춘절만회(春節晚會)는 중국 개혁개방 초기 1983년부터 시작하여 2011년까지 29년 동안 방송된 신년맞이 TV프로그램으로 대중문화의 대중성, 시장성, 오락성 등을 가장 잘 보여주고 있다. 춘절만회는 개혁개방이 실시된 30년 간의 긴 세월을 거치는 동안 중국 사회문화의 변화와 발전을 담아내는 축소판이라고 할 수 있다. 또한 중국 4천년 역사를 가진 명절인 춘절과 관계를 맺고 있기 때문에 전통문화가 춘절만회의 토대가 되는 동시에 춘절만회는 다른 프로그램들과 구별되는 특수성을 갖게 된다. 29년 동안 해마다 방송해온 연속성 덕분에 춘절만회는 신년 문화의 일부분이 되어 섣달 그믐날 대중들이 참여하는 주요한 경축행사가 되었다. 중앙 방송국과 담당자들은 대중의 기대를 어느 정도 만족시켰다. 춘절만회가 갈수록 좋아지고는 있지만, 그러나 불만의 목소리도 여전히 각 방면에서 끊임없이 흘러나오고 있다. 중앙 방송국은 나이트쇼 준비를 잘하기 위해 전담팀을 구성하여 연구하고 자문을 받으며, 인력과 경제력을 동원하여 매년 대비했다. 그럼에도 불구하고 춘절만회는 여전히 상투적인 내용을 벗어나지 못하고 있어서 이제 한계에 이르렀다고 판단된다. 춘절만회에 대한 비판의 목소리는 문화엘리트와 대중 양쪽에서 나오고 있다. 문화 엘리트들이 비판하는 핵심은 춘절만회의 프로그램들이 갈수록 저속화되는 문제이고, 대중들의 비판은 매우 다양하다. 문화 엘리트들의 비판이 본격화된 계기는 2011년 2월 8일 춘절만회가 끝난 직후에 중국 청화대학교(淸華大學) 미학교수인 초응(肖鹰)에 의해서 이루어졌다. 초응은 자신의 블로그에 「춘절만회의 감독은 ‘소자자(蘇紫紫)’를 배우지 말아라」(「 春晚导演莫学‘苏紫紫’」)라는 비평문을 올려서 춘절만회에 관해서 비판했다. 그러자 다른 학자, 기자, 교육계 인사, 인민대표대회(人民代表大會)대표, 정치협상회의 대표 등 사회 각층에서 춘절만회에 대한 논쟁에 뛰어들었다. 논쟁의 핵심은 중국사회가 현재 직면하고 있는 위기인 문화저속화에 관한 것이다. 본고는 춘절만회를 둘러싼 논쟁 자체가 중국 사회에서 일어난 일종의 변화로 간주할 수 있다고 본다. 왜냐하면 중국 문화대혁명 이후, 공론장이 국가의 지배를 받았고 시민사회에서 이런 논쟁이 벌어지기가 어려웠기 때문이다. 춘절만회와 같은 국가권력의 직접적인 지배를 받는 프로그램이 공론장의 논쟁대상이 되는 것도 중국 사회문화의 변화를 보여준다. 춘절만회가 대중들의 욕구를 만족시키는 동시에 국가 권력유지에 봉사하기 때문에 춘절만회를 둘러싼 문제가 생기는 것은 필연적이다. 그런데 이 변화들에 대한 기존 학계의 분석들은 단지 ‘저속화’의 문제, ‘금전중심주의’의 문제, ‘가치관’의 문제에 그치고 이 문제들을 일으키는 진정한 원인이나 구체적 원인을 언급하지 않았다. 그리고 이러한 연구들은 춘절만회와 대중문화와의 관계 및 구별 문제도 불분명하다. 춘절만회를 이데올로기 국가기구로 인식했지만 구체적으로 국가 권력이 어떤 방식으로 작동하는지도 이들 연구에서 모호하다. 본고는 기존의 논의들을 비판적으로 검토하고 더 나아가 현대 중국문화 지형의 변화가 춘절만회를 통해 어떻게 가시화되어 있는지를 밝히고자 했다. 국가의 대중문화 개입에 대해 보여주는 자료가 제한적일 수밖에 없기 때문에 본 연구는 대중문화로 자리 잡고 있는 춘절만회의 발전과정과 그를 둘러싼 쟁점을 일으키는 이유를 파악하기 위해서 1차 자료인 춘절만회 비디오 프로그램과 기존 연구 및 최근에 나온 비판들을 종합해서 새로운 해석을 제시하는 데에 초점을 맞추었다. 따라서 기존의 연구들을 비판적으로 재구성하는 동시에 새로운 시사점을 제시하는 것이 본 연구의 내용이다. 기존 연구와 비판들을 위주로 분석하지만 춘절만회에서 나오는 특정한 프로그램(언어부류)에 대한 직접 분석 작업도 역시 간과할 수 없다. 이 프로그램에 대한 분석은 주로 비판적 ...
