3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 중학교에서 집합과 명제를 배웠고 집합은 항상 중학교 1학년 처음에 배우는 단원이었다. 교육과정의 변화에 따라 집합과 명제 단원도 변화가 있었고 그들의 입지는 조금씩 줄어들었다. 그리고 이번 2009 개정 교육과정에서 집합과 명제 단원이 중학교에서 사라지고 고등학교부터 배우게 된다. 2009 개정 교육과정에서 중학교 교수·학습 방법으로 추론 능력을 신장시키기 위하여 ‘수학적 사실이나 명제를 분석하고 수학적 관계를 조직하고 종합하여 학생자신의 사고과정을 반성하게 한다.’라고 나와 있지만 명제단원을 배우지 않고 어떤 방법을 통하여 분석할 수 있는지에 대하여는 나타나 있지 않다. 집합과 명제의 내용을 배우지 않으면서 가장 많이 변화가 예상되는 부분은 함수와 기하 단원이다. 함수단원에서는 집합을 통해 표현할 수 있는 것들이 사라지게 되고 기하 단원은 명제를 통한 증명들이 사라지게 된다. 그러므로 집합과 명제 단원을 배우지 않고도 추론 할 수 있는 능력을 기르는 방법과 함수와 기하 단원을 가르치는 방법이 연구되어야 한다. 제1장에서는 연구의 필요성 및 목적과 연구의 제한점을 제시했고, 제2장은 이론적 배경으로 Bruner의 구조중심 교육과정에서 Bruner의 구조주의, 지식의 구조, 나선형 교육과정에 대하여 알아보고 집합의 이론적 배경으로 ...
3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 중학교에서 집합과 명제를 배웠고 집합은 항상 중학교 1학년 처음에 배우는 단원이었다. 교육과정의 변화에 따라 집합과 명제 단원도 변화가 있었고 그들의 입지는 조금씩 줄어들었다. 그리고 이번 2009 개정 교육과정에서 집합과 명제 단원이 중학교에서 사라지고 고등학교부터 배우게 된다. 2009 개정 교육과정에서 중학교 교수·학습 방법으로 추론 능력을 신장시키기 위하여 ‘수학적 사실이나 명제를 분석하고 수학적 관계를 조직하고 종합하여 학생자신의 사고과정을 반성하게 한다.’라고 나와 있지만 명제단원을 배우지 않고 어떤 방법을 통하여 분석할 수 있는지에 대하여는 나타나 있지 않다. 집합과 명제의 내용을 배우지 않으면서 가장 많이 변화가 예상되는 부분은 함수와 기하 단원이다. 함수단원에서는 집합을 통해 표현할 수 있는 것들이 사라지게 되고 기하 단원은 명제를 통한 증명들이 사라지게 된다. 그러므로 집합과 명제 단원을 배우지 않고도 추론 할 수 있는 능력을 기르는 방법과 함수와 기하 단원을 가르치는 방법이 연구되어야 한다. 제1장에서는 연구의 필요성 및 목적과 연구의 제한점을 제시했고, 제2장은 이론적 배경으로 Bruner의 구조중심 교육과정에서 Bruner의 구조주의, 지식의 구조, 나선형 교육과정에 대하여 알아보고 집합의 이론적 배경으로 집합론의 역사적 배경과 성질, 집합 개념의 수학적 의의와 교육적 의의에 대하여 조사하였다. 명제의 이론적 배경으로는 논리학의 발달 배경, 명제와 연역적 추론, 논증기하의 학습을 통해 연역적 추론 능력을 알아보았다. 제3장은 우리나라 교육과정과 집합과 명제 단원의 교육과정을 정리하고 제4장은 교과서를 통하여 집합과 명제단원의 변화 과정을 알아보았다. 제5장에서는 2009 개정 교육과정에서 예상되는 함수와 기하 단원의 변화에 대하여 교과서에 있는 예와 학습지도안으로 표현하였다. 제6장에서는 제언을 하였다.
