최근 3D 산업의 각광과 함께 3D 콘텐츠 산업의 중심 국가로 부상하고자 하는 정부의 비전이 발표되었다. 이에 부응하기 위해서는 초등학교에서도 관련 교육이 필요하나 현재 3D 관련 교육은 찾아보기 힘들다. 이에 창의성 향상을 위한 초등 디자인 교육과 연계하여 3D 관련 교육이 이루어진다면 여러 가지 이점을 가져올 수 있을 것이다. 본 연구에서는 디자인 교육을 단순히 ‘시각적인 결과물’로서만 바라보는 것이 아니라 의미를 전달하기 위해 내적인 이미지와 사고를 가시화하는 활동으로 보았다. 초등학교 디자인 관련 교육을 위한 기초자료를 수집, 분석하고 내용과 시간을 재구성하였다. 디자인 교육과정을 새로운 아이디어를 창출하고 문제를 해결해가는 활동으로 보고, ...
최근 3D 산업의 각광과 함께 3D 콘텐츠 산업의 중심 국가로 부상하고자 하는 정부의 비전이 발표되었다. 이에 부응하기 위해서는 초등학교에서도 관련 교육이 필요하나 현재 3D 관련 교육은 찾아보기 힘들다. 이에 창의성 향상을 위한 초등 디자인 교육과 연계하여 3D 관련 교육이 이루어진다면 여러 가지 이점을 가져올 수 있을 것이다. 본 연구에서는 디자인 교육을 단순히 ‘시각적인 결과물’로서만 바라보는 것이 아니라 의미를 전달하기 위해 내적인 이미지와 사고를 가시화하는 활동으로 보았다. 초등학교 디자인 관련 교육을 위한 기초자료를 수집, 분석하고 내용과 시간을 재구성하였다. 디자인 교육과정을 새로운 아이디어를 창출하고 문제를 해결해가는 활동으로 보고, 3D 모델링 툴을 활용할 수 있는 주제를 선별하여 새로운 교수∙학습 모형(3D 모델링 교수∙학습 모형)을 개발하였다. 3D 모델링 교수∙학습 모형을 초등학교에 적용하고 그 효과를 분석한 결과 초등학생들의 3D 콘텐츠 제작 능력을 향상시키는데 많은 도움을 주었으며, 3D 산업을 주도할 기초 자질을 길러주었다. 그리고 초등 디자인 교육에서 부족했던 입체 디자인의 어려움을 해결하여 한 차원 높은 수준의 디자인이 가능하게끔 하였다. 또한 소프트웨어 활용 능력을 키워주고, 완성된 작품은 디지털콘텐츠로서의 장점을 가질 수 있었다. 향후 디자인 교육과정이 체계성을 갖추고, 3D 모델링 툴을 활용한 다양한 교육 콘텐츠가 제작된다면 폭넓고 깊이 있는 현장 적용이 가능할 것이다. 또한 3D 모델링 교수∙학습 모형은 STEAM교육의 일환으로 다양한 분야에서의 후속 연구가 이어질 수 있을 것이다.
