본 연구의 목적은 장애아동재활승마에 참여한 학부모를 대상으로 참여과정에 대한 학부모의 만족도 및 학부모가 인지하는 재활승마 후의 신체적 효과와 정신적 효과에 대해 조사함에 있다. 연구는 2011년도에 재활승마에 참여한 경기도 지역의 장애아동 학부모 130명과 전주지역의 장애아동의 학부모 69명으로 총 199명에 대하여 실시한 설문조사를 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 재활승마 참여 과정인 교관, 시설, 참여기간, 참여시기 및 프로그램에 대한 학부모 만족도 조사에서는 첫째, ‘교관에 대한 만족도’가 가장 높고 ‘강습 기간에 대한 만족도’가 가장 낮게 나타났으며 특히 20대 학부모의 만족도가 가장 낮았다. 둘째, 경기도 지역과 전주지역의 만족도 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학부모의 소득수준에 따른 만족도에서는 소득수준 하위 30%가 가장 높고, 중위 40%, 상위 30%의 순으로 낮아져 소득수준이 낮을수록 만족도가 높은 것으로 나타났다. 재활승마 후의 신체적 효과에서는 첫째, 신체적 효과에 대한 13개 문항 중에서 '바른 자세를 잡는 것이 좋아졌다'와 '소화기능이 좋아졌다'에서 높은 효과가 나타났으며, '근육 경련 발생 횟수가 줄어들었다'의 효과가 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 장애유형에 따른 효과에서는 ...
본 연구의 목적은 장애아동재활승마에 참여한 학부모를 대상으로 참여과정에 대한 학부모의 만족도 및 학부모가 인지하는 재활승마 후의 신체적 효과와 정신적 효과에 대해 조사함에 있다. 연구는 2011년도에 재활승마에 참여한 경기도 지역의 장애아동 학부모 130명과 전주지역의 장애아동의 학부모 69명으로 총 199명에 대하여 실시한 설문조사를 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 재활승마 참여 과정인 교관, 시설, 참여기간, 참여시기 및 프로그램에 대한 학부모 만족도 조사에서는 첫째, ‘교관에 대한 만족도’가 가장 높고 ‘강습 기간에 대한 만족도’가 가장 낮게 나타났으며 특히 20대 학부모의 만족도가 가장 낮았다. 둘째, 경기도 지역과 전주지역의 만족도 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학부모의 소득수준에 따른 만족도에서는 소득수준 하위 30%가 가장 높고, 중위 40%, 상위 30%의 순으로 낮아져 소득수준이 낮을수록 만족도가 높은 것으로 나타났다. 재활승마 후의 신체적 효과에서는 첫째, 신체적 효과에 대한 13개 문항 중에서 '바른 자세를 잡는 것이 좋아졌다'와 '소화기능이 좋아졌다'에서 높은 효과가 나타났으며, '근육 경련 발생 횟수가 줄어들었다'의 효과가 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 장애유형에 따른 효과에서는 자폐성장애에서 효과가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 여자보다는 남자, 학력이 올라갈수록, 장애등급이 높아질수록, 다른 재활치료에 참여하고 있는 경우와 재활승마 참여 경험이 있었던 장애아동에게서 효과가 높은 경향을 나타냈다. 재활승마 후의 정신적 효과에서는 첫째, 정신적 효과는 신체적 효과의 평균 3.53에 비해 낮은 3.42로 나타났으며, 8개 문항 중 ‘자신감이 생겼다’와 ‘성취감이 높아졌다’에서 높은 효과가 나타났으며, ‘책임감이 늘었다’의 효과가 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 장애유형에 따른 효과에서는 신체적 효과와 동일하게 자폐성장애에서 효과가 가장 높게 나타났다. 셋째, 재활승마 참여 경험이 있는 참여자의 효과가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 신체적 효과와 동일하게 여자보다는 남자, 학력이 올라갈수록, 장애등급이 높아질수록, 다른 재활치료에 참여하고 있는 장애아동에게서 효과가 높은 경향을 나타냈다. 