2009 개정 교육과정에 의한 고등학교 1학년 과학교과서 비교 분석 : 우주의 기원과 진화 ’ 단원을 중심으로 Comparative Analysis of the First Grade High School Science Textbooks according to the 2009 Revised Curriculum원문보기
오늘날은 급변하는 현대 과학의 발달로 과학 정보의 양이 매우 짧은 시간에 폭증하고 있다(이문희, 2007). 또한 과학 기술의 수준은 한나라의 국력과 경제력을 나타내는 지표가 될 만큼 국가발전과 밀접한 관계를 가지고 있다. 특히 정보, 통신의 발달로 인류의 생활 모습과 행동 양식이 빠르게 변화하고 있어 과학 기술 문명이 주도하게 될 국제화 정보화 사회에서 과학 교육의 중요성을 깊이 인식하게 되었다. 이에 따라 학교 교육의 개혁 특히 교육과정의 개혁을 통해 과학 교육의 질을 높이는데 초점을 맞추고 있다(심소진, 2002). 우리나라 학교 교육에 있어서 교과서는 교육과정을 구현하는 주요한 수단이 되어 왔으며, 학교 교육은 교과서에 의하여 전개된다고 하여도 과언이 아닐 만큼 중요하게 다루어져 왔다. 교과서 속에는 미래를 향한 우리의 꿈이 깃들어 있으며, 바람직한 국민을 형성하려는 의욕이 가득차 있다. 또한, 교과서에는 새로운 세대가 다루게 될 지식이 체계적으로 수록되어 있다. 교과서가 교사와 학생, 학생과 학습 내용을 연결시키는 중요한 역할을 담당하고 있을 뿐만 아니라. 학생의 학습 성취도 평가의 기준을 정하는 자료가 된다. 그리고 교과서에 어떤 내용을 담아 가르치느냐에 따라 학생들의 정신세계 즉, 그들의 세계관과 인생관이 영향을 받게 마련이다. 이러한 관점에서 교과서를 분석하는 것은 구 사회의 구성원이 추구하는 가치관을 알아 볼 수 있는 좋은 방법이 될 수 있다. 이와 더불어 교과교육 연구 수준에서도 ...
오늘날은 급변하는 현대 과학의 발달로 과학 정보의 양이 매우 짧은 시간에 폭증하고 있다(이문희, 2007). 또한 과학 기술의 수준은 한나라의 국력과 경제력을 나타내는 지표가 될 만큼 국가발전과 밀접한 관계를 가지고 있다. 특히 정보, 통신의 발달로 인류의 생활 모습과 행동 양식이 빠르게 변화하고 있어 과학 기술 문명이 주도하게 될 국제화 정보화 사회에서 과학 교육의 중요성을 깊이 인식하게 되었다. 이에 따라 학교 교육의 개혁 특히 교육과정의 개혁을 통해 과학 교육의 질을 높이는데 초점을 맞추고 있다(심소진, 2002). 우리나라 학교 교육에 있어서 교과서는 교육과정을 구현하는 주요한 수단이 되어 왔으며, 학교 교육은 교과서에 의하여 전개된다고 하여도 과언이 아닐 만큼 중요하게 다루어져 왔다. 교과서 속에는 미래를 향한 우리의 꿈이 깃들어 있으며, 바람직한 국민을 형성하려는 의욕이 가득차 있다. 또한, 교과서에는 새로운 세대가 다루게 될 지식이 체계적으로 수록되어 있다. 교과서가 교사와 학생, 학생과 학습 내용을 연결시키는 중요한 역할을 담당하고 있을 뿐만 아니라. 학생의 학습 성취도 평가의 기준을 정하는 자료가 된다. 그리고 교과서에 어떤 내용을 담아 가르치느냐에 따라 학생들의 정신세계 즉, 그들의 세계관과 인생관이 영향을 받게 마련이다. 이러한 관점에서 교과서를 분석하는 것은 구 사회의 구성원이 추구하는 가치관을 알아 볼 수 있는 좋은 방법이 될 수 있다. 이와 더불어 교과교육 연구 수준에서도 교과서 분석은 대단히 중요한 것이다(노석구, 1995).