3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 중학교에서 집합과 명제를 배웠고 집합은 항상 중학교 1학년 처음에 배우는 단원이었다. 교육과정의 변화에 따라 집합과 명제 단원도 변화가 있었고 그들의 입지는 조금씩 줄어들었다. 그리고 이번 2009 개정 교육과정에서 집합과 명제 단원이 중학교에서 사라지고 고등학교부터 배우게 된다. 2009 개정 교육과정에서 중학교 교수·학습 방법으로 추론 능력을 신장시키기 위하여 ‘수학적 사실이나 명제를 분석하고 수학적 관계를 조직하고 종합하여 학생자신의 사고과정을 반성하게 한다.’라고 나와 있지만 명제단원을 배우지 않고 어떤 방법을 통하여 분석할 수 있는지에 대하여는 나타나 있지 않다. 집합과 명제의 내용을 배우지 않으면서 가장 많이 변화가 예상되는 부분은 함수와 기하 단원이다. 함수단원에서는 집합을 통해 표현할 수 있는 것들이 사라지게 되고 기하 단원은 명제를 통한 증명들이 사라지게 된다. 그러므로 집합과 명제 단원을 배우지 않고도 추론 할 수 있는 능력을 기르는 방법과 함수와 기하 단원을 가르치는 방법이 연구되어야 한다. 제1장에서는 연구의 필요성 및 목적과 연구의 제한점을 제시했고, 제2장은 이론적 배경으로 Bruner의 구조중심 교육과정에서 Bruner의 구조주의, 지식의 구조, 나선형 교육과정에 대하여 알아보고 집합의 이론적 배경으로 집합론의 역사적 배경과 성질, 집합 개념의 수학적 의의와 교육적 의의에 대하여 조사하였다. 명제의 이론적 배경으로는 논리학의 발달 배경, 명제와 연역적 추론, 논증기하의 학습을 통해 연역적 추론 능력을 알아보았다. 제3장은 우리나라 교육과정과 집합과 명제 단원의 교육과정을 정리하고 제4장은 교과서를 통하여 집합과 명제단원의 변화 과정을 알아보았다. 제5장에서는 2009 개정 교육과정에서 예상되는 함수와 기하 단원의 변화에 대하여 교과서에 있는 예와 학습지도안으로 표현하였다. 제6장에서는 제언을 하였다.
Tertiary education courses, ranging from the 2007 revised curriculum learned in junior high school set and a set of propositions is always taught at junior high school freshman was one of the first. Change of course depending on the section with a set of propositions change their position was slight...
Tertiary education courses, ranging from the 2007 revised curriculum learned in junior high school set and a set of propositions is always taught at junior high school freshman was one of the first. Change of course depending on the section with a set of propositions change their position was slightly decreased. In the 2009 revised curriculum and a set of propositions from high school sections are taught in junior high school is gone. 2009 revised curriculum in junior high school teaching and learning in order to kidney reasoning skills 'mathematical analysis of facts and propositions, and mathematical relationships, and general organization, the students reflect on their thinking process should be,' he taught me a lesson, but the proposition through any means without analyzing does not appear, for sure. A set of propositions without having to learn the contents of the most anticipated part of change is a function and geometry lesson. Function can be represented by a set of sections of these things to be lost through the geometric proof of the proposition of section disappears. Therefore, sets and propositions can be deduced without having to learn lesson in how to foster the ability to function and geometry and how to teach lesson to be studied. Chapter 1, the necessity and purpose of the study was presented and the limitations of the study, Chapter 2 the theoretical background Bruner in the structure of the curriculum of the center-structuralism, and knowledge of the structure, and learn about the spiral curriculum set theory as the theoretical background of the set The historical background and characteristics, a set of educational significance and meaning of mathematical concepts were examined. Logic of propositions include the development of theoretical background, propositions and deductive reasoning, deductive reasoning skills through the learning of geometry are discussed. Chapter 3 presents a set of country courses and training section of the proposition to organize and Chapter 4 section of the proposition with a set of textbooks through the change process are discussed. Chapter 5 in the 2009 revised curriculum is expected to function for a change in the geometry section of the textbook were listed on the representation of the example. Chapter 6 has suggestions.
Tertiary education courses, ranging from the 2007 revised curriculum learned in junior high school set and a set of propositions is always taught at junior high school freshman was one of the first. Change of course depending on the section with a set of propositions change their position was slightly decreased. In the 2009 revised curriculum and a set of propositions from high school sections are taught in junior high school is gone. 2009 revised curriculum in junior high school teaching and learning in order to kidney reasoning skills 'mathematical analysis of facts and propositions, and mathematical relationships, and general organization, the students reflect on their thinking process should be,' he taught me a lesson, but the proposition through any means without analyzing does not appear, for sure. A set of propositions without having to learn the contents of the most anticipated part of change is a function and geometry lesson. Function can be represented by a set of sections of these things to be lost through the geometric proof of the proposition of section disappears. Therefore, sets and propositions can be deduced without having to learn lesson in how to foster the ability to function and geometry and how to teach lesson to be studied. Chapter 1, the necessity and purpose of the study was presented and the limitations of the study, Chapter 2 the theoretical background Bruner in the structure of the curriculum of the center-structuralism, and knowledge of the structure, and learn about the spiral curriculum set theory as the theoretical background of the set The historical background and characteristics, a set of educational significance and meaning of mathematical concepts were examined. Logic of propositions include the development of theoretical background, propositions and deductive reasoning, deductive reasoning skills through the learning of geometry are discussed. Chapter 3 presents a set of country courses and training section of the proposition to organize and Chapter 4 section of the proposition with a set of textbooks through the change process are discussed. Chapter 5 in the 2009 revised curriculum is expected to function for a change in the geometry section of the textbook were listed on the representation of the example. Chapter 6 has suggestions.
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