This thesis paper is focusing on Stephen Sondheim's concept musical. Concept musical is a type of musical which originated by Stephen Sondheim himself, and the meaning of concept musical is to create a script, lyrics, music, direction, and art(wardrobe, ...
This thesis paper is focusing on Stephen Sondheim's concept musical. Concept musical is a type of musical which originated by Stephen Sondheim himself, and the meaning of concept musical is to create a script, lyrics, music, direction, and art(wardrobe, stage, make-up) to focus on one concept to deliver one clear notion to audience. Sondheim and his partners broke away from the general format of Broadway and tried a new way to create his work, such as <Company>, <Follies>, and <Pacific Overtures>. Chapter 2 will be explaining a theoretical background of creation of concept musical. Therefore, general musical's format, transition of a format, and the development will be given. Sondheim's background and his works will be also given as well. Also will explain how 'concept musical' formed during the transition, and compare and contrast between Sondheim's work with <Cabaret>, and <Chicago>, which are the early concept musicals. The characteristics of concept musical, which are formed based on theoretical background, will be explained through a study of <Company>, <Follies>, and <Pacific Overtures>. These 3 pieces are Sondheim's work, with a same producer, Harold Prince. Harold Prince had a huge influence on concept musical by working with Sondheim for 6 different show. The three works, which are mentioned previously, are the works with non-linear plots. Therefore, <Company>, which is known for being the one of the early concept musical, <Follies>, which is known for it's high artistic quality, and <Pacific Overtures>, which is known for showing a new form of musical, are selected as an example. Critics experienced a whole new different level of experience through <Company>, and they named <Company> a 'concept musical'. This particular naming of 'concept musical' originated by Martin Gottfried, a well-known critic, after he watched <Company>, and people started using the term. <Company> is in form of episodes, and the basic concept of the show is to show a loneliness and solitude of people in modern world. The show has a character named Robert, who lives in New York and who is single, and his friends, who seek for an answer to human relations and marriage through their own personal life. But the lyrics, music, and art helps audience to find a hidden concepts, besides the main concept of the show. One of the characteristics of concept musical is to make audience to think. <Follies> is a musical which re-interpreted <지그필스 폴리스>, which was famous during World War I and II, in 레뷔 form. The musical is about chorus members of early 'Follies' production, and they have a reunion when they became middle-aged. They show