이 논문에서는 복잡계 과학(complexity science)을 활용하여 판소리와 판소리 관련 작품 그리고 판소리 관련 문화 현상을 연구하였다. 판소리는 조선후기를 시대적 배경으로 하여, 기존의 다양한 문화, 풍속, 종교, 예술 등에서 영향을 받아 독특한 성격의 장르로 자리매김하는 과정에서, <춘향전>, <심청전>, <흥부전>, <토끼전>, <변강쇠전> 등 여러 작품을 생성하게 되었다. 그리고 각 작품이 전승되는 과정에서 일정한 유형의 이본을 형성하였다. 이러한 판소리는 현재에 와서도 다른 예술 문화와 복잡하게 상호작용하면서 개방적이고 상호 네트워크적 속성을 드러내고 있다. 이러한 판소리의 발생 · 변모 과정은 ‘다양한 예술과 문화의 혼돈 속에서 창발하여, 다른 예술과의 상호 네트워크를 통해, 스스로의 미학적 원리를 향상시키면서 ...
판소리 문화 확산에 관한 연구 - 복잡계 이론을 중심으로 -
장 영 창 경희대학교 대학원 국어국문학과 고전문학
이 논문에서는 복잡계 과학(complexity science)을 활용하여 판소리와 판소리 관련 작품 그리고 판소리 관련 문화 현상을 연구하였다. 판소리는 조선후기를 시대적 배경으로 하여, 기존의 다양한 문화, 풍속, 종교, 예술 등에서 영향을 받아 독특한 성격의 장르로 자리매김하는 과정에서, <춘향전>, <심청전>, <흥부전>, <토끼전>, <변강쇠전> 등 여러 작품을 생성하게 되었다. 그리고 각 작품이 전승되는 과정에서 일정한 유형의 이본을 형성하였다. 이러한 판소리는 현재에 와서도 다른 예술 문화와 복잡하게 상호작용하면서 개방적이고 상호 네트워크적 속성을 드러내고 있다. 이러한 판소리의 발생 · 변모 과정은 ‘다양한 예술과 문화의 혼돈 속에서 창발하여, 다른 예술과의 상호 네트워크를 통해, 스스로의 미학적 원리를 향상시키면서 자기조직화 하여, 문화 예술의 중요한 허브로서의 기능을 하게 된 것’으로 복잡계적 현상의 중요한 한 사례가 된다. 판소리는 발생과정에서 무가(巫歌), 광대소학지희(廣大笑謔之戱), 민요, 가사(歌詞), 설화, 잡가(雜歌) 등 다양한 예술 장르와 조선 후기의 풍속과 문화로부터 영향을 받았다. 판소리의 개방성은 기존의 다양한 요소를 적극적으로 받아들이는 ‘열린 구조’로 발전하게 되는 중요한 원인이 된다. 더욱이 판소리에 관여하는 요소들이 판소리 안에서 서로 다양한 영향을 주고받으면서 새로운 상전이(相轉移) 과정을 촉발하게 되었다. 구성요소들의 상호 작용은 대개 비선형(非線型)적이어서, 판소리는 더욱 복잡다단한 양상을 지니게 되었다. 이러한 연구 결과, 판소리의 속성은 복잡계의 속성과 다음과 같이 일치함을 규명하였다. 첫째, 상호작용하는 많은 구성요소를 가지고 있다. 판소리의 발생은 무가의 혈통과 깊은 친연성을 바탕으로 하여, 광대들의 놀이적 속성과 민요와 시조와 가사의 음악적 속성과 설화의 문학적 속성 그리고 삼일유가, 문희연의 풍속에서 만들어진 풍류적 속성이 오랜 기간 동안, 서로 복잡하게 상호작용하는 가운데 자연적으로 이루어진 것이다. 둘째, 구성요소들의 상호작용은 비선형적으로 형성되어 상전이 현상이 나타난다. 무가에서 전체적인 영향을 받았음에도 불구하고 무가에서 제일 중요한 주술성과 신성성은 나타나지 않는다. 민요와 시조와 가사에서 영향을 받았음에도 불구하고, 민요와 시조와 가사의 본질적인 음악적 창법이 선형적으로 반영된 것은 아니다. 설화에서 그 이야기의 구성은 계승했지만, 설화의 구술성을 선형적으로 활용한 것은 아니다. 