십계명은 1-4계명은 종교법, 5-10계명은 사회법으로 명백히 구분되는 구성을 이루고 있다. 종교법 가운데 제 1계명과 제 2계명은 아마도 포로기 전의 이스라엘과 유다의 종교 상황을 전제한 것이라 할 수 있을 것이다. 그것을 제1계명의 예로 들어 보면 그 하한 연대는 유일신론이 아닌 단일신론의 시대, 즉 7세기 후반부로 봄이 맞을 것 같다. 제 3계명은 이미 존재하는 하나님의 이름을 함부로 부르지 못하게 하시며, 제 4계명은 이스라엘의 동질성을 강조하기 위한 것으로 제사장 문서(P)를 전제하는데, 이렇게 볼 때 그 형성 연대를 빠...
십계명은 1-4계명은 종교법, 5-10계명은 사회법으로 명백히 구분되는 구성을 이루고 있다. 종교법 가운데 제 1계명과 제 2계명은 아마도 포로기 전의 이스라엘과 유다의 종교 상황을 전제한 것이라 할 수 있을 것이다. 그것을 제1계명의 예로 들어 보면 그 하한 연대는 유일신론이 아닌 단일신론의 시대, 즉 7세기 후반부로 봄이 맞을 것 같다. 제 3계명은 이미 존재하는 하나님의 이름을 함부로 부르지 못하게 하시며, 제 4계명은 이스라엘의 동질성을 강조하기 위한 것으로 제사장 문서(P)를 전제하는데, 이렇게 볼 때 그 형성 연대를 빠르게는 포로기 시대 혹은 5세기로 추정해 볼 수 있다.
사회법은 대체로 당시 상황을 전제로 한 일반적인 계명이라 할 수 있으며, 그것의 원형적인 틀은 계약 법전과 원신명기라 할 수 있다. 편집자는 이와 같은 개개의 금지법들을 포로기 이후에 집대성하였다고 볼 수 있다. 이미 십계명의 형성 과정에서 언급하였듯이, 십계명의 개개 조항들은 원천적으로 독립적으로 존재해 오던 것들이었다. 곧, 하나 하나 존재했던 법을 편집자는 당시 상황에서 형성된 것과 함께 교육을 목적으로 포로기 혹은 포로기 이후에 집대성 했다고 할 수 있다.
하나님의 모든 뜻이 십계명 안에 들어있다. 명령하시는 하나님은 구원의 하나님이시며, 먼저 사랑하시고 인도하시는 하나님이시다. 그러므로 계명을 잘 지킨다는 것은 그분을 마음으로부터 경외한다는 것을 뜻한다. 야웨 하나님만이 유일한 신앙의 대상이며 그분의 가르침을 따르고 그분의 계명을 지켜 복음의 자유함을 누리며 사는 신앙인의 자세를 가져야 한다.
십계명은 고정된 법조문이 아니라 구체적인 상황에 따라 끊임없이 새롭게 부연되고 보완되어야 할 하나님의 가르침이므로 십계명의 본래 목적을 간파하여 이를 현대 생활에 맞게 생활화 하며 오늘날 우리 성도들은 십계명을 잘 지키고 있는지 되돌아보고 반성을 해야 한다.
복음이 없이 계명을 지킨다는 것은 인생에 무거운 짐을 지우는 것과 같다. 복음이 이해되지 않고서는 이 십계명이 율법주의적으로 해석될 수 밖에 없다. 유월절 어린양의 피의 비밀을 알지 못하면 십계명은 또 하나의 종교적인 행위로 발전할 수 있다. 따라서 우리가 그리스도의 비밀 속에 들어가면 십계명은 지켜질 수 밖에 없다.
십계명은 1-4계명은 종교법, 5-10계명은 사회법으로 명백히 구분되는 구성을 이루고 있다. 종교법 가운데 제 1계명과 제 2계명은 아마도 포로기 전의 이스라엘과 유다의 종교 상황을 전제한 것이라 할 수 있을 것이다. 그것을 제1계명의 예로 들어 보면 그 하한 연대는 유일신론이 아닌 단일신론의 시대, 즉 7세기 후반부로 봄이 맞을 것 같다. 제 3계명은 이미 존재하는 하나님의 이름을 함부로 부르지 못하게 하시며, 제 4계명은 이스라엘의 동질성을 강조하기 위한 것으로 제사장 문서(P)를 전제하는데, 이렇게 볼 때 그 형성 연대를 빠르게는 포로기 시대 혹은 5세기로 추정해 볼 수 있다.
사회법은 대체로 당시 상황을 전제로 한 일반적인 계명이라 할 수 있으며, 그것의 원형적인 틀은 계약 법전과 원신명기라 할 수 있다. 편집자는 이와 같은 개개의 금지법들을 포로기 이후에 집대성하였다고 볼 수 있다. 이미 십계명의 형성 과정에서 언급하였듯이, 십계명의 개개 조항들은 원천적으로 독립적으로 존재해 오던 것들이었다. 곧, 하나 하나 존재했던 법을 편집자는 당시 상황에서 형성된 것과 함께 교육을 목적으로 포로기 혹은 포로기 이후에 집대성 했다고 할 수 있다.