past, filled with dreams, with 'Follies' stage, and also compare and contrast their current shabby and lonely life. <Pacific Overtures> is a musical about Japan during 1800s, where there were a conflict between eastern culture and western culture, conservatism and progress, and a new culture versus a tradition. Also this is written by an American in Japanese point of view, and got an idea from Kabuki and Haiku. This made people call this production a 'Kabuki musical' and formed a whole new form of musical. Sondheim's concept musical shows a whole new format of musical through-out many different tries. These three previous shows proved that Sondheim's musicals expend the boundaries of expression, not as a business but in form of art to communicate with an audience. Therefore, this thesis paper shows a consideration of concept musical. Also introducing a method of creation which expended a prospect of musical, and to improve a Korean musical market not just in business wise, but also improvement in artistic form as well.본 논문은 스티븐 손드하임의 컨셉 뮤지컬(Concept Musical)에 관해 연구한 것이다. 컨셉 뮤지컬은 손드하임에 의해 정립된 뮤지컬 양식이며 플롯의 진행을 의도적으로 배재하고 하나의 개념을 관객에게 전달하기 위해 대본, 가사, 음악, 연출, 미술 등의 분야의 창작자들이 하나의 컨셉을 위해 창작하는 방식이다. 따라서 기존의 브로드웨이 뮤지컬 창작 방식에서 벗어나 새로운 시도로 뮤지컬을 창작하고 있는 손드하임 및 그의 파트너들과의 창작 방식을 파악하고 그러한 방식을 어떻게 작품에 적용하였는지를 <컴퍼니 Company>, <폴리스 Follies>, <태평양 서곡 Pacific Overtures>를 통해 확인해 보도록 한다. 2장에서는 컨셉 뮤지컬이 탄생하게 된 이론적 배경을 살펴보았다. 따라서 컨셉 뮤지컬 이전의 브로드웨이 뮤지컬 양식이 어떠한 이유와 과정 속에서 변화와 발전을 해 왔는지 살펴보고 스티븐 손드하임의 생애와 작품 활동을 통해서 컨셉 뮤지컬의 태동을 가늠해 본다. 또한 이러한 뮤지컬 양식의 변화 과정 속에서 컨셉 뮤지컬이 어떻게 형성되었는지 살펴보고 초기 컨셉 뮤지컬이라고 부를 수 있는 <캬바레> 및 <시카고>와 손드하임의 뮤지컬이 어떻게 다른지 비교해 본다. 3장에서는 이론적 배경을 바탕으로 정립된 컨셉 뮤지컬의 특징들을 <컴퍼니>, <폴리스>, <태평양 서곡>의 작품 분석을 통해 구체적으로 살펴본다. 이 세 작품은 모두 연출가 해롤드 프린스와 함께 작업한 산물이다. 해롤드 프린스는 컨셉 뮤지컬에 큰 영향을 끼친 인물로서 손드하임과 파트너쉽을 이루어 여러 편의 작품을 함께 작업했다. 그 작품들 중 비교적 선형적 플롯으로 진행되는 작품을 제외한 세 작품을 선별하였다. 따라서 본격 컨셉 뮤지컬이라고 불리는 <컴퍼니>와 높은 예술성을 평가 받은 <폴리스>, 그리고 뮤지컬의 새로운 형식을 제시한 <태평양 서곡>을 선택했다. <컴퍼니>이후 평론가들은 기존의 뮤지컬 양식에서 찾아보지 못한 색다른 경험을 하게 되었고, 이 뮤지컬을 '컨셉 뮤지컬'이라 명칭하게 된다. 이 명칭은 연극평론가 마틴 고트프리드가 <컴퍼니>를 보고 난 후 '컨셉 뮤지컬'이란 용어를 발표하였고 이 용어를 평론계가 받아들이면서 본격적으로 사용되었다. <컴퍼니>는 에피소드 형식의 구성으로 현대 사회를 살아가는 인간들의 고독감과 외로움을 기본 컨셉으로 한다. 극의 줄거리는 뉴욕이라는 대 도시에 사는 독신남 로버트와 그의 친구들의 삶을 통해 결혼과 인간관계에 대한 해답을 찾아가는 한 남자의 여정을 그리는 내용으로 요약할 수 있지만 그 안에서 표현되는 가사, 음악, 미술 등의 표현 방식에서 관객들은 표면적인 줄거리에 외에 숨겨진 컨셉을 발견하게 된다. 이렇듯 컨셉 뮤지컬의 특징 중 하나는 관객들을 끊임없이 생각하게 한다는 것이다. <폴리스>는 제 1,2차 세계대전 당시 유행했던 <지그필스 폴리스> 레뷔 양식을 적극적으로 무대에서 활용한 뮤지컬이다. 과거 폴리스 시절의 코러스 배우들이 중년이 되어 다시 모인다는 내용의 이 뮤지컬은 과거의 화려하고 꿈으로 가득 찬 시절을 폴리스 무대로 재현하고 그 안에서 현재의 초라하고 쓸쓸한 심정을 대비하여 보여주었다. <태평양 서곡>은 1800년대의 일본을 배경으로 동양과 서양의 대립과 보수와 진보, 새로운 문물과 전통의 고수가 대립되었을 때의 충돌을 그린 뮤지컬이다. 또한 일본의 이야기를 미국인이 일본인의 시각에서 그린 뮤지컬이며 일본의 가부키 및 하이쿠를 적극적으로 활용하여 '가부키 뮤지컬' 이라고 불릴 정도의 새로운 뮤지컬 형식을 만들어 내었다. 위의 세 편의 뮤지컬에서만 보아도 스티븐 손드하임의 컨셉 뮤지컬은 기존에 없었던 새로운 시도를 통해 뮤지컬이 표현할 수 있는 영역을 확장하고 산업이 아닌 예술로서 관객들과 만나기 위해 노력하는 창작 방식이라는 것을 알 수 있다. 따라서 본 논문은 이러한 컨셉 뮤지컬에 관한 고찰을 통해 뮤지컬의 지평을 넓힌 창작 방식을 소개하여 한국 창작 뮤지컬이 산업적인 발전만이 아닌 예술 장르로서 한 걸음 전진하는데 도움이 되었으면 하는 바람이다.
