본 연구의 목적은 집단미술치료가 치매노인의 신체·인지·정서에 미치는 효과를 알아보는 것이며 그 해결을 위한 심리적 접근으로 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 대상은 충남 ◯◯의료원의 노인전문병동에 입원 중인 치매노인으로 실험집단 6명과 통제집단 6명을 무작위 할당하였다. 실험 집단원 중 결석이 많은 1명은 집단미술치료프로그램 효과성 분석에서 제외하였고, 프로그램 실시는 실험집단과 통제집단의 사전-사후 혼합설계를 하였다. 2011년 2월 14일부터 4월 15일까지 주 2회 총 15회기를 실시하였으며, 매 회기 치료 소요시간은 60분씩 정도였다. 본 연구의 측정도구는 신체기능을 측정하기 위해 손의 힘을 측정하는 핀치검사와 ...
본 연구의 목적은 집단미술치료가 치매노인의 신체·인지·정서에 미치는 효과를 알아보는 것이며 그 해결을 위한 심리적 접근으로 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 대상은 충남 ◯◯의료원의 노인전문병동에 입원 중인 치매노인으로 실험집단 6명과 통제집단 6명을 무작위 할당하였다. 실험 집단원 중 결석이 많은 1명은 집단미술치료프로그램 효과성 분석에서 제외하였고, 프로그램 실시는 실험집단과 통제집단의 사전-사후 혼합설계를 하였다. 2011년 2월 14일부터 4월 15일까지 주 2회 총 15회기를 실시하였으며, 매 회기 치료 소요시간은 60분씩 정도였다. 본 연구의 측정도구는 신체기능을 측정하기 위해 손의 힘을 측정하는 핀치검사와 인지기능을 측정하기 위해 K-MMSE검사를 하였고 정서기능을 측정하기 위해 강인(1998)이 수정 사용한 CES-D척도를 사용하였다. 양적분석결과는 SPSS Win 17.0을 이용하여 통계 처리하였고, 핀치 점수와 K-MMSE 점수, CES-D 점수의 감소에 미치는 효과를 파악하기 위해서 사전-사후 Paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호순위검증법 및 공변량분석을 적용하였다. 또한 HTP그림검사는 집단미술치료를 통해 내담자의 질적 변화 분석을 위해 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 실시한 후 신체기능의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법에서 모두 실험집단 치매노인의 신체기능은 향상되었으나, 통제집단 치매노인의 신체기능 변화는 통계적으로 의미가 없었다. 또한, 공변량분석 결과 실험집단 신체기능의 점수와 통제집단 신체기능간점수의 차이는 유의미하여, 집단미술치료는 치매노인의 신체기능 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 집단미술치료를 실시한 후 인지기능의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법 및 공변량분석에서 실험집단과 통제집단 모두 인지기능의 향상을 보이지 않았다. 즉, ‘시간지남력’, ‘장소지남력’, ‘기억등록’, ‘주의집중과 계산능력’, ‘기억회상’, ‘언어와 시공간 구성능력’ 모두 집단미술치료의 효과가 나타나지 않았다. 그러나 실험집단 치매노인의 경우 15회기 프로그램에 참여 이전과 이후를 보면 인지기능 점수에서 큰 차이가 없었으나 통제집단 치매노인의 경우 15회기 프로그램을 마친 뒤 인지기능이 크게 악화된 것으로 나타났다. 이처럼 집단미술치료가 치매노인의 인지기능을 향상시키지는 못하였다 하더라도 악화시키지 않았다는 점에서 집단미술치료가 치매노인의 인지기능의 악화를 늦추는 효과가 있다고 볼 수 있다. 셋째, 집단미술치료를 실시한 후 정서기능(우울)의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법에서 모두 실험집단 치매노인의 정서기능은 향상되었으나, 통제집단 치매노인의 정서기능(우울)의 변화는 통계적으로 의미가 없었다. 또한, 공변량분석 결과 실험집단 정서기능의 점수와 통제집단 정서기능 간 점수의 차이는 유의미하여, 집단미술치료는 치매노인의 정서기능 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구는 중등증 이상의 치매노인의 인지기능 향상에 효과적인 집단미술치료프로그램 계발 및 집단미술치료의 지연효과에 관한 후속연구를 기대한다.