춘절만회(春節晚會)는 중국 개혁개방 초기 1983년부터 시작하여 2011년까지 29년 동안 방송된 신년맞이 TV프로그램으로 대중문화의 대중성, 시장성, 오락성 등을 가장 잘 보여주고 있다. 춘절만회는 개혁개방이 실시된 30년 간의 긴 세월을 거치는 동안 중국 사회문화의 변화와 발전을 담아내는 축소판이라고 할 수 있다. 또한 중국 4천년 역사를 가진 명절인 춘절과 관계를 맺고 있기 때문에 전통문화가 춘절만회의 토대가 되는 동시에 춘절만회는 다른 프로그램들과 구별되는 특수성을 갖게 된다. 29년 동안 해마다 방송해온 연속성 덕분에 춘절만회는 신년 문화의 일부분이 되어 섣달 그믐날 대중들이 참여하는 주요한 경축행사가 되었다. 중앙 방송국과 담당자들은 대중의 기대를 어느 정도 만족시켰다. 춘절만회가 갈수록 좋아지고는 있지만, 그러나 불만의 목소리도 여전히 각 방면에서 끊임없이 흘러나오고 있다. 중앙 방송국은 나이트쇼 준비를 잘하기 위해 전담팀을 구성하여 연구하고 자문을 받으며, 인력과 경제력을 동원하여 매년 대비했다. 그럼에도 불구하고 춘절만회는 여전히 상투적인 내용을 벗어나지 못하고 있어서 이제 한계에 이르렀다고 판단된다. 춘절만회에 대한 비판의 목소리는 문화엘리트와 대중 양쪽에서 나오고 있다. 문화 엘리트들이 비판하는 핵심은 춘절만회의 프로그램들이 갈수록 저속화되는 문제이고, 대중들의 비판은 매우 다양하다. 문화 엘리트들의 비판이 본격화된 계기는 2011년 2월 8일 춘절만회가 끝난 직후에 중국 청화대학교(淸華大學) 미학교수인 초응(肖鹰)에 의해서 이루어졌다. 초응은 자신의 블로그에 「춘절만회의 감독은 ‘소자자(蘇紫紫)’를 배우지 말아라」(「 春晚导演莫学‘苏紫紫’」)라는 비평문을 올려서 춘절만회에 관해서 비판했다. 그러자 다른 학자, 기자, 교육계 인사, 인민대표대회(人民代表大會)대표, 정치협상회의 대표 등 사회 각층에서 춘절만회에 대한 논쟁에 뛰어들었다. 논쟁의 핵심은 중국사회가 현재 직면하고 있는 위기인 문화저속화에 관한 것이다. 본고는 춘절만회를 둘러싼 논쟁 자체가 중국 사회에서 일어난 일종의 변화로 간주할 수 있다고 본다. 왜냐하면 중국 문화대혁명 이후, 공론장이 국가의 지배를 받았고 시민사회에서 이런 논쟁이 벌어지기가 어려웠기 때문이다. 춘절만회와 같은 국가권력의 직접적인 지배를 받는 프로그램이 공론장의 논쟁대상이 되는 것도 중국 사회문화의 변화를 보여준다. 춘절만회가 대중들의 욕구를 만족시키는 동시에 국가 권력유지에 봉사하기 때문에 춘절만회를 둘러싼 문제가 생기는 것은 필연적이다. 그런데 이 변화들에 대한 기존 학계의 분석들은 단지 ‘저속화’의 문제, ‘금전중심주의’의 문제, ‘가치관’의 문제에 그치고 이 문제들을 일으키는 진정한 원인이나 구체적 원인을 언급하지 않았다. 그리고 이러한 연구들은 춘절만회와 대중문화와의 관계 및 구별 문제도 불분명하다. 