This thesis paper is focusing on Stephen Sondheim's concept musical. Concept musical is a type of musical which originated by Stephen Sondheim himself, and the meaning of concept musical is to create a script, lyrics, music, direction, and art(wardrobe, stage, make-up) to focus on one concept to deliver one clear notion to audience. Sondheim and his partners broke away from the general format of Broadway and tried a new way to create his work, such as <Company>, <Follies>, and <Pacific Overtures>. Chapter 2 will be explaining a theoretical background of creation of concept musical. Therefore, general musical's format, transition of a format, and the development will be given. Sondheim's background and his works will be also given as well. Also will explain how 'concept musical' formed during the transition, and compare and contrast between Sondheim's work with <Cabaret>, and <Chicago>, which are the early concept musicals. The characteristics of concept musical, which are formed based on theoretical background, will be explained through a study of <Company>, <Follies>, and <Pacific Overtures>. These 3 pieces are Sondheim's work, with a same producer, Harold Prince. Harold Prince had a huge influence on concept musical by working with Sondheim for 6 different show. The three works, which are mentioned previously, are the works with non-linear plots. Therefore, <Company>, which is known for being the one of the early concept musical, <Follies>, which is known for it's high artistic quality, and <Pacific Overtures>, which is known for showing a new form of musical, are selected as an example. Critics experienced a whole new different level of experience through <Company>, and they named <Company> a 'concept musical'. This particular naming of 'concept musical' originated by Martin Gottfried, a well-known critic, after he watched <Company>, and people started using the term. <Company> is in form of episodes, and the basic concept of the show is to show a loneliness and solitude of people in modern world. The show has a character named Robert, who lives in New York and who is single, and his friends, who seek for an answer to human relations and marriage through their own personal life. But the lyrics, music, and art helps audience to find a hidden concepts, besides the main concept of the show. One of the characteristics of concept musical is to make audience to think. <Follies> is a musical which re-interpreted <지그필스 폴리스>, which was famous during World War I and II, in 레뷔 form. The musical is about chorus members of early 'Follies' production, and they have a reunion when they became middle-aged. They show past, filled with dreams, with 'Follies' stage, and also compare and contrast their current shabby and lonely life. <Pacific Overtures> is a musical about