본 연구는 처음으로 재활승마 참여과정에 대한 학부모의 만족도를 조사하였다는 것과 장애아동을 대상으로 효과를 측정한 선행연구들과 달리 장애아동의 학부모가 인지하는 재활승마의 효과를 측정해 보았다는데 중요한 의미를 갖는다고 할 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 장애아동 재활승마에 참여한 학부모를 대상으로 참여과정에 대한 학부모의 만족도 및 학부모가 인지하는 재활승마 후의 신체적 효과와 정신적 효과에 대해 조사함에 있다. 연구는 2011년도에 재활승마에 참여한 경기도 지역의 장애아동 학부모 130명과 전주지역의 장애아동의 학부모 69명으로 총 199명에 대하여 실시한 설문조사를 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 재활승마 참여 과정인 교관, 시설, 참여기간, 참여시기 및 프로그램에 대한 학부모 만족도 조사에서는 첫째, ‘교관에 대한 만족도’가 가장 높고 ‘강습 기간에 대한 만족도’가 가장 낮게 나타났으며 특히 20대 학부모의 만족도가 가장 낮았다. 둘째, 경기도 지역과 전주지역의 만족도 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 학부모의 소득수준에 따른 만족도에서는 소득수준 하위 30%가 가장 높고, 중위 40%, 상위 30%의 순으로 낮아져 소득수준이 낮을수록 만족도가 높은 것으로 나타났다. 재활승마 후의 신체적 효과에서는 첫째, 신체적 효과에 대한 13개 문항 중에서 '바른 자세를 잡는 것이 좋아졌다'와 '소화기능이 좋아졌다'에서 높은 효과가 나타났으며, '근육 경련 발생 횟수가 줄어들었다'의 효과가 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 장애유형에 따른 효과에서는 자폐성장애에서 효과가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 여자보다는 남자, 학력이 올라갈수록, 장애등급이 높아질수록, 다른 재활치료에 참여하고 있는 경우와 재활승마 참여 경험이 있었던 장애아동에게서 효과가 높은 경향을 나타냈다. 재활승마 후의 정신적 효과에서는 첫째, 정신적 효과는 신체적 효과의 평균 3.53에 비해 낮은 3.42로 나타났으며, 8개 문항 중 ‘자신감이 생겼다’와 ‘성취감이 높아졌다’에서 높은 효과가 나타났으며, ‘책임감이 늘었다’의 효과가 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 장애유형에 따른 효과에서는 신체적 효과와 동일하게 자폐성장애에서 효과가 가장 높게 나타났다. 셋째, 재활승마 참여 경험이 있는 참여자의 효과가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 신체적 효과와 동일하게 여자보다는 남자, 학력이 올라갈수록, 장애등급이 높아질수록, 다른 재활치료에 참여하고 있는 장애아동에게서 효과가 높은 경향을 나타냈다. 본 연구는 처음으로 재활승마 참여과정에 대한 학부모의 만족도를 조사하였다는 것과 장애아동을 대상으로 효과를 측정한 선행연구들과 달리 장애아동의 학부모가 인지하는 재활승마의 효과를 측정해 보았다는데 중요한 의미를 갖는다고 할 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to examine parents' satisfaction with the participating process of therapeutic horseback riding and the perceived physical and psychological effects on disabled children after participating in therapeutic horseback riding programs. This research is based on a ques...
