본 연구는 시멘트 소성로로 반입되는 가연성폐기물 고형연료의 종류, 형태의 현황을 파악하고, 시멘트소성로에서 가연성 폐기물을 보조연료로 사용함으로써 시멘트 제품 및 환경에 미치는 영향을 위해 시멘트소성로에서 사용되는 가연성폐기물 보조연료의 사용에 따른 대기배출가스에 대한 환경영향 및 생산제품에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 이를 위해 국내․외의 시멘트소성로에 투입되는 가연성 폐기물 등 보조연료 사용에 대한 다양한 조사를 통하여 근거자료들을 수집하여 이를 근거로 현황분석 및 현재 발생하는 문제점을 파악하고 문제점에 대한 ...
본 연구는 시멘트 소성로로 반입되는 가연성폐기물 고형연료의 종류, 형태의 현황을 파악하고, 시멘트소성로에서 가연성 폐기물을 보조연료로 사용함으로써 시멘트 제품 및 환경에 미치는 영향을 위해 시멘트소성로에서 사용되는 가연성폐기물 보조연료의 사용에 따른 대기배출가스에 대한 환경영향 및 생산제품에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 이를 위해 국내․외의 시멘트소성로에 투입되는 가연성 폐기물 등 보조연료 사용에 대한 다양한 조사를 통하여 근거자료들을 수집하여 이를 근거로 현황분석 및 현재 발생하는 문제점을 파악하고 문제점에 대한 해결방안을 제시하고자 하며 이에 따른 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 습윤저위발열량은 유연탄이 6,475.5kcal/kg이었으며, 폐타이어는 8,769.4kcal/kg으로 나타나 WCF 및 TDF 품질기준을 만족시켰으며, 수분, 염소, 황 및 중금속 등 모든 항목에 대하여서는 대부분 기준치를 모두 만족하였다. Pb의 경우 칩타이어를 사용한 경우(C-1)에만 97.19mg/kg으로 검출되었을 뿐 다른 보조연료를 사용한 경우에는 모두 검출되지 않았으며, 총 Cr은 45.22~52.00mg/kg, Cr6+ 6.5~6.6mg/kg, Cu는 칩타이어를 사용한 경우 17.92mg/kg이 검출되었다. 일산화탄소는 칩타이어와 통타이어를 사용한 경우에 각각 545ppm과 461ppm을 나타났으며, 염화수소 0.53~0.60ppm, 황산화합물은 검출되지 않았고, 질소산화물은 261∼299ppm인 것으로 나타나 대기배출허용기준 이내인 것으로 났다. 불소화물과 페놀화합물은 검출되지 않은 것으로 나타났으며, 암모니아 배출농도는 1.2~1.4ppm으로 대기배출허용기준을 만족시켰으며, 시안화수소의 경우 칩타이어만 및 통타이어를 사용한 경우 각각 9.5ppm과 8.0ppm으로 비교적 높게 나타나 운전시 보다 많은 주의가 요망되는 것으로 판단된다. 벤젠화합물 측정결과 0.05~0.07ppm의 범위를 나타내어 모든 조건에서 배출허용기준치를 크게 하회하며 만족시키는 것으로 나타났으며, 황화수소 0.40~0.53ppm, 포름알데히드 0.01~0.05ppm의 범위 나타내었다. 먼지의 농도는 3.15~3.22mg/m3(O2 13% 보정)의 범위를 나타내어 대기배출허용기준을 만족시켰으며, 다이옥신 농도는 ND∼0.023(O2:13%)으로 규제치인 0.1 ng-TEQ/Nm3(O2: 13%)을 하회하였다.
본 연구는 시멘트 소성로로 반입되는 가연성폐기물 고형연료의 종류, 형태의 현황을 파악하고, 시멘트소성로에서 가연성 폐기물을 보조연료로 사용함으로써 시멘트 제품 및 환경에 미치는 영향을 위해 시멘트소성로에서 사용되는 가연성폐기물 보조연료의 사용에 따른 대기배출가스에 대한 환경영향 및 생산제품에 미치는 영향에 대하여 연구하였다. 이를 위해 국내․외의 시멘트소성로에 투입되는 가연성 폐기물 등 보조연료 사용에 대한 다양한 조사를 통하여 근거자료들을 수집하여 이를 근거로 현황분석 및 현재 발생하는 문제점을 파악하고 문제점에 대한 해결방안을 제시하고자 하며 이에 따른 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 습윤저위발열량은 유연탄이 6,475.5kcal/kg이었으며, 폐타이어는 8,769.4kcal/kg으로 나타나 WCF 및 TDF 품질기준을 만족시켰으며, 수분, 염소, 황 및 중금속 등 모든 항목에 대하여서는 대부분 기준치를 모두 만족하였다. Pb의 경우 칩타이어를 사용한 경우(C-1)에만 97.19mg/kg으로 검출되었을 뿐 다른 보조연료를 사용한 경우에는 모두 검출되지 않았으며, 총 Cr은 45.22~52.00mg/kg, Cr6+ 6.5~6.6mg/kg, Cu는 칩타이어를 사용한 경우 17.92mg/kg이 검출되었다. 일산화탄소는 칩타이어와 통타이어를 사용한 경우에 각각 545ppm과 461ppm을 나타났으며, 염화수소 0.53~0.60ppm, 황산화합물은 검출되지 않았고, 질소산화물은 261∼299ppm인 것으로 나타나 대기배출허용기준 이내인 것으로 났다. 불소화물과 페놀화합물은 검출되지 않은 것으로 나타났으며, 암모니아 배출농도는 1.2~1.4ppm으로 대기배출허용기준을 만족시켰으며, 시안화수소의 경우 칩타이어만 및 통타이어를 사용한 경우 각각 9.5ppm과 8.0ppm으로 비교적 높게 나타나 운전시 보다 많은 주의가 요망되는 것으로 판단된다. 벤젠화합물 측정결과 0.05~0.07ppm의 범위를 나타내어 모든 조건에서 배출허용기준치를 크게 하회하며 만족시키는 것으로 나타났으며, 황화수소 0.40~0.53ppm, 포름알데히드 0.01~0.05ppm의 범위 나타내었다. 먼지의 농도는 3.15~3.22mg/m3(O2 13% 보정)의 범위를 나타내어 대기배출허용기준을 만족시켰으며, 다이옥신 농도는 ND∼0.023(O2:13%)으로 규제치인 0.1 ng-TEQ/Nm3(O2: 13%)을 하회하였다.