Japan during 1800s, where there were a conflict between eastern culture and western culture, conservatism and progress, and a new culture versus a tradition. Also this is written by an American in Japanese point of view, and got an idea from Kabuki and Haiku. This made people call this production a 'Kabuki musical' and formed a whole new form of musical. Sondheim's concept musical shows a whole new format of musical through-out many different tries. These three previous shows proved that Sondheim's musicals expend the boundaries of expression, not as a business but in form of art to communicate with an audience. Therefore, this thesis paper shows a consideration of concept musical. Also introducing a method of creation which expended a prospect of musical, and to improve a Korean musical market not just in business wise, but also improvement in artistic form as well.본 논문은 스티븐 손드하임의 컨셉 뮤지컬(Concept Musical)에 관해 연구한 것이다. 컨셉 뮤지컬은 손드하임에 의해 정립된 뮤지컬 양식이며 플롯의 진행을 의도적으로 배재하고 하나의 개념을 관객에게 전달하기 위해 대본, 가사, 음악, 연출, 미술 등의 분야의 창작자들이 하나의 컨셉을 위해 창작하는 방식이다. 따라서 기존의 브로드웨이 뮤지컬 창작 방식에서 벗어나 새로운 시도로 뮤지컬을 창작하고 있는 손드하임 및 그의 파트너들과의 창작 방식을 파악하고 그러한 방식을 어떻게 작품에 적용하였는지를 <컴퍼니 Company>, <폴리스 Follies>, <태평양 서곡 Pacific Overtures>를 통해 확인해 보도록 한다. 2장에서는 컨셉 뮤지컬이 탄생하게 된 이론적 배경을 살펴보았다. 따라서 컨셉 뮤지컬 이전의 브로드웨이 뮤지컬 양식이 어떠한 이유와 과정 속에서 변화와 발전을 해 왔는지 살펴보고 스티븐 손드하임의 생애와 작품 활동을 통해서 컨셉 뮤지컬의 태동을 가늠해 본다. 또한 이러한 뮤지컬 양식의 변화 과정 속에서 컨셉 뮤지컬이 어떻게 형성되었는지 살펴보고 초기 컨셉 뮤지컬이라고 부를 수 있는 <캬바레> 및 <시카고>와 손드하임의 뮤지컬이 어떻게 다른지 비교해 본다. 3장에서는 이론적 배경을 바탕으로 정립된 컨셉 뮤지컬의 특징들을 <컴퍼니>, <폴리스>, <태평양 서곡>의 작품 분석을 통해 구체적으로 살펴본다. 이 세 작품은 모두 연출가 해롤드 프린스와 함께 작업한 산물이다. 해롤드 프린스는 컨셉 뮤지컬에 큰 영향을 끼친 인물로서 손드하임과 파트너쉽을 이루어 여러 편의 작품을 함께 작업했다. 그 작품들 중 비교적 선형적 플롯으로 진행되는 작품을 제외한 세 작품을 선별하였다. 따라서 본격 컨셉 뮤지컬이라고 불리는 <컴퍼니>와 높은 예술성을 평가 받은 <폴리스>, 그리고 뮤지컬의 새로운 형식을 제시한 <태평양 서곡>을 선택했다. <컴퍼니>이후 평론가들은 기존의 뮤지컬 양식에서 찾아보지 못한 색다른 경험을 하게 되었고, 이 뮤지컬을 '컨셉 뮤지컬'이라 명칭하게 된다. 이 명칭은 연극평론가 마틴 고트프리드가 <컴퍼니>를 보고 난 후 '컨셉 뮤지컬'이란 용어를 발표하였고 이 용어를 평론계가 받아들이면서 본격적으로 사용되었다. <컴퍼니>는 에피소드 형식의 구성으로 현대 사회를 살아가는 인간들의 고독감과 외로움을 기본 컨셉으로 한다. 극의 줄거리는 뉴욕이라는 대 도시에 사는 독신남 로버트와 그의 친구들의 삶을 통해 결혼과 인간관계에 대한 해답을 찾아가는 한 남자의 여정을 그리는 내용으로 요약할 수 있지만 그 안에서 표현되는 가사, 음악, 미술 등의 표현 방식에서 관객들은 표면적인 줄거리에 외에 숨겨진 컨셉을 발견하게 된다. 이렇듯 컨셉 뮤지컬의 특징 중 하나는 관객들을 끊임없이 생각하게 한다는 것이다. <폴리스>는 제 1,2차 세계대전 당시 유행했던 <지그필스 폴리스> 레뷔 양식을 적극적으로 무대에서 활용한 뮤지컬이다. 과거 폴리스 시절의 코러스 배우들이 중년이 되어 다시 모인다는 내용의 이 뮤지컬은 과거의 화려하고 꿈으로 가득 찬 시절을 폴리스 무대로 재현하고 그 안에서 현재의 초라하고 쓸쓸한 심정을 대비하여 보여주었다. <태평양 서곡>은 1800년대의 일본을 배경으로 동양과 서양의 대립과 보수와 진보, 새로운 문물과 전통의 고수가 대립되었을 때의 충돌을 그린 뮤지컬이다. 또한 일본의 이야기를 미국인이 일본인의 시각에서 그린 뮤지컬이며 일본의 가부키 및 하이쿠를 적극적으로 활용하여 '가부키 뮤지컬' 이라고 불릴 정도의 새로운 뮤지컬 형식을 만들어 내었다. 위의 세 편의 뮤지컬에서만 보아도 스티븐 손드하임의 컨셉 뮤지컬은 기존에 없었던 새로운 시도를 통해 뮤지컬이 표현할 수 있는 영역을 확장하고 산업이 아닌 예술로서 관객들과 만나기 위해 노력하는 창작 방식이라는 것을 알 수 있다. 따라서 본 논문은 이러한 컨셉 뮤지컬에 관한 고찰을 통해 뮤지컬의 지평을 넓힌 창작 방식을 소개하여 한국 창작 뮤지컬이 산업적인 발전만이 아닌 예술 장르로서 한 걸음 전진하는데 도움이 되었으면 하는 바람이다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.