춘절만회를 이데올로기 국가기구로 인식했지만 구체적으로 국가 권력이 어떤 방식으로 작동하는지도 이들 연구에서 모호하다. 본고는 기존의 논의들을 비판적으로 검토하고 더 나아가 현대 중국문화 지형의 변화가 춘절만회를 통해 어떻게 가시화되어 있는지를 밝히고자 했다. 국가의 대중문화 개입에 대해 보여주는 자료가 제한적일 수밖에 없기 때문에 본 연구는 대중문화로 자리 잡고 있는 춘절만회의 발전과정과 그를 둘러싼 쟁점을 일으키는 이유를 파악하기 위해서 1차 자료인 춘절만회 비디오 프로그램과 기존 연구 및 최근에 나온 비판들을 종합해서 새로운 해석을 제시하는 데에 초점을 맞추었다. 따라서 기존의 연구들을 비판적으로 재구성하는 동시에 새로운 시사점을 제시하는 것이 본 연구의 내용이다. 기존 연구와 비판들을 위주로 분석하지만 춘절만회에서 나오는 특정한 프로그램(언어부류)에 대한 직접 분석 작업도 역시 간과할 수 없다. 이 프로그램에 대한 분석은 주로 비판적 담론 분석(Critical Discourse Analysis)을 통해 연구대상에 담긴 프레임을 도출해내고, 도출된 프레임을 시대별로 나누어 비교, 분석하는 방법을 사용하였다. 중국 사회의 변화와 발전은 춘절만회에 큰 변화를 일으켰다. 그 변화들 중에 가장 눈에 띄는 것은 바로 국가 주류이데올로기의 선전 수단으로만 기능하면서 프로그램이 공공매체로서의 균형을 잃었다는 점이다. 이 균형을 잃게 한 것을 본고는 국가권력이라고 보았다. 예를 들면, 국가권력의 개입은 프로그램의 예술 창작에 많이 한계로 작용했다. 물론 프로그램의 저속화 문제와 경제적 효과에만 치중하는 문제 등도 모두 춘절만회 프로그램의 혁신에 한계를 주었지만 그 여러 원인들 중에서 제일 큰 역할을 하는 것은 바로 국가권력다. 국가권력의 개입이 없었으면 위에서 언급하는 문제들이 생기지 않았을 것이다. 연구의 결과에 따르면 춘절만회의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 창작 측면에서 문화의식의 왜곡이다. 둘째, 대중의 심미능력을 과소평가하고 오락으로 모든 것을 대체하는 과잉오락기능이다. 이것은 춘절만회의 가장 큰 위험이다. 셋째, 상업적인 이익을 과도하게 추구하는 것이다. 프로그램과 프로그램이 방송되는 사이는 물론이고 프로그램 속에서도 광고를 시행했다. 광고를 받기 위하여 프로그램을 창작할 때 그의 순수한 예술성을 보증하는 것은 어려운 일이다. 본 연구에서 춘절만회의 변화와 문제점을 통해 중국의 현재 문화와 경제발전 속에 담겨진 문제들을 살펴보았다. 중국 문화와 경제의 발전에서 국가의 역할은 아주 크다. 개혁개방 이후 중국 정부의 경제에 대한 정치의 직접적인 개입이 적어졌지만 춘절만회처럼 문화와 경제의 성공적인 결합체에는 여전히 적극적으로 개입한다. 바로 국가의 개입 때문에 계획경제의 형식으로 만회를 제작하고 시장경제의 형식으로 만회를 팔 수 있었다.