The purpose of this study was to understand the kinds of combustible waste solid fuel brought into cement kiln and the current state of it, and to study the effects to cement products and the environment caused by using the combustible waste as the auxiliary fuel at the cement kiln. For this purpose...
The purpose of this study was to understand the kinds of combustible waste solid fuel brought into cement kiln and the current state of it, and to study the effects to cement products and the environment caused by using the combustible waste as the auxiliary fuel at the cement kiln. For this purpose, the use of auxiliary fuel threw into the cement kiln such as combustible waste was investigated. The result of this lab follows the coming paragraph. The low heating value of wetting of bituminous coal and waste tire was 6,475.5kcal/kg and 8,769.4kcal/kg respectively. Therefore, it satisfies the quality basis of WCF and TDF. Moisture and heavy metal such as chloride and sulphur mostly satisfied the standard basis. In the case of Lead(Pb), none from the auxiliary fuel, but only when the chip tire was used(C-1), 97.19mg/kg of Pb was detected. The total amount of Cr appeared to be 45.22~52.00mg/kg, Cr6+ appeared to be 6.5~6.6mg/kg, and Cu appeared to be 17.92mg/kg when the chip tire was used. Carbon Monoxide was detected 545ppm and 461ppm when using chip tire and raw tire, no sulfuric compound was detected, and the nitrogen oxide appeared to be 261~299ppm which was under the air effluent quality standard. Fluoric compound and Phenol compound were not detected, and the effluent density of ammonia satisfied the air effluent quality standard which was 1.2~1.4ppm. HCN appeared to be comparably higher detected 9.5ppm using chip tire and 8.0ppm using raw tire, so it was considered to be careful when operated. The benzene compound, lower than the effluent quality standard, ranged around 0.05~0.07ppm, hydrogen sulfide and formaldehyde appeared 0.40~0.53ppm and 0.01~0.05ppm each. The density of dust ranged 3.15~3.22mg/m3(O2 13%) which has also satisfied the air effluent quality standard, and the density of dioxin, lower than 0.1ng-TEQ/ Nm3(O2:13%) which is the restriction limit, was ND~0.023(O2:13%)
The purpose of this study was to understand the kinds of combustible waste solid fuel brought into cement kiln and the current state of it, and to study the effects to cement products and the environment caused by using the combustible waste as the auxiliary fuel at the cement kiln. For this purpose, the use of auxiliary fuel threw into the cement kiln such as combustible waste was investigated. The result of this lab follows the coming paragraph. The low heating value of wetting of bituminous coal and waste tire was 6,475.5kcal/kg and 8,769.4kcal/kg respectively. Therefore, it satisfies the quality basis of WCF and TDF. Moisture and heavy metal such as chloride and sulphur mostly satisfied the standard basis. In the case of Lead(Pb), none from the auxiliary fuel, but only when the chip tire was used(C-1), 97.19mg/kg of Pb was detected. The total amount of Cr appeared to be 45.22~52.00mg/kg, Cr6+ appeared to be 6.5~6.6mg/kg, and Cu appeared to be 17.92mg/kg when the chip tire was used. Carbon Monoxide was detected 545ppm and 461ppm when using chip tire and raw tire, no sulfuric compound was detected, and the nitrogen oxide appeared to be 261~299ppm which was under the air effluent quality standard. Fluoric compound and Phenol compound were not detected, and the effluent density of ammonia satisfied the air effluent quality standard which was 1.2~1.4ppm. HCN appeared to be comparably higher detected 9.5ppm using chip tire and 8.0ppm using raw tire, so it was considered to be careful when operated. The benzene compound, lower than the effluent quality standard, ranged around 0.05~0.07ppm, hydrogen sulfide and formaldehyde appeared 0.40~0.53ppm and 0.01~0.05ppm each. The density of dust ranged 3.15~3.22mg/m3(O2 13%) which has also satisfied the air effluent quality standard, and the density of dioxin, lower than 0.1ng-TEQ/ Nm3(O2:13%) which is the restriction limit, was ND~0.023(O2:13%)
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