기존의 설화와는 전혀 색다른 구연 형태인 ‘창과 아니리’의 반복적 구연 기법을 활용하였다. 결국 판소리는 개방성에 의해서 다양한 양식을 수용하였지만, 그 수용 문화의 특성을 그대로 선형적으로 드러내는 것이 아니라, 구성요소들의 상호작용으로 인하여 예측하지 못한 새로운 결과물이 비선형적으로 형성된 것이다. 셋째, 판소리는 다양한 장르를 받아들이는 개방적 ‘열린 구조’이며, 다른 장르와 융합하여 새로운 유형을 창조하는 기능을 한다. 무가, 광대소학지희, 민요, 가사, 시조, 설화 등 당대의 모든 문화양식을 적극적으로 받아들이는 개방성을 갖고 있다. 그러기에 그 예술적 속성이 복합되어 있다. 현대에 와서 판소리는 더욱 복잡하게 다른 양식과 적극적으로 상호작용하여 새로운 트랜드를 만드는 ‘비선형적 퓨전 전략’을 보인다. 판소리는 타 예술의 상호우위적 속성을 수용하여 새로운 문화를 창조한다. 판소리적 요소가 반영되면 다른 문화 양식은 새로운 형태의 예술로 상전이 된다. 이러한 연구 결과를 바탕으로, 영화 <춘향뎐>을 분석한 결과 미시구조와 거시구조의 패턴이 반복적으로 나타나는 ‘프렉탈(fractal) 현상’임을 규명하였다. 그리고 이도령이 춘향이를 보고 싶어 하는 욕구가 ‘다중프랙탈(multi-fractal) 현상’으로 나타나고, 변학도의 다혈질적 성격으로 인해 ‘초기 조건에의 민감성’이 나타남을 분석하였다. 암행어사 출도가 당시의 시대적 상황을 반전시키는 임계점임을 설명하였고, 배우와 관객간의 감정이 동조되는 현상을 분석하였다. 판소리의 창발 현상을 복잡계적으로 분석하여 판소리가 창발하게 되는 구성요소간의 상호작용과 자기조직화 현상을 규명하였다. 판소리 저변에 흐르는 무가적 속성과 광대의 공연을 통해 얻은 되먹임 효과와 판소리를 구성하는 구성요소간의 융합적 자기조직화 그리고 신재효의 후원과 도시적 유흥문화의 확산으로 판소리가 창발하게 됨을 규명하였다. 판소리의 전승과 변이 현상을 살펴보았다. 판소리 서사의 변이는, 사회 문화적 환경의 변화와 향유자의 사고가 변화한 결과물로 나타난 것이다. 그러면서 <춘향 서사>의 이본들은 각각의 개별적 변형만을 추구하였다기보다는 일정한 유형의 틀 안에서 움직이려는 경향이 나타난다. 즉 변이를 조장하는 이탈의 원심력과 변이를 제어하는 안정의 구심력이 동시에 존재하면서, 상황에 따라서는 변이를 조장하여 새로운 내용의 판을 벌여 다양성을 추구 하다가도, 일정 상황에서 일탈하게 되면 변이를 억제하거나 변화의 폭을 줄여서 이야기의 기본 골격을 유지하고자 한다. 판소리가 현대에 와서는 어떻게 활용되는지를 분석하였다. 판소리가 다른 장르와 긴밀하게 네트워크화 되어 있는 것을 ‘음악’과 ‘문학’과 ‘공연’이라는 세 가지 측면을 기준으로 하여, 현재 어떠한 모습으로 재창조되는지를 분석해 보았다. 그리고 설화, 소설, 판소리의 매체적 차이점을 ‘누가, 누구에게, 언제, 어디서, 무엇을 하면서, 왜, 어떻게 전달하는가’를 중심으로 비교해 보았다. 그리고 타 장르에 나타난 판소리의 재창조 현상을 ‘현대시, 현대음악, 창작판소리, 영화, 광고’의 사회 현상을 통해 살펴보았다. 각 작품을 ‘단절적 변화의 프로세스’를 활용하여 분석하고, 이러한 작품을 ‘생산자, 소비자, 철학, 예술, 시대, 풍속, 기술, 매체’를 중심으로 기존의 판소리와 비교해 보았다. 그 결과, 판소리의 태생적 속성과 진화 과정을 바탕으로 하여, 판소리는 오늘날에도 활발히 다른 장르 곧 ‘현대시, 현대음악, 창작판소리, 영화, 광고’와 네트워크 하여 새롭게 거듭나고 있음을 규명하였다.
