국제해사기구(IMO)는 선박기인의 대기오염물질 규제를 논한 최초의 국제협약인 MARPOL 부속서 Ⅵ에서 '선박기인 대기오염 규제에 관한 규정'을 채택하여 이를 규제하고 있다. 아울러 국제해사기구(IMO)의 해양환경 보호위원회(MEPC)는 매년 2회에 걸쳐 해양환경오염방지에 대한 대책 회의를 시행하고 있는데, 특히 이번 MEPC 62차 회의('11.7)에서는 선박의 온실가스 배출규제에 관하여 그동안 논의되던 에너지효율규정을 신설했다. 이에 따라 국제항해에 종사하는 총톤수 400톤 이상의 모든 선박은 선박 운항상 에너지 효율을 개선하기 위한 에너지효울 관리계획서(SEEMP)와 국제 에너지 효율증서(IEE)를 비치하여야 하며, 신조선의 경우 신조선 에너지효율 설계지수(...
국제해사기구(IMO)는 선박기인의 대기오염물질 규제를 논한 최초의 국제협약인 MARPOL 부속서 Ⅵ에서 '선박기인 대기오염 규제에 관한 규정'을 채택하여 이를 규제하고 있다. 아울러 국제해사기구(IMO)의 해양환경 보호위원회(MEPC)는 매년 2회에 걸쳐 해양환경오염방지에 대한 대책 회의를 시행하고 있는데, 특히 이번 MEPC 62차 회의('11.7)에서는 선박의 온실가스 배출규제에 관하여 그동안 논의되던 에너지효율규정을 신설했다. 이에 따라 국제항해에 종사하는 총톤수 400톤 이상의 모든 선박은 선박 운항상 에너지 효율을 개선하기 위한 에너지효울 관리계획서(SEEMP)와 국제 에너지 효율증서(IEE)를 비치하여야 하며, 신조선의 경우 신조선 에너지효율 설계지수(EEDI)의 승인절차를 거쳐야 한다. 이미 세계 각 국가들은 차이가 있으나 선박기인 대기오염 규제에 대응하기 위하여 제도적인 규제 외 에도 선박건조제도의 기술지원사업 등과 같은 간접적인 지원도 하고 있다. 우리나라도 환경 친화적으로 변모하는 해운시장 여건에 대응하여 경쟁우위를 확보할 수 있도록 해운기업의 적극적인 대책의 마련이 시급하지만 현재 해운기업의 인식수준은 매우 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서 확인한 해운기업들의 선박기인 대기오염 규제에 관한 인식도, 체감도 준비수준에 영향을 미치는 요인은 다음과 같다. 첫째, 정부의 각종 법률제정, 정비 및 규제를 강화하는 정책적 지원이 수반될 때 대기오염 규제에 관한 체감도 인식도 및 준비수준이 높아진다. 둘째, 대기오염의 심각성에 대한 임직원들의 인식제고로 실무적인 지원이 수반될 때 대기오염 규제에 관한 체감도 인식도 및 준비수준이 높아진다. 셋째, 선박기인 대기오염 규제에 대하여 가장 많은 관심을 지니고 있는 직군은 대리 이하의 직군으로서 안전품질관리의 주 업무를 가지고 있는 직군이다. 본 연구에서는 이를 분석하여 앞으로 실시해야할 환경정책의 개선안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 우리나라는 협약 비준에 따른 국내 법제화를 게을리 해서는 안 될 것이며, 법자체 뿐만이 아니라 이를 적극적으로 추진할 때 비소로 효과를 기대할 수 있다. 둘째, 정부는 해운기업의 자발적인 협조 및 이해가 바탕이 되도록 적극적으로 홍보를 진행하여야 한다. 셋째, 중소형 해운기업들의 여건을 전반적으로 개선하면서 새로운 산업여건에 부응할 수 있는 금융적인 지원이 필요하다. 넷째, 해운기업, 조선소, 금융권 등이 협동하여 친환경 선박의 상용화가 될 수 있도록 기술적인 측면의 발전이 필요하다. 다섯째, 기업 최고 경영층의 확고한 철학을 바탕으로 친환경 경영체제의 구축으로 이해관계자 집단이 국제동향에 인식을 지니고 관심을 가지게 하여야 한다.
