본 연구는 감정코칭 부모교육이 어머니의 정서반응태도를 변화시키는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 자녀의 감정조절의 문제로 D대학의 놀이치료실과 미술치료실에 의뢰된 아동의 어머니 중에서 부모교육 참여를 희망하는 어머니들에게 정서반응태도검사를 실시해서 최하위 점수를 획득한 어머니들 3명이다. 연구문제는 첫째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 자녀의 정서에 대한 어머니의 정서반응태도를 변화 시키는가, 둘째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 ...
본 연구는 감정코칭 부모교육이 어머니의 정서반응태도를 변화시키는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 자녀의 감정조절의 문제로 D대학의 놀이치료실과 미술치료실에 의뢰된 아동의 어머니 중에서 부모교육 참여를 희망하는 어머니들에게 정서반응태도검사를 실시해서 최하위 점수를 획득한 어머니들 3명이다. 연구문제는 첫째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 자녀의 정서에 대한 어머니의 정서반응태도를 변화 시키는가, 둘째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 회기 내 에서 어머니의 언어적 정서반응태도를 변화시키는가이다. 감정코칭 부모교육은 정서의 중요성과 부모의 정서반응태도의 중요성 인식하기, 자녀의 감정 인식하기, 감정적 순간에 대한 인식 변화시키기, 자녀의 감정에 공감하고 경청하기, 자녀가 감정을 표현하도록 돕기, 자녀 스스로 문제를 해결하도록 돕고 한계 정해주기에 중점을 두고, 회기별 내용에 적합한 시청각 자료, 각 단계별 부모와 자녀의 대화를 직접 체험하고 공감해 보는 역할극 등을 실시하였다. 부모교육의 진행은 주 1회, 120분, 총 8회기로 실시하였다. 어머니의 정서반응태도변화를 알아보기 위해 연구문제 1에서는 프로그램 사전․사후․추후에 자기보고식 정서반응태도 척도로 측정된 점수를 비교해 양적으로 비교하였다. 연구문제 2에서는 본 연구의 부모교육 진행상황을 녹화한 자료와 소감문, 감정일지를 연구자가 연구의 목적에 맞게 구성한 정서반응태도 분석 지표를 사용하여 언어적 반응을 관찰․기록하여 회기별로 비교해 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감정코칭 부모교육은 어머니의 정서반응태도를 지지적으로 변화시켰다. 정서반응태도 척도에서 어머니의 정서반응태도는 지지적으로 변화되었고, 프로그램이 끝난 이후에도 그 변화가 유지되었다. 둘째, 감정코칭 부모교육은 회기 내 자녀의 정서에 대한 어머니의 언어적 정서반응태도를 지지적으로 변화시켰다. 회기가 진행될수록 어머니의 지지적인 언어반응이 증가하였다. 본 연구는 3명의 어머니를 대상으로 한 소수 사례연구이기 때문에 연구결과를 일반화하는데 제한점이 있으나, 감정코칭 부모교육 프로그램이 어머니의 정서반응태도를 지지적으로 변화시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다.
본 연구는 감정코칭 부모교육이 어머니의 정서반응태도를 변화시키는지 알아보는데 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 자녀의 감정조절의 문제로 D대학의 놀이치료실과 미술치료실에 의뢰된 아동의 어머니 중에서 부모교육 참여를 희망하는 어머니들에게 정서반응태도검사를 실시해서 최하위 점수를 획득한 어머니들 3명이다. 연구문제는 첫째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 자녀의 정서에 대한 어머니의 정서반응태도를 변화 시키는가, 둘째, 감정코칭 부모교육 프로그램이 회기 내 에서 어머니의 언어적 정서반응태도를 변화시키는가이다. 감정코칭 부모교육은 정서의 중요성과 부모의 정서반응태도의 중요성 인식하기, 자녀의 감정 인식하기, 감정적 순간에 대한 인식 변화시키기, 자녀의 감정에 공감하고 경청하기, 자녀가 감정을 표현하도록 돕기, 자녀 스스로 문제를 해결하도록 돕고 한계 정해주기에 중점을 두고, 회기별 내용에 적합한 시청각 자료, 각 단계별 부모와 자녀의 대화를 직접 체험하고 공감해 보는 역할극 등을 실시하였다. 부모교육의 진행은 주 1회, 120분, 총 8회기로 실시하였다. 어머니의 정서반응태도변화를 알아보기 위해 연구문제 1에서는 프로그램 사전․사후․추후에 자기보고식 정서반응태도 척도로 측정된 점수를 비교해 양적으로 비교하였다. 연구문제 2에서는 본 연구의 부모교육 진행상황을 녹화한 자료와 소감문, 감정일지를 연구자가 연구의 목적에 맞게 구성한 정서반응태도 분석 지표를 사용하여 언어적 반응을 관찰․기록하여 회기별로 비교해 질적 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감정코칭 부모교육은 어머니의 정서반응태도를 지지적으로 변화시켰다. 정서반응태도 척도에서 어머니의 정서반응태도는 지지적으로 변화되었고, 프로그램이 끝난 이후에도 그 변화가 유지되었다. 둘째, 감정코칭 부모교육은 회기 내 자녀의 정서에 대한 어머니의 언어적 정서반응태도를 지지적으로 변화시켰다. 회기가 진행될수록 어머니의 지지적인 언어반응이 증가하였다. 본 연구는 3명의 어머니를 대상으로 한 소수 사례연구이기 때문에 연구결과를 일반화하는데 제한점이 있으나, 감정코칭 부모교육 프로그램이 어머니의 정서반응태도를 지지적으로 변화시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the change of emotion response attitude of mothers according the emotion-coaching parent education program. The subjects of this study were mothers who referred in play therapy session and art therapy session because of their emotion control problem, and 3 mo...
The purpose of this study was to examine the change of emotion response attitude of mothers according the emotion-coaching parent education program. The subjects of this study were mothers who referred in play therapy session and art therapy session because of their emotion control problem, and 3 mothers who scored lowest score at emotional reaction attitude test were participated. The questions of study were as follows. First, is there any effects in emotion-coaching parent education program on mother's emotional reaction attitude toward child's emotion? Second, is there any effects in