주제어 : 판소리. 문화 확산, 창발, 자기조직화, 상전이, 복잡계 과학.
판소리 문화 확산에 관한 연구 - 복잡계 이론을 중심으로 -
장 영 창 경희대학교 대학원 국어국문학과 고전문학
이 논문에서는 복잡계 과학(complexity science)을 활용하여 판소리와 판소리 관련 작품 그리고 판소리 관련 문화 현상을 연구하였다. 판소리는 조선후기를 시대적 배경으로 하여, 기존의 다양한 문화, 풍속, 종교, 예술 등에서 영향을 받아 독특한 성격의 장르로 자리매김하는 과정에서, <춘향전>, <심청전>, <흥부전>, <토끼전>, <변강쇠전> 등 여러 작품을 생성하게 되었다. 그리고 각 작품이 전승되는 과정에서 일정한 유형의 이본을 형성하였다. 이러한 판소리는 현재에 와서도 다른 예술 문화와 복잡하게 상호작용하면서 개방적이고 상호 네트워크적 속성을 드러내고 있다. 이러한 판소리의 발생 · 변모 과정은 ‘다양한 예술과 문화의 혼돈 속에서 창발하여, 다른 예술과의 상호 네트워크를 통해, 스스로의 미학적 원리를 향상시키면서 자기조직화 하여, 문화 예술의 중요한 허브로서의 기능을 하게 된 것’으로 복잡계적 현상의 중요한 한 사례가 된다. 판소리는 발생과정에서 무가(巫歌), 광대소학지희(廣大笑謔之戱), 민요, 가사(歌詞), 설화, 잡가(雜歌) 등 다양한 예술 장르와 조선 후기의 풍속과 문화로부터 영향을 받았다. 판소리의 개방성은 기존의 다양한 요소를 적극적으로 받아들이는 ‘열린 구조’로 발전하게 되는 중요한 원인이 된다. 더욱이 판소리에 관여하는 요소들이 판소리 안에서 서로 다양한 영향을 주고받으면서 새로운 상전이(相轉移) 과정을 촉발하게 되었다. 구성요소들의 상호 작용은 대개 비선형(非線型)적이어서, 판소리는 더욱 복잡다단한 양상을 지니게 되었다. 이러한 연구 결과, 판소리의 속성은 복잡계의 속성과 다음과 같이 일치함을 규명하였다. 첫째, 상호작용하는 많은 구성요소를 가지고 있다. 판소리의 발생은 무가의 혈통과 깊은 친연성을 바탕으로 하여, 광대들의 놀이적 속성과 민요와 시조와 가사의 음악적 속성과 설화의 문학적 속성 그리고 삼일유가, 문희연의 풍속에서 만들어진 풍류적 속성이 오랜 기간 동안, 서로 복잡하게 상호작용하는 가운데 자연적으로 이루어진 것이다. 둘째, 구성요소들의 상호작용은 비선형적으로 형성되어 상전이 현상이 나타난다. 무가에서 전체적인 영향을 받았음에도 불구하고 무가에서 제일 중요한 주술성과 신성성은 나타나지 않는다. 민요와 시조와 가사에서 영향을 받았음에도 불구하고, 민요와 시조와 가사의 본질적인 음악적 창법이 선형적으로 반영된 것은 아니다. 설화에서 그 이야기의 구성은 계승했지만, 설화의 구술성을 선형적으로 활용한 것은 아니다. 기존의 설화와는 전혀 색다른 구연 형태인 ‘창과 아니리’의 반복적 구연 기법을 활용하였다. 결국 판소리는 개방성에 의해서 다양한 양식을 수용하였지만, 그 수용 문화의 특성을 그대로 선형적으로 드러내는 것이 아니라, 구성요소들의 상호작용으로 인하여 예측하지 못한 새로운 결과물이 비선형적으로 형성된 것이다. 