오늘날은 급변하는 현대 과학의 발달로 과학 정보의 양이 매우 짧은 시간에 폭증하고 있다(이문희, 2007). 또한 과학 기술의 수준은 한나라의 국력과 경제력을 나타내는 지표가 될 만큼 국가발전과 밀접한 관계를 가지고 있다. 특히 정보, 통신의 발달로 인류의 생활 모습과 행동 양식이 빠르게 변화하고 있어 과학 기술 문명이 주도하게 될 국제화 정보화 사회에서 과학 교육의 중요성을 깊이 인식하게 되었다. 이에 따라 학교 교육의 개혁 특히 교육과정의 개혁을 통해 과학 교육의 질을 높이는데 초점을 맞추고 있다(심소진, 2002). 우리나라 학교 교육에 있어서 교과서는 교육과정을 구현하는 주요한 수단이 되어 왔으며, 학교 교육은 교과서에 의하여 전개된다고 하여도 과언이 아닐 만큼 중요하게 다루어져 왔다. 교과서 속에는 미래를 향한 우리의 꿈이 깃들어 있으며, 바람직한 국민을 형성하려는 의욕이 가득차 있다. 또한, 교과서에는 새로운 세대가 다루게 될 지식이 체계적으로 수록되어 있다. 교과서가 교사와 학생, 학생과 학습 내용을 연결시키는 중요한 역할을 담당하고 있을 뿐만 아니라. 학생의 학습 성취도 평가의 기준을 정하는 자료가 된다. 그리고 교과서에 어떤 내용을 담아 가르치느냐에 따라 학생들의 정신세계 즉, 그들의 세계관과 인생관이 영향을 받게 마련이다. 이러한 관점에서 교과서를 분석하는 것은 구 사회의 구성원이 추구하는 가치관을 알아 볼 수 있는 좋은 방법이 될 수 있다. 이와 더불어 교과교육 연구 수준에서도 교과서 분석은 대단히 중요한 것이다(노석구, 1995).
This study aims at providing the basic information about the high school science textbooks responding to the 2009 revised curriculum. The investigation was carried out centering at the part of "The origin and evolution of the universe" and tried to help the education in the field. The results can be...
This study aims at providing the basic information about the high school science textbooks responding to the 2009 revised curriculum. The investigation was carried out centering at the part of "The origin and evolution of the universe" and tried to help the education in the field. The results can be summarized into six features. First, the number of pages is quite different for each textbook. It is because each textbook has different depth of explanation on the concept and different quantity of data used for the presentation. Second, most of the textbooks begins with the pictures and introductory story invoking the learner's curiosity. The section generally ends with summary, check points, additional reading materials, and science writing, which can extend the common sense and scientific thinking. Third, in terms of knowledge, all the textbooks reflect core elements while they differ in the supplementary contents. The methods of presenting the content and the concept are different depending on individual textbooks. The lecturers are supposed to teach the students using supplement materials which are appropriate to the situation. Third, in terms of content knowledge for all textbooks and faithfully content or conceptual about the way that the difference was small. And other factors for the textbook was a bit of a difference, acording to the level appropriate for the teacher supplement by taking advantage of enrichment classes, you will be. Fourth, the textbooks suggest numerous research activities in order to improve the problem identification and solving techniques related to science. Furthermore, creative activity are added for balanced development of humanity as well as creativity. Fifth, reading materials and writing exercise based on various scientific technology and knowledge bring about the interest and curiosity about the natural phenomemon and science. Sixth, every textbook shows slight difference in its ending part. The ending part consists of concept diagram, puzzle, blank-filling, and other various activities, which assists to understand the concept and principles. In addition, the various types of evaluation questions helps to develop problem-solving ability, scientific thinking, and creativeness.
This study aims at providing the basic information about the high school science textbooks responding to the 2009 revised curriculum. The investigation was carried out centering at the part of "The origin and evolution of the universe" and tried to help the education in the field. The results can be summarized into six features. First, the number of pages is quite different for each textbook. It is because each textbook has different depth of explanation on the concept and different quantity of data used for the presentation. Second, most of the textbooks begins with the pictures and introductory story invoking the learner's curiosity. The section generally ends with summary, check points, additional reading materials, and science writing, which can extend the common sense and scientific thinking. Third, in terms of knowledge, all the textbooks reflect core elements while they differ in the supplementary contents. The methods of presenting the content and the concept are different depending on individual textbooks. The lecturers are supposed to teach the students using supplement materials which are appropriate to the situation. Third, in terms of content knowledge for all textbooks and faithfully content or conceptual about the way that the difference was small. And other factors for the textbook was a bit of a difference, acording to the level appropriate for the teacher supplement by taking advantage of enrichment classes, you will be. Fourth, the textbooks suggest numerous research activities in order to improve the problem identification and solving techniques related to science. Furthermore, creative activity are added for balanced development of humanity as well as creativity. Fifth, reading materials and writing exercise based on various scientific technology and knowledge bring about the interest and curiosity about the natural phenomemon and science. Sixth, every textbook shows slight difference in its ending part. The ending part consists of concept diagram, puzzle, blank-filling, and other various activities, which assists to understand the concept and principles. In addition, the various types of evaluation questions helps to develop problem-solving ability, scientific thinking, and creativeness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.