국제해사기구(IMO)는 선박기인의 대기오염물질 규제를 논한 최초의 국제협약인 MARPOL 부속서 Ⅵ에서 '선박기인 대기오염 규제에 관한 규정'을 채택하여 이를 규제하고 있다. 아울러 국제해사기구(IMO)의 해양환경 보호위원회(MEPC)는 매년 2회에 걸쳐 해양환경오염방지에 대한 대책 회의를 시행하고 있는데, 특히 이번 MEPC 62차 회의('11.7)에서는 선박의 온실가스 배출규제에 관하여 그동안 논의되던 에너지효율규정을 신설했다. 이에 따라 국제항해에 종사하는 총톤수 400톤 이상의 모든 선박은 선박 운항상 에너지 효율을 개선하기 위한 에너지효울 관리계획서(SEEMP)와 국제 에너지 효율증서(IEE)를 비치하여야 하며, 신조선의 경우 신조선 에너지효율 설계지수(EEDI)의 승인절차를 거쳐야 한다. 이미 세계 각 국가들은 차이가 있으나 선박기인 대기오염 규제에 대응하기 위하여 제도적인 규제 외 에도 선박건조제도의 기술지원사업 등과 같은 간접적인 지원도 하고 있다. 우리나라도 환경 친화적으로 변모하는 해운시장 여건에 대응하여 경쟁우위를 확보할 수 있도록 해운기업의 적극적인 대책의 마련이 시급하지만 현재 해운기업의 인식수준은 매우 낮은 것으로 나타났다. 본 연구에서 확인한 해운기업들의 선박기인 대기오염 규제에 관한 인식도, 체감도 준비수준에 영향을 미치는 요인은 다음과 같다. 첫째, 정부의 각종 법률제정, 정비 및 규제를 강화하는 정책적 지원이 수반될 때 대기오염 규제에 관한 체감도 인식도 및 준비수준이 높아진다. 둘째, 대기오염의 심각성에 대한 임직원들의 인식제고로 실무적인 지원이 수반될 때 대기오염 규제에 관한 체감도 인식도 및 준비수준이 높아진다. 셋째, 선박기인 대기오염 규제에 대하여 가장 많은 관심을 지니고 있는 직군은 대리 이하의 직군으로서 안전품질관리의 주 업무를 가지고 있는 직군이다. 본 연구에서는 이를 분석하여 앞으로 실시해야할 환경정책의 개선안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 우리나라는 협약 비준에 따른 국내 법제화를 게을리 해서는 안 될 것이며, 법자체 뿐만이 아니라 이를 적극적으로 추진할 때 비소로 효과를 기대할 수 있다. 둘째, 정부는 해운기업의 자발적인 협조 및 이해가 바탕이 되도록 적극적으로 홍보를 진행하여야 한다. 셋째, 중소형 해운기업들의 여건을 전반적으로 개선하면서 새로운 산업여건에 부응할 수 있는 금융적인 지원이 필요하다. 넷째, 해운기업, 조선소, 금융권 등이 협동하여 친환경 선박의 상용화가 될 수 있도록 기술적인 측면의 발전이 필요하다. 다섯째, 기업 최고 경영층의 확고한 철학을 바탕으로 친환경 경영체제의 구축으로 이해관계자 집단이 국제동향에 인식을 지니고 관심을 가지게 하여야 한다.
IMO regulates atmospheric contaminants derived from vessel by adopting 'Rules on the controlling atmospheric contaminants derived from vessel' in the schedule Ⅵ of MARPOL, the first international agreement where the parties discussed the control of atmospheric contaminants derived from vessel. Furth...