셋째, 판소리는 다양한 장르를 받아들이는 개방적 ‘열린 구조’이며, 다른 장르와 융합하여 새로운 유형을 창조하는 기능을 한다. 무가, 광대소학지희, 민요, 가사, 시조, 설화 등 당대의 모든 문화양식을 적극적으로 받아들이는 개방성을 갖고 있다. 그러기에 그 예술적 속성이 복합되어 있다. 현대에 와서 판소리는 더욱 복잡하게 다른 양식과 적극적으로 상호작용하여 새로운 트랜드를 만드는 ‘비선형적 퓨전 전략’을 보인다. 판소리는 타 예술의 상호우위적 속성을 수용하여 새로운 문화를 창조한다. 판소리적 요소가 반영되면 다른 문화 양식은 새로운 형태의 예술로 상전이 된다. 이러한 연구 결과를 바탕으로, 영화 <춘향뎐>을 분석한 결과 미시구조와 거시구조의 패턴이 반복적으로 나타나는 ‘프렉탈(fractal) 현상’임을 규명하였다. 그리고 이도령이 춘향이를 보고 싶어 하는 욕구가 ‘다중프랙탈(multi-fractal) 현상’으로 나타나고, 변학도의 다혈질적 성격으로 인해 ‘초기 조건에의 민감성’이 나타남을 분석하였다. 암행어사 출도가 당시의 시대적 상황을 반전시키는 임계점임을 설명하였고, 배우와 관객간의 감정이 동조되는 현상을 분석하였다. 판소리의 창발 현상을 복잡계적으로 분석하여 판소리가 창발하게 되는 구성요소간의 상호작용과 자기조직화 현상을 규명하였다. 판소리 저변에 흐르는 무가적 속성과 광대의 공연을 통해 얻은 되먹임 효과와 판소리를 구성하는 구성요소간의 융합적 자기조직화 그리고 신재효의 후원과 도시적 유흥문화의 확산으로 판소리가 창발하게 됨을 규명하였다. 판소리의 전승과 변이 현상을 살펴보았다. 판소리 서사의 변이는, 사회 문화적 환경의 변화와 향유자의 사고가 변화한 결과물로 나타난 것이다. 그러면서 <춘향 서사>의 이본들은 각각의 개별적 변형만을 추구하였다기보다는 일정한 유형의 틀 안에서 움직이려는 경향이 나타난다. 즉 변이를 조장하는 이탈의 원심력과 변이를 제어하는 안정의 구심력이 동시에 존재하면서, 상황에 따라서는 변이를 조장하여 새로운 내용의 판을 벌여 다양성을 추구 하다가도, 일정 상황에서 일탈하게 되면 변이를 억제하거나 변화의 폭을 줄여서 이야기의 기본 골격을 유지하고자 한다. 판소리가 현대에 와서는 어떻게 활용되는지를 분석하였다. 판소리가 다른 장르와 긴밀하게 네트워크화 되어 있는 것을 ‘음악’과 ‘문학’과 ‘공연’이라는 세 가지 측면을 기준으로 하여, 현재 어떠한 모습으로 재창조되는지를 분석해 보았다. 그리고 설화, 소설, 판소리의 매체적 차이점을 ‘누가, 누구에게, 언제, 어디서, 무엇을 하면서, 왜, 어떻게 전달하는가’를 중심으로 비교해 보았다. 그리고 타 장르에 나타난 판소리의 재창조 현상을 ‘현대시, 현대음악, 창작판소리, 영화, 광고’의 사회 현상을 통해 살펴보았다. 각 작품을 ‘단절적 변화의 프로세스’를 활용하여 분석하고, 이러한 작품을 ‘생산자, 소비자, 철학, 예술, 시대, 풍속, 기술, 매체’를 중심으로 기존의 판소리와 비교해 보았다. 그 결과, 판소리의 태생적 속성과 진화 과정을 바탕으로 하여, 판소리는 오늘날에도 활발히 다른 장르 곧 ‘현대시, 현대음악, 창작판소리, 영화, 광고’와 네트워크 하여 새롭게 거듭나고 있음을 규명하였다.
