인간의 삶은 끊임없이 둘러싼 환경 및 공간과의 관계 속에서 이루어져 왔다. 이러한 대부분의 인간과 공간과의 관계에 있어서 시각적인 신호는 공간지각에 있어 가장 중요한 요소로서 사용되어져 왔다. 반면에 공간디자인에 있어서 청각적인 신호는 중요한 요소로 인지되지 않았으며, 단순히 물리적이고 기술적인 측면에서의 음향학으로서 과학적으로 취급되거나, 예술적인 측면에서 음악으로만 취급되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 청지각적 감각이 공간인지와 감성적인 경험의 중요한 요소임을 밝히고 있다. 머레이쉐이퍼는 이것을 ‘사운드스케이프’라고 묘사하였는데, 그는 ...
인간의 삶은 끊임없이 둘러싼 환경 및 공간과의 관계 속에서 이루어져 왔다. 이러한 대부분의 인간과 공간과의 관계에 있어서 시각적인 신호는 공간지각에 있어 가장 중요한 요소로서 사용되어져 왔다. 반면에 공간디자인에 있어서 청각적인 신호는 중요한 요소로 인지되지 않았으며, 단순히 물리적이고 기술적인 측면에서의 음향학으로서 과학적으로 취급되거나, 예술적인 측면에서 음악으로만 취급되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 청지각적 감각이 공간인지와 감성적인 경험의 중요한 요소임을 밝히고 있다. 머레이쉐이퍼는 이것을 ‘사운드스케이프’라고 묘사하였는데, 그는 사운드스케이프의 중요성이 디자이너들에게 저평가되어지는 것을 지적하였다. 사운드스케이프는 ‘소리’와 ‘경관'의 복합어로서 랜드스케이프와 유사한 개념으로 ’소리의 풍경‘을 의미한다. 즉 사운드스케이프는 자연계의 소리로부터 도시의 웅성거림, 인공적인 소리에 이르는 우리들을 둘러싼 다양한 소리를 하나의 풍경으로 파악하는 사고를 말한다. 사운드스케이프 개념에서 중요한 것은 우선, 개개의 소리를 단독으로 취급하는 것이 아니라 이들 조합이 구성하는 소리환경 전체를 하나의 경관 혹은 풍경으로서 종합적으로 파악하는 것이다. 그렇기에 공간디자인에서의 사운드스케이프는 맥락성을 가지고 공간 전체의 소리 경험에 집중해야 하는 것이다. 따라서 본 연구는 그 동안 소리의 연구분야로서 진행되어왔던 사운드스케이프에 대한 고찰을 토대로 공간 디자인에 있어서 새로운 소리환경을 구현해 내는 다양한 방법을 유형화 하여 체계적으로 정리하고, 이를 바탕으로 새로운 표현방법을 제시하는 것을 목적으로 둔다. 본 연구에서는 먼저 장소성의 인지, 동선의 유도, 청지각적 조절, 감각의 복합화와 같은 사운드스케이프의 특성과 디자인 적용방법을 이끌어내기 위하여 이론적인 고찰을 하였고, 그 후 4개의 공간 사례를 통하여 그 구체적인 디자인 방법을 분석하여 도출해내었다. 프로젝트에서는 소리체험공간을 계획하였는데, 서울의 다양한 소리환경에 대한 리서치를 통하여 도시의 소리환경과 자연의 소리환경이 공존하고 있는 여의도 샛강 생태공원을 대상지로 선정하였다. 그 후 공간 디자인은 소리의 공간화 개념에서 대상지가 가지고 있는 지리적 특성과 사운드스케이프적 특성을 토대로 앞서 언급한 네가지의 사운드스케이프 디자인 기법을 적용하여 계획하였다. 본 연구를 통하여 살펴보았듯이 사운드스케이프는 공간체험을 극대화시킬 수 있는 유용한 디자인 방법이지만 아직까지 많은 프로젝트에 적용되고 있지 않아 분석의 대상 역시 제한적이라는 연구의 한계가 있다. 그러나 공간에 새겨지는 자연음, 인공음 등을 하나의 소리경관으로 인식하고, 청각을 기초로 이용자의 올바른 공간체험을 구현하는 것이 사운드스케이프를 이용한 공간디자인의 본질 그 자체이기에 향후 본 연구가 보다 다양한 구현방법들에 대한 논의의 초석이 되길 기대한다.
