과거에 비해 아동미술교육은 질 높은 교육으로 발전했다. 그러나 아직도 기교위주의 교육과 결과중심의 교육으로 진행되고 있어 아동들의 상상력과 창의성 개발에 방해가 되고 있는 실정이다. 이러한 교육이 계속 된다면 아동들은 미술활동에 재미와 흥미를 잃게 되고 스스로 참여하는 미술활동을 기대 하기란 매우 어려운 실정에 놓이게 된다. 본 연구는 현재 아동미술교육의 문제점을 다중지능 이론에 근거한 체험놀이미술 활동 속에서 그 해결책을 찾고자 시도되었다. 다중지능 이론을 내세운 가드너(Howard Gardner, 1943∼ ) 박사는 인간에게는 누구나 무한한 능력이 있다는 전제하에 9가지의 ...
과거에 비해 아동미술교육은 질 높은 교육으로 발전했다. 그러나 아직도 기교위주의 교육과 결과중심의 교육으로 진행되고 있어 아동들의 상상력과 창의성 개발에 방해가 되고 있는 실정이다. 이러한 교육이 계속 된다면 아동들은 미술활동에 재미와 흥미를 잃게 되고 스스로 참여하는 미술활동을 기대 하기란 매우 어려운 실정에 놓이게 된다. 본 연구는 현재 아동미술교육의 문제점을 다중지능 이론에 근거한 체험놀이미술 활동 속에서 그 해결책을 찾고자 시도되었다. 다중지능 이론을 내세운 가드너(Howard Gardner, 1943∼ ) 박사는 인간에게는 누구나 무한한 능력이 있다는 전제하에 9가지의 다중지능 유형을 주장하였는데, 이러한 여러 가지 지능은 다양한 경험을 제공함으로써 성장 촉진될 수 있다고 하였다. 그의 이러한 주장을 바탕으로 아동의 발달적 특징과 자발성을 고려하여 ‘체험놀이미술’ 교육프로그램을 개발하였다. 연구대상은 본 연구자가 근무하는 T 놀이학교의 4~5세 아동 50명을 대상으로 하였으며 6개월간 주 1회 50분 수업으로 8주차 학습지도안과 활동 분석지를 제시하였다. 학습의 주제는 봄, 동물, 여름, 오감으로 선정하고 구체적으로는 4세는 나비, 땅 위에 사는 동물, 사자 포도, 수박, 물 속에 사는 동물, 맛 세상, 마블링 등을 활동제재로 삼았고, 5세는 봄 동산, 동물원, 공룡, 포도, 수박, 어항 꾸미기, 맛 세상, 마블링 꽃병 등을 활동제재로 삼았으며, 수업과정 속에서 자연탐구지능 , 운동적 지능, 음악적 지능, 언어적 지능, 대인관계지능, 공간적 지능, 수학적 지능, 개인이해 지능 등이 고루 발달되도록 구성하였다 또한 학습과정은 가드너가 제시한 학습모형에 따라 도입, 미술작품제작, 통합, 평가의 전개 방식을 적용하고 개별활동과 집단활동으로 구분하여 시행하였다. 프로그램의 시행 결과는 놀이를 통해 호기심을 증폭시킨 후 이를 미술활동으로 연계시킴으로써 강한 과제집중력과 흥미유발 등, 적극적인 자세를 보였다. 또한 아동 스스로 마음껏 표현할 수 있는 환경을 조성함으로써 자신감과 문제 해결을 위한 도전정신이 강하게 나타났다. 이러한 적극적인 자세와 도전적 태도는 성취의욕을 높여주었고, 수업에서 시행되었던 놀이를 통한 자유로운 연상법은 아동들의 창의력 신장을 도모하였다. 아울러 개인 활동과 함께 시행하였던 다양한 협동제작활동들은 아동들 간의 친밀감은 물론 협동심을 발휘케 함으로써 상대방을 이해 수용하는 사회성 신장을 보였다. 그러나 제한된 인원과 짧은 시행기간으로 말미암아 좀 더 폭넓은 교육프로그램을 적용하지 못하였다는 점과 아동 개개인의 특성을 고려한 개별화 학습을 시행하지 못하였다는 점 등이 아쉬움으로 남는다. 따라서 앞으로의 연구에서는 이러한 점들을 보완하여 아동 스스로 자신의 장점과 약점에 따라 선택 가능한 여러 가지 활동들을 제공된다면 더욱더 바람직한 아동미술교육이 시행될 수 있을 것이라 생각한다.