본 연구의 목적은 집단미술치료가 치매노인의 신체·인지·정서에 미치는 효과를 알아보는 것이며 그 해결을 위한 심리적 접근으로 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 대상은 충남 ◯◯의료원의 노인전문병동에 입원 중인 치매노인으로 실험집단 6명과 통제집단 6명을 무작위 할당하였다. 실험 집단원 중 결석이 많은 1명은 집단미술치료프로그램 효과성 분석에서 제외하였고, 프로그램 실시는 실험집단과 통제집단의 사전-사후 혼합설계를 하였다. 2011년 2월 14일부터 4월 15일까지 주 2회 총 15회기를 실시하였으며, 매 회기 치료 소요시간은 60분씩 정도였다. 본 연구의 측정도구는 신체기능을 측정하기 위해 손의 힘을 측정하는 핀치검사와 인지기능을 측정하기 위해 K-MMSE검사를 하였고 정서기능을 측정하기 위해 강인(1998)이 수정 사용한 CES-D척도를 사용하였다. 양적분석결과는 SPSS Win 17.0을 이용하여 통계 처리하였고, 핀치 점수와 K-MMSE 점수, CES-D 점수의 감소에 미치는 효과를 파악하기 위해서 사전-사후 Paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호순위검증법 및 공변량분석을 적용하였다. 또한 HTP그림검사는 집단미술치료를 통해 내담자의 질적 변화 분석을 위해 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 실시한 후 신체기능의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법에서 모두 실험집단 치매노인의 신체기능은 향상되었으나, 통제집단 치매노인의 신체기능 변화는 통계적으로 의미가 없었다. 또한, 공변량분석 결과 실험집단 신체기능의 점수와 통제집단 신체기능간점수의 차이는 유의미하여, 집단미술치료는 치매노인의 신체기능 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 집단미술치료를 실시한 후 인지기능의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법 및 공변량분석에서 실험집단과 통제집단 모두 인지기능의 향상을 보이지 않았다. 즉, ‘시간지남력’, ‘장소지남력’, ‘기억등록’, ‘주의집중과 계산능력’, ‘기억회상’, ‘언어와 시공간 구성능력’ 모두 집단미술치료의 효과가 나타나지 않았다. 그러나 실험집단 치매노인의 경우 15회기 프로그램에 참여 이전과 이후를 보면 인지기능 점수에서 큰 차이가 없었으나 통제집단 치매노인의 경우 15회기 프로그램을 마친 뒤 인지기능이 크게 악화된 것으로 나타났다. 이처럼 집단미술치료가 치매노인의 인지기능을 향상시키지는 못하였다 하더라도 악화시키지 않았다는 점에서 집단미술치료가 치매노인의 인지기능의 악화를 늦추는 효과가 있다고 볼 수 있다. 셋째, 집단미술치료를 실시한 후 정서기능(우울)의 효과성을 검증해 본 결과 paired t-test와 Wilcoxon의 조합기호 순위검증법에서 모두 실험집단 치매노인의 정서기능은 향상되었으나, 통제집단 치매노인의 정서기능(우울)의 변화는 통계적으로 의미가 없었다. 또한, 공변량분석 결과 실험집단 정서기능의 점수와 통제집단 정서기능 간 점수의 차이는 유의미하여, 집단미술치료는 치매노인의 정서기능 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구는 중등증 이상의 치매노인의 인지기능 향상에 효과적인 집단미술치료프로그램 계발 및 집단미술치료의 지연효과에 관한 후속연구를 기대한다.
The study aims to figure out an effect of group art therapy on the physical, cognitive and emotional function of the dementia elderly and carried out group art therapy as a psychological approach to solve it. 6 in experiment group and 6 in control group were randomly selected from the dementia elder...