인간의 삶은 끊임없이 둘러싼 환경 및 공간과의 관계 속에서 이루어져 왔다. 이러한 대부분의 인간과 공간과의 관계에 있어서 시각적인 신호는 공간지각에 있어 가장 중요한 요소로서 사용되어져 왔다. 반면에 공간디자인에 있어서 청각적인 신호는 중요한 요소로 인지되지 않았으며, 단순히 물리적이고 기술적인 측면에서의 음향학으로서 과학적으로 취급되거나, 예술적인 측면에서 음악으로만 취급되어져 왔다. 그러나 본 연구에서는 청지각적 감각이 공간인지와 감성적인 경험의 중요한 요소임을 밝히고 있다. 머레이쉐이퍼는 이것을 ‘사운드스케이프’라고 묘사하였는데, 그는 사운드스케이프의 중요성이 디자이너들에게 저평가되어지는 것을 지적하였다. 사운드스케이프는 ‘소리’와 ‘경관'의 복합어로서 랜드스케이프와 유사한 개념으로 ’소리의 풍경‘을 의미한다. 즉 사운드스케이프는 자연계의 소리로부터 도시의 웅성거림, 인공적인 소리에 이르는 우리들을 둘러싼 다양한 소리를 하나의 풍경으로 파악하는 사고를 말한다. 사운드스케이프 개념에서 중요한 것은 우선, 개개의 소리를 단독으로 취급하는 것이 아니라 이들 조합이 구성하는 소리환경 전체를 하나의 경관 혹은 풍경으로서 종합적으로 파악하는 것이다. 그렇기에 공간디자인에서의 사운드스케이프는 맥락성을 가지고 공간 전체의 소리 경험에 집중해야 하는 것이다. 따라서 본 연구는 그 동안 소리의 연구분야로서 진행되어왔던 사운드스케이프에 대한 고찰을 토대로 공간 디자인에 있어서 새로운 소리환경을 구현해 내는 다양한 방법을 유형화 하여 체계적으로 정리하고, 이를 바탕으로 새로운 표현방법을 제시하는 것을 목적으로 둔다. 본 연구에서는 먼저 장소성의 인지, 동선의 유도, 청지각적 조절, 감각의 복합화와 같은 사운드스케이프의 특성과 디자인 적용방법을 이끌어내기 위하여 이론적인 고찰을 하였고, 그 후 4개의 공간 사례를 통하여 그 구체적인 디자인 방법을 분석하여 도출해내었다. 프로젝트에서는 소리체험공간을 계획하였는데, 서울의 다양한 소리환경에 대한 리서치를 통하여 도시의 소리환경과 자연의 소리환경이 공존하고 있는 여의도 샛강 생태공원을 대상지로 선정하였다. 그 후 공간 디자인은 소리의 공간화 개념에서 대상지가 가지고 있는 지리적 특성과 사운드스케이프적 특성을 토대로 앞서 언급한 네가지의 사운드스케이프 디자인 기법을 적용하여 계획하였다. 본 연구를 통하여 살펴보았듯이 사운드스케이프는 공간체험을 극대화시킬 수 있는 유용한 디자인 방법이지만 아직까지 많은 프로젝트에 적용되고 있지 않아 분석의 대상 역시 제한적이라는 연구의 한계가 있다. 그러나 공간에 새겨지는 자연음, 인공음 등을 하나의 소리경관으로 인식하고, 청각을 기초로 이용자의 올바른 공간체험을 구현하는 것이 사운드스케이프를 이용한 공간디자인의 본질 그 자체이기에 향후 본 연구가 보다 다양한 구현방법들에 대한 논의의 초석이 되길 기대한다.
Human's life has been constantly arranged in a relation with environment and space which surrounds human being. In such a relation between most human beings and space, optical signal is used as the most important factor in space perception. On the other hand, auditory signal was not recognized as an...