과거에 비해 아동미술교육은 질 높은 교육으로 발전했다. 그러나 아직도 기교위주의 교육과 결과중심의 교육으로 진행되고 있어 아동들의 상상력과 창의성 개발에 방해가 되고 있는 실정이다. 이러한 교육이 계속 된다면 아동들은 미술활동에 재미와 흥미를 잃게 되고 스스로 참여하는 미술활동을 기대 하기란 매우 어려운 실정에 놓이게 된다. 본 연구는 현재 아동미술교육의 문제점을 다중지능 이론에 근거한 체험놀이미술 활동 속에서 그 해결책을 찾고자 시도되었다. 다중지능 이론을 내세운 가드너(Howard Gardner, 1943∼ ) 박사는 인간에게는 누구나 무한한 능력이 있다는 전제하에 9가지의 다중지능 유형을 주장하였는데, 이러한 여러 가지 지능은 다양한 경험을 제공함으로써 성장 촉진될 수 있다고 하였다. 그의 이러한 주장을 바탕으로 아동의 발달적 특징과 자발성을 고려하여 ‘체험놀이미술’ 교육프로그램을 개발하였다. 연구대상은 본 연구자가 근무하는 T 놀이학교의 4~5세 아동 50명을 대상으로 하였으며 6개월간 주 1회 50분 수업으로 8주차 학습지도안과 활동 분석지를 제시하였다. 학습의 주제는 봄, 동물, 여름, 오감으로 선정하고 구체적으로는 4세는 나비, 땅 위에 사는 동물, 사자 포도, 수박, 물 속에 사는 동물, 맛 세상, 마블링 등을 활동제재로 삼았고, 5세는 봄 동산, 동물원, 공룡, 포도, 수박, 어항 꾸미기, 맛 세상, 마블링 꽃병 등을 활동제재로 삼았으며, 수업과정 속에서 자연탐구지능 , 운동적 지능, 음악적 지능, 언어적 지능, 대인관계지능, 공간적 지능, 수학적 지능, 개인이해 지능 등이 고루 발달되도록 구성하였다 또한 학습과정은 가드너가 제시한 학습모형에 따라 도입, 미술작품제작, 통합, 평가의 전개 방식을 적용하고 개별활동과 집단활동으로 구분하여 시행하였다. 프로그램의 시행 결과는 놀이를 통해 호기심을 증폭시킨 후 이를 미술활동으로 연계시킴으로써 강한 과제집중력과 흥미유발 등, 적극적인 자세를 보였다. 또한 아동 스스로 마음껏 표현할 수 있는 환경을 조성함으로써 자신감과 문제 해결을 위한 도전정신이 강하게 나타났다. 이러한 적극적인 자세와 도전적 태도는 성취의욕을 높여주었고, 수업에서 시행되었던 놀이를 통한 자유로운 연상법은 아동들의 창의력 신장을 도모하였다. 아울러 개인 활동과 함께 시행하였던 다양한 협동제작활동들은 아동들 간의 친밀감은 물론 협동심을 발휘케 함으로써 상대방을 이해 수용하는 사회성 신장을 보였다. 그러나 제한된 인원과 짧은 시행기간으로 말미암아 좀 더 폭넓은 교육프로그램을 적용하지 못하였다는 점과 아동 개개인의 특성을 고려한 개별화 학습을 시행하지 못하였다는 점 등이 아쉬움으로 남는다. 따라서 앞으로의 연구에서는 이러한 점들을 보완하여 아동 스스로 자신의 장점과 약점에 따라 선택 가능한 여러 가지 활동들을 제공된다면 더욱더 바람직한 아동미술교육이 시행될 수 있을 것이라 생각한다.
Compared to the past, children's art education has been developed to a level of high quality. But, yet, Christian centered and results-oriented education is so prevalent that it can be obstacle to the development of children's imagination and creativity. With on going of this atmosphere, children mi...