The purpose of this research is to examine parents' satisfaction with the participating process of therapeutic horseback riding and the perceived physical and psychological effects on disabled children after participating in therapeutic horseback riding programs. This research is based on a questionnaire survey of 199 parents in total whose children have participated in therapeutic horseback riding in 2011. 130 of them are from Gyeonggi region, and 69 of them are from Jeonju region. The results of this research are as follows: Firstly, from the satisfaction survey on participating process of therapeutic horseback riding, 1) "satisfaction with instructors" is the highest, whereas "satisfactions with lesson periods" is the lowest, especially parents in their twenties have shown the lowest satisfaction level. 2) There is no significant difference in satisfaction between Gyeonggi region and Jeonju region. 3) As the family income level of parents gets lower, the satisfaction level gets higher. Parents with the lowest 30% family income group have shown the highest satisfaction level, whereas parents with highest 30% family income group have shown the lowest satisfaction level. Secondly, physical effects after participating in therapeutic horseback riding have been measured. 1) "Maintaining a correct posture" and "improving digestion" have the highest scores, whereas "decreasing the occurrence of muscle spasms" has the lowest scores. 2) Therapeutic horseback riding has the most noticeable effects on children with autism. 3) Therapeutic horseback riding have affected boys more than girls, children with higher education levels, higher degree of disability, with experience of other rehabilitation programs or therapeutic horseback riding sessions. Thirdly, psychological effects after participating in therapeutic horseback riding have been measured as well. 1) The average score of psychological effects, 3.42, is lower compared to the average one of physical effects, 3.53. 2) "Getting confidence" and "feeling a great sense of accomplishment" have the highest scores, whereas "developing a sense of responsibility" has the lowest scores. 3) Therapeutic horseback riding has the most noticeable effect on children with autism, which is the same as the conclusion from the survey on physical effects. 4) Therapeutic horseback riding have affected boys more than girls, children with higher education levels, higher degree of disability, with experience of other rehabilitation programs or therapeutic horseback riding sessions, which is the same also as the conclusion from the survey on physical effects. This research has significance in that it was the first time to conduct a survey of parents' satisfaction with the participating process of therapeutic horseback riding, and unlike previous researches which have focused on the effects on disabled children, it has evaluated the parents' perceived effect on their children regarding therapeutic horseback riding.
The purpose of this research is to examine parents' satisfaction with the participating process of therapeutic horseback riding and the perceived physical and psychological effects on disabled children after participating in therapeutic horseback riding programs. This research is based on a questionnaire survey of 199 parents in total whose children have participated in therapeutic horseback riding in 2011. 130 of them are from Gyeonggi region, and 69 of them are from Jeonju region. The results of this research are as follows: Firstly, from the satisfaction survey on participating process of therapeutic horseback riding, 1) "satisfaction with instructors" is the highest, whereas "satisfactions with lesson periods" is the lowest, especially parents in their twenties have shown the lowest satisfaction level. 2) There is no significant difference in satisfaction between Gyeonggi region and Jeonju region. 3) As the family income level of parents gets lower, the satisfaction level gets higher. Parents with the lowest 30% family income group have shown the highest satisfaction level, whereas parents with highest 30% family income group have shown the lowest satisfaction level. Secondly, physical effects after participating in therapeutic horseback riding have been measured. 1) "Maintaining a correct posture" and "improving digestion" have the highest scores, whereas "decreasing the occurrence of muscle spasms" has the lowest scores. 2) Therapeutic horseback riding has the most noticeable effects on children with autism. 3) Therapeutic horseback riding have affected boys more than girls, children with higher education levels, higher degree of disability, with experience of other rehabilitation programs or therapeutic horseback riding sessions. Thirdly, psychological effects after participating in therapeutic horseback riding have been measured as well. 1) The average score of psychological effects, 3.42, is lower compared to the average one of physical effects, 3.53. 2) "Getting confidence" and "feeling a great sense of accomplishment" have the highest scores, whereas "developing a sense of responsibility" has the lowest scores. 3) Therapeutic horseback riding has the most noticeable effect on children with autism, which is the same as the conclusion from the survey on physical effects. 4) Therapeutic horseback riding have affected boys more than girls, children with higher education levels, higher degree of disability, with experience of other rehabilitation programs or therapeutic horseback riding sessions, which is the same also as the conclusion from the survey on physical effects. This research has significance in that it was the first time to conduct a survey of parents' satisfaction with the participating process of therapeutic horseback riding, and unlike previous researches which have focused on the effects on disabled children, it has evaluated the parents' perceived effect on their children regarding therapeutic horseback riding.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.