Human's life has been constantly arranged in a relation with environment and space which surrounds human being. In such a relation between most human beings and space, optical signal is used as the most important factor in space perception. On the other hand, auditory signal was not recognized as an important factor in space design and it has been considered scientifically as acoustics in a simply physical and technical aspect or dealt with as music in an artistic aspect. But, this study suggests that the sense of auditory perception is an important factor in space perception and emotional experience. Murray Schafer describes this as 'soundscape' and he pointed out that the importance of soundscape is undervalued by designers. Soundscape is a compound word of 'sound' and 'landscape', a similar concept of landscape, and means 'landscape of sound.' That is, soundscape means a way of thinking to figure out various kinds of sound surrounding us from sounds in the natural world to buzz sound in the city and artificial sounds as a kind of landscape. The important thing in the concept of soundscape is first, to figure out the whole sound environment which composes individual sound as a kind of scenery or landscape synthetically, not to deal with individual sound solely. Therefore, soundscape in space design should focus on the sound experience of the whole space with context. Therefore, the purpose of this study is to patternize and systematize various methods to create a new sound environment in space design based on considerations about soundscape which have conducted as a field of sound study and to suggest a new method of expression based on this. This study first conducted theoretical considerations for deducting the characteristics of soundscape such as cognition of placeness, inducing circulation, auditorial cognition control and combination of senses, and how to apply it to design work, and analyzed and deducted concrete ways of design through 4 cases of space design. The project planned a place for experiencing sounds, and selected Saetgang Ecological Park in Yeoundo where there are both sound environment of the city and of the nature as a target place through a research about various kinds of sound environment in Seoul. After that, it planned to apply 4 kinds of soundscape design methods mentioned above to space design based on geographical characteristics and characteristics of soundscape of the target area in the concept of spacing. As examined through this study, soundscape is a useful method of design which can maximize the space experience, but the study has a limitation that it has limited analyzing subjects as there are not quite many projects applying it. However, as the nature of space design using soundscape is to recognize natural sounds and artificial sounds in the space as one of soundscape and to implement the right space experience based on auditory sense, it is expected that this study will become the basis for discussion about more various ways of implementation in the future.
Human's life has been constantly arranged in a relation with environment and space which surrounds human being. In such a relation between most human beings and space, optical signal is used as the most important factor in space perception. On the other hand, auditory signal was not recognized as an important factor in space design and it has been considered scientifically as acoustics in a simply physical and technical aspect or dealt with as music in an artistic aspect. But, this study suggests that the sense of auditory perception is an important factor in space perception and emotional experience. Murray Schafer describes this as 'soundscape' and he pointed out that the importance of soundscape is undervalued by designers. Soundscape is a compound word of 'sound' and 'landscape', a similar concept of landscape, and means 'landscape of sound.' That is, soundscape means a way of thinking to figure out various kinds of sound surrounding us from sounds in the natural world to buzz sound in the city and artificial sounds as a kind of landscape. The important thing in the concept of soundscape is first, to figure out the whole sound environment which composes individual sound as a kind of scenery or landscape synthetically, not to deal with individual sound solely. Therefore, soundscape in space design should focus on the sound experience of the whole space with context. Therefore, the purpose of this study is to patternize and systematize various methods to create a new sound environment in space design based on considerations about soundscape which have conducted as a field of sound study and to suggest a new method of expression based on this. This study first conducted theoretical considerations for deducting the characteristics of soundscape such as cognition of placeness, inducing circulation, auditorial cognition control and combination of senses, and how to apply it to design work, and analyzed and deducted concrete ways of design through 4 cases of space design. The project planned a place for experiencing sounds, and selected Saetgang Ecological Park in Yeoundo where there are both sound environment of the city and of the nature as a target place through a research about various kinds of sound environment in Seoul. After that, it planned to apply 4 kinds of soundscape design methods mentioned above to space design based on geographical characteristics and characteristics of soundscape of the target area in the concept of spacing. As examined through this study, soundscape is a useful method of design which can maximize the space experience, but the study has a limitation that it has limited analyzing subjects as there are not quite many projects applying it. However, as the nature of space design using soundscape is to recognize natural sounds and artificial sounds in the space as one of soundscape and to implement the right space experience based on auditory sense, it is expected that this study will become the basis for discussion about more various ways of implementation in the future.
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