하나님의 모든 뜻이 십계명 안에 들어있다. 명령하시는 하나님은 구원의 하나님이시며, 먼저 사랑하시고 인도하시는 하나님이시다. 그러므로 계명을 잘 지킨다는 것은 그분을 마음으로부터 경외한다는 것을 뜻한다. 야웨 하나님만이 유일한 신앙의 대상이며 그분의 가르침을 따르고 그분의 계명을 지켜 복음의 자유함을 누리며 사는 신앙인의 자세를 가져야 한다.
십계명은 고정된 법조문이 아니라 구체적인 상황에 따라 끊임없이 새롭게 부연되고 보완되어야 할 하나님의 가르침이므로 십계명의 본래 목적을 간파하여 이를 현대 생활에 맞게 생활화 하며 오늘날 우리 성도들은 십계명을 잘 지키고 있는지 되돌아보고 반성을 해야 한다.
복음이 없이 계명을 지킨다는 것은 인생에 무거운 짐을 지우는 것과 같다. 복음이 이해되지 않고서는 이 십계명이 율법주의적으로 해석될 수 밖에 없다. 유월절 어린양의 피의 비밀을 알지 못하면 십계명은 또 하나의 종교적인 행위로 발전할 수 있다. 따라서 우리가 그리스도의 비밀 속에 들어가면 십계명은 지켜질 수 밖에 없다.
The Ten Commandments have a distinct composition ? the Religious laws, i.e. from the first commandment to the fourth commandment; and the Social laws, i.e. from the fifth commandment to the tenth commandment. Among the religious laws the first and the second commandments can be seen as the presumpti...
The Ten Commandments have a distinct composition ? the Religious laws, i.e. from the first commandment to the fourth commandment; and the Social laws, i.e. from the fifth commandment to the tenth commandment. Among the religious laws the first and the second commandments can be seen as the presumptions of the religious situation of Israel and Judea before the period of captivity. In the case of the first commandment, it is appropriate to view the era as the period of monotheism, not henotheism, i.e. the later seventh century. The third commandment prohibits the misuse of God?s name that has existed, and the fourth commandment sets forth the priest document (P) as a premise to emphasize the homogeneity of Israel, which leads to the presumption that the formative years would have been during the period of captivity at the earliest or the fifth century.
The Social laws are the general laws that represent the situations of those days, and the original form is based on the code of Covenant laws and archetypical Deuteronomy. The editor is considered to have compiled those individual prohibitions after the period of captivity. As mentioned in the process of the formation of the Ten Commandments, each clause of the Ten Commandments had existed independently in principle ? in other words, during or after the period of captivity the editor compiled the laws that had existed one by one (separately), with the ones that formed those days, for education purposes.
All of God?s will is contained in the Ten Commandments. God who commands is God of salvation, and God who loves first and guides. Yahweh God is the only being to be served?, and we must have an attitude of believers who abide by His teachings and enjoy the freedom of Gospel by following His commandments.
The Ten Commandments are not legal provisions, but are God?s teachings that should be elaborated and supplemented continuously. Therefore, we need to penetrate the original purpose of the Ten Commandments and practice it in the present-day life. Also Christians these days must look back and reflect on themselves.
Keeping the commandments without the Gospel is like loading a heavy burden on one?s life. If the Gospel is not comprehended/ understood, the Ten Commandments can only be interpreted legalistically. If the secret of the blood of the Passover lamb is not known, the Ten Commandments can be develop into another religious practice. Thus if we are within the secret of Christ, the Ten Commandments will definitely be followed.
The Ten Commandments have a distinct composition ? the Religious laws, i.e. from the first commandment to the fourth commandment; and the Social laws, i.e. from the fifth commandment to the tenth commandment. Among the religious laws the first and the second commandments can be seen as the presumptions of the religious situation of Israel and Judea before the period of captivity. In the case of the first commandment, it is appropriate to view the era as the period of monotheism, not henotheism, i.e. the later seventh century. The third commandment prohibits the misuse of God?s name that has existed, and the fourth commandment sets forth the priest document (P) as a premise to emphasize the homogeneity of Israel, which leads to the presumption that the formative years would have been during the period of captivity at the earliest or the fifth century.
The Social laws are the general laws that represent the situations of those days, and the original form is based on the code of Covenant laws and archetypical Deuteronomy. The editor is considered to have compiled those individual prohibitions after the period of captivity. As mentioned in the process of the formation of the Ten Commandments, each clause of the Ten Commandments had existed independently in principle ? in other words, during or after the period of captivity the editor compiled the laws that had existed one by one (separately), with the ones that formed those days, for education purposes.
All of God?s will is contained in the Ten Commandments. God who commands is God of salvation, and God who loves first and guides. Yahweh God is the only being to be served?, and we must have an attitude of believers who abide by His teachings and enjoy the freedom of Gospel by following His commandments.
The Ten Commandments are not legal provisions, but are God?s teachings that should be elaborated and supplemented continuously. Therefore, we need to penetrate the original purpose of the Ten Commandments and practice it in the present-day life. Also Christians these days must look back and reflect on themselves.
Keeping the commandments without the Gospel is like loading a heavy burden on one?s life. If the Gospel is not comprehended/ understood, the Ten Commandments can only be interpreted legalistically. If the secret of the blood of the Passover lamb is not known, the Ten Commandments can be develop into another religious practice. Thus if we are within the secret of Christ, the Ten Commandments will definitely be followed.
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#십계명
#신학적고찰
#Ten commandments
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