1995년 지방자치제 시행 이후 자치단체별 다양한 지역 특화사업을 추진하여 지역 간의 차별화와 해당 자치단체의 특성화를 부각시키시 위한 노력이 여러 분야에서 이루어졌다. 이전부터 지역과 지역의 생산물로 연상되는 단순한 연상 구조에서 지역과 지역의 브랜드를 연상시키기 위해 지방자치단체는 구체화된 지역이미지와 구호로 지역을 대표하기에 이른다. 지방자치단체에서 지정한 CI, BI, 브랜드, 브랜드 슬로건, 캐릭터, 마스코트 등이 바로 그것이다. 그 중 지방자치단체를 대표하는 인물이나 동식물, 무생물 또는 추상적 소재가 의인화된 형태로 제작된 캐릭터 또는 마스코트인 지방자치단체 캐릭터가 자치단체의 상징물로 선정된 지 짧게는 1년에서 길게는 10년 이상의 세월을 보냈다. 하지만, 개발 초기부터 현재까지 캐릭터들이 대부분 지역 축제나 관공서의 이벤트를 통해 보조적인 역할로 제공되어 지거나, 해당 자치단체의 홈페이지에서 찾아보는 정도에 머물고 있다. 지역주민과 소통하는 지방자치단체 캐릭터의 산업적인 가능성과 적용 분야 등을 선행연구와 더불어, 문헌자료 및 대중을 대상으로 오랜 세월에 거쳐 수익사업을 펼치고 있는 캐릭터의 활용사례를 살피고, 국내 지방자치단체의 캐릭터에 적용하여 활용 가능한 대안을 찾고자 한다. 국내의 성공적인 캐릭터 활용사례로서 장성군의 '홍길동'캐릭터와 일본, 미국, 유럽의 자치단체 캐릭터 또는 지역주의적 성격을 나타내는 캐릭터의 활용사례를 토대로 우리나라의 지방자치단체 캐릭터와 비교하여 우리나라 지방자치단체 캐릭터가 추구해야할 캐릭터 활용방안을 연구하여, 본 연구를 통해 지방자치단체 캐릭터를 활용함에 있어서 문제되는 점은 수정하고 지방자치단체 캐릭터가 다양한 ...
1995년 지방자치제 시행 이후 자치단체별 다양한 지역 특화사업을 추진하여 지역 간의 차별화와 해당 자치단체의 특성화를 부각시키시 위한 노력이 여러 분야에서 이루어졌다. 이전부터 지역과 지역의 생산물로 연상되는 단순한 연상 구조에서 지역과 지역의 브랜드를 연상시키기 위해 지방자치단체는 구체화된 지역이미지와 구호로 지역을 대표하기에 이른다. 지방자치단체에서 지정한 CI, BI, 브랜드, 브랜드 슬로건, 캐릭터, 마스코트 등이 바로 그것이다. 그 중 지방자치단체를 대표하는 인물이나 동식물, 무생물 또는 추상적 소재가 의인화된 형태로 제작된 캐릭터 또는 마스코트인 지방자치단체 캐릭터가 자치단체의 상징물로 선정된 지 짧게는 1년에서 길게는 10년 이상의 세월을 보냈다. 하지만, 개발 초기부터 현재까지 캐릭터들이 대부분 지역 축제나 관공서의 이벤트를 통해 보조적인 역할로 제공되어 지거나, 해당 자치단체의 홈페이지에서 찾아보는 정도에 머물고 있다. 지역주민과 소통하는 지방자치단체 캐릭터의 산업적인 가능성과 적용 분야 등을 선행연구와 더불어, 문헌자료 및 대중을 대상으로 오랜 세월에 거쳐 수익사업을 펼치고 있는 캐릭터의 활용사례를 살피고, 국내 지방자치단체의 캐릭터에 적용하여 활용 가능한 대안을 찾고자 한다. 국내의 성공적인 캐릭터 활용사례로서 장성군의 '홍길동'캐릭터와 일본, 미국, 유럽의 자치단체 캐릭터 또는 지역주의적 성격을 나타내는 캐릭터의 활용사례를 토대로 우리나라의 지방자치단체 캐릭터와 비교하여 우리나라 지방자치단체 캐릭터가 추구해야할 캐릭터 활용방안을 연구하여, 본 연구를 통해 지방자치단체 캐릭터를 활용함에 있어서 문제되는 점은 수정하고 지방자치단체 캐릭터가 다양한 문화콘텐츠 및 관광콘텐츠 자원으로서 많은 분야에 적용될 수 있는 기회가 제공될 수 있길 바란다.