춘절만회(春節晚會)는 중국 개혁개방 초기 1983년부터 시작하여 2011년까지 29년 동안 방송된 신년맞이 TV프로그램으로 대중문화의 대중성, 시장성, 오락성 등을 가장 잘 보여주고 있다. 춘절만회는 개혁개방이 실시된 30년 간의 긴 세월을 거치는 동안 중국 사회문화의 변화와 발전을 담아내는 축소판이라고 할 수 있다. 또한 중국 4천년 역사를 가진 명절인 춘절과 관계를 맺고 있기 때문에 전통문화가 춘절만회의 토대가 되는 동시에 춘절만회는 다른 프로그램들과 구별되는 특수성을 갖게 된다. 29년 동안 해마다 방송해온 연속성 덕분에 춘절만회는 신년 문화의 일부분이 되어 섣달 그믐날 대중들이 참여하는 주요한 경축행사가 되었다. 중앙 방송국과 담당자들은 대중의 기대를 어느 정도 만족시켰다. 춘절만회가 갈수록 좋아지고는 있지만, 그러나 불만의 목소리도 여전히 각 방면에서 끊임없이 흘러나오고 있다. 중앙 방송국은 나이트쇼 준비를 잘하기 위해 전담팀을 구성하여 연구하고 자문을 받으며, 인력과 경제력을 동원하여 매년 대비했다. 그럼에도 불구하고 춘절만회는 여전히 상투적인 내용을 벗어나지 못하고 있어서 이제 한계에 이르렀다고 판단된다. 춘절만회에 대한 비판의 목소리는 문화엘리트와 대중 양쪽에서 나오고 있다. 문화 엘리트들이 비판하는 핵심은 춘절만회의 프로그램들이 갈수록 저속화되는 문제이고, 대중들의 비판은 매우 다양하다. 문화 엘리트들의 비판이 본격화된 계기는 2011년 2월 8일 춘절만회가 끝난 직후에 중국 청화대학교(淸華大學) 미학교수인 초응(肖鹰)에 의해서 이루어졌다. 초응은 자신의 블로그에 「춘절만회의 감독은 ‘소자자(蘇紫紫)’를 배우지 말아라」(「 春晚导演莫学‘苏紫紫’」)라는 비평문을 올려서 춘절만회에 관해서 비판했다. 그러자 다른 학자, 기자, 교육계 인사, 인민대표대회(人民代表大會)대표, 정치협상회의 대표 등 사회 각층에서 춘절만회에 대한 논쟁에 뛰어들었다. 논쟁의 핵심은 중국사회가 현재 직면하고 있는 위기인 문화저속화에 관한 것이다. 본고는 춘절만회를 둘러싼 논쟁 자체가 중국 사회에서 일어난 일종의 변화로 간주할 수 있다고 본다. 왜냐하면 중국 문화대혁명 이후, 공론장이 국가의 지배를 받았고 시민사회에서 이런 논쟁이 벌어지기가 어려웠기 때문이다. 춘절만회와 같은 국가권력의 직접적인 지배를 받는 프로그램이 공론장의 논쟁대상이 되는 것도 중국 사회문화의 변화를 보여준다. 춘절만회가 대중들의 욕구를 만족시키는 동시에 국가 권력유지에 봉사하기 때문에 춘절만회를 둘러싼 문제가 생기는 것은 필연적이다. 그런데 이 변화들에 대한 기존 학계의 분석들은 단지 ‘저속화’의 문제, ‘금전중심주의’의 문제, ‘가치관’의 문제에 그치고 이 문제들을 일으키는 진정한 원인이나 구체적 원인을 언급하지 않았다. 그리고 이러한 연구들은 춘절만회와 대중문화와의 관계 및 구별 문제도 불분명하다. 춘절만회를 이데올로기 국가기구로 인식했지만 구체적으로 국가 권력이 어떤 방식으로 작동하는지도 이들 연구에서 모호하다. 본고는 기존의 논의들을 비판적으로 검토하고 더 나아가 현대 중국문화 지형의 변화가 춘절만회를 통해 어떻게 가시화되어 있는지를 밝히고자 했다. 국가의 대중문화 개입에 대해 보여주는 자료가 제한적일 수밖에 없기 때문에 본 연구는 대중문화로 자리 잡고 있는 춘절만회의 발전과정과 그를 둘러싼 쟁점을 일으키는 이유를 파악하기 위해서 1차 자료인 춘절만회 비디오 프로그램과 기존 연구 및 최근에 나온 비판들을 종합해서 새로운 해석을 제시하는 데에 초점을 맞추었다. 따라서 기존의 연구들을 비판적으로 재구성하는 동시에 새로운 시사점을 제시하는 것이 본 연구의 내용이다. 기존 연구와 비판들을 위주로 분석하지만 춘절만회에서 나오는 특정한 프로그램(언어부류)에 대한 직접 분석 작업도 역시 간과할 수 없다. 이 프로그램에 대한 분석은 주로 비판적 담론 분석(Critical Discourse Analysis)을 통해 연구대상에 담긴 프레임을 도출해내고, 도출된 프레임을 시대별로 나누어 비교, 분석하는 방법을 사용하였다. 중국 사회의 변화와 발전은 춘절만회에 큰 변화를 일으켰다. 그 변화들 중에 가장 눈에 띄는 것은 바로 국가 주류이데올로기의 선전 수단으로만 기능하면서 프로그램이 공공매체로서의 균형을 잃었다는 점이다. 이 균형을 잃게 한 것을 본고는 국가권력이라고 보았다. 예를 들면, 국가권력의 개입은 프로그램의 예술 창작에 많이 한계로 작용했다. 물론 프로그램의 저속화 문제와 경제적 효과에만 치중하는 문제 등도 모두 춘절만회 프로그램의 혁신에 한계를 주었지만 그 여러 원인들 중에서 제일 큰 역할을 하는 것은 바로 국가권력다. 국가권력의 개입이 없었으면 위에서 언급하는 문제들이 생기지 않았을 것이다. 연구의 결과에 따르면 춘절만회의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 창작 측면에서 문화의식의 왜곡이다. 둘째, 대중의 심미능력을 과소평가하고 오락으로 모든 것을 대체하는 과잉오락기능이다. 이것은 춘절만회의 가장 큰 위험이다. 셋째, 상업적인 이익을 과도하게 추구하는 것이다. 프로그램과 프로그램이 방송되는 사이는 물론이고 프로그램 속에서도 광고를 시행했다. 광고를 받기 위하여 프로그램을 창작할 때 그의 순수한 예술성을 보증하는 것은 어려운 일이다. 본 연구에서 춘절만회의 변화와 문제점을 통해 중국의 현재 문화와 경제발전 속에 담겨진 문제들을 살펴보았다. 중국 문화와 경제의 발전에서 국가의 역할은 아주 크다. 개혁개방 이후 중국 정부의 경제에 대한 정치의 직접적인 개입이 적어졌지만 춘절만회처럼 문화와 경제의 성공적인 결합체에는 여전히 적극적으로 개입한다. 바로 국가의 개입 때문에 계획경제의 형식으로 만회를 제작하고 시장경제의 형식으로 만회를 팔 수 있었다.
The Program of Spring Festival on TV(春節晚會), which has been broadcasted on nationwide television for 29 years from 1983 to 2011, represents three major characteristics of mass culture of China; popularity, marketability and entertainment. It seems to be a miniature of social cultural change an...
The Program of Spring Festival on TV(春節晚會), which has been broadcasted on nationwide television for 29 years from 1983 to 2011, represents three major characteristics of mass culture of China; popularity, marketability and entertainment. It seems to be a miniature of social cultural change and development of China after the reform of 1978. In addition, it has a unique feature of nationwide program since it is related with the traditional holiday, Spring Festival for 4 thousand years. For the last 29 years, the Program of Spring Festival becomes a part of the culture of New Year in which the people participate in the celebration without interruption. Central TV station and staffs have satisfied audience to some degree. However, there has been increasing critiques of the program from various perspectives. The Central TV station has prepared for the Spring Festival, with organizing a task