A Study on Spread of Pansori Culture - Focused on Complexity -
Jang, Young-Chang Department of Korea Language & Literature Graduate School of Kyung Hee University
This paper intended to study Pansori, Pansori works, and its cultural phe...
ABSTRACT
A Study on Spread of Pansori Culture - Focused on Complexity -
Jang, Young-Chang Department of Korea Language & Literature Graduate School of Kyung Hee University
This paper intended to study Pansori, Pansori works, and its cultural phenomena by utilizing complexity science. Pansori has created a lot of works - , , , , - in the process of being a unique genre influenced by existing various cultures, customs, religions, and arts in the late of Chosun Dynasty, and formed the regular type of the system in the process of being passed down with individual works. Such a Pansori has shown the open and mutual networking attributes by complicatedly interacting with other cultural arts until now. These changes with Pansori's occurrence have emerged in the chaos of various arts and cultures, improved aesthetic principles through the mutual networking with other arts by themselves for self-organizing, brought functions of cultural arts as a key hub, and thus they are considered as an important case of complexity phenomena. Pansori was influenced by various genres of arts such as shamanic songs, Gwangdaesohakjihee(廣大笑謔之戱), folk songs, lyrics, fairy tales, and Japga (雜歌) as well as customs and cultures in the late of Chosun Dynasty. The openness of Pansori is a significant cause of the development to 'open structure' which actively embraces existing various elements. Furthermore, elements involved in Pansori exchanged various influences each other, and thus it resulted to cause new processes of the phase change. The interaction of elements are generally non-linear and thus Pansori came to have more complicated aspects. As a result of this study, attributes of Pansori were identified corresponding with those of complexity as follows: Firstly, they have a lot of elements to interact. Pansori was naturally created in the midst of the complicated interaction by clowns' playfulness, musical attributes of folk songs, Sijos (Korean traditional poems), and lyrics, fairy tale's literary attributes, and poetical attributes which have been formed in customs of Samilyuga, and Munheeyeon, based on close affinity with the decent of shamanic songs. Secondly,the interaction of elements is formed in the non-linear way to have the phase changes. In spite of being influenced by shamanic songs in general, the incantatory characteristic and the divinity could not be found, which are considered as the most important in shamanic songs. Pansori has been influenced by folk songs, Sijos, and lyrics but essential musical singing styles of folk songs and Sijos are not reflected in the linear way. Fairy tale's plot is passed down but its orality is not utilized in the linear way. Repeated narrative techniques of 'Chang and Aniry' are utilized, which are totally different from existing fairy tales. Consequently, Pansori accommodates various styles due to its openness, but does not reveal its accommodated cultural characteristics in the linear way as it is. But rather, it forms new and unexpected results in the non-linear way due to the interaction of elements. Thirdly, Pansori has 'the open structure' to accommodate various genres, and functions as a creator for new styles by converging other genres. It has the openness to actively accommodate all the cultural styles of shamanic songs, Gwangdaesohakjihee (廣大笑謔之戱), folk songs, lyrics, Sijos, and fairy tales, and therefore, it has mixed attributes of arts. In modern times, Pansori has shown 'the non-linear fusion strategy' to create new trends by actively and complicatedly interacting with other styles. Pansori creates new cultures by accommodating attributes of mutual advantages on other arts. Upon the reflection of Pansori's elements, other cultural styles have phase changes as new types of arts. . As a result of analyzing the movie with this study, it was identified as a 'fractal' phenomenon of repeated patterns with micro structures and macro structures. Also, it was found the desire of Lee, Mongryong to see Chunhyang appears as a 'multi-fractal' phenomenon, and the hot-temper of Byunhakdo shows the 'sensitivity of the initial conditions'. The appearance of a secret royal inspector was interpreted as a critical point to reverse the situation of the time