The study aims to figure out an effect of group art therapy on the physical, cognitive and emotional function of the dementia elderly and carried out group art therapy as a psychological approach to solve it. 6 in experiment group and 6 in control group were randomly selected from the dementia elderly who were in the silver care unit in Chungnam ◯◯ Medical Institutes. One test group member who got many absences was excluded in the efficacy analysis of group art therapy, and the program was carried out by prior and post mixed design between experiment group and control group with total 15 sessions twice per week from Feb. 14 to Apr. 15, 2011. The spending time per session was about 60 minutes. Pinch test was carried out to measure the power of hand for physical function, and K-MMSE test was executed to measure cognitive function. CES-D scale, which Gang In (1998) modified, was used to measure emotion function. SPSS Win 17.0 was used to figure out quantitative analysis result, and to figure out effect of pinch test, K-MMSE score and CES-D score reduction, prior-post paired t-test, Wilcoxon’ signed-ranks test and analysis of covariance were applied. And HTP picture test was used to figure out qualitative change analysis of clients through group art therapy. The results are as follows. First, when physical function efficacy was verified after group art therapy, paired t-test and Wilcoxon’s signed-ranks test showed the improvement of physical function of experiment group, but no significant change was found in control group. As to the analysis of covariance, there were significant differences in physical function between experiment group and control group which demonstrate the efficacy of group art therapy for physical function improvement of the dementia elderly. Second, when cognitive function efficacy was verified after group art therapy, paired t-test, Wilcoxon’s signed-ranks test and the analysis of covariance showed no improvement of emotion function of experiment group and control group. It showed no effect of group art therapy in ‘disorientation of time,’ ‘disorientation of location,’ ‘memory register,’ ‘concentration and calculation ability,’ ‘memory recollection,’ and ‘language and time and space constructing ability.’ While experiment group had no significant difference in cognitive function before and after 15 session program participation, but as to control group, cognitive function was hugely deteriorated after 15 session program. As such, although group art therapy failed to improve cognitive function, it did not deteriorate it, which demonstrates that it has an effect of delaying the deterioration of cognitive function. Third, when emotion function (depression) efficacy was verified after group art therapy, paired t-test and Wilcoxon’s signed-ranks test showed the improvement of emotion function of experiment group, but no significant change was found in control group. As to the analysis of covariance, there were significant differences in emotion function between experiment group and control group which demonstrate the efficacy of group art therapy for emotion function improvement of the dementia elderly. Lastly, this study is expected to have further study on the effective group art therapy program development and its delaying effect for the improvement of cognitive function of serious dementia elderly.
The study aims to figure out an effect of group art therapy on the physical, cognitive and emotional function of the dementia elderly and carried out group art therapy as a psychological approach to solve it. 6 in experiment group and 6 in control group were randomly selected from the dementia elderly who were in the silver care unit in Chungnam ◯◯ Medical Institutes. One test group member who got many absences was excluded in the efficacy analysis of group art therapy, and the program was carried out by prior and post mixed design between experiment group and control group with total 15 sessions twice per week from Feb. 14 to Apr. 15, 2011. The spending time per session was about 60 minutes. Pinch test was carried out to measure the power of hand for physical function, and K-MMSE test was executed to measure cognitive function. CES-D scale, which Gang In (1998) modified, was used to measure emotion function. SPSS Win 17.0 was used to figure out quantitative analysis result, and to figure out effect of pinch test, K-MMSE score and CES-D score reduction, prior-post paired t-test, Wilcoxon’ signed-ranks test and analysis of covariance were applied. And HTP picture test was used to figure out qualitative change analysis of clients through group art therapy. The results are as follows. First, when physical function efficacy was verified after group art therapy, paired t-test and Wilcoxon’s signed-ranks test showed the improvement of physical function of experiment group, but no significant change was found in control group. As to the analysis of covariance, there were significant differences in physical function between experiment group and control group which demonstrate the efficacy of group art therapy for physical function improvement of the dementia elderly. Second, when cognitive function efficacy was verified after group art therapy, paired t-test, Wilcoxon’s signed-ranks test and the analysis of covariance showed no improvement of emotion function of experiment group and control group. It showed no effect of group art therapy in ‘disorientation of time,’ ‘disorientation of location,’ ‘memory register,’ ‘concentration and calculation ability,’ ‘memory recollection,’ and ‘language and time and space constructing ability.’ While experiment group had no significant difference in cognitive function before and after 15 session program participation, but as to control group, cognitive function was hugely deteriorated after 15 session program. As such, although group art therapy failed to improve cognitive function, it did not deteriorate it, which demonstrates that it has an effect of delaying the deterioration of cognitive function. Third, when emotion function (depression) efficacy was verified after group art therapy, paired t-test and Wilcoxon’s signed-ranks test showed the improvement of emotion function of experiment group, but no significant change was found in control group. As to the analysis of covariance, there were significant differences in emotion function between experiment group and control group which demonstrate the efficacy of group art therapy for emotion function improvement of the dementia elderly. Lastly, this study is expected to have further study on the effective group art therapy program development and its delaying effect for the improvement of cognitive function of serious dementia elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.