IMO regulates atmospheric contaminants derived from vessel by adopting 'Rules on the controlling atmospheric contaminants derived from vessel' in the schedule Ⅵ of MARPOL, the first international agreement where the parties discussed the control of atmospheric contaminants derived from vessel. Further, MEPC of IMO holds meeting on the countermeasure to prevent contamination of maritime environment in 2 times a year. Especially, the 62nd meeting of MEPC('11.7) established the rules on energy efficiency that has been discussed so far on the control of greenhouse gas emitted by vessel. Thus, SEEMP and IEE to improve energy efficiency in operating vessel should be placed at all vessels over 400 tons(gross tonnage) employed for international voyage. The new shipbuilding is subject to the approval of EEDI. Although there is difference among countries in the world, they provide indirect support like technical assistance for shipbuilding system in addition to the institutional control to cope with the control of atmospheric contaminants derived from vessel. Korea has to urgently prepare positive measure of shipping company to acquire competitive advantage to cope with situation of shipping market which is changing in the environment-friendly trend, but it is found that the level of present recognition of shipping company is very low. This study shows that the level of recognizing control of atmospheric contaminants derived from vessel and preparation thereof are affected by the following factors. First, the control of atmospheric contamination is further recognized with higher preparation when it is accompanied by government's policy support that enhances the enactment, arrangement and control of diverse laws. Second, the control of atmospheric contamination is further recognized with higher preparation when it is accompanied by practical support with the enhanced recognition of officers and staff on the seriousness of atmospheric contamination. Third, those below assistant managers are most interested in control of atmospheric contamination caused by vessel, that is, those who are mainly in charge of safety and quality control. Analyzing this matter, this study presents following improvement of environmental policy that is to be enforced later. First, Korea should strive to legalize after ratification of agreement in the country and the effect is expected only with active enforcement besides law itself. Second, government should positively publicize matters for spontaneous cooperation and understanding of shipping company. Third, it is required to provide financial support so as to wholly improve situation of small and medium shipping company and to cope with new industrial situation. Fourth, shipping company, shipbuilding yard and financial circle should cooperate to commercialize environment-friendly vessel and to ensure technical development. Fifth, it is required to build environment-friendly management system on the basis of firm philosophy of CEO so that the group of interested parties should recognize international tendency with interest.
IMO regulates atmospheric contaminants derived from vessel by adopting 'Rules on the controlling atmospheric contaminants derived from vessel' in the schedule Ⅵ of MARPOL, the first international agreement where the parties discussed the control of atmospheric contaminants derived from vessel. Further, MEPC of IMO holds meeting on the countermeasure to prevent contamination of maritime environment in 2 times a year. Especially, the 62nd meeting of MEPC('11.7) established the rules on energy efficiency that has been discussed so far on the control of greenhouse gas emitted by vessel. Thus, SEEMP and IEE to improve energy efficiency in operating vessel should be placed at all vessels over 400 tons(gross tonnage) employed for international voyage. The new shipbuilding is subject to the approval of EEDI. Although there is difference among countries in the world, they provide indirect support like technical assistance for shipbuilding system in addition to the institutional control to cope with the control of atmospheric contaminants derived from vessel. Korea has to urgently prepare positive measure of shipping company to acquire competitive advantage to cope with situation of shipping market which is changing in the environment-friendly trend, but it is found that the level of present recognition of shipping company is very low. This study shows that the level of recognizing control of atmospheric contaminants derived from vessel and preparation thereof are affected by the following factors. First, the control of atmospheric contamination is further recognized with higher preparation when it is accompanied by government's policy support that enhances the enactment, arrangement and control of diverse laws. Second, the control of atmospheric contamination is further recognized with higher preparation when it is accompanied by practical support with the enhanced recognition of officers and staff on the seriousness of atmospheric contamination. Third, those below assistant managers are most interested in control of atmospheric contamination caused by vessel, that is, those who are mainly in charge of safety and quality control. Analyzing this matter, this study presents following improvement of environmental policy that is to be enforced later. First, Korea should strive to legalize after ratification of agreement in the country and the effect is expected only with active enforcement besides law itself. Second, government should positively publicize matters for spontaneous cooperation and understanding of shipping company. Third, it is required to provide financial support so as to wholly improve situation of small and medium shipping company and to cope with new industrial situation. Fourth, shipping company, shipbuilding yard and financial circle should cooperate to commercialize environment-friendly vessel and to ensure technical development. Fifth, it is required to build environment-friendly management system on the basis of firm philosophy of CEO so that the group of interested parties should recognize international tendency with interest.
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