force team to study and to get some consults from outside. However, there would be no progress anymore because the program suffers from cliche and old fashion. Critiques of the Program of Spring Festival came from both sides: cultural elites and the mass. While cultural elites raise an issue of degradation, the critique of the mass is so diverse. Cho Eung, a professor of aesthetics at Ching-Hua University, provides a possibility of critique of the Programs of Spring Festival after the end of the program in February 8, 2011. In his blog, Cho Eung wrote an article titled "the Director of the program, you do not learn from Sojaja(蘇紫紫)," criticizing the Programs of the Spring Festival. The core issue of the debates concerns with degradation of culture in contemporary China. This thesis considers the debate itself as social change taking place in China, since it was difficult to do debate in the state controlled pubic sphere after the cultural revolution. It must be a significant change in that the program controlled by the state becomes an object of debates in the public sphere. It is inevitable to observe debates because the Program of Spring Festival tries to fulfill demands of the mass as well as maintenance of state power at the same time. However, analyses of the Program of Spring Festival have focused on degradation of culture, the materialistic and immoral society, and values, ignoring the fundamental causes of it. Moreover, those studies did not distinguish the program of Spring Festival from the mass culture and the relationship between them. While those studies consider the Program of Spring Festival as the State Ideological Apparatus, they do not provide how it works. This thesis examines those studies and attempts to explore how cultural change in contemporary China has been represented in the Programs of Spring Festival. Since there is very limited data on state's intervention in the mass culture, this thesis analyses video programs of Spring Festival as a primary data to investigate the development of the Program of Spring Festival and related issues. This thesis attempts to provide a new understanding of the Program of Spring Festival. In addition, I will examine special programs in a framework of critical discourse analysis to discuss a frame imbedded in those Programs of Spring Festival and delineate changing frames from period to period. Social change in China has deeply affected the Program of Spring Festival. One of the most significant change is the loss of the function as public media, emphasizing the function of instrument of ideological domination of the state. I emphasize the major cause of the loss came from the state power. For example, the state restricted production of programs. While degradation of the programs and emphasis on economic effects put restrictions on the programs, the most important one of the state power. Without state power, it is difficult to expect problems in the Program of Spring Festival. The thesis concludes three major problems of the program. First, there has been distortion of cultural consciousness. Secondly, there has been over-entertainment function at the cost of aesthetic value of the mass. Thirdly, there has been too much emphasis on commercial benefits. Advertisements between programs and within programs have been common. To get advertisement from corporations, the public nature of the national programs has been damaged. This thesis tries to examine problems related with culture and economic development in contemporary China, analyzing the Programs of Spring Festival. The role of the state in culture and economic development is quite comprehensive. While there has been decrease in direct state intervention in the economy, there has been still direct intervention in the Program of Spring Festival. Due to the state intervention, the Program of Spring Festival has been produced by the state intervention in a way of state planning, whereas it has been sold in a way of the market economy.
