김시습은 파격적인 삶을 통해 일반적으로 이해하기 힘든 기인(奇人)으로 평가받아 왔다. 그는 유교적 선비이자 불교적 승려인 동시에 도교적 방외인(方外人)이었다. 그는 유불도(儒彿道)의 기능적 역할분담을 뜻하는 삼교병행론(三敎竝行論)이 아니라 삼교가 무리 없이 조화를 이루는 삼교회통론(三敎會通論)을 지니고 있었으며, 그러한 삼교관을 통해 선도(仙道)를 수용했다. 그는 초년에 가정의 공백으로 인한 심리적 상실감과 정신적 공허감을 지닌 채 성장했으며, 청년기에는 세조의 왕위 찬탈로 인한 사회적 트라우마로 인해 은둔과 방랑을 하게 되었다. 은둔과 방랑은 현실도피가 아니라 현실초월의 통과의례적 몸짓이었다. 김시습은 은둔과 방랑을 통해 선도의 세계로 입문했고, 기(氣)의 생성변화를 기반으로 양생(養生)을 추구하는 삼교회통적 선도사상을 추구했다. 양생론적 선도사상은 우주, 국가, 몸이 대우주와 소우주로 유기적으로 상관관계를 맺는 상관적 사유(correlative thinking)를 기반으로 삼아 기학적 세계관과 유불선 삼교의 회통을 가능하게 했다. 김시습은 몸의 양생(養生)과 기(氣)를 매개로 한 우주론적(宇宙論的) 상상을 통해서 다양한 시를 창작했다. 그는 선도문학을 통해 은일(隱逸)자로서의 안심입명(安心立命)을 실현하기도 했고, 내단(內丹)수련의 신체적 광경을 자연에 투영(投影)함으로써 인간과 자연의 상관(相關)적 관계를 기(氣)의 수행(修行)과 우의적(寓意的) 표현을 매개로 연결시키기도 했으며, 아예 초월적 세계로 비상하기도 했던 것이다. 그리하여 그의 시문학은 자연과 어울려 사는 생태적 경험을 우의적 표현기법을 통해 형상화했다. 그리하여 그의 시문학은 현실세계를 뛰어넘는 초월적 상상력을 보여주면서 선도문학의 통과의례적 기능을 수행했다 요컨대, 김시습 시문학의 선도적 해석은 기학적(氣學的) 세계관의 이론적 토대 위에서 우의(寓意)의 문학적 형식과 내단수련(內丹修煉)의 수행(修行)적 경험을 매개로 삼아 삼교회통(三敎會通)적 성격을 지닌 양생론(養生論)적 선도사상(仙道思想)을 문학적으로 이해할 때 가능한 것이다.
김시습은 파격적인 삶을 통해 일반적으로 이해하기 힘든 기인(奇人)으로 평가받아 왔다. 그는 유교적 선비이자 불교적 승려인 동시에 도교적 방외인(方外人)이었다. 그는 유불도(儒彿道)의 기능적 역할분담을 뜻하는 삼교병행론(三敎竝行論)이 아니라 삼교가 무리 없이 조화를 이루는 삼교회통론(三敎會通論)을 지니고 있었으며, 그러한 삼교관을 통해 선도(仙道)를 수용했다. 그는 초년에 가정의 공백으로 인한 심리적 상실감과 정신적 공허감을 지닌 채 성장했으며, 청년기에는 세조의 왕위 찬탈로 인한 사회적 트라우마로 인해 은둔과 방랑을 하게 되었다. 은둔과 방랑은 현실도피가 아니라 현실초월의 통과의례적 몸짓이었다. 김시습은 은둔과 방랑을 통해 선도의 세계로 입문했고, 기(氣)의 생성변화를 기반으로 양생(養生)을 추구하는 삼교회통적 선도사상을 추구했다. 양생론적 선도사상은 우주, 국가, 몸이 대우주와 소우주로 유기적으로 상관관계를 맺는 상관적 사유(correlative thinking)를 기반으로 삼아 기학적 세계관과 유불선 삼교의 회통을 가능하게 했다. 김시습은 몸의 양생(養生)과 기(氣)를 매개로 한 우주론적(宇宙論的) 상상을 통해서 다양한 시를 창작했다. 그는 선도문학을 통해 은일(隱逸)자로서의 안심입명(安心立命)을 실현하기도 했고, 내단(內丹)수련의 신체적 광경을 자연에 투영(投影)함으로써 인간과 자연의 상관(相關)적 관계를 기(氣)의 수행(修行)과 우의적(寓意的) 표현을 매개로 연결시키기도 했으며, 아예 초월적 세계로 비상하기도 했던 것이다. 그리하여 그의 시문학은 자연과 어울려 사는 생태적 경험을 우의적 표현기법을 통해 형상화했다. 그리하여 그의 시문학은 현실세계를 뛰어넘는 초월적 상상력을 보여주면서 선도문학의 통과의례적 기능을 수행했다 요컨대, 김시습 시문학의 선도적 해석은 기학적(氣學的) 세계관의 이론적 토대 위에서 우의(寓意)의 문학적 형식과 내단수련(內丹修煉)의 수행(修行)적 경험을 매개로 삼아 삼교회통(三敎會通)적 성격을 지닌 양생론(養生論)적 선도사상(仙道思想)을 문학적으로 이해할 때 가능한 것이다.