then, it led to the conformity between actors and the audience, according to the analysis. The emergent phenomenon of Pansori was analyzed in terms of complexity to identify the interaction among its elements and the self-organizing phenomenon, and it was found Pansory has emerged by shamanic attributes on its base, feedback effects from clowns' performances, convergent self-organization between elements, sponsoring by Shin, Jaehyo, and the spread of the urban entertaining cultures. On this wise, Pansori's transmission and changes were examined. The change of Pansori's narration is resulted from the change of socio-cultural environments and thoughts of people who enjoy it, and then, its different versions show the tendency to move inside the definite frame, rather than to pursue individual changes. In other words, the centrifugal force to encourage breakaway and the centripetal force to control changes for stability co-exist at the same time, and sometimes they encourage changes depending on circumstances to set up new contents for the diversity, or they try to keep the framework of the story by controlling or lessening changes. In this study, applications of Pansory in modern times were analyzed by focusing 3 aspects of 'music', 'literature', and 'performance' which are closely networked with other genres to be recreated. In addition, differences of fairy tales, novels, and Pansori in terms of media were compared by focusing purposes of deliveries: 'who, to whom, when, where, what, and why'. As for the recreation phenomenon of Pansori shown in other genres, it was examined through social phenomena such as 'modern poetry, modern music, creative Pansori, movies, and advertisements'. Individual works were analyzed by utilizing 'the process of disconnecting changes', and these works were compared with existing Pansoris by focusing on 'producers, consumers, philosophies, arts, ages, customs, techniques, and media'. As such result, it could be identified that Pansori is reforming itself even in these days by actively networking other genres such as 'modern poetry, modern music, creative Pansoris, movies, and advertisements' based on the inherent attributes and the evolutionary processes of Pansori.
Keywords: Pansori.. Cultural diffusion, emergence, self-organizing, phase transitions, complexity science.
ABSTRACT
A Study on Spread of Pansori Culture - Focused on Complexity -
Jang, Young-Chang Department of Korea Language & Literature Graduate School of Kyung Hee University
This paper intended to study Pansori, Pansori works, and its cultural phenomena by utilizing complexity science. Pansori has created a lot of works - , , , , - in the process of being a unique genre influenced by existing various cultures, customs, religions, and arts in the late of Chosun Dynasty, and formed the regular type of the system in the process of being passed down with individual works. Such a Pansori has shown the open and mutual networking attributes by complicatedly interacting with other cultural arts until now. These changes with Pansori's occurrence have emerged in the chaos of various arts and cultures, improved aesthetic principles through the mutual networking with other arts by themselves for self-organizing, brought functions of cultural arts as a key hub, and thus they are considered as an important case of complexity phenomena. Pansori was influenced by various genres of arts such as shamanic songs, Gwangdaesohakjihee(廣大笑謔之戱), folk songs, lyrics, fairy tales, and Japga (雜歌) as well as customs and cultures in the late of Chosun Dynasty. The openness of Pansori is a significant cause of the development to 'open structure' which actively embraces existing various elements. Furthermore, elements involved in Pansori exchanged various influences each other, and thus it resulted to cause new processes of the phase change. The interaction of elements are generally non-linear and thus Pansori came to have more complicated aspects. As a result of this study, attributes of Pansori were identified corresponding with those of complexity as follows: Firstly, they have a lot of elements to interact. Pansori was naturally created in the midst of the complicated interaction by clowns' playfulness, musical attributes of folk songs, Sijos (Korean traditional poems), and lyrics, fairy tale's literary attributes, and poetical attributes which have been formed in customs of Samilyuga, and Munheeyeon, based on close affinity with the decent of