The Program of Spring Festival on TV(春節晚會), which has been broadcasted on nationwide television for 29 years from 1983 to 2011, represents three major characteristics of mass culture of China; popularity, marketability and entertainment. It seems to be a miniature of social cultural change and development of China after the reform of 1978. In addition, it has a unique feature of nationwide program since it is related with the traditional holiday, Spring Festival for 4 thousand years. For the last 29 years, the Program of Spring Festival becomes a part of the culture of New Year in which the people participate in the celebration without interruption. Central TV station and staffs have satisfied audience to some degree. However, there has been increasing critiques of the program from various perspectives. The Central TV station has prepared for the Spring Festival, with organizing a task force team to study and to get some consults from outside. However, there would be no progress anymore because the program suffers from cliche and old fashion. Critiques of the Program of Spring Festival came from both sides: cultural elites and the mass. While cultural elites raise an issue of degradation, the critique of the mass is so diverse. Cho Eung, a professor of aesthetics at Ching-Hua University, provides a possibility of critique of the Programs of Spring Festival after the end of the program in February 8, 2011. In his blog, Cho Eung wrote an article titled "the Director of the program, you do not learn from Sojaja(蘇紫紫)," criticizing the Programs of the Spring Festival. The core issue of the debates concerns with degradation of culture in contemporary China. This thesis considers the debate itself as social change taking place in China, since it was difficult to do debate in the state controlled pubic sphere after the cultural revolution. It must be a significant change in that the program controlled by the state becomes an object of debates in the public sphere. It is inevitable to observe debates because the Program of Spring Festival tries to fulfill demands of the mass as well as maintenance of state power at the same time. However, analyses of the Program of Spring Festival have focused on degradation of culture, the materialistic and immoral society, and values, ignoring the fundamental causes of it. Moreover, those studies did not distinguish the program of Spring Festival from the mass culture and the relationship between them. While those studies consider the Program of Spring Festival as the State Ideological Apparatus, they do not provide how it works. This thesis examines those studies and attempts to explore how cultural change in contemporary China has been represented in the Programs of Spring Festival. Since there is very limited data on state's intervention in the mass culture, this thesis analyses video programs of Spring Festival as a primary data to investigate the development of the Program of Spring Festival and related issues. This thesis attempts to provide a new understanding of the Program of Spring Festival. In addition, I will examine special programs in a framework of critical discourse analysis to discuss a frame imbedded in those Programs of Spring Festival and delineate changing frames from period to period. Social change in China has deeply affected the Program of Spring Festival. One of the most significant change is the loss of the function as public media, emphasizing the function of instrument of ideological domination of the state. I emphasize the major cause of the loss came from the state power. For example, the state restricted production of programs. While degradation of the programs and emphasis on economic effects put restrictions on the programs, the most important one of the state power. Without state power, it is difficult to expect problems in the Program of Spring Festival. The thesis concludes three major problems of the program. First, there has been distortion of cultural consciousness. Secondly, there has been over-entertainment function at the cost of aesthetic value of the mass. Thirdly, there has been too much emphasis on commercial benefits. Advertisements between programs and within programs have been common. To get advertisement from corporations, the public nature of the national programs has been damaged. This thesis tries to examine problems related with culture and economic development in contemporary China, analyzing the Programs of Spring Festival. The role of the state in culture and economic development is quite comprehensive. While there has been decrease in direct state intervention in the economy, there has been still direct intervention in the Program of Spring Festival. Due to the state intervention, the Program of Spring Festival has been produced by the state intervention in a way of state planning, whereas it has been sold in a way of the market economy.
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