1995년 지방자치제 시행 이후 자치단체별 다양한 지역 특화사업을 추진하여 지역 간의 차별화와 해당 자치단체의 특성화를 부각시키시 위한 노력이 여러 분야에서 이루어졌다. 이전부터 지역과 지역의 생산물로 연상되는 단순한 연상 구조에서 지역과 지역의 브랜드를 연상시키기 위해 지방자치단체는 구체화된 지역이미지와 구호로 지역을 대표하기에 이른다. 지방자치단체에서 지정한 CI, BI, 브랜드, 브랜드 슬로건, 캐릭터, 마스코트 등이 바로 그것이다. 그 중 지방자치단체를 대표하는 인물이나 동식물, 무생물 또는 추상적 소재가 의인화된 형태로 제작된 캐릭터 또는 마스코트인 지방자치단체 캐릭터가 자치단체의 상징물로 선정된 지 짧게는 1년에서 길게는 10년 이상의 세월을 보냈다. 하지만, 개발 초기부터 현재까지 캐릭터들이 대부분 지역 축제나 관공서의 이벤트를 통해 보조적인 역할로 제공되어 지거나, 해당 자치단체의 홈페이지에서 찾아보는 정도에 머물고 있다. 지역주민과 소통하는 지방자치단체 캐릭터의 산업적인 가능성과 적용 분야 등을 선행연구와 더불어, 문헌자료 및 대중을 대상으로 오랜 세월에 거쳐 수익사업을 펼치고 있는 캐릭터의 활용사례를 살피고, 국내 지방자치단체의 캐릭터에 적용하여 활용 가능한 대안을 찾고자 한다. 국내의 성공적인 캐릭터 활용사례로서 장성군의 '홍길동'캐릭터와 일본, 미국, 유럽의 자치단체 캐릭터 또는 지역주의적 성격을 나타내는 캐릭터의 활용사례를 토대로 우리나라의 지방자치단체 캐릭터와 비교하여 우리나라 지방자치단체 캐릭터가 추구해야할 캐릭터 활용방안을 연구하여, 본 연구를 통해 지방자치단체 캐릭터를 활용함에 있어서 문제되는 점은 수정하고 지방자치단체 캐릭터가 다양한 문화콘텐츠 및 관광콘텐츠 자원으로서 많은 분야에 적용될 수 있는 기회가 제공될 수 있길 바란다.
In South Korea, local governments started to carry forward various specialized local projects in 1995 when the local autonomy system was introduced, finally growing out of the old centralized politics. Since then, they have made efforts to differentiate themselves from others and highlight their own...
In South Korea, local governments started to carry forward various specialized local projects in 1995 when the local autonomy system was introduced, finally growing out of the old centralized politics. Since then, they have made efforts to differentiate themselves from others and highlight their own specialization in a range of fields. However, unbalanced development among regions during centralized politics has grown even more serious after the introduction of local autonomy. In an effort to improve unbalanced growth among regions, local governments started to use specific local images and slogans to represent themselves and appointed their own CIs, BIs, brands, brand slogans, characters, and mascots. They developed their characters or mascots with their representative figures, animals, plants, objects, and abstract materials and appointed them as their symbols. Those characters, which have been in use for one to ten years, serve auxiliary roles at local festivals or events held by tourist agencies and are featured at the websites of local governments. This study reviewed previous studies on the feasibility and applications of local government characters to communicate with residents and conducted literature study. The study also examined character business cases, which have generated profits around the world for many years, to find implications for the characters of local governments in South Korea. After examining a success story of Jangseong-gun and its 'Hong Gil-dong' character, the investigator compared the characters of local governments of regionalism in Japan, the United States, and Europe with those of the nation to identify directions for the nation's local governments to pursue regarding their character businesses and help to resolve the problems with their current practice of character business. The study results will open more chances for local government characters to secure many different applications as the source of diverse cultural and tourism contents such as successful cases of other nations and Jangseong-gun.
In South Korea, local governments started to carry forward various specialized local projects in 1995 when the local autonomy system was introduced, finally growing out of the old centralized politics. Since then, they have made efforts to differentiate themselves from others and highlight their own specialization in a range of fields. However, unbalanced development among regions during centralized politics has grown even more serious after the introduction of local autonomy. In an effort to improve unbalanced growth among regions, local governments started to use specific local images and slogans to represent themselves and appointed their own CIs, BIs, brands, brand slogans, characters, and mascots. They developed their characters or mascots with their representative figures, animals, plants, objects, and abstract materials and appointed them as their symbols. Those characters, which have been in use for one to ten years, serve auxiliary roles at local festivals or events held by tourist agencies and are featured at the websites of local governments. This study reviewed previous studies on the feasibility and applications of local government characters to communicate with residents and conducted literature study. The study also examined character business cases, which have generated profits around the world for many years, to find implications for the characters of local governments in South Korea. After examining a success story of Jangseong-gun and its 'Hong Gil-dong' character, the investigator compared the characters of local governments of regionalism in Japan, the United States, and Europe with those of the nation to identify directions for the nation's local governments to pursue regarding their character businesses and help to resolve the problems with their current practice of character business. The study results will open more chances for local government characters to secure many different applications as the source of diverse cultural and tourism contents such as successful cases of other nations and Jangseong-gun.
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