shamanic songs. Secondly,the interaction of elements is formed in the non-linear way to have the phase changes. In spite of being influenced by shamanic songs in general, the incantatory characteristic and the divinity could not be found, which are considered as the most important in shamanic songs. Pansori has been influenced by folk songs, Sijos, and lyrics but essential musical singing styles of folk songs and Sijos are not reflected in the linear way. Fairy tale's plot is passed down but its orality is not utilized in the linear way. Repeated narrative techniques of 'Chang and Aniry' are utilized, which are totally different from existing fairy tales. Consequently, Pansori accommodates various styles due to its openness, but does not reveal its accommodated cultural characteristics in the linear way as it is. But rather, it forms new and unexpected results in the non-linear way due to the interaction of elements. Thirdly, Pansori has 'the open structure' to accommodate various genres, and functions as a creator for new styles by converging other genres. It has the openness to actively accommodate all the cultural styles of shamanic songs, Gwangdaesohakjihee (廣大笑謔之戱), folk songs, lyrics, Sijos, and fairy tales, and therefore, it has mixed attributes of arts. In modern times, Pansori has shown 'the non-linear fusion strategy' to create new trends by actively and complicatedly interacting with other styles. Pansori creates new cultures by accommodating attributes of mutual advantages on other arts. Upon the reflection of Pansori's elements, other cultural styles have phase changes as new types of arts. . As a result of analyzing the movie with this study, it was identified as a 'fractal' phenomenon of repeated patterns with micro structures and macro structures. Also, it was found the desire of Lee, Mongryong to see Chunhyang appears as a 'multi-fractal' phenomenon, and the hot-temper of Byunhakdo shows the 'sensitivity of the initial conditions'. The appearance of a secret royal inspector was interpreted as a critical point to reverse the situation of the time then, it led to the conformity between actors and the audience, according to the analysis. The emergent phenomenon of Pansori was analyzed in terms of complexity to identify the interaction among its elements and the self-organizing phenomenon, and it was found Pansory has emerged by shamanic attributes on its base, feedback effects from clowns' performances, convergent self-organization between elements, sponsoring by Shin, Jaehyo, and the spread of the urban entertaining cultures. On this wise, Pansori's transmission and changes were examined. The change of Pansori's narration is resulted from the change of socio-cultural environments and thoughts of people who enjoy it, and then, its different versions show the tendency to move inside the definite frame, rather than to pursue individual changes. In other words, the centrifugal force to encourage breakaway and the centripetal force to control changes for stability co-exist at the same time, and sometimes they encourage changes depending on circumstances to set up new contents for the diversity, or they try to keep the framework of the story by controlling or lessening changes. In this study, applications of Pansory in modern times were analyzed by focusing 3 aspects of 'music', 'literature', and 'performance' which are closely networked with other genres to be recreated. In addition, differences of fairy tales, novels, and Pansori in terms of media were compared by focusing purposes of deliveries: 'who, to whom, when, where, what, and why'. As for the recreation phenomenon of Pansori shown in other genres, it was examined through social phenomena such as 'modern poetry, modern music, creative Pansori, movies, and advertisements'. Individual works were analyzed by utilizing 'the process of disconnecting changes', and these works were compared with existing Pansoris by focusing on 'producers, consumers, philosophies, arts, ages, customs, techniques, and media'. As such result, it could be identified that Pansori is reforming itself even in these days by actively networking other genres such as 'modern poetry, modern music, creative Pansoris, movies, and advertisements' based on the inherent attributes and the evolutionary processes of Pansori.
Keywords: Pansori.. Cultural diffusion, emergence, self-organizing, phase transitions, complexity science.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.