 불가능한 장면들이 소설에서는 배제되었던 반면, 엔터테인먼트로서의 특성을 살린 영화에서는 픽션을 극대화하여 관객과의 직접적인 소통을 시도했다. 본 논문은 벤야민이 새로운 예술로서 평한 영화가 오늘날 대중에게 어떻게 보여 지고 있는지를, 한 작품을 선정하여 구체적으로 분석하였고 이를 통해 기존의 연구와는 달리 ?아우라?가 대중예술로서의 영화에서 어떠한 방식으로 새롭게 구현되는지에 초점을 맞춰 분석해 보았다는 점에서 의의가 있다고 하겠다.
The development of information technology brought a social innovation and we have moved on from the analogue era to the digital era, where we watch and listen to images. In this transition, the boundaries between media were tear down and convergences of content and services from two different media ...
The development of information technology brought a social innovation and we have moved on from the analogue era to the digital era, where we watch and listen to images. In this transition, the boundaries between media were tear down and convergences of content and services from two different media are accelerating. The public now prefers movies over literatures, a symbol for authoritative art, and this phenomenon has to cinematize literary works. A cultural critic and an aesthetician Walter Benjamin said the contemporary popular arts without ?Aura? now have stronger meaning as an exhibition value, and movies, especially, demonstrate aesthetic functions utilizing images, and enable easier and more varied communications with the public. To study how properties of movies referred in Benjamin?s theory of popular arts is expressed in the modern culture convergence phenomenon, this paper selected , a cinematized publication, to analyze properties of movies by comparing it with the original work. Research methods included comparing the communication of themes, the descriptions of characters, and the development of the storyline between the literary work and the movie. Based on the analysis on these transitions, this research aimed to find how the movie communicated to the public. From the research, it was found that the movie actively utilized images to concentrate in delivering the themes of the story in a short period of time to the audience, visualizing implicative meanings. Using visual images that cannot be shown in a publication, the movie led the overall mood according to the theme. Unlike the publication that was spoken from the heroine?s first person point of view, the movie showed the interactions of the two main characters and change in emotion from both characters? perspective, thus full of implications, yet allows for a room for further imagination. As the influence of visual media expands, when a publication is being cinematized, elements that draw the public?s attention are required, since popular appeal is expected from visual media. The movie Maundy Thursday depicts the hanging scene in detail and even made it the climax of the movie in order to convey the message effectively. Parts that were unrealistic were eliminated from the book, but they were maximized in the movie, which makes the most of its entertainment characteristics, to directly communicate to the audience. This paper selected one literary work and analyzed in detail in order to study how the public perceives movies, what Benjamin called a new art. And its significance lies in the fact that, unlike previous studies, the analysis was done focusing on how ?Aura? was realized in a new way in the movie ? a form of popular art.
The development of information technology brought a social innovation and we have moved on from the analogue era to the digital era, where we watch and listen to images. In this transition, the boundaries between media were tear down and convergences of content and services from two different media are accelerating. The public now prefers movies over literatures, a symbol for authoritative art, and this phenomenon has to cinematize literary works. A cultural critic and an aesthetician Walter Benjamin said the contemporary popular arts without ?Aura? now have stronger meaning as an exhibition value, and movies, especially, demonstrate aesthetic functions utilizing images, and enable easier and more varied communications with the public. To study how properties of movies referred in Benjamin?s theory of popular arts is expressed in the modern culture convergence phenomenon, this paper selected , a cinematized publication, to analyze properties of movies by comparing it with the original work. Research methods included comparing the communication of themes, the descriptions of characters, and the development of the storyline between the literary work and the movie. Based on the analysis on these transitions, this research aimed to find how the movie communicated to the public. From the research, it was found that the movie actively utilized images to concentrate in delivering the themes of the story in a short period of time to the audience, visualizing implicative meanings. Using visual images that cannot be shown in a publication, the movie led the overall mood according to the theme. Unlike the publication that was spoken from the heroine?s first person point of view, the movie showed the interactions of the two main characters and change in emotion from both characters? perspective, thus full of implications, yet allows for a room for further imagination. As the influence of visual media expands, when a publication is being cinematized, elements that draw the public?s attention are required, since popular appeal is expected from visual media. The movie Maundy Thursday depicts the hanging scene in detail and even made it the climax of the movie in order to convey the message effectively. Parts that were unrealistic were eliminated from the book, but they were maximized in the movie, which makes the most of its entertainment characteristics, to directly communicate to the audience. This paper selected one literary work and analyzed in detail in order to study how the public perceives movies, what Benjamin called a new art. And its significance lies in the fact that, unlike previous studies, the analysis was done focusing on how ?Aura? was realized in a new way in the movie ? a form of popular art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.