Kim Shi-sheup'S has been recognized as an eccentric person due to his unconventional way of living. He was a Confucian scholar, Buddhist monk, and Taoist outsider all at the same time. He believed in the intermixture of three religions of Confucianism, Buddhism, and Taoism in which they exist in har...
Kim Shi-sheup'S has been recognized as an eccentric person due to his unconventional way of living. He was a Confucian scholar, Buddhist monk, and Taoist outsider all at the same time. He believed in the intermixture of three religions of Confucianism, Buddhism, and Taoism in which they exist in harmony, instead of the parallelism of three religions that meant the functional distribution of roles, and accepted Sundo(仙道, Mountain Taoism, the Way to be divine immortals)through such view of three religions. He grew up with a sense of loss and emptiness due to lack of stable family in his childhood and lived in seclusion after he experienced social trauma when King Sejo usurped the throne. Living in seclusion was not the method of escape from reality but his gesture of rite of passage for transcendence. Kim Shi-sheup'S entered the world of Sundo through secluded and nomadic life, and pursued the idea of intermixture of three religions that sought taking care of one’s body based on the energy. Health-preserving Sundology made possible for the intermixture of three religions of Conficianism, Buddhism, and Taoism and energy-based worldview, based on correlative thinking which proposes that the universe, nation and body as macrocosm and microcosm organically relate with each other. Kim shi-sheup'S wrote various poems through cosmological imagination with the curing of body and energy as mediators. He obtained spiritual peace and enlightenment as a hermit through Sundo literature, depicted the relationship of human and nature with asceticism of energy and allegorical expression, and even soared into a transcendent world. Therefore, his poetry gave shape to ecological experience of living with nature in harmony with allegorical expression. His poetry performed the rite of passage for Sundo literature while expression transcendental imagination that overcomes reality. In summary, a Sundological interpretation of Kim shi-sheup'S poetry is possible when health-preserving Sundology with the idea of intermixture of three religions is understood with a sense of literature, being mediated by allegorical literature forms and the experience of asceticism, based on the theoretical foundation of energy-based worldview.
Kim Shi-sheup'S has been recognized as an eccentric person due to his unconventional way of living. He was a Confucian scholar, Buddhist monk, and Taoist outsider all at the same time. He believed in the intermixture of three religions of Confucianism, Buddhism, and Taoism in which they exist in harmony, instead of the parallelism of three religions that meant the functional distribution of roles, and accepted Sundo(仙道, Mountain Taoism, the Way to be divine immortals)through such view of three religions. He grew up with a sense of loss and emptiness due to lack of stable family in his childhood and lived in seclusion after he experienced social trauma when King Sejo usurped the throne. Living in seclusion was not the method of escape from reality but his gesture of rite of passage for transcendence. Kim Shi-sheup'S entered the world of Sundo through secluded and nomadic life, and pursued the idea of intermixture of three religions that sought taking care of one’s body based on the energy. Health-preserving Sundology made possible for the intermixture of three religions of Conficianism, Buddhism, and Taoism and energy-based worldview, based on correlative thinking which proposes that the universe, nation and body as macrocosm and microcosm organically relate with each other. Kim shi-sheup'S wrote various poems through cosmological imagination with the curing of body and energy as mediators. He obtained spiritual peace and enlightenment as a hermit through Sundo literature, depicted the relationship of human and nature with asceticism of energy and allegorical expression, and even soared into a transcendent world. Therefore, his poetry gave shape to ecological experience of living with nature in harmony with allegorical expression. His poetry performed the rite of passage for Sundo literature while expression transcendental imagination that overcomes reality. In summary, a Sundological interpretation of Kim shi-sheup'S poetry is possible when health-preserving Sundology with the idea of intermixture of three religions is understood with a sense of literature, being mediated by allegorical literature forms and the experience of asceticism, based on the theoretical foundation of energy-based worldview.
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