Compared to the past, children's art education has been developed to a level of high quality. But, yet, Christian centered and results-oriented education is so prevalent that it can be obstacle to the development of children's imagination and creativity. With on going of this atmosphere, children might lose their interest in art activity, and wouldn't participate in it as well. This study attempted to get an answer for the problem through activity children's experience playing art on the basis of multiple intelligence theory. Dr.Gardner(Howard Gardner, 1943~ ), an advocator of Multiple intelligence theory, argued that on the assumption that every humans has an infinite ability, there are 9 types of multiple intelligence in humans and they are nurtured by a variety of experience. On the basis of this claim, the program of 'experience playing art' is developed according to the children's developing and voluntary features. 50 children of 4-5 years old in play school of researcher are research targets. 8 weeks educational instructions and activity analysis sheets, which covered 50 minutes learning class a week for 6 months, was presented. Spring, animal, summer and five senses were chosen as the theme of learning. The items in activity for 4 years old children were butterfly, animal on the ground, lion, grapes, watermelon, animal under the sea, the world of taste and marbling etc, and garden of spring, zoo, dinosaur, grapes, watermelon, decorating of fish tank, the world of taste, marbling and vase for the age of 5. And the courses comprise the programs which develop evenly naturalist intelligence, bodily kinesthetic intelligence, musical intelligence, linguistic intelligence, interpersonal intelligence, spatial intelligence, logical-mathematical intelligence and intrapersonal intelligence. Learning configuration adopted the process of Gardner's learning model which are introducing, producing art works, integration and evaluation, and separated individual activities from collective activities. The positive attitude, such as active self indulgence and rise of interest came out as a result of linking curiosity, which is amplified from playing, to art activity in the program. Also the confidence and spirit of challenge to find the answer for the problems appeared in the environment where the children can express themselves freely. These active and challenging attitude elevated the motivation of achievement, and free reminiscent in playing activities in the classes promoted children's creativity. Moreover, in addition to the personal activities, a variety of cooperative production activities showed the increase of social personality which embraces the intimacy and cooperative spirit in understanding each other. The broader education programs and individualized learning with considering children's individual attributions couldn't be enforced because of Limited personnel and short period of enforcement. Therefore, in following study, with complementing and providing a variety of activities without selectional restriction according to children's pros and cons, more desirable children's art education could be enforced.
Compared to the past, children's art education has been developed to a level of high quality. But, yet, Christian centered and results-oriented education is so prevalent that it can be obstacle to the development of children's imagination and creativity. With on going of this atmosphere, children might lose their interest in art activity, and wouldn't participate in it as well. This study attempted to get an answer for the problem through activity children's experience playing art on the basis of multiple intelligence theory. Dr.Gardner(Howard Gardner, 1943~ ), an advocator of Multiple intelligence theory, argued that on the assumption that every humans has an infinite ability, there are 9 types of multiple intelligence in humans and they are nurtured by a variety of experience. On the basis of this claim, the program of 'experience playing art' is developed according to the children's developing and voluntary features. 50 children of 4-5 years old in play school of researcher are research targets. 8 weeks educational instructions and activity analysis sheets, which covered 50 minutes learning class a week for 6 months, was presented. Spring, animal, summer and five senses were chosen as the theme of learning. The items in activity for 4 years old children were butterfly, animal on the ground, lion, grapes, watermelon, animal under the sea, the world of taste and marbling etc, and garden of spring, zoo, dinosaur, grapes, watermelon, decorating of fish tank, the world of taste, marbling and vase for the age of 5. And the courses comprise the programs which develop evenly naturalist intelligence, bodily kinesthetic intelligence, musical intelligence, linguistic intelligence, interpersonal intelligence, spatial intelligence, logical-mathematical intelligence and intrapersonal intelligence. Learning configuration adopted the process of Gardner's learning model which are introducing, producing art works, integration and evaluation, and separated individual activities from collective activities. The positive attitude, such as active self indulgence and rise of interest came out as a result of linking curiosity, which is amplified from playing, to art activity in the program. Also the confidence and spirit of challenge to find the answer for the problems appeared in the environment where the children can express themselves freely. These active and challenging attitude elevated the motivation of achievement, and free reminiscent in playing activities in the classes promoted children's creativity. Moreover, in addition to the personal activities, a variety of cooperative production activities showed the increase of social personality which embraces the intimacy and cooperative spirit in understanding each other. The broader education programs and individualized learning with considering children's individual attributions couldn't be enforced because of Limited personnel and short period of enforcement. Therefore, in following study, with complementing and providing a variety of activities without selectional restriction according to children's pros and cons, more desirable children's art education could be enforced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.