emotion-coaching parent education program on mother's verbal emotional reaction attitude during session? The program conducted once a week, 120minutes, totally, 8 session. To examine the changes of emotional reaction attitude of mothers, Emotional Reaction Attitude Scale in pre/post-test and follow up were used and analyzed in quantitative in first questions of study. In second questions of study, the video record data, review documents and emotion diary were analyzed based on Analyzing Index for Emotional Reaction Attitude which modified to suit for the purpose of this study, and based on this observed data and record of each session, qualitative analysis were conducted. The result of study is as follows: First, emotion-coaching parent education program has changed the mother's emotional reaction attitude to be supportive. Also in Emotional Reaction Attitude Scale, mother's emotional reaction attitude were changed to be supportive and the changes were maintained. Second, emotion-coaching parent education program has changed the mother's verbal emotional reaction attitude during session to be supportive. Supportive verbal reactions were increased gradually along the session process. Even though, there is a limitation in generalization because the study focused on single case, through this result, emotion-coaching parent education program assumed that could have an effect on changes emotional reaction attitude to be supportive of mothers who have a problem with emotional control.
The purpose of this study was to examine the change of emotion response attitude of mothers according the emotion-coaching parent education program. The subjects of this study were mothers who referred in play therapy session and art therapy session because of their emotion control problem, and 3 mothers who scored lowest score at emotional reaction attitude test were participated. The questions of study were as follows. First, is there any effects in emotion-coaching parent education program on mother's emotional reaction attitude toward child's emotion? Second, is there any effects in emotion-coaching parent education program on mother's verbal emotional reaction attitude during session? The program conducted once a week, 120minutes, totally, 8 session. To examine the changes of emotional reaction attitude of mothers, Emotional Reaction Attitude Scale in pre/post-test and follow up were used and analyzed in quantitative in first questions of study. In second questions of study, the video record data, review documents and emotion diary were analyzed based on Analyzing Index for Emotional Reaction Attitude which modified to suit for the purpose of this study, and based on this observed data and record of each session, qualitative analysis were conducted. The result of study is as follows: First, emotion-coaching parent education program has changed the mother's emotional reaction attitude to be supportive. Also in Emotional Reaction Attitude Scale, mother's emotional reaction attitude were changed to be supportive and the changes were maintained. Second, emotion-coaching parent education program has changed the mother's verbal emotional reaction attitude during session to be supportive. Supportive verbal reactions were increased gradually along the session process. Even though, there is a limitation in generalization because the study focused on single case, through this result, emotion-coaching parent education program assumed that could have an effect on changes emotional reaction attitude to be supportive of mothers who have a problem with emotional control.
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