최근 3D 산업의 각광과 함께 3D 콘텐츠 산업의 중심 국가로 부상하고자 하는 정부의 비전이 발표되었다. 이에 부응하기 위해서는 초등학교에서도 관련 교육이 필요하나 현재 3D 관련 교육은 찾아보기 힘들다. 이에 창의성 향상을 위한 초등 디자인 교육과 연계하여 3D 관련 교육이 이루어진다면 여러 가지 이점을 가져올 수 있을 것이다. 본 연구에서는 디자인 교육을 단순히 ‘시각적인 결과물’로서만 바라보는 것이 아니라 의미를 전달하기 위해 내적인 이미지와 사고를 가시화하는 활동으로 보았다. 초등학교 디자인 관련 교육을 위한 기초자료를 수집, 분석하고 내용과 시간을 재구성하였다. 디자인 교육과정을 새로운 아이디어를 창출하고 문제를 해결해가는 활동으로 보고, 3D 모델링 툴을 활용할 수 있는 주제를 선별하여 새로운 교수∙학습 모형(3D 모델링 교수∙학습 모형)을 개발하였다. 3D 모델링 교수∙학습 모형을 초등학교에 적용하고 그 효과를 분석한 결과 초등학생들의 3D 콘텐츠 제작 능력을 향상시키는데 많은 도움을 주었으며, 3D 산업을 주도할 기초 자질을 길러주었다. 그리고 초등 디자인 교육에서 부족했던 입체 디자인의 어려움을 해결하여 한 차원 높은 수준의 디자인이 가능하게끔 하였다. 또한 소프트웨어 활용 능력을 키워주고, 완성된 작품은 디지털콘텐츠로서의 장점을 가질 수 있었다. 향후 디자인 교육과정이 체계성을 갖추고, 3D 모델링 툴을 활용한 다양한 교육 콘텐츠가 제작된다면 폭넓고 깊이 있는 현장 적용이 가능할 것이다. 또한 3D 모델링 교수∙학습 모형은 STEAM교육의 일환으로 다양한 분야에서의 후속 연구가 이어질 수 있을 것이다.
Recently with the spotlight of 3D industry, the government's vision that would be the main country of 3D contents industry was officially announced. Relevant curriculum needs to meet the vision, but it is hard to find the 3D-related education. 3D-related education connected with the primary design e...
Recently with the spotlight of 3D industry, the government's vision that would be the main country of 3D contents industry was officially announced. Relevant curriculum needs to meet the vision, but it is hard to find the 3D-related education. 3D-related education connected with the primary design education for the creativity development will bring many benefits. In this study, design education are not seen only as simply 'visual outcome'. It is visualized the inner images and thoughts into action saw to convey meaning. For the elementary design education, collecting and analyzing basic data and information and curriculum were reconstructed. Design curriculum was seen as activities creating new ideas and solving problems. After screening topics that can take advantage of 3D modeling tools, the new teaching-learning model (3D Modeling Teaching-Learning Model) was developed. Apply the 3D Modeling Teaching-Learning Model to elementary school and analysis of the effect, elementary school students can improve their 3D content creation capabilities and grow them the qualities to lead the 3D industry. And resolving the difficulties of three-dimensional design that was lacking in elementary school design education, the design of a higher level was possible. In addition, feeding them the ability to utilize the software and completed works could have advantages as digital contents. If to make the system of design education and to create a variety of educational content using the 3D modeling tools, wide and thoughtful school site applies will be possible. And 3D Modeling Teaching-Learning Model will be able to lead subsequent studies in various fields as part of the STEAM education.
Recently with the spotlight of 3D industry, the government's vision that would be the main country of 3D contents industry was officially announced. Relevant curriculum needs to meet the vision, but it is hard to find the 3D-related education. 3D-related education connected with the primary design education for the creativity development will bring many benefits. In this study, design education are not seen only as simply 'visual outcome'. It is visualized the inner images and thoughts into action saw to convey meaning. For the elementary design education, collecting and analyzing basic data and information and curriculum were reconstructed. Design curriculum was seen as activities creating new ideas and solving problems. After screening topics that can take advantage of 3D modeling tools, the new teaching-learning model (3D Modeling Teaching-Learning Model) was developed. Apply the 3D Modeling Teaching-Learning Model to elementary school and analysis of the effect, elementary school students can improve their 3D content creation capabilities and grow them the qualities to lead the 3D industry. And resolving the difficulties of three-dimensional design that was lacking in elementary school design education, the design of a higher level was possible. In addition, feeding them the ability to utilize the software and completed works could have advantages as digital contents. If to make the system of design education and to create a variety of educational content using the 3D modeling tools, wide and thoughtful school site applies will be possible. And 3D Modeling Teaching-Learning Model will be able to lead subsequent studies in various fields as part of the STEAM education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.